Recenze: Gangs of London – Londýnem teče krev

Po GTA: Liberty City Stories se majitelé handheldu PSP mohou těšit z další městské akce. Narozdíl od slavného Grand Theft Auta ale přichází Gangs of London bez většího humbuku. Platí stále staré pořekadlo, že tichá voda břehy mele?

Martin DemigerPlatforma: PSP
Vývojář: SONY
Distributor: Sony
Distributor v ČR: Sony

Na první pohled je Gangs of London klasická městská akce. Tedy prostá – a někdo by po prohlédnutí přiložených obrázků mohl podotknout, že i graficky nepříliš povedená – kopie slavného Grand Theft Auta. Jiných dojmů rozhodně nenabudete ani na druhý, třetí či čtvrtý pokus. Otázka, kterou budeme řešit v celé recenzi, je proto jasná: může Gangs of London zaujmout? Má na to postavit se tváří v tvář více než povedené handheldové verzi GTA?

Přirovnání ke GTA možná není zase až tak trefné – daleko více toho má hra společného s hitem Getaway. Sony se totiž opět pokusilo o převedení Londýna do herní podoby. A hned musíme dodat, že se to povedlo. Po čas hraní tak nebrázdíte ulice smyšleného města, nýbrž skutečné čtvrtě anglické metropole. Vývojáři mluví až o 25 čtverečných mílích herního světa, a i když bych za to ruku do ohně nedal, jistě nebude pravda daleko. Tím si u Gangs of London můžeme poznamenat první kladný bod. Městská akce vyžaduje rozlehlé prostředí jako sůl.

Před vstupem ho hry samotné si musíte vybrat jeden z gangů. K dispozici jich je celkem pět, přičemž každý samozřejmě vyniká v něčem jiném.

Jihovýchod Londýna ovládá gang Kane, který má ze všech nejdelší tradici. Působí ve městě od roku 1970, čemuž odpovídají i jeho zvyky ze „staré školy“. To mimo jiné znamená, že převážnou většinu členů tvoří obyčejní hospodští rváči. EC2 Crew je na tom úplně jinak. Jde o jeden z vůbec nejmladších gangů, který je složen z jamajských přistěhovalců. Water Dragon je klasická triáda, původem z Hong Kongu, složená z asiatů. Zakharova organizace je pro změnu zástupcem typické ruské školy. No a zapomenout nesmíme ani na Talwar Bros, gang, který ovládá lukrativní lokality kolem Oxford street.

Z letmého popisu vám může být jasná odlišnost jednotlivých gangů. Každá skupina má jak jinou barvu pleti, tak i způsob boje a vůbec řízení celého podsvětí. Rusové jsou hodně nekompromisní a jednají tvrdě. Mladí Talwar Bros se zase do všeho vrhají po hlavě a neváhají využít těch nejmodernějších zbraní… atd. atd. S detailním popisem gangů bych vás sice rád seznámil, ale zaprvé by vás potom už nemělo co překvapit a za druhé je hraní za každého mafiána úplně odlišné, takže se pokaždé musíte přizpůsobovat jinému stylu.

To už máme další plusové body – hratelnost je v tomto případě prakticky nekončící a hrací doba se počítá na desítky hodin. Když dokončíte jednu kampaň (každá má přesně 50 misí!), stále před sebou máte 4 další. Navíc platí (stejně jako u dovedností a způsobů boje), že za každou z frakci na vás čekají trochu odlišné úkoly.

Zpracování kampaně je pojato naprosto volnou formou. K ničemu nejste nuceni a pokud vám náhodou aktuální mise nejde, můžete kdykoliv zvolit alternativní možnost – tedy ústup. Příjemné je, že jsou mise tematicky rozděleny do několika celků. Před začátkem mise vám sice nebude řečeno přesné znění úkolu; tematické zařazení vám však tajeno nebude. A to je vzhledem k tomu, že jsou si mise v jednotlivých tematických okruzích velmi podobné, skoro stejné, jako by vám autoři rovnou prozradili, o co půjde. Přijdete tak o překvapení, na druhou stranu budete pokaždé přesně vědět, do čeho půjdete a na co se máte připravit.

A o co tedy vlastně půjde? V tomto ohledu se Gangs of London drží zuby nehty všech svých kolegů z žánru městských akcí a ničím novým nepřekvapuje. Vozíte zásilky, bráníte své území před nájezdy cizích gangů a naopak se snažíte získat území nová… Připraveny jsou dokonce mise lehce ve stealth stylu – to když je třeba někoho v roli nájemného vraha zabít. Prostě klasika, kterou nikdo nepohrdne, a i když náplň hry nepřekvapí, rozhodně ani neurazí.

Ke zdárnému plnění misí je však na rozdíl od GTA třeba mnohem víc než jen „dopravit se na místo a střílet, případně jezdit“. Důvod? V terénu nejste pouze vy sami, ale i další dva kolegové. Do čisté akce se tak dostává trocha taktiky a RPG prvků. Každá z postav má několik ojedinělých schopností, a tak je musíte při boji vhodně kombinovat. Body do statistik se gangsterům přičítají po splnění každé mise, v závislosti na tom, jak jste byli úspěšní.

Nemůžete samozřejmě naráz zvládat ovládání všech tří postav… bohužel. Umělá inteligence vašich spolubojovníků na tom totiž není zrovna nejlépe. Ve chvílích, kdy nejste přítomni v nějaké přestřelce, to není tak patrné. Když kradete auto, kolegové do něj nasednou, když někam jdete, následují vás… všechno bez problémů. První chybky zpozorujete až v momentě, kdy rozdáte první rozkazy. Objeví se nepřítel. Jasně všem řeknete, aby zůstali stát a nic nedělali. Oba vaši kolegové ale začnou i přes klidový režim pálit! Zcela ignorují vaše rozkazy…

Cílem hry je ovládnutí celého Londýna. K tomu musíte samozřejmě porazit všechny konkurenční gangy. Jak toho dosáhnete je jen na vás; každopádně ani jedna cesta k cíly není jednoduchá. Pokud ale vydržíte, můžete se těšit na řadu bonusů.

Dokončením hlavního příběhového módu hraní nekončí. Můžete ještě zkusit některý z dalších herních režimů. Free-roaming nabízí několik arkádových miniher, zajímavý režim London Tourist vás převtělí do jednoho z turistů a budete muset chodit po městě a fotit památky, v módu Cause Havoc se zase budete muset snažit vyvolat co největší rozruch a zničit ve městě co se jen zničit dá, v Riot Control se dostanete na druhou stranu barikády a v kůži policisty budete zabraňovat zločinům, v Getaway si užijete honiček s policisty… Zajímavá je také možnost zahrát si v Pubu kulečník či šipky. Zkrátka je toho hodně a pokud by vás náhodou kampaň přestala bavit, konec to rozhodně neznamená.

Světlé stránky
  • hratelnost
  • hrací doba
  • nespočet možností
Temné stránky
  • ovládání
  • grafika
  • AI ašich spolubojovníků

Bohužel nic není dokonalé. Gangs of London se až moc soustředí na kvantitu a kvalita jde občas stranou. Poznat to jde nejlépe asi na zbytečně komplikovaném ovládání, které nesedne snad nikomu. Každý pohyb s postavou je problém, nemluvě o tom, když mají ke slovu přijít zbraně. Nepovedla se ani grafika. Stačí se podívat na okolní obrázky – nejde sice o vyloženou hrůzu, i lehký nadprůměr je však na AAA třídu málo…

… a tak je to vlastně i se hrou jakou celkem. Kampani chybí k dokonalosti jen troška. Neuvěřitelná nabídka herních módů také překvapí. Na druhou stranu komplikuje život zpackané ovládání a k nebesům nemůžeme vyzdvihnout ani vizuální zpracování. Jistě se budete bavit. U mě tomu nebylo jinak, ale pochybuji o tom, že si Gangs of London vystavím na poličku a budu se chlubit tím, že sem je dohrál. Bude mě u srdce hřát hezká vzpomínka, ale slzu za Gangs of London neukápnu.

Grafika: 6/10
Zvuk: 7/10

Gangs of London rozhodně stojí za pokus. Ale rozhodně nejsou nutností.