Recenze: Gene Troopers – lepší než projímadlo

Představte si to. To si takhle jednou vykračujete z redakce, v ruce si nesete modrou krabičku s hrou a přemýšlíte o tom, jak báječný víkend v její společnosti prožijete. Pak jí vložíte do mechaniky... a začnete přemýšlet o harakiri.

Martin DemigerPlatforma: PS 2
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Cauldron
Distributor v ČR: Cenega (

SpellCross, Battle Isle, Chaser, Conan. Z těchto čtyř her můžeme klidně udělat součet a za rovnítko dosadit Cauldron. Právě tato čtveřice se totiž postarala o to, že se vývojáři ze slovenského Cauldronu ve světě jakž takž prosadili a vydobyli se renomé zkušených tvůrců, kteří už za sebou mají nějaký ten titul. Proto byste si řekli, že budou pokračovat minimálně na stejné úrovni, ba co více - přiloží pod kotel a vystartují směrem ke hvězdám. Jenže pak...

... přijde zhovadilost jménem Gene Troopers. Všechny teorie jdou stranou, realita je neúprosná. A vám se honí hlavou jediná myšlenka: to snad ani nemůže být pravda.

Hledá se dcera

Úvodní filmeček vás bez větších keců vrhne přímo do víru děje. Říkají vám Bridger, na těle vám provedli řadu genetických úprav, takže jste de facto kříženec robota s člověkem, a máte dceru. Teda pardon – měli jste. Klasická béčková zápletka totiž nepojednává o ničem jiném než únosu vaší drahé dcerunky, kterou musíte najít a zabít její únosce. K tomu vám budou nápomocny zmíněné gene-schopnosti, jimiž hlavní hrdina disponuje.

Příběh vzdáleně připomíná Deus Ex, akorát záchranu světa nahradil únos dcery. Ani zdaleka však nejde do takové hloubky jako božský DE a navíc vám bude už od začátku  jasné, jak asi všechno skončí. V zásadě bych proti zpracování děje ale nic neměl – sice ničím nevyniká, na druhou stranu však ani neurazí... Kdyby to tak šlo říct o ostatních aspektech hry!

DNA. Dementní Nepřátelé Atakují

Žánrově se Gene Troopers řadí mezi akční hry lehce švihlé RPG prvky. Slovo lehké by se patřilo podtrhnout; můžete totiž vylepšovat pouze to, co si sami nasbíráte. Nemusíte se svým herojem sbírat zkušenosti, důležitější je, jestli seberete to, co vypadlo ze zastřeleného vojáka. Vylepšíte si tak své DNA, čímž dosáhnete větší výdrže vašich schopností. Odolnější zdraví se hodí, stejně jako jakýsi bullet time, tedy funkce zpomalení času, jíž hlavní hrdina ovládá... Teda pardon – hodilo by se. Háček je v tom, že vás hra k vylepšování nenutí. Nemáte potřebu se zabývat nějakými upgrady; nepřátele v pohodě zkosíte i v případě, že se na své DNA úplně vykašlete. Protivníkovi jednotky jsou totiž pořád stejně dementní, a tudíž se vždycky likvidují stejně jednoduše. Nesejde na tom, jestli se vaše životy počítají na stobodové nebo dvousetbodové stupnici.

Obdobně je tomu i v případě vašeho týmu. Ano, týmu. Po čas hry se vám pod palec dostane několik borců, kteří by vám v boji měli být užiteční. Ale nejsou – prakticky se jen pletou pod nohy, sem tam se pokusí nepřítele zasáhnout... nikdy však netrefí. Víc toho k nim bohužel napsat nemůžu. Během několika hodin hraní jsem je sotva zaregistroval. Sice se občas tvářili, že jdou se mnou... ale buď mi nestačili, nebo je zabili... prostě a jednoduše: k ničemu vám nejsou, jen překáží a Bridger se bez nich hravě obejde. Co naplat, že minuty s nimi strávené tvoří ty nejsvětlejší momenty ve hře? Co naplat, že oproti demenci protivníků disponovali vaši spolubojovníci relativně slušnou inteligencí? K pozitivům to Gene Troopers přičíst rozhodně nemůžeme – sice fajn chvilky, ale tak krátké...

Jednu věc však Cauldronu upřít nemůžeme – Gene Troopers působí hodně rozmanitě. Nepřátelé se často střídají, a vy si tak musíte zvykat na nové ksichtíky... bohužel už ne způsoby boje. Obdobně je tomu s vaším zbrojním arzenálem. K dispozici máte všechny myslitelné vymoženosti, avšak využijete pouze dvě z nich. Dopadne to prostě tak, že si oblíbíte samopal, popřípadě pistoli, když vám zrovna v samopalu dojdou náboje.

Hratelnost sama o sobě je lineární až to bolí. Jen tupě jdete za nosem, před vámi skáčou tupí nepřátelé a vy je tupě kosíte.... Což by za normálních okolností nevadilo, kdyby hra měla co nabídnout. Jenže tady vás nic netlačí dopředu. Chybí potřebná motivace, a tak si po pár minutách začnete kousat nehty a lelkovat kolem. K hraní vás nikdo nedonutí.

Pokud už vám očko sklouzlo až k závěrečnému verdiktu, jistě vám vrtá hlavou otázka, proč tak nízké hodnocení. Odpověď je lehčí než kdy jindy: Gene Troopers nestojí za to, aby s nimi někdo ztrácel čas. Jako recenzent si sice nemohu moc stěžovat. Zahrál jsem si zadarmo, takže bych mohl klidně chválit... samozřejmě v případě, že bych nehrál jen z nutnosti / zvědavosti, jako tomu bylo ve skutečnosti. Jako hráč si však nedokážu představit, že by po mě za tuhle zoufalost někdo mohl chtít peníze...

Ani grafika na tom není bůhvíjak. Reprezentuje čistý průměr, místy spíše podprůměr. Nepřátelé jsou ještě v mezích únosnosti, ovšem okolní prostředí a hlavně interiéry jsou nehorázně přeplácané. Všude na vás křičí barvy jako oranžová nebo žlutá, což je, jak jistě uznáte, u střílečky trochu divné. Černá! Chceme černou!

• Grafika?
  • DNA
  • Hratelnost
  • Linearita
  • Nepřátelé
  • ... a vlastně všechno ostatní

Z mnoha stran slýchávám názor, že herní recenzenti už zapomínají na hrách hledat dobré věci a chtějí si něco dokazovat tím, že na recenzovaném titulu najdou co nejvíce chyb. Jenže někdy to bohužel jinak nejde. Snažíte se, hledáte náznak nějakých pozitivních vlastností seč vám síly stačí... ale bohužel se nedaří. Dokonce recenzovanou hrou projdete až k závěrečným titulkům, protože si neustále říkáte, že „to přece za pár minut musí přijít“... Potom před vámi ale najednou běhají jména autorů a vy jen nevěřícně koukáte. Nic. Hra Gene Troopers je přesně taková. Ničím nezaujme, spíše pobouří a pohorší. Hratelnost stojí zastarou bačkoru, ani grafika není nic moc... Takže proč si brát rukavičky? Existují stovky, tisíce, milióny lepších her. Nevidím důvod, proč ztrácet čas zrovna s touhle.

Grafika:6/10
Zvuk: 5/10
Hudba: 5/10