Recenze: Ghost Recon: Advanced Warfighter – bakaní Mexikánci

Můza herních vývojářů – Tom Clancy – po delší době políbila firmu Ubisoft. Hoši ze speciálního komanda si už podruhé snaží prostřílet cestu na trh. Schytají pomyslnou kulku neúspěchu herní kritici, nebo tvůrci titulu?

Alan Jarrar

Žánr: Akce                                                                                                      Platforma: PC, Xbox 360, Xbox, PS2
Minimální konfigurace: Procesor 2 GHz, GeForce 6 nebo Radeon 9600, 512 MB RAM
Testovací konfigurace: Celeron 2,6 GHz, Radeon X800, 2 GB RAM
Vývojář: Red Storm
Distributor: Playman

Zatímco literární díla některých spisovatelů si přímo říkají o zfilmování, Tom Clancy patří do zcela jiné kategorie autorů. Jeho tvorba je šitá na míru počítačovým hrám. V jeho knihách speciální jednotky pronásledují zlotřilé teroristy za jejich útoky na městská metra, popřípadě za prodej několika tun notorického „puro cocaina“. Šikovným programátorům pak stačí kvalitní předloha a akční hra se spoustou mrtvol je na světě. Ghost Recon: Advanced Warfighter (dále jen GRAW) se po delší době hlásí k rozběhnuté sérii a přináší řadu osvědčených taktických prvků, obohacených o větší důraz na hráčovo myšlení. Nechybí pochopitelně ani pasáže zaměřené na čistou akci, kde hlavní roli hrají granáty a samopaly. Oproti kolegyni, jež zastupuje next-gen platformu Xbox 360, však PC verze malinko strádá.

Tres tequilas, por favor

Jádro hry, singleplayerovou kampaň, doprovází klasický akční příběh zasazený do blízké budoucnosti. Píše se rok 2013 a kolumbijští rebelové se chystají koupit od Mexika nelegální komunikační technologie. O všem samozřejmě ví americká výzvědná služba a obratem se do oblasti chystá vyslat zvláštní jednotku Ghost, jež má obchodu zabránit a zajmout ty, kteří za celou akcí stojí. V té době se však přímo v Mexico City koná mírový summit, jehož se účastní vysocí hodnostáři většiny států světa. Mexičtí a kolumbijští vzbouřenci využijí nastalé situace – zabijí kanadského premiéra a zároveň přitom stihnou unést mexického a amerického prezidenta.

Miluju tyhle futuristické hračičky * Plavecké brýle Nike za 1499 Kč * Sakra, zapomněl jsem tam koupit papriky

Cíl celé mise se v mžiku mění. Americká vláda okamžitě zahajuje záchrannou misi a spasitelských otěží se opět chopí komando Ghost. Dostává za úkol vysvobodit oba prezidenty, což není tak jednoduché, neboť akt samotného únosu vyvolal v ulicích mexické metropole hromadný neklid. Stovky rebelů se chopily zbraní a okupují téměř všechna důležitá místa ve městě. Hráč tedy bude nucen jít přes mrtvoly – pročistit si cestu až k samému konci kampaně. S vojáky projdete spoustu zajímavých lokací a budete mile překvapeni, jak taktika nápaditě střídá akci, což je dáno především rozmanitostí okolí. Hráčovo uvažování, jakož i kroky počítače, se mění s okolním prostředím. Autoři si dali záležet na potřebném kontrastu – proto boje v městských částech vyžadují naprosto odlišný přístup od přestřelek na okrajích pouště.

Recongradská čtyřka

Do všech konfliktů se budete vrhat v kůži kapitána Scotta Michella, který je velitelem vaší čtyřčlenné jednotky. Záměrně říkám vaší, neboť jste to právě vy, kdo bude udělovat rozkazy svým spolubojovníkům. Autoři přišli s originálním nápadem a sice, že zodpovědnost nad veškerým herním děním, od koordinování misí až – do jisté míry – po přímé ovlivňování chování spolubojovníků, položí na bedra hráče. Po celou dobu kampaně budete plnit funkci velitele jednotky, což s sebou přináší řadu výhod, avšak na druhé straně i problémy navíc.

Vyobrazení mexické krajiny a oblohy je přímo fantastické * Zakončení série brněnských ohňostrojů Ignis Brunensis * Nuda v Mexiku

Jedním z hlavních plusů hráčova vůdcovského postu je fakt, že s celým oddílem manipuluje dle vlastního uvážení a rozdává rozkazy, které všichni bez rozdílu plní. Některé taktické hry (patrné to bylo především na třetím díle Delta Force) sice umožňují radiovou komunikaci s ostatními členy týmu, ale ne vždy kolegové uposlechnou, přestože rozkaz pochází přímo od velitele. V GRAW se vám nic podobného nestane. Všichni v týmu poslouchají, přemisťují se i přes zrovna probíhající palbu, následují vás kdykoli si o to řeknete, apod. Komplikace se však rodí v momentě, kdy s ostatními probíháte úzkou uličkou a ze střech či balkónů na vás začne pálit několik Mexikánů.

Na rozdíl od umělé inteligence nepřátel, vaši svěřenci mají menší AIQ, což je v praxi viditelné na jejich smutném rozestavení, kdy všichni zmateně stojí v uličce, pak střílí a teprve nakonec se běží schovat za přilehlý vrak auta. Zato velcí zlí vzbouřenci jsou po inteligenční stránce vybaveni mnohem lépe, na což jsme u série Ghost Recon nebyli zvyklí. Fousatí muži olivové pleti přesně vědí, co dělají. Rozhodně se nenechají jen tak zaměřit a využívají všech rozmanitých překážek, kterými městské prostředí disponuje. Snaží se využívat momentů překvapení (kdy například do uličky proti vám vběhnou dva teroristé – každý z jiné strany – okamžitě se krčí za zídku a hází granát). Sevřít členy jednotky do kleští jim též nedělá problémy. Vše jistí dva jejich ostřelovači na střeše, několik kulometných hnízd na rozích ulice a desítky hysteriků v oknech (pochopitelně se samopalem).

Za házení grabátu ve městě byste byli normálně pokutováni * Přídavek z Ignis Brunensis * No a teď nic nevidím

Comunication breakdown

V podobných situacích se neubráníte zranění. Smrt si ale nemůžete dovolit – zbývá jen čekat na další checkpoint. GRAW, na rozdíl od běžných akčních her, nedisponuje možností libovolného uložení během mise. Hra se ukládá během misí automaticky a to vždy před nějakou obtížnou pasáží či úkolem. Zajímavé je, že průchod oním „záchranným bodem“ doplní zdraví všech postav pro další průběh mise. Stačí tedy vždy vydržet alespoň do checkpointu a zbytek už zařídí počítač.

Teroristů je v ulicích vskutku velké množství. Víc než v jiných hrách musí hráč uplatnit své velitelské schopnosti  promýšlet si dopředu průběh přestřelky. Naplánujete si například, že nejprve budete muset zlikvidovat několik mužů schovaných za autem, čímž však upoutáte pozornost kulometního hnízda, jež je jen kousek opodál. Najednou tak řešíte zcela jiný problém – jak postavit kolegy tak, aby obě akce vyšly bez ztrát na životech? V rámci přímé komunikace s týmem je k dispozici bohužel jen pět příkazů, které volíte kolečkem myši.

Satelitní hračka v akci * Efektní šeď * Schovávat se za palmu před výstřelem z tanku není moc chytré

Jelikož je ale GRAW akční hrou zasazenou až do roku 2013, dostane hráč možnost ovládat několik zajímavých futuristických hraček. Užitečnou pomůckou do pouličních bojů (v pasážích, kdy jsou vaši kolegové daleko od sebe – například za rohem ulice) je možnost přepnutí kamery. Svět pak vnímáte očima svých spolubojovníků, respektive čočkou kamery, kterou mají připevněnou na přilbě. Problém nastává v okamžiku, jakmile se nacházíte na otevřeném prostranství a jen tak pro zajímavost přepnete kameru, abyste měli přehled o tom co dělá kamarád. Je dost pravděpodobné, že se ozve prasknutí lebky a vámi ztvárněný kapitán Scott Michell padne po zásahu kulky k zemi jako přezrálé rajče.

Tajný trumf

Výhoda v podobě kamery však není vše. K mání jsou i satelitní snímky oblasti, které vám mnohdy přesně napoví, kde se skrývá nepřítel, v jakém počtu a zda je v pohybu či nikoliv. Jednou z dalších výhod jsou i tradiční briefingy konané před misí, během nichž si zabalíte batůžek. Ve zbrojnici GRAW se skrývají samopaly, automatické pušky a ostřelovačky jako hlavní zbraně a pistole, tlumiče, noční vize a jiné roztomilosti jakožto doplňky. Ke kompletní výbavě dostanete zdarma jako bonus několik granátů a hurá na výlet.

• Náplň misí a kampaň
  • Vylepšená AI nepřátel
  • Vyvážená kombinace akčních a taktických pasáží
  • Technologická udělátka (pomůcky v boji)
  • Brutální HW nároky
  • Slabší AI spolubojovníků
  • Hra se ukládá pouze automaticky

Během slušně zpracovaných misí budete chvíli zběsile střílet a chvíli se schovávat, krčit se a plánovat přepadení. U toho se však můžete kochat nádherným grafickým prostředím hry a animacemi, jež vykreslují mexickou krajinu. Grafika titulu je vskutku luxusní záležitostí a na seznamu kladů bude figurovat na předních příčkách, stejně jako hudba, jejíž motivy se optimálním způsobem mění vzhledem k momentálnímu vývoji během mise. Ghost Recon: Advanced Warfighter je po delší době vskutku povedenou akční záležitostí, jíž k vyššímu hodnocení chybí několik drobností (viz ukládání hry a slabší AI spolubojovníků). Pokud máte pekelně silný stroj (GRAW je extrémně náročná hry), neváhejte a pusťte se do díla. Čekají na vás zajímavé mise a příjemné okamžiky taktiky a akce.

Zvuky: 6/10

Povedené pokračování série taktických akcí, které nyní přináší vyváženější kombinaci pasáží zaměřených na akci a strategizování. Vše navíc doprovází kouzelná grafika a povedená kampaň.

Dostupné pro: PC, X360, iPhone