Recenze: Ghost Recon: Advanced Warfighter – Duchové v akci

Xbox 360 je už nějaký pátek na trhu a herní tvůrci začínají předvádět, co tato našlapaná konzole vlastně dokáže a co znamená spojení next-gen grafika. Ovšem pozor, Ghost Recon rozdává konkurenci lekce i v hratelnosti. Vítejte mezi vojáky 21. století.

Karel KališPlatforma: Xbox 360 (Xbox, PS2, PC)
Paměťová karta: 152 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Red Storm
Distributor: Ubisoft

Mexico City – 15:36 21.07.2013 – Opatrně se tisknu k nízké omšelé zídce a čekám na ten správný okamžik. Jsem mírně nervózní, však kdo by nebyl. Sice se uklidňuji tím, že díky nejmodernější technologii Cross-Com znám pozici nepřátelských vojáků a chrání mě kvalitní neprůstřelná vesta a přilba, jenže stačí nešťastná dávka z kulometu a výzbroj za desetitisíce dolarů je mi nanic. Takže to nezvorat. Pevně v rukách tisknu nejmodernější útočnou pušku a přemýšlím nad nejlepší taktikou. Lehce ukážu rukou, zbylí tři členové mého týmu mírně kývnou hlavou a jako duchové se přesunují na výhodnější pozici. Dávám jim pár  vteřin a jdu na věc. Rychle vykouknu z krytu a rozhodně tisknu spoušť. Ratatata! Sprška kulek si nemilosrdně nachází tělo nejbližšího mexikánce a ten se jak hadrová panenka klátí k zemi. Prásk prásk! Zbytek týmu se činí a likviduje další a další rebely smrtelně přesnou střelbou. Zbytek nepřátelských jednotek se snaží krýt, ale marně. Během pár okamžiků písečná půda lačně saje krev crčící z jejich rozstřílených těl.

Vojáci 21. století

Mohl bych  začít popisováním kvalit prvního dílu, žehrat nad zpackáním Ghost Recon 2 na PS2 či rozepisovat obavy z přemíry hypu doprovázejícího chystané vydání této hry. Ale neudělám to. Ani nebudu dumat nad tím, nakolik má americký pisálek Tom Clancy společného s Ghost Recon Advanced Warfigher (dále GRAW), zda má aspoň nějaké základní povědomí o hrách. Ne jmenovitě o Ghost Recon, ale jestli ví, že něco takového jako počítačové hry existuje. Nebo celá jeho účast začíná a končí vyzvedáváním tučných šeků od nějakých magorů z Ubisoftu, jenž mají sídlo kdesi v žabožroutově. Ne, ničemu takovému už nedám ani jeden odstavec, větu, slovo, písmenko, natož tečku. Místo toho se rovnou přesuneme k tomu, co vás zajímá. A to sice, jak skvělý a úžasný GRAW je.

Rychlo exkurze po Mexico City * U kašny dáme voraz * Seš jasnej

Hra vás přenese pár let do budoucnosti, do smyšleného konfliktu odehrávajícího se v exotickém Mexico City v roce 2013. Právě tam došlo během mírového sumitu k prudkému vyhrocení situace. Kanadský předseda vlády je zabit a prezidenti USA a Mexika zmizeli. Do akce tak nastupuje ta nejelitnější z elitních jednotek statečným amerických hochů (a děvčat) – jednotka Ghost. Díky podpoře nejmodernější technologie a zbraní mají Ghostové šanci i proti daleko početnější armádě mexických povstalců. V jedenácti misích (plus tutoriál) se poženete za záchranou prezidentů a nastolením světového míru. Čeká vás destrukce strategických cílů, ochrana VIP osob, bránění pozic a další radovánky, které znáte z podobných her.

Pasáže ve vrtulníku se povedly * Neschovávejte se, vidím vás * Hlavně obezřetně

GRAW totiž nepřináší žádné revoluční změny do škatulky taktických akcí, nýbrž vybrušuje hratelnost do křišťálového lesku a jako bonus tu máme grafiku, která dokáže vyrazit dech svojí propracovaností. Advanced Warfighter v podnadpisu znamená, že důležitou roli získají pokročilé válečné technologie. Na první pohled si všimnete obrazu lemovaného módní světle modrou linkou, který má naznačovat, že se díváte skrz hledí přilby našlapané tou nejmodernější technologií. Je tomu tak, díky spolupráci s GPS máte vždy absolutní přehled o spojeneckých a nepřátelských jednotkách a jejich stavu. V levém horním rohu obrazovky vidíte pohled z kamery dalšího člena vašeho týmu a v pravém rohu se čas od času dočkáte komunikačního okna s velitelstvím či chytnete televizní zpravodajství komentující krizové události. V hledí naleznete též integrované noční vidění. Kdykoliv se lze přepnout i do perfektně zpracované 3D mapy.

Kouzelná technika

Díky elektronické helmě se celou dobu budete cítit jako pravý voják 21. století. Chvíli potrvá, než si na nový interface zvyknete, ale odměnou bude zážitek, jaký vám zatím nepřinesla žádná podobná hra. Téměř po celou dobu hry jsou vám k dispozici až další tři členové vašeho týmu, ale tím GRAW nekončí. Velmi často dostanete na povel další jednotky, třeba obrněné vozidlo, tank M1A1, helikoptéru Apache či průzkumné vznášedlo Cypher. Komandování jednotek vám přejde velmi rychle do krve, možná i díky tomu, že velitelské funkce jsou ve skutečnosti poměrně chudé. Ovšem nebojte se, že by jste jich nevyužili, spíš naopak. GRAW v žádném případě nedohrajete bez podpory vašeho týmu. Taktika se hrne do popředí víc, než kdy jindy. Protivníci nejsou žádná ořezávátka a při neopatrném postupu uvidíte obrazovku s nápisem Game Over častěji, než je zdrávo.

S Duchy kolem světa

Stejně to platí, dokud si nezvyknete na ovládání hry. Není prkenné a neklade žádné překážky, spíš naopak. Ale stejně jako u HUDu si na něj budete muset chvíli zvykat. Nabízí totiž pestrou paletu různých akcí a pohybů, které si musíte zažít. Třeba samotné zaměřování se zde provádí dvěma tlačítky. Jedním si přiblížíte klasický pohled přes mušku a pomocí zmáčknutí pravého analogu můžete odstřelovat vzdálenější protivníky přes optiku. Hra staví na komplexním systému krytí, kdy lze jak vykukovat nad překážky, tak se vyklánět zpoza rohů. Možnost pohybu plazením či v podřepu snad nikoho nepřekvapí, ale to asi neplatí pro velmi efektní skluzy či skoky plavmo, jenž vás mohou spasit v nejedné situaci.

Dočkáte se i střídání dne a noci * Už tam budem? * Déšť se povedl na jedničku

GRAW není jednoduchou hrou, už na standardní obtížnost Normal si užijete svoje. Ukládání pozic funguje na bázi klasických checkpointů a savepointů, což znamená, že v případě smrti se jde znovu od nejbližšího. Navíc stačí pár přesných zásahů a jdete k zemi. Na lékárničky nenarazíte a snad jako naschvál nikdo z vašeho týmu není medik. Doplňovat zdraví lze pouze u speciálních beden ze zbraněmi, kde se vyléčíte jen částečně, či náklaďáků jednotek Ghost, kde vás uzdraví kompletně i včetně zbylých členů týmu. Ti mimochodem mohou zemřít, ale předtím máte pár chvil na to je z dostat zpátky na nohy. Když už jsme u těch členů vašeho týmů, zřejmě mají problémy s krátkodobou pamětí, protože jim co chvílí musíte rozkazy opakovat. Což je s podivem, protože AI protivníků je na docela vysoké inteligenci. Dokonce často nechodí po těch stejných hlídkových trasách, čímž kladou důraz i na opakované hraní stejné situace.

Ještě že nezničili tady latrínu * Co se tak třepete? * Hru na schovku asi vyhraju

Hratelnost a atmosféra patří jednoznačně mezi nejsilnější stránky hry. Až budete pomocí průrazné munice zabíjet protivníky skrze stěny, pomocí Cyhperu odhalovat nepřátelské ostřelovače, postupovat městem kryti za obrněným vozidlem, či z vrtulníku kulometnou střelbou čistit střechy domů od rebelů, určitě mi dáte za pravdu, že třetí Ghost Recon je tím nejvěrnějším zpracováním podobného tématu. Když si navíc vezmete, že prostředí a náplň misí se střídá a celá kampaň vám vydrží na nějakých dvacet hodin, máme tu hru par excelánce. A to jsem ještě nezmínil grafickou stránku věci a multiplayer.

Dovolená v Mexicu

Zapomeňte na všechno, co tu bylo předtím, teprve GRAW vám dá ten pravý pocit, že se ocitáte uprostřed opravdového města. Mexico City vám svojí rozlohou a detailností vyrazí dech (to vám vyrazí i ten fakt, že nenarazíte na žádného civilistu). Skládá se ze stovek a stovek do nejmenších detailů propracovaných objektů, ať už se jedná o domy, palmy, lavičky, zastávky, reklamní poutače, zaparkované automobily a kdo ví, co ještě. A to samé platí i pro všechny ostatní prostředí mimo Mexico City. Samozřejmě nesmí chybět nejmodernější grafické efekty, jako třeba HDR, realtime stíny atd. naprosto famózně vypadají i modely postav a špičková je rovněž jejich animace. Ani na fyziku se nezapomnělo, bedny odletují, skla se realisticky tříští, automobilům se dají ustřelit kola, při zásahu dávkou se efektně rozklepou a výborně vybuchují.

Naštěstí je to náš vrtulník * Kuk, vidím tě * Grafika prostě exceluje

Skvěle vypadá i kouř, déšť a částicové efekty, o stylovém interface jsem se už rozepisoval. Jistě, když budete hlouběji rýpat, zjistíte, že pohled přes kameru členů vašeho týmu je méně detailní, čas od času narazíte na podivný grafický artefakt a textury nejsou tak ostré, jak by mohly být. Ovšem v tom je ten vtip, čím realističtěji grafika vypadá, tím výraznější je každá slabůstka. Nechci prostě říct, že grafika je dokonalá, jen vypadá zatraceně dobře, lépe než 99% ostatních her. Neméně skvělé jsou i zvuky a hudba, jenž v některých scénách buduje monumentální filmovou atmosféru.

Zkuste to naživo

Multiplayerová stránka hry by si snad zasloužila vlastní recenzi, protože toho nabízí neskutečně moc, což jsem neměl ani čas ani sílu dopodrobna vyzkoušet. Za největší perličky platí kooperativní hra až pro 16 hráčů. Ale můžete si užít spoustu zábavy proti sobě jak v týmech, tak každý sám za sebe. Multiplayerová hra má vlastní specifika, nedá se tolik krýt, grafika vypadá o něco hůř atd. atd. Pracovalo na ni jiné studio, než to stojící za singleplayerovou částí hry, což spoustu věcí objasní.

• Důraz na taktiku
  • Audiovizuální stránka
  • Výborná hratelnost
  • Atmosféra
  • Slabší AI týmu
  • Občasné bugy
  • Žádní civilisté

Co dodat? Je toho ještě opravdu moc,  pořádně jsem se nezmínil o zbraních, rozpitvat jsem mohl i různá herní prostředí a spoustu dalších aspektů, jenže recenze není nafukovací a navíc bych vás nerad připravil o všechna překvapení. Ghost Recon: Advanced Warfighter není dokonalou hrou, ale nabízí toho tolik a tak skvěle zpracovaného, že to nemá v současnosti obdoby. Případní konkurenti budou mít vážně spoustu práce, aby tuhle hru překonali. Pokud máte Xbox 360, určitě si nenechte GRAW ujít, jedná se o jednu z nejlepších her, co pro tuto platformu zatím spatřily světlo světa.

Zvuk: 9/10

Špičková taktická hra s dechberoucí grafikou a výbornou hratelností. Skvělý singleplayer doprovází i velmi obsáhlá hra pro více hráčů. Berte všemi deseti.

Celkové hodnocení: 9,2/10