Recenze: Gobliiins 4 – návrat do minulosti

Služebně zkušenější hráči si pamatují trilogii adventur Goblins. Francouzští tvůrci se pokusili na dávný úspěch navázat stejně šíleným čtvrtým dílem.

Francouzi jsou zvláštní. Neberte to, prosím, jakkoliv špatně, ale když se podíváte třeba na jejich filmy, jasně se odlišují od světové tvorby. Podobně tomu je i v případě her, pamětníci by mohli vyprávět, kolik času strávili třeba u Woodruffa, nebo trilogie Goblins. A modří už vědí, že obě jmenované značky spojovala společnost Coktel Vision, kde výtvarně působil jistý Pierre Gilhodes. Když k tomu dodám, že tento pán v současnosti dělá pro studia Societe Pollene, bude snad již jasno.

Ano, čtvrtý díl goblinů s sebou přináší opět nezaměnitelný, lehce šílený, rukopis. Já se vracím do klidného dětství, kdy jsem měl spoustu času řešit ztřeštěné hádanky metodou použij všechno na všechno, ono to nějak dopadne.

A záchrana světa? To počká

Sice musím uznat, že tato série nikdy nedosahovala nelogického génia ostatních tvůrců (psa jako elektromagnet byste hledali marně), ale i tak byla různá řešení dostatečně podivná na to, aby pobavila. A stejnou cestou se vydává i nejnovější přírůstek.

Použij všechny na všechno

Princip zůstává podle prvního dílu, kde jste s trojicí šílených chlapíků museli postupně procházet různé zóny. Z žádné obrazovky jste se však nedostali dříve, než uznali tvůrci za vhodné v rámci vyprávění děje. Úplně stejně se cítíte již v kanceláři detektiva Hejbala, jehož jméno jasně vypovídá, že jako jediný dokáže sebrat a nosit různé předměty, aby je následně použil. Ano, sice od začátku vidíte jasný cíl (odejít dveřmi), ale ač je přístupný, musíte ještě vyřešit pár problémů okolo, třeba nakrmit věčně hladovou vegetariánskou kytku.

gobliiins 4 05.jpggobliiins 4 03.jpg

Následující dvě úrovně vás konečně seznámí s Troupem a Cherubínem, dvěma dávnými přáteli, kdy první z nich vyniká svojí silou, zatímco druhý zase magickým nadáním. A pokud se vám podaří překonat i chvíle pixelhuntingu (hledání téměř neviditelných předmětů na obrazovce pro ty, co již si to nepamatují), rychle se dostanete do královského hradu k úkolu nalézt Drápka. Králův oblíbený tvoreček, nosící mu míčky, se totiž nečekaně ztratil a vy jej musíte najít. A záchrana světa? To počká.

Vzhledem k tomu, že celá hra se skládá z pouhých šestnácti obrazovek, museli tvůrci zapracovat na jejich naplnění. Jimi udávané dvě hodiny pro osmileté dítě na jednu obrazovku se těžko převádějí do světa dospělých, protože děti jsou prostě zvyklé nesmyslně klikat na všechno. Dříve byl podobný postup běžnou praxí, dnešní zmlsaní hráči však těžko budou zvládat vymýšlení těch nejšílenějších možných kombinací.

Čtyři hry za cenu jedné

Pravda, mnohé problémy jsou řešitelné víceméně logicky, ale když jsem v knihovně narazil na sebrání asi třetí knížky, tentokráte účetní, říkal jsem si, že by se tvůrci nemuseli tolik opakovat. O pět minut později jsem plynule rozšiřoval svoji slovní zásobu o nepublikovatelné výrazy, když kniha byla stále v horním regále prostřední části knihovny a žebřík bylo možné dostat pouze do dvou krajních pozic.

Poprvé je to dobré, podruhé už slabší, posté vám jen lezou na nervy

Náhle pak v záchvatu šílenství přišel agresivní nápad, nechat Hejbala na žebříku přejet z jedné strany na druhou, zatímco uprostřed se rozmázne o povytaženou velkou knihu, nebohý detektiv překážku přeletěl a po cestě srazil i kýženou finanční statistiku. A tak je tomu ve hře pořád.

gobliiins 4 02.jpggobliiins 4 04.jpg

Jakmile se prokoušete ze základních pasáží, často ani netušíte, co vlastně chcete v dané obrazovce dosáhnout. Tvůrci si s tím nedělali moc hlavu, a tak se nedočkáte ani žádné nápovědy. Metodou pokusu a omylu postupně zkoušíte různé cesty, abyste se občas pobavili nad nešikovností svých hrdinů, později spíš ale jen roztrpčili jejich hlemýždím tempem.

TIP: Používejte dvojklik pro sprint, jinak se vaši goblini k cíli letos nedostanou

Navíc se vlastní nešikovnosti musejí zasmát i goblini, takže pokud uděláte nějakou chybu, budete ještě čekat, až jejich smích utichne. Poprvé je to dobré, podruhé už slabší, posté vám podobné věci jen lezou na nervy.

gobliiins 4 06.jpggobliiins 4 07.jpg

Využil jsem tak toho, že herní medium obsahuje i předchozí díly. Je zvláštní sledovat sám na sobě, jak hry člověka mění. To, co mne dřív nějak bavilo, je už jen slabý odvar zašlé slávy, aspoň tedy co se série Gobliiins týče. I první díly se najednou ukázaly jako slepá vývojová ulička, zatímco jsem schválně zkoušel třeba stařičkého Inidiana Jonese, který s časem neztratil nic ze své zábavnosti.

Historie se opakuje

Normálně se moc nedívám na technické zpracování, zde však nemohu jinak – moje tradiční zahájení práce se hrou utrpělo v okamžiku, kdy jsem se chtěl po spuštění vrhnout do nastavování. Ne, že bych nelibě nesl automatické nastavení, ale pokud si nemohu nastavit ani položky jako je hudba a zvuk, začínám být lehce nervózní. O to výraznější je to ve chvíli, kdy jsou tyto dvě části nevyvážené, takže pro občasnou, ale silně hrající, hudbu neslyšíte téměř jediný zvuk.

TIP: Pokud seberete v každé úrovni zlatý zub, otevře se vám jedna skrytá se Stvořitelem

Na druhou stranu mohu říci, že se autorům povedl grafický přechod do třetího rozměru v rámci možností bez komplikací, i když se musíte také spokojit s pevně daným rozlišením a nastavením. Příjemná je také plná česká lokalizace, i když v jedné logické hádance lehce zaskřípala.

gobliiins 4 10.jpg gobliiins 4 13.jpg

Gobliiins 4 je hra tak někde na půlce cesty. Sice se vyšňořila do modernější grafiky, přidala pár vylepšení, ale stále jsou v ní vidět adventuristické zlozvyky konce minulého tisíciletí. Bohužel si ze současného pojetí her vypůjčila i nelichotivou herní dobu, jež je sice obhajitelná pokud se bavíte, ale v případě zkoušení všeho na všechno je jen šestnáctka obrazovek hodně málo na to, abyste nalezli dostatek zábavy. Pokud vás však baví řešit šílené hádanky, jsou Gobliiins 4 titulem právě pro vás. A možná tak potkáte i Stvořitele.

Žánr: Adventury | point-and-click adventura
Výrobce: Societe Pollene | Webové stránky hry
Začátek prodeje: duben 2009