Recenze: Golden Sun 2 – pokračování legendárního kapesního RPG

vytisknout velikost písma
Zůstali jste na konci Golden Sun stát s otevřenými ústy, bažící po dalším rozvinutí epického příběhu hry? Vaše touha nezůstala bez odezvy a Golden Sun: The Lost Age je tady. Blíží se odemčení světa magie? Felix, Jenna, Kraden a další se o to rozhodně pokusí. Musí ovšem přejí přes nové kontinenty a změnit celý svět...
Recenze: Golden Sun 2 – pokračování legendárního kapesního RPG

Typ hry: RPG
Multiplayer: ano
Výrobce: Camelot Software Planning (
www.camelot.co.jp)
Distribuce: Nintendo (
www.nintendo-europe.com)
Distributor v ČR: Conquest (
www.gameboy.cz)
Homepage:
www.goldensun-games.com

Konec? Zdaleka ne...

Dohráli jste neuvěřitelně kvalitní RPG Golden Sun? A máte ještě save? Bude se vám hodit, jelikož si můžete přenést svou skupinu do nového pokračování příběhu se skutečně „japonsky epickými“ rozměry. Golden Sun: The Lost Age je tu a přináší další porci toho, co jsme v předchozí recenzi tak chválili a ohodnotili dokonce známkou hratelnosti 11/10.

 

Zagana se musíte nejprve naučit * Flora rozhodně nevypadá zle

Začínáme přesně tam, kde všechno skončilo. U druhého majáku, který Jenna, Kraden a Alex opustí a odejdou na poloostrov Idejima... Náhle však maják vybuchne a neuvěřitelnou silou pohne světem a všemi kontinenty. Z Idejimy se stane plovoucí ostrov, který má, kromě zmiňované trojice, ještě další dva pasažéry – Felixe (pokud jste mu ponechali původní jméno) a Shebu... Samotářský a ne zcela „nejpozitivnější“ Alex se vydá rychle na cestu na vlastní pěst a vy se svou čtyřčlennou skupinou vyrazíte poznat nový kontinent Indra. A že je co poznávat!

 

Kudy se vydám dále? * I zbraně umí kouzlit, například tento meč

Pokud bych měl porovnat obě Zlatá slunce vedle sebe, považuji dvojku z hlediska hratelnosti za lepší! Alespoň z toho hlediska absence „zákysů“, vše je dostatečně logické a když nevíte, co dál, stačí ve stylu starých adventur vše znova obejít a zkusit vše na vše a ono to zase půjde. Myslím si, že z tohoto hlediska je dvojka opravdu lepší a nejde jenom o to, že už mám zkušenosti s originálem.

Souboje

Jak už asi dobře víte, základem tohoto RPG jsou souboje, jimiž se budete zabývat pravděpodobně většinu času. Systém boje se nezměnil, máme tedy stále k dispozici oblíbené džiny (v orig. Djinn), kteří slouží ke třem účelům. Za prvé – přiřazením džina k postavě změníte její povolání a tím pádem i její atributy, jako je počet životů/psynergie či útok/obrana. Za druhé, použitím džina v boji můžete spustit silný útok nebo například léčení, záleží vždy na typu džina (ten se odvozuje od čtyř elementů – voda, vítr...). A nakonec to nejlepší: po splnění bodu dvě můžete džiny použít pro seslání velmi silných „kouzel“, kdy se objeví magičtí tvorové a protivníky patřičně poznamenají.

 

Než získáte loď, proteče hodně vody * Komu to asi patří?

Kromě toho můžete bojovat klasicky za pomoci zbraní, ale i zde si na své přijdou kouzla. Ve hře je dostatek raritních zbraní a ty často obsahují jedno kouzlo, které se náhodně spustí a protivníka zasáhne. Pokud nechcete spoléhat na náhodu, je nejlepší používat vlastní magickou energii, zvanou psynergie, která vám umožní sesílat několik desítek kouzel s patřičným efektem. A pokud se vám to zdá málo, můžete si ještě z vaku vytáhnout některý z předmětů a zakousnout třeba léčivých bylin nebo oblažit protivníka rozpáleným olejem.

 

Podezřelý výklenek * Felix chodí po lanech jak rodilý akrobat

Souboje jsou kolové a v „asijském“ stylu. Při chůzi po mapě se pomocí nějakého grafického efektu přenesete do „arény“, která má příslušné pozadí (jeskyně, les, poušť...) a kde proti sobě stojí vaše postavy a různý počet protivníků. Grafika je pěkná, přehledná, potřebné informace máte rychle k dispozici a efekty kouzel a hlavně džinů stojí za to.

Na cestách

Bitkaření pochopitelně netvoří celou hru. Hodně času strávíte na izometricky nahlížené mapě a v lokacích, jako je město vlkodlaků Garoh nebo Air Rock, což není název nějakého open-air festivalu, ale přiléhavé pojmenování obrovité skály, kterou budete prolézat asi tak hodinu a půl reálného času. Právě tato skála je pro Golden Sun asi nejpříznačnější – kromě občasných soubojů musíte hlavně namáhat hlavu a paměť při procházení puzzlů, založených na zapínání mechanizmů tu a támhle, abyste mohli postoupit zase o kousek dále. Vše je přitom dostatečně vyváženo, takže možná Game Boy odložíte uprostřed cesty mentálně unaveni, ale za pár hodin se nadšeně vrátíte.

 

Že by porouchané hodinky? * Tenhle pohled zahřeje majitele i zasaženého

Ve městech si užijete dlouhých monologů postav. Ačkoliv si Lost Age ukousl na cartridge celých 128 MB místa, možnost vedení dialogu tu prostě není. Většinou jste zahrnuti přívalem textu, členěným „návodnými“ otázkami učence Kradena. Jisté zdání změny tu máte pouze když jste tázáni, zda s určitou věcí souhlasíte. Odpověď je ovšem vždy rychle přehlédnuta a vy se prostě stejně dozvíte kýžené. Při některých debatách jsem si skutečně přál, aby to hlavně brzy skončilo, ať už je závratné odhalení jakékoliv. To je ale asi jediná stinná stránka na RPG tváři hry a navíc jde o jev běžný u většiny konzolových her tohoto žánru (zvlášť japonských:-)).

Dnes nastavíme zrcadlo...

Pokud jste hráli předchozí Golden Sun a z hlediska absolutní návaznosti obou titulů to důrazně doporučuji, víte velmi přesně, jak Lost Age z grafického hlediska vypadá. Zpracování je velmi půvabné, vyzdvihnout si zaslouží hlavně kreslená města a efekty při soubojích. Od minula se nám nezměnilo skoro nic, samozřejmě nová kouzla mají nové zpracování, ale to je jenom pár libůstek na nezměněné pevné kostře od minula. Bohužel má Lost Age tu nevýhodu, že už nějakou dobu hraji Final Fantasy Tactics Advance a od prvního dílu utekla nějaká ta voda, takže v hodnocení grafiky se to projevilo.

Světlé stránky hry
  • Báječný příběh
  • Skvělá atmosféra
  • Příjemná hudba pro každé prostředí
  • Velmi dlouhá hrací doba
  • Možnost importovat skupinu z prvního dílu
Temné stránky hry
  • Některé otravně dlouhé dialogy
  • Nepříliš bohatý zvukový doprovod

Máte-li rádi orchestrální rozvláčné soundtracky, určitě se vám bude hudební doprovod hry líbit. Není to sice záležitost nějak převratná, ale krásně doplňuje jednotlivá prostředí hry a pomáhá atmosféře, což poznáte, když si zvuk na chvíli vypnete. Zvuky a ruchy obecně jsou o poznání méně bohaté a hlavně mě ničí děsivý zvuk, který se objevuje při „mluvení“ postav. Zní to jako když čistíte kartáčkem na zuby rozjetou kotoučovou pilu a tento požitek zvláště vynikne při dlouhých dialozích.

Lost Age neznamená ztracený čas

Majitelé Golden Sun jsou v kleštích. Pakliže titul otráveně nezahodili po první hodině hraní, podlehli zřejmě kouzlu této báječné hry. Pro takto závislé mám špatnou zprávu – Golden Sun: The Lost Age vám vytáhne z kapes další peníze. Ale stojí to za to. A pro ostatní majitele GBA, touto ságou nepoznamenané, mám jenom jeden vzkaz. Kdo si nechá tyhle hry dobrovolně ujít, nemá buď rád RPG, nebo se prostě odmítá skvěle bavit.

Grafika: 8/10
Hudba: 9/10
Zvuk: 6/10
Hratelnost: 9/10

Lost Age potvrdila kvality prvního dílu a série Golden Sun tak definitivně patří ke klenotům GBA zábavy.

Celkové hodnocení: 9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 5 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |