Zůstali jste na konci Golden Sun stát s otevřenými ústy, bažící po dalším rozvinutí epického příběhu hry? Vaše touha nezůstala bez odezvy a Golden Sun: The Lost Age je tady. Blíží se odemčení světa magie? Felix, Jenna, Kraden a další se o to rozhodně pokusí. Musí ovšem přejí přes nové kontinenty a změnit celý svět...
Typ hry: RPG
Multiplayer: ano
Výrobce: Camelot Software Planning (www.camelot.co.jp)
Distribuce: Nintendo (www.nintendo-europe.com)
Distributor v ČR: Conquest (www.gameboy.cz)
Homepage: www.goldensun-games.com
Konec? Zdaleka ne...
Dohráli jste neuvěřitelně kvalitní RPG Golden Sun? A máte ještě save? Bude se vám hodit, jelikož si můžete přenést svou skupinu do nového pokračování příběhu se skutečně „japonsky epickými“ rozměry. Golden Sun: The Lost Age je tu a přináší další porci toho, co jsme v předchozí recenzi tak chválili a ohodnotili dokonce známkou hratelnosti 11/10.

Zagana se musíte nejprve naučit * Flora rozhodně nevypadá zle
Začínáme přesně tam, kde všechno skončilo. U druhého majáku, který Jenna, Kraden a Alex opustí a odejdou na poloostrov Idejima... Náhle však maják vybuchne a neuvěřitelnou silou pohne světem a všemi kontinenty. Z Idejimy se stane plovoucí ostrov, který má, kromě zmiňované trojice, ještě další dva pasažéry – Felixe (pokud jste mu ponechali původní jméno) a Shebu... Samotářský a ne zcela „nejpozitivnější“ Alex se vydá rychle na cestu na vlastní pěst a vy se svou čtyřčlennou skupinou vyrazíte poznat nový kontinent Indra. A že je co poznávat!

Kudy se vydám dále? * I zbraně umí kouzlit, například tento meč
Pokud bych měl porovnat obě Zlatá slunce vedle sebe, považuji dvojku z hlediska hratelnosti za lepší! Alespoň z toho hlediska absence „zákysů“, vše je dostatečně logické a když nevíte, co dál, stačí ve stylu starých adventur vše znova obejít a zkusit vše na vše a ono to zase půjde. Myslím si, že z tohoto hlediska je dvojka opravdu lepší a nejde jenom o to, že už mám zkušenosti s originálem.
Souboje
Jak už asi dobře víte, základem tohoto RPG jsou souboje, jimiž se budete zabývat pravděpodobně většinu času. Systém boje se nezměnil, máme tedy stále k dispozici oblíbené džiny (v orig. Djinn), kteří slouží ke třem účelům. Za prvé – přiřazením džina k postavě změníte její povolání a tím pádem i její atributy, jako je počet životů/psynergie či útok/obrana. Za druhé, použitím džina v boji můžete spustit silný útok nebo například léčení, záleží vždy na typu džina (ten se odvozuje od čtyř elementů – voda, vítr...). A nakonec to nejlepší: po splnění bodu dvě můžete džiny použít pro seslání velmi silných „kouzel“, kdy se objeví magičtí tvorové a protivníky patřičně poznamenají.

Než získáte loď, proteče hodně vody * Komu to asi patří?
Kromě toho můžete bojovat klasicky za pomoci zbraní, ale i zde si na své přijdou kouzla. Ve hře je dostatek raritních zbraní a ty často obsahují jedno kouzlo, které se náhodně spustí a protivníka zasáhne. Pokud nechcete spoléhat na náhodu, je nejlepší používat vlastní magickou energii, zvanou psynergie, která vám umožní sesílat několik desítek kouzel s patřičným efektem. A pokud se vám to zdá málo, můžete si ještě z vaku vytáhnout některý z předmětů a zakousnout třeba léčivých bylin nebo oblažit protivníka rozpáleným olejem.

Podezřelý výklenek * Felix chodí po lanech jak rodilý akrobat
Souboje jsou kolové a v „asijském“ stylu. Při chůzi po mapě se pomocí nějakého grafického efektu přenesete do „arény“, která má příslušné pozadí (jeskyně, les, poušť...) a kde proti sobě stojí vaše postavy a různý počet protivníků. Grafika je pěkná, přehledná, potřebné informace máte rychle k dispozici a efekty kouzel a hlavně džinů stojí za to.
Na cestách
Bitkaření pochopitelně netvoří celou hru. Hodně času strávíte na izometricky nahlížené mapě a v lokacích, jako je město vlkodlaků Garoh nebo Air Rock, což není název nějakého open-air festivalu, ale přiléhavé pojmenování obrovité skály, kterou budete prolézat asi tak hodinu a půl reálného času. Právě tato skála je pro Golden Sun asi nejpříznačnější – kromě občasných soubojů musíte hlavně namáhat hlavu a paměť při procházení puzzlů, založených na zapínání mechanizmů tu a támhle, abyste mohli postoupit zase o kousek dále. Vše je přitom dostatečně vyváženo, takže možná Game Boy odložíte uprostřed cesty mentálně unaveni, ale za pár hodin se nadšeně vrátíte.

Že by porouchané hodinky? * Tenhle pohled zahřeje majitele i zasaženého
Ve městech si užijete dlouhých monologů postav. Ačkoliv si Lost Age ukousl na cartridge celých 128 MB místa, možnost vedení dialogu tu prostě není. Většinou jste zahrnuti přívalem textu, členěným „návodnými“ otázkami učence Kradena. Jisté zdání změny tu máte pouze když jste tázáni, zda s určitou věcí souhlasíte. Odpověď je ovšem vždy rychle přehlédnuta a vy se prostě stejně dozvíte kýžené. Při některých debatách jsem si skutečně přál, aby to hlavně brzy skončilo, ať už je závratné odhalení jakékoliv. To je ale asi jediná stinná stránka na RPG tváři hry a navíc jde o jev běžný u většiny konzolových her tohoto žánru (zvlášť japonských:-)).
Dnes nastavíme zrcadlo...
Pokud jste hráli předchozí Golden Sun a z hlediska absolutní návaznosti obou titulů to důrazně doporučuji, víte velmi přesně, jak Lost Age z grafického hlediska vypadá. Zpracování je velmi půvabné, vyzdvihnout si zaslouží hlavně kreslená města a efekty při soubojích. Od minula se nám nezměnilo skoro nic, samozřejmě nová kouzla mají nové zpracování, ale to je jenom pár libůstek na nezměněné pevné kostře od minula. Bohužel má Lost Age tu nevýhodu, že už nějakou dobu hraji Final Fantasy Tactics Advance a od prvního dílu utekla nějaká ta voda, takže v hodnocení grafiky se to projevilo.
Světlé stránky hry |
- Báječný příběh
- Skvělá atmosféra
- Příjemná hudba pro každé prostředí
- Velmi dlouhá hrací doba
- Možnost importovat skupinu z prvního dílu
|
Temné stránky hry |
- Některé otravně dlouhé dialogy
- Nepříliš bohatý zvukový doprovod
|
Máte-li rádi orchestrální rozvláčné soundtracky, určitě se vám bude hudební doprovod hry líbit. Není to sice záležitost nějak převratná, ale krásně doplňuje jednotlivá prostředí hry a pomáhá atmosféře, což poznáte, když si zvuk na chvíli vypnete. Zvuky a ruchy obecně jsou o poznání méně bohaté a hlavně mě ničí děsivý zvuk, který se objevuje při „mluvení“ postav. Zní to jako když čistíte kartáčkem na zuby rozjetou kotoučovou pilu a tento požitek zvláště vynikne při dlouhých dialozích.
Lost Age neznamená ztracený čas
Majitelé Golden Sun jsou v kleštích. Pakliže titul otráveně nezahodili po první hodině hraní, podlehli zřejmě kouzlu této báječné hry. Pro takto závislé mám špatnou zprávu – Golden Sun: The Lost Age vám vytáhne z kapes další peníze. Ale stojí to za to. A pro ostatní majitele GBA, touto ságou nepoznamenané, mám jenom jeden vzkaz. Kdo si nechá tyhle hry dobrovolně ujít, nemá buď rád RPG, nebo se prostě odmítá skvěle bavit.
Grafika: 8/10
Hudba: 9/10
Zvuk: 6/10
Hratelnost: 9/10
Lost Age potvrdila kvality prvního dílu a série Golden Sun tak definitivně patří ke klenotům GBA zábavy.
Celkové hodnocení: 9/10