Počítačových her zabývajících se problematikou paintballu není mnoho, a když už nějaká taková vyjde, její kvalita je povětšinou nevalná. Jak je to s posledním počinem německých Sixteen Tons, autorů simulátoru krizových situací Emergency? To se vám pokusíme vylíčit v následující recenzi a bude lepší, připravíte-li se raději na krizovou situaci.
Platforma: PC (připravuje se pro Xbox)
Typ hry: "týmová" 3D akce
Multiplayer: Ano (až 12 hráčů po internetu nebo LANu)
Lokalizace: veškeré texty ve hře (bez diakritiky) + dabing
Minimální konfigurace: P IV 1Ghz, 256MB RAM, 1.5 GB na HDD, 64 MB grafická karta DX9 kompatibilní
Testovací konfigurace: Athlon 2500XP Barton, 512MB RAM 400Mhz, 64 MB grafická karta Ati Radeon 9500, MB s čipsetem Nforce2
Výrobce hry: Sixteen Tons Entertainment (http://www.sixteen-tons.com)
Distributor hry: TopCD (http://www.topcd.cz)
Homepage: http://www.gotcha-the-game.com
První, co hráče praští do očí ještě před tím, než si tuto hru zakoupí, bude pravděpodobně její cena - 299 Kč. Nejedná se přitom o žádný zlevněný titul, jde o (skoro) novou hru, která vyšla v Německu koncem roku 2004. Nicméně jedná se o budgetový titul, tedy o hru, která se řadí mezi ty s malými výrobními náklady. Už v tomto momentě by mohli opatrnější z vás zbystřit, kladouce si otázku, zda-li může být levná hra dobrá. Samozřejmě že jsem zbystřil i já, nicméně pár levných kvalitních výjimek tu už bylo, takže jsem se - s tímto na mysli - jakž takž vyvaroval předsudků.

souboje na statku * opuštěná, polorozpadlá česká vesnice * najdi "chybu" v překladu
Do víru této first person 3D střílečky, honosící se výstižným názvem GOTCHA!, se můžete vrhnout buďto hezky střemhlav volbou režimu rychlých soubojů, začít s ligou IMS či vyzkoušet schopnosti proti skutečným lidem po netu. Pro začátečníka bude pravděpodobně nejatraktivnější volbou světová liga paintballu, kde si vybere jeden z 28 týmů, kterýžto posléze vyzbrojí a vrhne se s ním do žáru bitev proti počítačem řízeným oponentům. Nutno podotknout, že členové jednotlivých týmů jsou, kromě rozdílných jmen, naprosto shodně vypadající, neustále se opakující varianty dvanácti modelů postav (dalších 6 speciálních získáte až během hry).
Zbraně, čítající 12 hraček, jsou si vzhledově i svým chováním velmi podobné. Jediný patrnější rozdíl v používání tak zůstává pouze mezi puškou a granátem. Míření a střelba během hry je pak řešena klasicky - při běhu se vám zaměřovač roztahuje a střílíte vedle jak ta jedle, kdežto když zakleknete (nebo zalehnete), v pohodě zasáhnete i nepřítele ve velké dálce.

nezapomeňte se pomodlit * rychle zaujmout vhodný sniperpost * Že by teamkill?
Krademe vlajky
Herní režim, který se hraje v lize, je tradiční Capture the Flag - Elimination na 2x5 minut, kde se jeden tým pokouší ukrást vlajku toho druhého. Vyhrává tým, který ji dokáže získat a donést do své základny. Další možností jak vyhrát je vyřadit všechny členy konkurenčního týmu. Vyřazení, nebo chcete-li tento termín přeložit do roviny násilných her - smrt - protivníka proběhne poté, co se vám ho podaří třikrát kamkoli zasáhnout. Nějaké zásahové body se neřeší, je jedno jestli se strefíte třikrát do hlavy nebo do malíčku u nohy... Také je dost zajímavé, že postavy lidí, které v této hře vystupují, nemají absolutně žádné ochranné vybavení, což by ve skutečnosti nebylo vůbec možné. To by bylo vystřelených očí a modřin, to by bylo bolesti... To by bylo diskvalifikací za porušení nejzásadnějšího pravidla v paintballu.
Utkání mezi týmy se odehrávají jak v typických prostorách (vrakoviště nebo les), tak i v exotičtějších exteriérech a interiérech (jako rybí trh v Japonsku nebo opuštěná vesnice v České republice – a opravdu, nevím kde ji autoři našli). Bohužel jsou ale mapy většinou velmi ploché a málo členité. Pokud navíc hrajete proti počítačem řízeným protivníkům, nenutí vás hra vůbec využívat různých taktických pozic a vymožeností.
Nejvýhodnějším postupem je prostý bezhlavý běh kupředu a kosení všech nepřátel v dohledu. Odpadá tak jedena z nejpodstatnějších esencí paintballu - nutnost spolupráce a týmové hry. Vaši spoluhráči vás zajímají leda tak v momentě, kdy je vaše postava vyřazena a vy převezmete kontrolu nad některým z nich.

jó, jsme drsný tým * teď ať si klidně přijde revizor! * nenechte se oklamat - do těch pyramid se vlézt nedá
To je vzrůšo, dělat něco ilegálního!
Kromě již zmiňovaného CTF módu pak během ligy narazíte i na takzvané ilegální zápasy, ve kterých si to rozdáte v režimu "Ať žije král". Zde se nekradou vlajky, nýbrž se určí z jednoho týmu král, kterého se nepřátelský tým pokouší vyřadit. Ten, kdo ho vyřadí, se sám stane příštím králem. V době, kdy je král někdo z vašich řad, inkasujete za každou sekundu bod. Ilegální zápas, který se hraje za přítomnosti obyčejných nevinných civilistů, po nějakém čase odhalí policie a... Ehm. Tým, který má v tom momentě nejvíce bodů, vyhrává.
Jako cenu za výhru v obyčejném zápase dostanete peníze, kdežto v tom nezákonném můžete přijmout za odměnu do vlastních řad zkušeného velitele ilegálního týmu. Jednotlivé postavy totiž oplývají jakýmisi hodně zjednodušenými RPG prvky, kdy jim mezi každým zápasem můžete zaplatit trénink a vylepšit jim tak jejich obratnost, výdrž nebo přesnost. Za peníze se dají nakoupit také nové, neslané nemastné zbraně. V praxi mají tyto kosmetické změny jen hodně malý vliv, protože vždy bude záležet jen a jen na vás samotných a na tom, jak obratně umíte zacházet s myší.

u babičky na chatě * souboj v lese * ta voda je vcelku hezká, to kolem už tolik ne
Umělá demence a ti ostatní
V rychlé hře a multiplayeru je, kromě již pitvaných režimů, možno hrát samozřejmě i klasický deathmatch a tak podobně. Nic nového a originálního zde věru nehledejte. Nic nového nehledejte koneckonců ani kdekoli jinde na této hře, najdete spíš jen to staré a špatné. Ještě jednou musím vyzdvihnout nedostatečnou umělou inteligencí počítačem řízených protivníků, trpících snad všemi možnými dětskými nemocemi, které může bot vůbec mít. Představte si například, že se (naprosto běžná situace) setkáte s protivníky stojícími na místě, zahloubanými nejspíše v nekonečném zamyšlení nad smyslem života.
Smysl postrádá také technické zpracování - byť hra vypadá i na nejlepších detailech hodně zoufale, trhá se na silných sestavách i na detailech nejnižších. Není se také moc čemu divit, když je postavena na neznámém (a levném) enginu Trinigy, kterému by mohl s trochou nadhledu šlapat na paty i starý Build z Duke Nukema. Za úplný výsměch pak považuji proklamovaný fyzikální engine, který hráči umožní zběsile skákat při rychlém běhu na zdi stylem, že by i Superman záviděl.

usadil jsem se v posedu * Pomóc, šíleně se to trhá! * jede vláček motoráček
Umělé demence botů se můžete vyvarovat, pokud si zahrajete hru v multiplayeru. Zde ale nastupuje na scénu nedotažený internetový online kód. Ten i na dobrém připojení dokáže vytvořit odezvu, že při střelbě spíš než abyste mířili, tak jen odhadujete, kde by mohl asi protivník právě teď být. Po lokální síti si Gotchův multiplayer člověk vychutná určitě víc, ale pochybuji, že bude mít nějaký hráč vůbec možnost si tuto hru ve více lidech po LANu zahrát.
Nejlepším paintballovým multiplayerem tak stále zůstává, a asi ještě hodně dlouhou dobu zůstane, paintball hraný na živo s partou nadšenců. A aby byl výčet negativních gotchovin alespoň zčásti kompletní, musím vás ještě varovat před poslechem herní hudby, která je naprosto šílená - naštěstí se dá alespoň vypnout nebo nahradit jinou ve formátu ogg.
Světlé stránky hry |
- přeloženo do češtiny
- český dabingu
- nízká cena
|
Temné stránky hry |
- špatná umělá inteligence počítačem řízených oponentů
- málo členité, nenápadité mapy
- trhá se i na velmi silných PC
- multiplayer potopen nedotaženým online kódem
- nabídka zbraní a modelů postav má k pestrosti hodně daleko
- celé to působí jako nezdařená modifikace do nějaké 3D akce
|
Kam kráčíš Gotcho!?
Gotcha se o sobě pokouší tvrdit, že je nějakým ultramírumilovným simulátorem paintballu, něčím, co tu ještě nebylo - a kotlem zábavy k tomu. Nakonec z ní ale na hráče vykoukne jen podprůměrná "týmová" 3D akce, kterých už tu bylo požehnaně a současná konkurence je na tomto poli hodně silná. Jediné plusy, které na této hře ve finále dokáži najít, je její plná lokalizace do češtiny a nízká cena. Otázkou pak zůstává, zdali toto někomu stačí. Já jsem ale přesvědčen, že nikoliv.
Grafika: 4/10
Zvuky: 5/10
Hudba: 2/10
Dabing: 6/10
Hratelnost: 3/10
Z paintballu toho tato hra přináší jen hodně málo. Všehovšudy je to pár barevných kuliček místo skutečné munice, se kterými by bylo bohužel mnohem zábavnější jen tak si cvrnkat.
Celkové hodnocení: 3/10