Recenze: Gothic – příjemné letní RPG překvapení

„Zase další klon Diabla“, řekne si asi většina čtenářů a zahledí se na nadpis dalšího článku. Ovšem to je velký omyl. Vše, úplně vše je zde jiné. Ať už je to úplně jiný úhel pohledu kamery, méně krve, silnější příběh nebo reálnější svět. S Diablem má Gothic pramálo společného, ale to nic nemění na tom, že je to výborné RPG.

Platforma:  PC
Typ hry: RPG
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 1 GB na HDD, 16 MB 3D grafická karta, zvuková karta DirectX kompatibilní
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: Piranha Bytes (http://www.piranha-bytes.com/)
Distributor hry: Xicat Interactive (http://www.xicat.com/)
Distribuce v ČR: CD Projekt (http://www.cdprojekt.cz/)

Zatoužili jste někdy být vězněm? Asi těžko. Ani náš hlavní hrdina není svým pobytem v nápravném zařízení zrovna dvakrát nadšen. Jenže jeho vězení se od toho klasického v mnohém liší...

Země Myrtana zažívala pod vládou krále Rhobara období blahobytu a vzrůstu. Jenže poklidné časy jako mávnutím proutku utnul útok skřetů. Následovala několikaletá válka, kvůli které se král odhodlal k zoufalému kroku. Aby zachránil svůj nejlepší důl, kde se těžily speciální magické rudy, povolal 12 mágů, kteří kolem něj vytvořili neprostupnou bariéru. Díky podivným silám se však kouzlo trochu vymklo kouzelníkům z rukou a sami se společně se stovkami trestanců, kteří pracovali v dolech, ocitli v uzavřeném prostoru. Trestanci v bariéře se vzbouřili a dohodli se s králem, že za pravidelné dodávky magické rudy budou dostávat zboží z vnějšího světa. A zrovna dnes se společně s dodávkou přesunuje do bariéry i nový nedobrovolný obyvatel této oblasti. Asi už tušíte, že jím jste právě vy.

Přehled frakcí

Starý tábor - typická středověká vesnice s pevností uprostřed. Je to jediná ze stran, která obchoduje s vnějším světem. Za to dostává velitel tábora Gomez vše, na co si vzpomene. Většina obyvatel si však ani zdaleka nežije tak dobře. Lidé (kopáči z dolů) žijí pod kontrolu Gomezových stráží, kterým v rámci "ochrany" musí odevzdávat většinu peněz, které vydělají. Mimoto se v táboře usídlilo také 6 Mágů ohně, kteří ovšem nejsou závislí na Gomezovi.

Nový tábor - když se lidem nelíbí tyranské zřízení Starého tábora, odchází do relativně demokratičtějšího Nového tábora, který je umístěn z převážné většiny v rozlehlé jeskyni. Stejně jako Starý tábor má i Nový vlastní důl. Vytěženou rudu však nevyměňuje s králem, ale shromažďuje ji pod dohledem Mágů vody. Ti plánují hromadu rudy odpálit a věří, že uvolněná energie dokáže otevřít bariéru. Obyvatelé se živí pěstováním rýže, ze které vyrábějí proslulou rýžovou pálenku, kterou pak vyměňují za další zboží.

Bratrstvo - nikdo moc dobře nechápe přívržence této sekty. Žijí v bažinatém údolí, kde rostou zvláštní byliny, které mají halucinogenní účinky. Pomocí těchto drog členové Bratrstva komunikují se svým bohem - Spáčem, který jim údajně pomůže ven z bariéry. Účinky drogy však využívají k odreagování i členové druhých dvou táborů, i když jim Spáč nic neříká, a tak na obchodu s touto látkou Bratrstvo získává vše, co zrovna potřebuje.

Musím říct, že jsem po dlouhé době neměl z příběhu hry pocit, že jej vymýšleli scénáristé v pátek večer po šichtě u piva, ale že si někdo dal sakra záležet a vytvořil děj, který celkem dává smysl a je nesmírně poutavý. Všechno se vymyká klasickým hrdinským ságám. Nejste žádný spasitel místních obyvatel, na kterém stojí osud celého světa, jste jen obyčejný nový moula, na kterém si všichni s radostí smlsnou. A zároveň oblast, do kterého vstupujete, není jen anonymní vesnicí obklopenou dvaceti jeskyněmi, které postupně musíte projít, ale opravdovým fungujícím světem, kam jste nuceni se zařadit.

Problém, o kterém nemá král ani potuchy, je, že kolonie v bariéře není zdaleka tak jednotná, jak si vnější svět myslí. Na území bariéry se vyskytují tři názorově odlišné frakce. Každá má svůj vlastní styl života, vlastní vesnici a cíl, ke kterému směřuje. Vy jako nováček v kolonii se budete muset stát členem některého ze společenství. Nikde vás nevezmou jen tak a své kvality musíte prokázat v několika zadaných úkolech. Úkoly jsou docela složité a rozhodně nejsou přímočaré. Když kupříkladu máte donést jednomu kuchaři několik štěnic pro jeho vyhlášenou pochoutku, hra vás neteleportuje do blízké jeskyňky, kde všechno najdete jako na talíři, ale nechá vám volné ruce  k jejich získání. Jen vám řekne, kde je můžete sehnat, ale to neznamená, že jinde nejsou k mání.

Úkoly nemusíte plnit, také můžete klidně nechat vše být a jen tak se procházet lesy a utíkat (!) před místní zvířenou. Ano slyšeli jste správně - UTÍKAT! Zapomněli jste, že jste tím nejposlednějším zelenáčem? A proto až na pár výjimek je každé setkání s produkty místní fauny smrtící. Nebojte se, časem se vypracujete, ale zezačátku budete umírat hodně často. Tak často, že vás může hra znechutit, ale nedejte se odradit, byla by to škoda.

Druhým kamenem úrazu je na úvod poměrně složité a těžkopádné ovládání. Gothic je tak trochu skombinovaný s Tomb Raiderem, takže se ve hře vyskytuje mnoho prvků, které jsou spíše doménou akčních adventur. Díky tomu budete zejména v prvních krocích v kolonii poměrně tápat. A ani později nepůjde vše bez problémů. Ani bych nespočítal, kolikrát jsem zemřel jenom proto, že jsem se nedostal ke klávese pro vytažení zbraně. Ale kromě toho se ovládání vyznačuje několika zajímavými nápady. Jeden příklad za všechny - otevírání zamčených truhel paklíčem nezávisí na náhodě (hra si nehodí kostkou a neřekne jestli se vám to povedlo), ale jen a jen na vašem umění, jestli pomocí směrových šipek uhodnete správnou kombinaci. Pouze když máte vyšší zlodějské schopnosti, nezlomí se vám při pokusech tolik paklíčů.

Ale ještě na chvíli se vraťme k našemu bezejmennému "trestanci". Samozřejmě vaše cesta světem Gothicu nekončí přijetím do jednoho z táborů, ale příběh se postupně pomaličku posunuje dál. Autoři nešetřili překvapivými momenty, které vás dokážou opravdu dostat do děje a ztotožnit se s hlavním hrdinou. Občas se objeví trochu slabší momenty, kdy plníte po sobě několik dost podobných úkolů, ale celkově je příběh a atmosféra hry více než nadprůměrná.

Vývoj postavy je základním stavebním kamenem každého RPG. Gothic jde opět v tomto směru svou vlastní cestou. Své povolání (a tedy svou specializaci) si totiž určíte až v průběhu hry v závislosti na tom, ke komu se přidáte. Pokud třeba chcete být statný bojovník je potřeba se ochomýtat okolo stráží, splnit nějaký ten zadaný úkol (ze kterého se vyklube ještě pár dalších) a po jejich skončení je cesta za vytouženým povoláním volná.

Zkušenosti získáváte jako obvykle za každou zabitou potvoru či splněný quest. Po dosažení určitého počtu zkušenostních bodů se ocitnete na vyšší úrovni a dostanete deset bodíků, které můžete libovolně proměnit ve své schopnosti u některého ze zkušených obyvatel kolonie. Je potěšující sledovat, jak se vám neohrabaný nekňuba mávající s mečem mění pod očima v neohroženého mistra šermíře. Kromě bojových (na blízko či na dálku) a magických schopností můžete také své bodíky investovat do různých vedlejších činností od otevírání zámků přes stahování kůže ze zvířat až po akrobacii. Když se třeba naučíte stahovat kůži, můžete se stát potulným lovcem a vydělávat na jejich prodeji (i když mezi námi - výdělky nic moc). Zloděj zase může prolézat vesnici a vykrádat chatrče místních obyvatel (to už je mnohem výnosnější, ovšem nese to s sebou riziko prozrazení).

Válečník má jako vždy vše o něco lehčí, ale jen s fireballem v ruce dostává hra ten správný říz. Kouzel je na výběr spousty, a tak si musíte dobře vybrat než si nějaké od kouzelníků koupíte. Jejich grafické zpracování je nádherné a vypadá hodně reálně. Nemůžete jen tak metat jeden blesk za druhý, každé kouzlo si žádá několikasekundovou přípravu (opět precizně graficky zpracovanou), takže jako mág občas nepohrdnete nějakým ozbrojeným doprovodem, který vám při plnění některých úkolů pomáhá. Většinu času však ve světě Gothicu strávíte sami, což je možná škoda. Boj skupinky dobrodruhů proti družince skřetů by zcela jistě dostal úplně jiný nádech.

Oblast kolonie je docela rozsáhlá, i když Morrowindu se v tomto nevyrovná. Přesto se nebojte, že byste měli celé území za jedno odpoledne projité. Průměrnou herní dobu odhaduji asi na takových 60-80 hodin čistého herního času. Pokud budete plnit různé vedlejší úkoly, tato doba se ještě o něco prodlouží. Stejně tak nic nebrání tomu, abyste hráli Gothic i několikrát a vyzkoušeli tak přednosti jednotlivých frakcí.

Jak brzy zjistíte, hlavní krédo hry by mohlo znít "nevěř nikomu a ničemu". Obyvatelé nejenže nijak nejásají z vaší přítomnosti, ale spíše vám dávají najevo svou nadřazenost.  Sem tam si z vás někdo vystřelí a někdy sprostě využije, ale vy jako nováček musíte vše spolknout, protože případná vzpoura by skončila vaší smrtí. I když se stanete významným dobrodruhem, tak si z vás nesednou na zadek. Svět Gothicu je tak originálnější a reálnější než bývá zvykem v každém druhém RPG, kde vás uctívají jako boha.

Grafické zpracování je jedním slovem nádherné. Však si taky vybírá krutou daň v podobě nároků na váš stroj (mnou doporučená konfigurace je alespoň 1,33GHz procesor). Jak jistě z obrázků vidíte, Gothic se nijak neliší od klasické "tombraiderovky". Jenže zatímco se Lara většinu času pohybuje v uzavřených prostorách, v Gothicu pobíháte po rozlehlých venkovních prostranstvích. Díky tomu i na nejvyšší detaily sledujete postupné dokreslování vzdálených objektů. Naprosto úžasné jsou animace oblohy. Jednou je jasno, nebe je poseto hvězdami (v Gothicu se střídá pravidelně den a noc), jindy naopak zuří bouřka a vy můžete obdivovat nádherné blesky. Zvukové stránce nemám, co vytknout a hudba? Ta je přesně taková, jak se dá od fantasy světa očekávat.

Hra je přeložena do češtiny, pouze mluvené slovo zůstalo v angličtině a suplují ho české titulky. Kvalita překladu bývá často kritizována, a tak jsem po této stránce Gothic podrobně zkoumal. Necítím se být natolik velkým znalcem angličtiny, abych mohl lokalizaci kompletně zhodnotit, objektivně musím připustit, že jsem pár chybiček našel. Otázkou však je, jestli je způsobili čeští nebo angličtí překladatelé (hra se totiž nejdřív lokalizovala z původní němčiny do angličtiny a až z té do naší mateřštiny). Chyby nebyly až zas tak klíčové, a tak myslím není potřeba vyhýbat se přeloženým hrám.

• grafika
  • zajímavý příběh
  • originální prvky
  • volnost pohybu
  • rozsáhlé území
  • velké HW nároky
  • složité a těžkopádné ovládání
  • absence multiplayeru

Blížíme se k závěru, takže by bylo na místě nějaké shrnutí. Nepochybujte, že Gothic je skvělou hrou, kterou rozhodně stojí za koupi. Škoda, že se díky lokalizacím (jak anglické tak české) ocitla na tuzemských pultech až skoro za rok od svého vzniku, v době, kdy se už připravuje pokračování. Ale i tak vám zajímavý příběh v někdy až moc krutém světě vřele doporučuji.

Zvuky: 9/10

Skvělé 3D RPG s propracovaným a netuctovým příběhem. Rozhodně překvapení tohoto léta.