PC | Recenze | RPG

Recenze: Gothic 3 – král se vrátil

Oblivion - nekorunovaný král současných RPG. Gothic 3 – jeho propagovaný konkurent, a podle přáních mnohých i přemožitel. Povedlo se ale německým vývojářům překročit vlastní stín v podobě minulých dílů? Inu... Ano.

Žánr: RPG
Výrobce: Piranha Bytes
Distributor: JoWood
Distributor v ČR: Seven M (
Minimální konfigurace: Pentium 2 GHz,  1GB RAM, 4,6 GB HDD
Doporučená konfigurace: Pentium 3 GHz, 1,5 GB RAM, 4,6 GB HDD
Testovací konfigurace: 2x 2-jádrový procesor 2,4 GHz, 5GB RAM, grafická karta 7300 GT
Homepage hry:
Objednat hru na shop.doupe.cz
Objednat hru na shop.doupe.cz - sběratelská edice

Vítej, hrdino. Již jsem slyšel o tvých hrdinských kouscích. O tom, kterak jsi osvobodil Ardeu, vyhnal orky z Cape Dun, zabil démona v Gothe, poradil si s... Hej! To je MOJE truhla! Pomoc!! Zloděj!!!

Série Gothic si již svými dvěma staršími díly získala celou řadu fanoušků, stejně jako zarytých odpůrců. Ti první jsou nadšeni velkým světem, volností v jednání, kvalitním příběhem, množstvím vedlejších úkolů a v neposlední řadě ne tak úplně kladným hrdinou. Ti druzí se nechali odradit zejména ovládáním, ale i jinými detaily – například zpracováním mapy, logu s úkoly a podobně. Nicméně ať tak či tak, asi každý RPG-pozitivní hráč posledních pár měsíců čekal, jaký nakonec bude Gothic 3. Důvodů měl pro to hned několik, ale tím hlavním byl fakt, že autoři celý G3 prezentovali jako přímého konkurenta Oblivionu. Konkurenta, který by měl být v podstatě stejný, ale lepší.

Kdysi dávno za devíti řekami...

Příběh G3 začíná přesně tam, kde skončil G2. Pokud ale patříte mezi ony nešťastníky, kteří si nechali minulé díly utéct, nemusíte zoufat. Unikne vám několik souvislostí v prvních asi pěti minutách hry, ale nebudou to ani souvislosti podstatné, ani vás o nic neochudí. Jakmile se totiž rozjede nový příběh, bude úplně jedno, co o tomto světě víte či koho znáte.

Ale nepovídej... * Ork jako ze škatluky * No nejsi ty náhodou nějaký pan boss?

G3 nás konečně zavede do lidského království, kde až donedávna šťastně vládnul král Rhobar II. Konečně se tak hráč zapojí i do konfliktu s orky, který byl sice na pozadí událostí prvních dvou dílů, ale kterého se děj ve skutečnosti netýkal. Zajímavostí rovněž je, že orkové zde nejsou oněmi typickými tupými, zlými a silnými stvůrami z klasické fantasy; to rozhodně ne. Orkové jsou rasa dost inteligentní a chytrá na to, aby dokázala ovládnout celé Myrtanu (tedy alespoň na začátku příběhu; dál to záleží i na vás), ale namísto klasického scénáře zkázy, ničení a destrukce si pouze lidi podrobili a nabídli jim peníze, jídlo a zábavu výměnou za jejich svobodu. A protože jedinou alternativou nabízených komodit je pomalá a bolestivá smrt, většina populace se jim podřídila.

Proti nim stojí rebelové (či vznešeněji roajalisté), kteří se snaží ukončit nadvládu orkských uzurpátorů, a to ideálně jejich kompletním vyvražděním. Je jich málo, jsou špatně vyzbrojení, ale zato mají nadbytek odvahy a disciplíny a s pomocí taktiky „udeř a uteč“ se jim daří přežívat. A pokud jim pomůžete, možná se jejich sny o vládnutí jednou opravdu splní...

Pěkné efekty, ale nechtějte je mít během boje * No nejsem fešák? * Takhle dopadnou ti, kteří odporují Orkům

Obě tyto frakce mají vlastní outro závislé na tom, které z nich jste pomáhali. Kromě nich je zde ještě celá řada dalších národů a stran, ale ty z hlediska příběhu nejsou až tak významní. Jedinou výjimkou jsou Hasasini, pouštní otrokáři a zabijáci, kteří namísto cti měří vše penězi. Cizí život pro ně má samozřejmě svou cenu – pokud ji někdo je ochoten zaplatit. I za ně lze v příběhu bojovat a mají vlastní konec. Jaký raději ani nechci vědět...

I mistr šermíř někdy tne...

Boje v G3 jsou, stejně jako v předchozích dílech a podobně jako v Oblivionu, spíše akční záležitostí. Pravé myšítko slouží pro blokování, levé pro útok – a podle toho jak dlouho levé myšítko podržíte a držíte-li při tom i to pravé či nikoli se odvozuje, jaký útok uděláte. Zdá se vám to opravdu podobné Oblivionu? Nenechte se zmást; je to spíše podobné předchozím dílům; ale i zde se najdou nějaké novinky.

Voda jako živá * Pracuje tu mocná magie * No není to nádhera?

První – a podle mě rozhodně nejnepříjemnější – je to, že při každém útoku postoupíte o krok kupředu. Na první pohled je to jen detail, ale pokud se toto zkombinuje se srážením nepřátel na zem a přesilou, pak výsledkem je, že po pár útocích jste uprostřed davu. Podobně nepříjemné to je i v případě, kdy se pokoušíte například někoho chránit či třeba zadržet dav útočníků v nějakém zúženém místě.

Další změnou oproti G2 je blokování. Je totiž výrazně účinnější, což se opravdu hodí – a protože blokovat umí i počítačoví soupeři, stává se z něj významný taktický prvek. Ovšem narozdíl od Oblivionu vyblokování úderu zde soupeře nerozhodí tak, že by se nedokázal několik sekund bránit či dokonce hýbat; pouze vám zajistí určitou malou výhodu. Ta se v kombinaci s rychlostí vaší zbraně a sílou (a tím – podle nepřímé úměrnosti - i rychlostí) úderu stává hlavním artiklem zejména v duelech; naopak v hromadných bojích si spíš užijete taktiky „mlať hlava nehlava, utíkej, skákej – ale hlavně přežij“.

Někdo vidí prase. Já vidím 50XP * Řezání dřeva je jednak námaha a jednak k ničemu * Ne, opravdu NEMÁM plný inventář

Stejně jako v minulých dílech i v G3 platí, že pokud zasáhnete soupeře rozmachujícího se k ráně, přerušíte mu tím útok. To je další významný taktický prvek v boji – a zejména pokud bojujete dvěma zbraněmi naráz, zjistíte rychle pravý význam rčení, že nejlepší obranou je útok.

Co se týče střelných zbraní, máte zde dvě možnosti. Kuše pro bojovníky a luky pro lukostřelce. Na kuše raději rovnou zapomeňte – jsou silné a poměrně přesné, což není k zahození. Pokud však nezabijete nepřítele na jediný výstřel, jsou k ničemu. Nabíjení kuše trvá neskutečně dlouho a polovinu té doby se nelze pohybovat; a po každém výstřelu kuši chtíc nechtíc nabíjet budete. Oproti tomu luky jsou slabší a musíte více počítat s balistickou křivkou, po níž vystřelený šíp letí; ale na druhou stranu jste s nimi mnohem flexibilnější co se týče pohybu a bojového využití.

Oltář * Některé noční scény jsou nádherné * Stará známá bariéra z G1, jen na hlavním městě

Jak vypadá počítačové dělo

Počítač, na němž jsem měl možnost G3 hrát, byl opravdu výjimečný. Jak takové "dělo" vypadá ve skutečnosti?

Apple Mac Pro
procesor: 2x 2,66 GHz Intele Xeon (Woodcrest)
paměť: 5 GB FB-DIMM DDR2 ECC
disk: 250 GB
grafika: GeForce 7300 GT
orient. cena: 80 000,- Kč s DPH
zapůjčil:
Quentin, Praha

Akční boje v G3 mají dvě zcela zásadní výhody oproti klasickým (tahovým) soubojům ze starších RPG. První je, že zabít skupinku suchých nepřátel je otázka pár sekund. Druhá je ta, že i na poměrně vysoké úrovni a s plným zdravím vás dokáže zabít třeba i jediný kostlivec, pokud má trochu štěstí a vy uděláte několik taktických chyb v řadě.

Učit se, učit se, učit se...

RPG systém je v základu stejný jako v předchozích dílech, ale rozšířil se o možnost (či spíše nutnost) zlepšovat se v jednotlivých schopnostech a dále je rozšiřovat. Při každém přestupu na vyšší úroveň dostanete určité znalostní body, které pak přeměňujete u učitelů či oltářů na vlastnosti či dovednosti. Platí, že 1 bod vlastnosti = 1 znalostní bod a 1 bod dovednosti = 5 znalostních bodů.

Vlastností je v G3 devět, a každá z nich ovlivňuje jak vaše výsledky v daném oboru, tak i schopnost naučit se nové dovednosti. Ty jsou totiž omezeny určitým minimem vlastností, které musíte mít, abyste je mohli zvládnout.

Necháš tu truhlu? * Uklízet po prasatech je ale fuška... * Obličeje postav vypadají celkem realisticky

Schopnosti se dělí do sedmi skupin, z nichž každá má pod sebou zahrnuto několik konkrétních dovedností, které se musíte jednotlivě naučit. Některé umíte již na samém začátku hry, ale na většinu si musíte sehnat nějaké NPC, které vás vše naučí. Navíc některé schopnosti vyžadují i speciální předměty (alchymistický stůl, kovadlina...), které musíte najít – a znalost výrobních postupů, které je nutno rovněž někde získat... Na druhou stranu moci se sám zásobit léčivými lektvary, bojovat vlastnoručně vykovaným mečem, který jste si sami nabrousili (to aby dělal větší zranění)... To už má něco do sebe.

V dlaší kapitole se dočtete vše, co jste se nedočetli v této kapitole... A možná i něco navíc

Žánr: RPG
Výrobce: Piranha Bytes | Webové stránky hry