Recenze: Gran Turismo 4 – triumfální návrat krále žánru

Rádi byste zažili na vlastní kůži jaké to je, když pod kapotou vašeho závodního speciálu burácí stovky koní a vy se řítíte za jásotu vyprodaných tribun s rozpumpovanými emocemi do cíle jedné z nejslavnějších tratí světa? Pokud ano, tak si k tomu přičtěte jízdní vlastnosti vozů hraničící s realitou, strhující grafiku a vítejte ve světě Gran Turisma 4.

Grafika a fyzikální model

Hned po odstartování prvního závodu zjistíte, že úvodní intro v žádném ohledu nelhalo a že hra vypadá prostě nádherně. Do detailu vymodelované vozy i tratě vám doslova vyrazí dech. Všech 700 vozů ve hře je dokonalými kopiemi svých reálných protějšů a grafika zde dosahuje již takové úrovně, že při srovnání by byl opravdový vůz od toho z GT4 víceméně k nerozeznání. Až uvidíte ve vaší metalíze odpovídající odlesky okolí trati a předjíždějících soupeřů nebo až vás oslní paprsky slunce prosvítajícího mezi větvemi stromů, bude se vám z té nádhery doslova tajit dech. Samozřejmě že rozdíl v grafickém zpracování mezi GT3 a GT4 není tak markantní jako mezi GT2 a GT3, což je samo sebou dáno hardwarovými možnostmi PS2, ale o krůček grafika bezesporu pokročila, což je asi nejvíce patrné v designu tratí, kterých zde naleznete rovnou padesátku. Najdete zde staré známé okruhy z GT3 a přibyla i řada nových, např. Fuji Speedway, Nűrburgring, Grand Canon, Paříž, Hong Kong... Městské tratě jsou vytvořeny s takovým smyslem pro detail, že při jejich prvním projíždění zcela zapomenete na závody, zvolníte na 30km/h a uděláte si takovou malou klidnou turistickou projížďku, při které se budete jen kochat nádherným okolím.

Historické kousky pro fajnšmekry * Nepodceňujte výkon veteránů * Budoucí veteráni

Po různých detailních úpravách povrchů a okolí tratí stojí za zmínku asi nejpodstatnější změna – diváci, mechanici v depu a postava pilota ve voze. Tento největší neduh předchozího dílu byl nyní konečně napraven, takže tratě ožili, diváci mávají, fotografují, pískají a v režimu rallye vám dokonce lezou až do cesty. Ztvárnění diváků má sice ještě stále daleko k dokonalosti, ale přesto udělalo velký krok kupředu. I dříve prázdné boxy nyní hýří životem a výměna pneumatik nebo nově i dočerpání paliva probíhá již za asistence mechaniků, čímž se tento celý proces stal konečně „koukatelnějším“ a přirozeným. Stejně tak se i automobily kroužící po trati konečně dočkali svých pilotů, kteří hýbají hlavou, otáčejí volantem a celkově jsou mnohem lépe graficky zpracováni než diváci. Grafickou stránku hry bych uzavřel snad jen doplňující informací o tom, že hra podporuje rozlišení 1080i, což určitě potěší majitele HDTV projektorů. Toto však drtivou většinu nás, vlastníků obyčejných TV, může nechat zcela chladnou.

Jak je všeobecně známo, série GT se soustřeďuje hlavně na maximální simulaci reálné jízdy a je to právě dokonalý fyzikální engine, který dělá tuto sérii tak výjimečnou. Na rozdíl od grafiky v něm zaznamenáváme mnohem patrnější posun. Jízdní vlastnosti vozů jsou zde mnohem propracovanější než v GT3, takže mnohem výrazněji vyniknou rozdíly v řízení vozů s různým pohonem náprav, uložením motoru, s různým výkonem, typem pohonu, atd. Vliv na chování vašeho vozu na trati mají i zapnuté či vypnuté asistenční systémy typu aktivní kontroly stability, kontroly prokluzu, apod. Počítejte s tím, že každý tuning zcela zřetelně pocítíte a že na správné volbě pneumatik bude stát převážná část úspěchu v každém závodu.

Champs-Elysées v plné kráse * Red Bull vám dává křídla :-) * Ford GT - Kazunoriho splněný sen

O poznání realističtěji působí i závody rallye, které byly v minulém dílu pojaty spíše arkádověji. Nyní se ovšem staly plnohodnotnou součástí závodního simulátoru a jsou nově obohaceny i o jízdy na sněhu, které patří k těm nejnáročnějším. Při pokusech je projet budete rádi, když udržíte svůj speciál na trati. Zkrátka a dobře fyzikální model jízdy jednotlivých automobilů zaznamenal mnoho vylepšení a jen těžko by jste na jakékoliv platformě hledali hru, která by ve vás probudila větší sounáležitost s vaším vozem a která by vám zprostředkovala autentičtější požitek z jízdy tolik blízký realitě.

Není Japonec jako Japonec

Asi každý bude souhlasit, že na světové herní scéně o vývojáře počítačových či konzolových her není nouze. Počítačové hry se staly velmi dobrým obchodním artiklem, jehož popularita rok od roku roste. Jestliže ale budeme pátrat jen po těch skutečně nejlepších vývojářských týmech, výběr se nám velmi zúží a patrně budeme muset do Japonska, kde se koncentruje to nejlepší z herní branže. Avšak těch skutečných herních géniu, jednotlivců, kteří jsou otci těch nejlepších herních kousků je zatraceně málo a dali by se spočítat na prstech jedné ruky. Jednou z těchto osobností která významně ovlivnila světovou herní scénu je i Kazunori Yamauchi, president Polyphony Digital a tvůrce závodní perly jménem Gran Turismo.

Ano, dámy a pánové, to právě tento Japonec má toto všechno na svědomí a je ústředním mozkem nejenom celé hry, ale i celého PD. Programování a hraní her bylo již od mládí jeho velké hobby a později se rozhodl založit na tom celou svojí kariéru. Vytvořil svůj vlastní engine s fyzikálním modelem a v roce 1994 byl přijat k SCE Japan, kde se mu plně otevřela brána ke zrealizování jeho snu – k tvorbě série GT. Od té doby se stalo Gran Turismo doslova jeho životem. Tráví u něho čas nejen v práci při jeho vývoji, ale i doma jeho hraním, při kterém si skoro denně odjezdí několik desítek kol ve své oblíbené Hondě S-2000. Že by skrytá reklama na vozy japonské výroby? Ze strany Kazunoriho Yamauchi asi těžko.

On sám je hrdým majitelem Forda GT (hádejte jaký automobil spatříte jako první hned v samotném intru hry – náhoda? :-) ) a jeho láska k automobilům nezná hranic. Jen těžko by jsme v tomto oboru našli většího nadšence a ctitele motorismu. Jak sám říká, řízení vozu je pro něho největším požitkem a automobil považuje za nejkrásnější produkt světového průmyslu. Jeho vášeň se přímo odráží v každém z dílu GT a snad proto dělá tuto závodní sérii tak výjimečnou. Takže pane Yamauchi, děkujeme.

Inovace a zvuky

Z nepřeberného množství novinek, o kterých tady ještě nebyla řeč, stojí za zmínku systém bodování, kterým jste doprovázeni celou hrou. Za každý vyhraný závod budete odměněni nejenom odpovídající finanční odměnou, ale bude vám přidělen i určitý počet bodů. Týká se to i módu Arcade, ovšem samo sebou bez finanční odměny. Množství přidělených bodů závisí na tom, jak výkonný vůz v porovnání s vozy soupeřů si do závodu zvolíte. Pokud na startovním roštu mezi vozy typu Fiat 500F zabrnkáte na plyn svého upraveného Suzuki Escudo s výkonem přes 1700HP, tak si můžete být jisti, že více jak jeden bod nedostanete. Ale pokud si vyšlápnete na soupeře se stejným vozem jako jsou ty jejich nebo dokonce s ještě méně výkonným, váš příděl bodů bude bohatý. Systém bodování je do hry zaimplementován jako měřítko, podle něhož lze hodnotit vaše řidičské dovednosti a kvality coby závodního pilota. Nejvíce bodů je k dosažení v módu Driving Missions, který prověří váš řidičský um opravdu dokonale.

Hra nabízí tři různé pohledy – dva staré známé (od předního nárazníku a zpoza vozu) a jeden nový ze střechy vozu. Na vaší palubní desce naleznete další novinku v podobě G-Force metru (měřiče síly G při průjezdu zatáčkami); ten však má pouze informativní charakter. Stejně tak zde nově naleznete i ukazatel množství paliva v nádrži. Asi poslední významnější inovací v GT4 je systém penalizací. Kdykoliv se totiž ocitnete s vaším vozem ve svodidlech nebo v kufru vašeho soupeře, budete potrestáni penalizací (pouze v závodech s licencí IB a vyšší), která se projeví snížením rychlosti vašeho vozu na 50km/h po dobu pěti vteřin. Ano, ti bystřejší z vás z tohoto už zcela jistě pochopili, že model poškození vozů není přítomen ani tentokrát. Model poškození byl zastoupen systémem penalizací, takže pryč jsou staré zlaté časy plné odrazů od svodidel s plynem na podlaze a postrkování soupeřů do kačírku :-)

Pestrý výběr nádherných lokací pro fotografování * Inovační G-Force meter * Zde raději přes ulici nepřecházejte

Po zvukové stránce je hra naprosto bez chybičky. Všechny zvuky automobilů jsou opět nahrány z reálného světa, takže po této stránce není žádný rozdíl mezi motory ve hře a mezi motory skutečnými. I každá sebemenší modifikace vašeho vozu se promítne i do jeho zvuku – prostě dokonalost sama. Hra podporuje prostorový zvuk 5+1 Dolby Pro Logic II, ale podpora subwooferu je bohužel téměř nulová.

Jízda vašeho života

Přesně toto hlásá jeden ze sloganů v reklamních spotech na GT4 a po desítkách hodin strávených v tomto fantastickém světě plném nádherných závodních okruhů a nablýskaných závodních speciálů mi nezbývá nic jiného, než mu dát zapravdu. Herní požitek některých hráčů možná zakalí již zmíněná absence modelu poškození, na kterou mnozí poukazují jako na něco, co dělá tuto sérii neplnohodnotnou. Možnost volby zapnutí či vypnutí deformací by jistě uvítalo mnoho hráčů, ale uvědomme si, že vzhledem k omezeným výkonům PS2 a zároveň k tak velkému množství automobilů by to mělo výrazně negativní dopad jak na grafiku, tak i na fyzikální model, což by myslím u hry tohoto typu byla velká škoda. Těm nejzatvrzelejším z vás budiž jako slabou náplastí informace, že s modelem poškození se již zcela určitě setkáme v příštím díle na PS3, která svým výkonem poskytne tvůrcům dostatečný prostor nejenom na implementaci deformací, ale třeba i na měnící se výrazy v tvářích soupeřů při jejich předjetí nebo na rozpleskávání hmyzu na čelním skle.

Do detailu vypilovaný Nűrburgring * O úchvatné scenérie není v GT4 nouze * Fotografické nádobíčko

Sečteno a podtrženo - pokud zatoužíte po co nejvěrnější simulaci jízdy v jednom ze sedmi stovek nejvýznamnějších vozů z celých dějin automobilismu, zpracovaných graficky i zvukově do sebemenšího detailu, tak myslím, že vaše volba bude jednoznačná. Je evidentní, že Polyphony vyždímalo z PS2 co se dalo a že jejich sliby nepřišly vniveč.

• Propracovanější fyzikální model
  • Detailnější grafické zpracování
  • Výběr vozů a tratí
  • Nové herní módy
  • AI soupeřů
  • Menší výběr úhlů pohledů
  • Orientace v menu
  • Jízda v reálném světě vás už bude nudit

Výsledkem snahy tvůrců spojené s japonskou precizností je zrod nového krále žánru, nemajícího momentálně konkurenci. Krále, nesoucího v jedné ruce jablko v podobě grafického zpracování, v druhé ruce žezlo v podobě propracovaného fyzikálního modelu a jehož hlava je ozdobena korunou královské hratelnosti.

Grafika: 10/10
Zvuky: 10/10
Hratelnost: 10/10