Recenze: Gran Turismo 5 Prologue - předehra k nirváně

Gran Turismo, stačí jen dvě slova a všem milovníkům rychlých kol začíná stoupat napětím tlak. Nač se zdržovat dalšími slovy, pojďte ochutnat předkrm jménem Prologue.
Objednejte si na shop.doupe.cz

Gran Turismo 5 Prologue
    PS3: 950,- Kč

Platforma: PS3
Typ hry: závodní simulátor
Multiplayer: ano
Výrobce: Polyphony Digital
Vydavatel: SCEE
Distributor v ČR: Sony Czech
Homepage:
http://www.gran-turismo.com/en/gt5p/

 

Když se na něčem pracuje s láskou a vášní, jež hraničí až s obsesí, poznáte to na první pohled. Typickým příkladem může posloužit právě Gran Turismo od talentovaných ďáblů z Polyphony Digital. Však sám legendární Kazunori Yamauchi  platí za absolutního automobilového maniaka, který by snad byl schopen své podřízené mlátit heverem po hlavě v případě, že převedení reálných aut do virtuální podoby by neodpovídalo absolutní dokonalosti. Bohužel stinná stránka perfekcionismu má na svědomí (kromě boulí na hlavách těžce zkoušeného vývojářského týmu)trochu delší čekací dobu na další díl.

 

Trochu delší? Zatraceně, časové odstupy mezi jednotlivými pokračováními by se s trochou nadsázky daly počítat na přestupné doby ledové. A proto je tu už podruhé Prologue – aperitiv před hlavním chodem, jedno sousto před opulentní žranicí…prostě první dávka fetu před trvalou závislostí na rychlých kolech jménem Gran Turismo 5.

Stylová jízda

Už samotné úžasné intro vás přesvědčí o tom, že v mechanice nemáte obyčejnou závodní hru. Ne. Gran Turismo je něco víc. Je to óda na čtyřkolé motorové mazlíky, nirvána virtuálních závodníků, kteří potají čichají benzín a chodí spát s plyšovým Ferrari F430. A pravda, mimo to je to i zatraceně zábavná hra. Elegantní menu ukrývá celou řádku módů, které vás zabaví na slušnou dobu. Pokud přeskočíme multiplayerové radovánky online i offline (splitscreen) a zaměříme se na možnosti zábavy pro jednoho hráče, narazíme na klasický Arcade, ve kterém si vyberete trať, styl závodu, přehršel nastavení a vzhůru na start a  Events, což je vlastně série specifických závodů rozdělených do čtyř (jedna je na začátku tajná) postupně se zpřístupňujících tříd.

 

Jednotlivé Events mohou představovat klasický závod, časovku, či různé specialitky typu předjeď s Integrou v jednom kole všechny protivníky. Obtížnost sice v jednotlivých třídách docela kolísá, kdy časovky dají jednoznačně víc zabrat (pokud se nechcete spokojit s bronzovým místem), ale nejedná se o nějaký zásadní problém. Funguje tu tradiční kolotoč vítězství, peněž a nově odemknutých závodů. Za umístění na 1-3 místě se bere závod za úspěšně splněný a teprve po úspěšném zkompletování všech závodů v jedné třídě můžete postoupit do té vyšší. Nic světoborného, ale proč nevyužít něco, co funguje?

Škoda, že veškerá tahle závodní zábava je rozložena na pouhých 6 okruhů, které mají sice pár variant (třeba taková Daytona je buď ryze rychlostní ovál, či techničtější okruh s několika ošklivými vracečkami), ovšem i tak se poměrně brzy okoukají.

Auta jsou hvězdy

Což ovšem neplatí o jednotlivých závodních vozech, kterých tu je přesně 71 rozdělených do 26 světově známých značek plus 5 speciálních (tuningové verze). Najdete tu vše od lehkých „prskoletů“ typu Suzuki Cappuccino přes klasiky stylu Subaru Impreza či Dodge Viper po třešinku v podobě loňského modelu vozu F1 Ferrari. Ovšem dostat se z úvodních 30 000 na požadovaných 2 000 000 kreditů na tuhle krásku zabere něco času. Nemá myslím nějaký větší smysl víc rozebírat jednotlivé značky, svého mazlíka si tu určitě najde každý.

Jednotlivé vozy sepochopitelně chovají dle svého reálného vzoru, dbá se na pohon, váhu, výkon a tak dále, a tak dále. Každý díl série Gran Turismo je proslulý svým důrazem na detail a pětka Prologue pochopitelně pokračuje nastoleným směrem.

S odemeknutím závodní třídy S získáte přístup k možnosti Quick Tune, kde si můžete lehce pohrát výkonem vozidla, ovšem nabídka je poněkud stroá (brzdy,převodovka, světlá výška…) a jedná se spíš o ochutnávku věcí budoucích. Quick Tune není k dispozici před každým závodem a navíc musíte dbát na výkonnostní index, takže zapomeňte, že si z vozu uděláte superžihadlo a předjedete všechny před první zatáčkou. S příliš vysokým indexem se totiž nevejdete do limitu omezujícího závodníky. Jako obvykle se pochopitelně „tuněním“ nemusíte příliš zabývat pokud nechcete, stejně jako lze strávit desítky hodin šoupáním jednotlivých jezdců se svítící otázkou „dostanu se o setinu dolů, když nastavím takhle tvrdost pružin?“ v očích.

Na start!

Dost okecávání okolo, kredity se stejně vydělávají až na okruzích. Před samotným závodem si lze nastavit celou řádku parametrů, díky kterým si upravíte vše doslova na tělo. Nechybí tradiční volba řazení (automatika, manuál), kontrola trakce, ASM, zobrazování ideální jízdní stopy, typ pneumatik či třeba realističnost fyziky. Začátečníci všechno zapnou, profíci naopak vypnou, nasadí řidičské rukavice a jde se na věc.

Jízdní model v Gran Turismo 5 Prologue je výtečný a je vysloveně radost sedět za virtuálním volantem každého vozu. Navzdory podnázvu „The real driving simulator“ není GT až tak brutálně hardcore simulátor jako dokáží být PC záležitosti typu rFactor a LFS, na které popravdě nemám nervy, ale k NFS má stejně daleko jako Macocha k Mariánskému příkopu.

Čistá jízda je klíčem k vítězství a vězte, že k němu budete potřebovat opravdu řádnou dávku trpělivosti a preciznosti, kdy si některé závody zopakujete znovu a znovu a znovu… Od minulého dílu došlo k drobnějšímu kroku vstříc širším masám, kdy lze některé krizové situace při ztrátě kontroly zvládat lépe, i tak není Prologue procházka po stupních vítězů.

Je opravdu těžké popsat kouzla Gran Turisma, dokud sami nevezmete do rukou ovladač a nezkusíte si zajet Suzuku třeba v Mazdě RX 8 či libovolnou jinou trať v libovolném voze. Pak teprve pochopíte, proč se tato série stala legendou a patří mezi jednoznačné must buy tituly pro všechny, kdo mají aspoň kapku závodní krve pulzující v žilách. Musíte zažít ten pocit, když za těžce vydřené kredity přesednete do nového vozu a po pár stech metrech skončíte ve svodidlech, protože ta "raketa se zadním náhonem" se řídí trochu jinak. Stačí pár pokusů a vše se vám dostane do rukou. Lehce přibrzdit, vzít to přes obrubník, na výjezdu plný plyn a ta zatracená S zatáčka je za vámi. Slastný pocit.

Drobnou vrásku na čele dělá absence destrukčního modelu, kterou ve třídě S nahrazuje trochu nefér systém penalizací, ale jak jsem zmínil, dobře závodit znamená čistě jezdit a ne brousit lak někde o svodidla. Navíc destrukční model by měl přijít v podobě updatu někdy v průběhu roku.

  

Třeba zároveň přinese i vylepšení umělé inteligence, která sice ztratila něco ze své tradiční prkennosti, ale rozhodně se stále nevyrovná živému protivníkovi. Je fajn, že AI dělá chyby, špatně si najíždí do zatáček, občas to přepálí a skončí v kačírku, ale poměrně brzy zjistíte, že se jedná o umělé situace opakované po každém restartu.

Naleštěné káry

Po technické stránce tu máme trochu rozpačité dílo. Na jedná stráně tu jsou naprosto famózní modely aut, které až na trochu zubaté stíny a hrany nemají chybu, na straně druhé je však lehce odfláklé a nevyvážené prostředí tratí. Na vědomí netřeba vzít ještě rozdíly mezi skutečnou jízdou a replay módem, ovšem i tak je grafika na špičkové úrovni a jen těžko hledá konkurenta. Velké plus si zaslouží za stabilní framerate i při maximálním počtu 16 vozů na trati. Kapitolou samou o sobě jsou bezkonkurenčně vymodelované interiéry, ve kterých se lze i do určité míry rozhlížet.
 

Světlé stránky hry
  • Bohatá nabídka vozů
  • Perfektní jízdní model
  • Výborná grafika
  • Bohaté možnosti nastavení
Temné stránky hry
  • Systém penalizace
  • Málo tratí
  • Jen ochutnávka kopletního GT 5
  • Nevyvážená obtížnost

Přičtěte si výborný soundtrack střídající hned několik rozdílných žánrů a máte určité povědomí o vysokých produkčních hodnotách Gran Turisma. Stinnou stránkou zůstávají stále stejné zvuky pískajících gum při smyku, což je v dnešní době ostuda přímo kardinální.

Oříšek k rozlousknutí

Našly by se i další drobné skvrnky na tváří Gran Turismo 5 Prologue, jako je lagující online mód, nezbytná několikaminutová instalace, či problémy se stahováním patche, které se nevyhnuly snad nikomu. Zásadním problémem však zůstává, jak hru hodnotit. Přeci jen se jedná o Prologue, ochutnávku plnohodnotné verze, která toho slibuje přinést daleko, daleko víc. Jistě, máme tu hromadu nezpochybnitelné zábavy, ale přesto zůstanu poněkud zdrženlivější. Přeci jen, dát Gran Turismu 5 11/10 by mi později asi neprošlo. 

Grafika: 9/10
Hudba: 9/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 9/10

Těžko se spokojit s kouskem dortu když víte, že vás čeká ještě dvoupatrová porce lahodného piškotového těsta a slaďoučkého krému. Stejně tak i když jsme spokojeni s Prologuem, nemůžeme se dočkat právoplatného Gran Turismo 5.

Celkové hodnocení: 7,5/10

Dostupné pro: PS3
Žánr: Simulátory, Závodní
Výrobce: Polyphon Digital | Webové stránky hry
  • Bohatá nabídka vozů
  • Perfektní jízdní model
  • Výborná grafika
  • Bohaté možnosti nastavení
  • Systém penalizace
  • Málo tratí
  • Jen ochutnávka kopletního GT 5
  • Nevyvážená obtížnost
Váš názor Další článek: Víme, kdy vyjde Force Unleashed

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,