Recenze: Grand Theft Auto Advance – město ve vaší kapse

Je a je to tady zas. Krádeže aut, přejíždění chodců a celé město jen a jen k vašemu vyžití. Že prý policie? Ale prosím vás, nenechte se vysmát... Můžete klidně rozmlátit grázlovi hlavu na kaši, zatímco ve skutečnosti čekáte ve frontě na rohlíky. Je to tak, série Grand Theft Auto se stěhuje do vašeho GBA.

Platforma: Gameboy Advance
Ukládání pozice na kazetu: ano
Výrobce: Digital Eclipse
Vydavatel: Rockstar
Distributor v ČR: Conquest (

Už mám tohohle mizernýho města po krk. Tak sme se spolu s Vinniem rozhodli si sbalit svejch pár švestek, svý poctivě (no, skoro) nabytý prachy a říct celýmu zatracenýmu Liberty City adios. Vinnie má sice ještě poslední schůzku s mafií, což se mi moc nelíbí, ale pak prý konečně budeme moct začít znovu někde úplně jinde a s čistým štítem. A se spoustou prachů.

Legenda tentokrát do kapsy

Jestli dobře počítám, tak Grand Theft Auto Advance je už šesté pokračování hry, která dala vzniknout celému hernímu žánru. Od doby svého vzniku si získala jak ohromné zástupy fanoušků, tak neméně početné řady odpůrců.. Pokud ovšem máte tu čest se sérií GTA poprvé, vysvětlím vám ve zkratce, o co jde.

Chudák Vinnie * A pak že alkohol škodí * Když se nedáte pozor, skončíte takhle…

V kůži bezpáteřního zločince se ocitáte v normálním městě a plníte pro kde koho různorodé úkoly, které jsou většinou spojené hlavní dějovou linkou. K dispozici je vám široký výběr zbraní a téměř libovolný dopravní prostředek. Stačí si jen vybrat vozidlo, klidně i okolo projíždějící, a řidiči pěkně stručně ručně vysvětlit, že tady je jeho konečná. Protivníky vám jsou jak různé nepřátelské gangy, tak samozřejmě pořádkové síly. Od běžných policistů přes jednotky SWAT a národní gardou konče.

Dalším základním prvkem je takřka neomezená svoboda. Zadaný je pouze cíl mise, jeho splnění závisí na vás. Nebo se můžete rovnou na příběhové mise vykašlat a jen se projíždět městem a kochat se, případně hledat skryté bonusy. A přesně na stejných principech staví i GTA Advance.

Už mě ten Vinnie začíná docela štvát, z poslední schůzky se vyklubal další úkol pro mafii, pak ještě jeden a pak další. Už mě přestává bavit pořád dělat někomu poskoka.  To je samý vyber výpalný, dej těm šaškům lekci, furt něco.Naštěstí to vypadá, že se konečně vodlifrujem. Vinnie poslal k 8-Ballovi pro falešný papíry, tak snad už vodsaď  konečně zmiznem.

Nástrahy velkoměsta

Jak velké město dokázali tvůrci vměstnat do malé cartridge vašeho přenosného strojku na zábavu? Pokud jste hráli Grand Theft Auto 3, máte jasno. Vaše nejnovější kriminální etuda se odehrává v Liberty City, které můžete znát právě z třetího pokračování. Mise plníte v postupně se otevírajících částech města. První je Portland, druhá Staunton Island a poslední Shoreside Island.

Další podobností s GTA 3 je styl zadávání úkolů, postupem hry vystřídáte několik „zaměstnavatelů“, kteří jsou na mapě znázorněni ikonou s počátečním písmenem jejich jména; stejně, jak se to poprvé objevilo v GTA 3. Mise jsou klasická různorodá směs originálních úkolů, ať už se jedná o převážení osob z místa na místo, vyhazování budov do vzduchu auty naládovanými až po střechu výbušninou nebo třeba klasického zabíjení nepohodlných osob. Dostane se i na závody a spoustu vedlejších úkolů.

...nebo dokonce takhle * Hm, prý pláž, a přitom písek nevidím *  Poněkud drsný způsob pohřbu

V rámci série se nejedná o nic nového, máme sto balíčků rozházených po celém městě, speciální mise v policejních, hasičských a záchranných vozech, rozvážení lidí v taxíku a úkoly Rampage. To jsou - pro neznalé - úkoly, ve kterých dostanete například plamenomet a máte za úkol za dvacet sekund zabít třicet lidí a podobné „radovánky“. Mimochodem, věkové omezení je od šestnácti let, takže ne, že to budete hrát, omladino!:-) Úkolů je dost, jenom těch hlavních, příběhových, je kolem čtyřiceti, s postupně se zvyšující obtížností, takže vás hra zabaví vcelku na dost dlouho.

Do hajzlu! Jak se tohle mohlo stát? Vinnie mě znenadání poslal pro naše útěkový auto, a když sem s ním dojel na domluvený místo, přímo před mýma vočima vyletělo do luftu auto i s chudákem Vinniem uvnitř. Tu šlupku samozřejmě nemohli fízlové přeslechnout, takže jich mám za vocasem celou kupu. Co hůř, další banda chytráků v modrým na mě čekala před našim úkrytem. Naštěstí mi dobrák 8-Ball stih zavolat a varovat mě před nima. Takže plán je jasnej, prvně se zbavím těch šasků, co po mě dou, a pak najdu toho bastarda, co voddělal Vinnieho.

Velké potíže v malém městě

Příběh jste doufám pochytili z všech těch odstavců kolem , takže se mu víc věnovat nebudu. Snad jen, že se jedná o gangsterskou klasiku s postupně gradujícím dějem, plnou padouchů, zrádců a hrstky lidí, kteří to s vámi myslí vcelku dobře. Platí ale pravidlo „hlídejte si záda“, v tomhle byznysu se nedá totiž věřit absolutně nikomu. Příběh je vyprávěn hezkými kreslenými obrazovkami pro zadání úkolu, a pomocí textových zpráv pro různé doplňující informace.

Co se týče zpracování, můžeme to přirovnat ke izometrické grafice GTA 1. S jistými vylepšeními. Předně byla upravena fyzika. A to dost rozporuplně. Je sice hezké, že těžší vozy se v zatáčkách naklánějí a lze je i převrátit na střechu, ale dál to značně pokulhává. Za prvé, mezi vozidly takřka není vidět váhový rozdíl. Všechny se tak od sebe odrážejí téměř stejně. V některých situacích se odrážejí dost nereálně, pokud například s malým dvoudvéřákem lehce narazím do zaparkované limuzíny, nečekám, že ta odklouže pět metrů daleko, což se zde často děje. Další připomínkou je malý pocit z rychlosti. Zatímco v ostatních dílech bylo problém ukočírovat nadupaný sporťák za plného provozu, tady se i to největší žihadlo doslova plouží.

Podivně se také chovají policisté, jsou benevolentnější a neschopnější. Za prvé, okamžitě nereagují na váš střet s nimi. Musíte do nich napálit v pořádné rychlosti, aby si ráčili všimnout vaší kriminální činnosti. A za druhé, mají větší problémy vás vytáhnout z vašeho auta a zatknout. Celá hra mi přijde taková zpomalená a jednoduší než předchozí díly, hlavně první dva. To ale může některým hráčům vyhovovat.

A ještě poslední výtku bych měl - ve hře chybí motorky. V prvním díle byly, tak proč nejsou tady? Dobře, v druhém a třetím díle nebyly, ale pak zase ano a teď zase ne, takže jejich absenci prostě nechápu.

I přes předchozí připomínky je to stále GTA a skvěle se to hraje. Stále je tu ta obří svoboda, možnost jezdit všude možně; teď si splnit pár příběhových misí a pokud vám zrovna nějaká nejde, můžete si odskočit splnit nějaký nepovinný úkol. Třeba si zajet nějaký závod nebo v kůži hasiče zdolat pár požárů, prostě nádhera.

Víte, co vás čeká při přecházení na červenou? * Stačí jedna rána a ubožák má stopku * Hlavně prosím ne bičem

Tak sem uvíz na mrtvým bodě. Zmákl sem pár práciček pro 8-Balla a on mi slíbil pomoct s hledáním Vinnieho vraha, ale pak se 8-Ball zničehonic vypařil a já zůstal bez informací. Naštěstí sem potkal barmana Johhnieho, docela dobrej týpek. Prej když mu pomůžu s pár úkolama, prej rozhodí svý sítě, tak uvidíme. Zatím je to docela sranda, teď sem mu vezl chlast, kterým by se daly vodmašťovat motory. Do tý jeho putyky nesmím nikdy jako kunčoft vlízt.

Vizuální pohoda

Čas se mrknout na technické zpracování, grafika je, jak už jsem zmínil, 2D izometrická, ale ta nejlepší, kterou si může GBA dovolit. Město je skvěle zpracováno, jednotlivá auta se ode sebe též liší, takže v pořádku. Co se týče zvuků, taky si nelze příliš stěžovat. Máme tu něco jako rádiové stanice z předchozích dílů, jen se nedají přelaďovat a jsou pro každé auto pevně dané. Ve hře se moc nemluví, jen sem tam po vás někdo zařve, že jezdíte jak amatér. Občas zaslechnete i policejní hlášení. Jinak je slyšet různé houkání a podobně... Co ale potěší jsou různé zvuky motorů. Jen pokud si zapnete sirénu třeba v policejním autě, tak se stává po chvilce dost nepříjemná (ostatně jako ve skutečnosti. :-).

Tak zas změna, už nedělám pro Johhnieho, ale pro borce se jménem King Courtney. Sice je to dementní jméno, ale no budiž, je vcelku v pohodě. Další novinkou je změna rajónu, vypadl sem z Portlandu vod teď makám na Staunton Islandu. Nic moc změna, ale nestěžuju si. Jen ti poldové sou tady nějaký drsnější. Co se nezměnilo, je stav informací o vrahovi Vinnieho, prostě pořád vím prd. Snad se to teď konečně zlepší, najdu toho hajzla, vodkrágluju ho a konečně vypadnu z tohohle mizernýho města. Už ho mám ale vopravdu po krk.

• Je to GTA
  • Svoboda
  • Dlouhá trvanlivost
  • Rozmanitost misí
  • Už to tu párkrát bylo
  • Podivná fyzika vozidel
  • Některé frustrující úkoly

Vzhůru do  světel velkoměsta

Jak se tak na to koukám, nelze než Grand Theft Auto Advance doporučit. Sice má asi nejvíc much ze všech dílů série, ale trumfy v podobě dlouhé trvanlivosti, takřka neomezené svobody, spoustě možností a skvělé hratelnosti mají navrch. Jen škoda, že nepřináší téměř nic nového. Vzhledem ale k nulové konkurenci na GBA nemáte v tomto žánru na výběr. Možná to vypadá, že si protiřečím, ale tahle hra taková je, rozporuplná. Momenty skvělé zábavy střídají pocity opakovanosti a rutiny. Nakonec u mě vyhrála zábava. Konečné rozhodnutí je však na každém z vás.

Zvuk: 8/10
Hudba 7/10

Perfektní zábavu kazí technické mouchy a nulový posun v rámci žánru. Stále je to ale staré dobré Grand Theft Auto, a navíc na GBA. A to se počítá.