Recenze: Grand Tour Racing 400 - krok kupředu či zpět?

Her, snažících se přetrumfnout Gran Turismo byla, je a ještě bude spousta. Zatím se to nikomu nepodařilo a po shlédnutí tohoto dalšího rádoby konkurenta musím podotknout, že se to ani asi jen tak nepodaří... Však se přesvědčte sami.

Platforma: PS2
Paměťová karta: 142 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Kuju Entertainment
Distributor: Midas
Distributor v ČR: Game Line (
objednat hru na shop.Doupě.cz

Stejně tak jako ve fotbale či hokeji existuje první a druhá liga, tak i svět konzolových her je rozdělen do dvou kategorií. Spousta áčkových her, do kterých jsou investovány nemalé peníze a s jejichž plakáty a reklamními předměty se setkáváme téměř na každém rohu, má stejně tak jako první sportovní liga svojí béčkovou odnož. Budgetové hry, jak se jím mnohdy říká, jsou sice méně kvalitní, ale mají také mnohé výhody. Jelikož vývoj takovéto gamesy nestojí ani zlomek toho, co se investuje do pouhopouhé propagace prvotřídního „originálu“, je možné si obohatit svojí sbírku těmito hrami opravdu téměř za pakatel. Mezi nejčastěji řekněme parodované hry patří bezesporu série Gran Turismo. Svézt se na úspěchu tak špičkové hry zní opravdu lákavě a vsadit do názvu své napodobeniny zkratku GT není až tak obtížné. Grand Tour Racing 400 to všechno využil se vší elegancí naprosto dokonale.

Všechna auta jak přes kopírák :-/ * Kupodivu obsahuje GT-R 400 i možnost změny pohledu * 168 mph je už pořádá rychlost

Po vložení disku do mechaniky vás kromě nápadně zhlučněného provozu vaší PlayStation 2 (GT-R 400 se totiž distribuuje na CD, které PS2 nepřehrává s takovou lehkostí jako DVD.) nepřivítá žádné intro, ani nic jemu podobného (ne že bych snad něco takového očekával). Samotné herní menu se pak skládá pouze z jednoho statického obrázku na pozadí a pár řádek textu. Až doposud mě nic nepřekvapilo a to ani mile ani nepříjemně. První zlom nastal, když jsem v singleplayerovém režimu zvolil volbu rychlého závodu (Jak hloupé, že je od samého začátku zpřístupněna pouze jedna trať a jedno auto...)...

Nahrávací čas byl až překvapivě krátký, ale hned jsem zjistil, že ono se toho loadovat ani moc nedá (technické části hry se budu věnovat později). V prvním okamžiku mě velice zklamalo řízení. Ovládání pomocí analogové páčky je sice překvapivě pohodlné, ale jakmile posunete svůj palec blíž ke směrovým šipkám, brzo skončíte se svým vozem někde ve svodidlech. Jak je známo, většina tlačítek na Dualshocku 2 je analogová, tudíž podle síly stisku rozeznáváme několik úrovní. Na první z nich, kdy tlačíte na šipku pouze slabě za účelem jemného doladění směru jízdy, se téměř vůbec nic nestane, ovšem jakmile jen trochu přitlačíte, je váš automobil schopen zatočit o 90 stupňů prakticky během okamžiku. Zkrátka pokud nejste zvyklí řídit pomocí analogové páčky, budete se ještě dlouho po prvním zapnutí hry trápit, abyste si na toto krkolomné ovládání zvykli.

Jednoduché "předjíždění" * Vidíte v dáli tu bitevní vzducholoď? * Autíčka jak vystřihovánky z ABC

Když už jsem v kritizování, nesmím opomenout na umělou inteligenci. I když pachuť naskriptovaných drah vašich soupeřů je ještě stále cítit téměř ve všech dnešních závodních hrách, v případě GT-R 400 je to pak zcela evidentní. Ať už nastavíte jakoukoliv obtížnost, k hladkému předjetí stačí jen ve velké rychlosti před zatáčkou vjet do kolony soupeřů a použít je tak jako mantinel ke snadnému zdolání kdejaké šikany bez snížení rychlosti. Vaše vozidlo tak sice utrpí drobnou škodu, ale k prvnímu místu vás i tak bez problémů doveze.

Na tohle všechno navazuje i naprosto nevyhovující fyzikální model. S GT-R 400 jsou doby, kdy jste museli takticky najíždět do zatáčky a strategicky přeď nimi přibrzďovat, tatam. Dostat auto byť jen do malého smyku je v tomto případě uměním. Vaše vozidlo drží na vozovce jako přišité, což mírně usnadňuje práci s už tak dost zmršeným ovládáním, ale na druhou stranu projet celou trať (libovolně obtížnou) bez použití brzdy a s nohou (palcem) téměř po celou dobu na plynu je trochu moc i pro ty nejméně zkušené řidiče.

Jeden z mála screenů, kde grafika vypadá k světu (Je to vůbec GT-R 400? :)) * Taky pěkné :) * Vstupné je asi hodně drahé...

Možnost nastavení je značně omezená, například u ovládání nelze nadefinovat jednotlivá tlačítka, ale jste omezeni pouze na několik přednastavených variant. Audio options pak představují pouhou jednu osu s nastavením hlasitosti. Volby herního režimu nabízí základní sestavu rychlého závodu, šampionátu a time trialu. Úspěšným absolvováním některého ze tří šampionátů ve hře se vám postupně odemykají nové tratě a automobily (nutno dodat, že novým vozidlem se v GT-R 400 rozumí  například i jiná barevná varianta auta). Nic zvláštního nečekejte, žádné speciální modely závodních speciálů, žádné bonusové tratě (pouze standardní zrcadlově převrácené) a nakonec ani žádné skryté cheaty ani nic podobného...

Po technické stránce je to pak jedním slovem bída. Ač jsou všechny automobily plně licencované, jejich modely jsou silně průměrné, řekl bych, že i při lounchi PS2 byly v Ridge Racer k vidění mnohem lepší. Tratí je celkem šestnáct, jsou hezky barevné a rozmanité, ale až na několik výjimek jsou všechny na jedno brdo. Veškerou snahu o jejich zatraktivnění vložili vývojáři do dynamického pozadí. Můžete tak v dáli například vidět centrifugu v pohybu, vyhlídkovou vzducholoď, letadlo, anebo třeba krkolomnou horskou dráhu. Bohužel ani to GT-R 400 příliš nepomohlo a prostředí bez jakýchkoliv grafických efektů, jako je zvířený prach nebo kouř valící se od uškvařených pneumatik, působí poněkud sterilně.

Zde je vidět, jak je dohled kraťoučký * Nečitelná eSPéZetka, za kolik to je bodů? * Multiplayerové radovánky

Kladné body nemůže GT-R 400 sbírat ani kvalitou zvuků a soundtracku. Jediná hudba, která ve hře hraje je stále se opakující smyčka nepovedeného techno-disco-čehosi v hlavním menu. Závodění „ozdobují“ už jen samotné zvuky, které (jako by toho nebylo málo) postrádají špetku kvality. Už bych vývojářům ani nevyčítal, že všechna auta zní naprosto stejně, že motor začne být slyšet až při nějakých dvaceti kilometrech v hodině a ani to, že jediné dva zvuky ve hře je akcelerace a skřípot pneumatik při brzdění, ale co tomu všemu nasazuje korunu je opravdu právě jejich kvalita, kdy je při jízdě slyšet jemné praskání, a tak je celkový dojem ze hry ještě více znemožněn.

• Levná záležitost

• Zvuky
  • Hratelnost
  • Hra samotná

Jediným plusem je, že sám Midas uvádí, že GT-R 400 je ryze budgetová hra. Ovšem i tak nemá co nabídnout, několik tratí, pár modelů závodních automobilů a pouze několik desítek minut zábavy nestojí ani za stovku. Grafika je průměrná až podprůměrná, zvuky jsou přímo ostudné, o hudebním doprovodu se nedá ani mluvit. Hra GT-R 400 mi spíše připomíná závodní hry z automatů, kam by se hodila rozhodně více než do PS2 (dalo by se říct, že zde se dá žalostný fyzikální model po pěti šesti pivech ještě přehlédnout). Kdyby toto dílko vyšlo pro PSOne, možná bych byl mile překvapen, ale potenciál PlayStation 2 je přeci jenom mnohem více využitelný. V době, kdy není problém sehnat v bazaru rok starou kopii Gran Turismo 3 A-Spec s nepoškozeným obalem a kompletním manuálem za necelých 300,- Kč, působí Grand Tour Racing 400 možná až příliš zbytečně...

Grafika: 6/10
Zvuk: 4/10
Hudba: 1/10