Recenze: Ground Control 2 – její veličenstvo strategie!

Co je smyslem počítačových her? Hrajeme je s jediným cílem - dosáhnout maximálního prožitku (tzv. herního orgasmu). Titul, který vám dnes představíme, vám tento stav dopřeje hned několikrát. Seznamte se s jednou z nejlepších RTS letošního roku. Krvavá doba okupace naší budoucí domovské planety právě přichází! Kde budete vy, až podobné peklo začne?

Typ hry: RTS
Multiplayer: Internet (Massgate), LAN
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 256 MB RAM (128 MB u W98/ME), 1,5 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,5 GHz, 256 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 128 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 512 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Massive Entertainment (
Vydavatel hry: Vivendi (
Distribuce v Česku: Cenega (
Lokalizace: české titulky

Čas od času se na trhu objeví hra, na jejíž počest jsou skládány oslavné básně a psány eposy. Herní recenzenti a hráči se z ní zkrátka můžou zbláznit. Ground Control 2 nemá k výše popsanému příliš daleko. Před čtyřmi lety se objevil první díl, jenž do světa strategií přinesl mnoho změn a inovací. Jak to tak bývá, následoval neméně úspěšný datadisk. Mladší bratříček zrozený letos není v tomto ohledu ani v nejmenším odlišný. Málokdy se najde důvod, proč měnit vítěznou sestavu, což platí i v případě druhého pokračování Ground Control. Pojďme se tedy podívat na zoubek hernímu principu.

Akce jako dělo!

První díl Ground Controlu byl vydán již před čtyřmi lety. Mnoho současných hráčů tedy mohlo tuto hru úplně minout (a přiznejme si – takových budou i u nás tisíce) a proto by nebylo od věci trochu zabrouzdat historií. Hoďte za hlavu veškeré stavění budov, vyrábění jednotek, těžbu surovin a já nevím co ještě. Nic z toho zde nenajdete.

Opatrně nakoukněte za roh, chlapi! * Victory zone secured, Sir * Dobývání pláže

Princip je jednoduchý. V každé misi jsou na mapě zeleně vyznačeny dva strategické body. Jsou to: přistávací zóna a vítězná zóna. Přistávací zóna je jakousi hlavní základnou. Po jejím obsazení získáte strategicky důležitou pozici pro další postup. Můžete začít nakupovat jednotky a bojová vozidla. Ty jsou dováženy nákladní lodí, která jinak ,,kotví” na oběžné dráze planety. Abyste mohli v dané misi zvítězit, je třeba obsadit co nejvíce vítězných zón a eliminovat nepřátelské přistávací zóny, neboť jen díky nim může nepřítel obohacovat své řady o nové vojáky.

Nic ale není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Nejednou se vám může stát, že se boje o jednotlivé zóny protáhnou na desítky minut. Nepřítel přemýšlí takticky, takže se bojuje o každičký centimetr mapy, o každou budovu a ulici. V případě obsazení jedné z vítězných zón a zajištění bunkrů můžete očekávat silný odpor nepřítele v podobě pěchoty a tanků. Proto je třeba si každou oblast dostatečně hlídat. Nákladní lodi totiž nějakou dobu trvá, než se dostane k místu, kde má zásilku vojáků vyložit. Naštěstí jsou tu upgrady, kterými můžete vylepšit štíty i pohon lodi. Tak se dá získat docela slušná výhoda. Jednotky budou dováženy rychleji a nepřítel nebude stíhat reagovat na vaše strategické výpady.

Málo kašpárků a sakra velká show

V singleplayeru máte na výběr z tutorialu a dvou kampaní – za NSA (lidé z jedné vesmírné kolonie) a za Virony (jejich mimozemské spojence). Oba bojují proti společnému nepříteli – proti lidem, kteří si na jejich planetu dělají zálusk. Budeme-li počítat dvě mise tutorialu, celkem na vás čeká 28 misí  Příběh je pestrý, s napínavou zápletkou, takže pointu vám prozrazovat nebudu. Nechte se překvapit.

Útok na bunkr pod rouškou denního světla :-) * To jsou modely! * Au! Laserové zbraně

Herní prostředí je velmi rozmanité. Bojuje se v rozbořených ulicích, na otevřené krajině, v horách, u moře, na sněhu, atd. Každá z misí vás v tomto ohledu překvapí. Rozmanitá krajina s sebou přináší i nové možnosti, jak postupovat v misích.

Jednotek není ve hře mnoho, což přináší několik výhod. Jednak je samotná hra mnohem přehlednější, jednak má každá z jednotek dva různé módy a v neposlední řadě to zlepšuje celkové ovládání. Klasický voják NSA tak může využívat služeb samopalu či, pokud je v dohledu nepřátelský tank, raketometu. Co se týče obrněného vozidla, to má k dispozici těžký kulomet a granátomet, který doprovází hustá oblaka bílého kouře. Nepřítel má pak větší problémy se zaměřováním, což vám značně usnadní situaci (granátomet je silnou zbraní a pokud bude reakce vašich vozů rychlá, můžete si být jisti, že pohlavní orgány nepřátelských vojáků budou obíhat kolem planety. Společně s orgány jiných osob – pohlavními i jinými).

Obrovská výhoda ve využívání vojáků spočívá v tom, že je můžete ukrýt do lesa, kde mohou nepozorovaně působit nepřátelům škody – samozřejmě jen do doby, než budou odhaleni. Schovat se mohou i v budovách, tunelech, bunkrech a různých věžích. Nevýhodou vozidel je pak fakt, že ty do lesa uschovat nelze, takže jsou snadnějším terčem pro nepřátelské akce. Doporučuji tedy, aby každé vozidlo doprovázelo několik vojáků, kteří by pomáhali likvidovat případný odpor.

Krásně zpracovaný efekt počasí * Vironská nákladní loď * To je grafika!

Mezi další taktické zbraně rozhodně patří využití bojových formací. Těch je na výběr více než dost a dají se uplatnit v každé situaci. Při postupu pouští rozhodně využijete formaci ve tvaru obráceného ,,V”. Až budete procházet s vojáky horským průsmykem, rozhodně by nebylo moudré nechat je, aby se na sebe tlačili jako fanoušci Baníku při zápase s Brnem - takže vám přijde vhod liniová formace.

Jako ve filmu

Kromě misí, jejichž hlavní náplní je zajištění oblasti a bunkrů, eliminace nepřítele čí obsazení jednotlivých zón, na vás také čekají mise typu Commandos. S jedním doprovodem nebo malou jednotkou se budete muset dostat do týlu nepřítele a splnit úkol. Očekávaná zábava z rozmanitosti herních úkolů vás tedy nemine. Autoři tentokrát změnili přístup a umožňují nám uložení hry i během mise, což v předchozích dílech možné nebylo. Zůstává také osvědčené zvolení obtížnosti před každou misí. Složitost misí je totiž individuální a proto se tato možnost náramně hodí.

Co je však oprávněně jedním z nejvýraznějších plusů tohoto titulu, je skvělá atmosféra. Nádhernou grafiku a výborný zvuk ruku v ruce doprovází báječné prostředí. Boje v rozbořených uličkách plných prachu se tak stávají realistickým zážitkem.

Skvěle na mně zapůsobila hned druhá mise kampaně za NSA, v níž se vaše jednotky vylodí na pláži mezi ocelovými ježky a bunkry. Docela mi to připomnělo spojenecké vylodění v Normandii. Vojáci vyběhli a kryti obrněnými vozidly se ihned snažili zabezpečit bunkry a zlikvidovat děla. Takovýchto skvělých ,,filmových” momentů je ve hře mnoho a je radost se na ně dívat (i se jich přímo zúčastnit).

Zapněte si pásy – jdeme dolů * Jako na pláži Utah * Tomu se říká "bombardovat z oběžné dráhy"

Jedinou „maličkou“ muškou na tomto velkém a šťavnatém steaku je čas od času chování nepřátel. AI působí velice dobrým dojmem. Vojáci se chovají přirozeně a takticky. Jen občas se stane, že nepřátelský robot se nechá vašimi vojáky v klidu ostřelovat (ačkoliv jsou na dostřel) a jeho skon je tak jistý.

Grafika, zvuk a svěšená brada

Těžko by hra mohla disponovat tak skvělou atmosférou, kdyby její grafika nebyla excelentní. Ano, to je to správné slovo. Jiná grafika totiž v Ground Control 2 není! Nádherná krajina a grafické efekty mluví za vše. Vlnící se voda, odrazy a stíny ve vodě i na souši, sněhové vánice, odrážející se sluneční paprsky, perfektní modely vojáků a vozidel a nádherná obloha. Skvěle provedená je i otázka počasí. Dojde-li na déšť, jsou vaše tanky pomalejší a horší je to i se zaměřováním a viditelností. Neméně hezké je i střídání dne a noci. Modely vojáků vypadají skvěle i zblízka a můžou se směle měřit s modely některých akčních her. Jedním slovem – skvostné!

Povedené zpracování neminulo ani kameru. Právě na ni si někteří stěžovali, že je nepřehledná a zmatená. Věřte, že tomu tak není. Kamera je zpracovaná výborně a skvěle se sní pracuje. Máte na výběr mezi klasickou RTS kamerou a 3d kamerou, která je pochopitelně v mnoha ohledech lepší. Můžete tedy zírat na mapu z ptačí perspektivy nebo si dění přiblížit tak, že uvidíte tankistovu špínu za nehty. To je ale v dnešní době RTS tak trochu samozřejmostí.

Trošku jako Brno po tom, co hokejová Kometa sestoupila do 1.ligy * Jestli sem ten Sněžnej muž přijde, dostane dávku laseru! * Jednotka z ptačí perspektivy

Ohromí vás i zvuky. Cupitání vojáků v dešti a sněhu, realistická střelba, příjemný dabing. Stejně jako grafika, i hudba pomáhá vytvářet jedinečnou herní atmosféru. Vše doprovází melodické a svižné orchestrální skladby, které lahodí uchu. Zvláště skvělá je pak skladba v hlavním menu hry. Grafika a zvuk se autorům prostě lépe povést nemohly!

• Skvělá grafika
  • Hudba
  • Zvuk
  • Kamera
  • Příběh
  • Hratelnost
  • Atmosféra
  • Skladba misí
  • Těžké boje o každý centimetr mapy
  • Bojové formace
  • Malé mušky v AI
  • Silně návyková hra

Velké finále

Aby toho nebylo málo, mezi vydařené kousky patří i videa, která prokládají herní příběh. Ale dost už vychvalování, všeho moc škodí. Samozřejmostí každé solidní hry je multiplayer, který zde přirozeně nechybí. Budete mít možnost hrát přes LAN, nebo přes internet, prostřednictvím sítě Massgate.

Ground Control 2 je jednou z nejlepších strategií letošního roku, o tom není sporu. Jestli první díl přinesl revoluční myšlenky do světa RTS, pak je druhé pokračování rozšiřuje a v mnohém přivádí do stavu dokonalosti. Rozhodně nepromeškejte možnost si Ground Control 2 zahrát. Finální zážitek z jejího hraní za to rozhodně stojí!

Zvuky: 8,5/10
Hudba: 8,5/10

Svým projevem je silnější než Herkules, její grafika předčí Pandořinu krásu a stejně jako Achilles, těžko by tato hra hledala přemožitele. Stala se jednou z bohyní strategického Olympu!