Recenze: GTA Chinatown Wars - menší je lepší

Netrvalo rok a nové Grand Theft Auto dorazilo. V Chinatown Wars budete drogy nejen prodávat, ale zároveň i jednu návykovou konzumovat - hru.

Hratelností je to ale docela podobné, stále tu hlavní roli hrají různě nápadité úkoly získávané z nejrůznějších zdrojů. Příběhová kampaň nabízí kolem šedesáti rozmanitých misí, které mě osobně vydržely podle statistiky skoro přesně na sedm hodin čistého času. Což znamená ve skutečnosti alespoň o polovinu víc.

Rockstáři mají plné kapsy nápadů a dotyková obrazovka to jenom umocňuje

Dost času ušetříte i díky možnosti okamžitého restartu zkažené mise, často můžete přeskočit i cestu na místo akce. Plus je tu již zmiňovaná možnost cestování taxíkem. Na první pohled se to může zdát málo, ovšem stačí se podívat na statistiky, které po dohrání striktně příběhové kampaně ukazovaly zkompletování hry ze 40 %.

Dovez to, zabij toho a větší legrace

Chinatown Wars pokračují v nastaveném trendu nápaditých misí, kde sice čas od času narazíte formuli: něco dovez, někoho zabij a hlavně se u toho nenech zabít či zabásnout. Ovšem je tu i spousta brilantních a nápaditých misí, které dokonale využívají dotykového displeje. V jednom úkolů jste nuceni například v kostýmu tradičního čínského draka uniknout po vyloupení banky z místa činu a to v průběhu průvodu, kdy vás sledují desítky očí turistů a dalších čumilů. Pokud nesledujete pečlivě pokyny, vaše krytí praskne. Další mise vás vyšle na moře, kde pomocí sonaru hledáte utopený náklad a navijákem jej (točíte stylusem dokola) dostáváte na palubu.

gta chinatown wars 09.jpggta chinatown wars 10.jpg

Zábavné jsou i odstřelovací mise, ve kterých musíte prvně v minihře složit pušku, abyste následně stříleli skrze zaměřovač posouvaný po dotykové obrazovce. A v podobném duchu by se dalo pokračovat dál a dal. Nechybí například ani závodní mise, jen s osvěžením v podobě háčku, že nemusíte vyhrát vy, ale kolega, kterému odstraňujete z cesty ostatní závodníky.

TIP: Pozor, pokud u dealerů uděláte obchod za vyšší částku peněž, zvyšuje se pravděpodobnost, že na místo dorazí policie. Počítejte s tím, není nic horšího, než se nechat zašít s kapsami plnými kokainu. Pokud jen prodáváte, je situace lepší, peníze vám v base nevezmou

Rockstáři mají prostě plné kapsy nápadů a dotyková obrazovka to jenom umocňuje. Využíváte ji co chvíli, třeba po nastoupení do zaparkovaného auta vás dost často čeká jedna ze tří miniher se startováním – buď narvete šroubovák do zapalování a otáčením startujete, u novějších vozidel odšroubováváte panel na volantu a zkratujete vodiče, u nejnovějších musíte „hacknout“ správný startovací PIN kód.

gta chinatown wars 22.jpggta chinatown wars 23.jpg

Na dotykové obrazovce přehazujete třeba i odpad v popelnicích a hledáte ukryté zbraně, rozbíjíte kódové i obyčejné zámky, autogenem se prořezáváte do náklaďáků, ale stíráte i klasické losy kupované v obchodech, či tetujete další členy gangu nebo si na benzince vyrábíte vlastní Molotovy. A to je jen pár příkladů. Nevýhodou bohužel zůstává nutnost mít prakticky neustále po ruce stylus, spousta úkonů se dá zvládnout i prstem (třeba zadávání cílů v navigaci či čtení mailů), ale na některé složitější operace se bez něj neobejdete.

Což je docela škoda, protože jinak se zbytek hry ovládá klasickým schématem, ne nepodobným předchozím hrám. Pohyb na směrovém kříži, tlačítkem B sprintujete či v autě přidáváte plyn, tlačítkem Y nastupujete a vystupujete, Ačkem střílíte atd. Najdete tu i pár drobných nuancí vyplývajících z nového úhlu pohledu, jako automatické korigování jízdy, abyste byli neustále rovnoběžně s jízdním pruhem, či možnost posunout si vozidlo na obrazovce trochu zpět, abyste získali větší výhled ve směru jízdy. To jen dokládá preciznost vývojářů při snaze doručit ten nejlepší herní zážitek.

gta chinatown wars 15.jpggta chinatown wars 16.jpg

Kazí jim jej trochu zlobivá kamera, která se sice ve většině případů chová výborně, ale čas od času neposkytuje zrovna ideální výhled. Vzhledem k tomu, že grafika je kompletně 3D i když se na ni koukáte z ptačího pohledu, se dá pochopit, když vám do výhledu vleze nějaký mrakodrap či strom v parku. Vytočit k nepříčetnosti dokáže i systém automatického zaměřování protivníků, když uprostřed masivní přestřelky zacílí protivníka schovaného za bednou, zatímco o pár kroků vedle do vás kropí další gauner z kulometu.

Drogy jsou špatné, áááno?

Obě zmiňované chyby ale snadno odpustíte, stejně jako další mušky, když si uvědomíte, jak jsou Chinatown Wars obrovská hra plná zábavy. Kromě příběhových misí je tu tuna dalších věcí, jako například robustní systém nakupování a prodávání drog. Po celém městě najdete osmdesát dealerů nabízejících svoje zboží. Různé gangy se specializují na různý typ drog (celkově šest typů); motorkáři z Angels of Death jedou v heroinu, Jamajčani zase nabízejí levnou marihuanu atd. Funguje tu klasický systém nabídky a poptávky, který se dynamicky mění, čas od času vám dojde mailem nabídka na časově omezený výhodný nákup či prodej.

gta chinatown wars 17.jpggta chinatown wars 18.jpg

I když se může celý systém zdát jako prvoplánovitá vějička na moralisty, opak je pravdou a „dělání byznysu“ v drogách je opravdu zábava. Navíc i do jisté míry nutnost, protože finanční odměny za splněné mise jsou nižší než obvykle a na zbraně (najdete tu novinky jako například meč, dvě pistole či rotačák a plamenomet) si jen jejich plněním nevyděláte.

I když se může celý systém zdát jako prvoplánovitá vějička na moralisty, opak je pravdou a „dělání byznysu“ v drogách je opravdu zábava

Kromě dealování  tu nesmí chybět obvyklé radovánky jako taxikaření, vození pacientů, policejní mise, hasičské, které nově doplňuje rozvážení čínských nudlí a přepadávání dodávek se zbraněmi či drogami. Přidejte si i ničení 100 kamer rozmístěných po městě, akrobatické skoky či navrátivší se masakr Kill Frenzy a máte zábavu na desítky a desítky hodin. A to jsem beztak ještě na něco zapomněl.

gta chinatown wars 24.jpggta chinatown wars 25.jpg

Hru doplňuje i multiplayer pro dva hráče nabízející hned přehršel módů, bohužel jsem k dispozici měl pouze jednu cartridge se hrou, takže otestování nebylo možné. Ovšem ve světle všeho ostatního je nepředstavitelné, že by nebyl zábavný. Chinatown Wars prostě v sobě nezapře brilantní práci svých tvůrců. I když to pro mě v rozmezí roku byla již třetí návštěva Liberty City (GTA IV, „datadisk“ Lost and Damned), stejně jsem si ji vrchovatou měrou užil. A věřím, že si jej užijete i vy, protože Grand Theft Auto Chinatown Wars jsou zatraceně povedenou hrou.

Dostupné pro: PSP, 3DS
Žánr: Akce
Výrobce: Rockstar North, Leeds | Webové stránky hry