Recenze: GTR - FIA GT Racing Game – nažhavte motory

Příznivci realistických závodních simulátorů se ještě ani nestihli pořádně seznámit s NASCAR SimRacing, a už se na horizontu rýsuje další neobvyklý počin, jehož autoři už dlouho před vydáním slibovali všechny překvapit nejpropracovanější realističností v tomto žánru. A, co je na tom nejzajímavější, důvody pro taková slova opravdu mají.

Typ hry: závodní simulátor
Minimální konfigurace: P3-1.2, 384MB RAM, 32MB grafická karta
Doporučená konfigurace: P4.2, 512MB RAM, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon 2.6, 512 MB RAM, Radeon 9600
Výrobce: SimBin Development Team
Vydavatel: Atari
Distributor v ČR: SeVeN M

Přestože vývojářský tým SimBin Development publikuje svůj tepve první komerční produkt, zkušenosti z oblasti simulátorů má na rozdávání. Předtím se toto studio totiž věnovalo zejména modifikacím jiných známých a populárních závodních her do enginu od Image Space Incorporated. Za jejich nejvýraznější práci se dá považovat mód GTR 2002 pro F1 2002, který si ve své době získal zasloužený obdiv mezi znalci.

Vidíte ty mraky? Náladu zrovna nezvedají * Víte, u nás v branži není nejtěžší závod vyhrát, ale najít někoho, kdo by byl v podobých bourácích vůbec ochotný závodit * Nadherná rovínka, dvoustovka na ukazatelech... Co víc si přát?

Gran turistický salám

Přestoupivše od amatérů k profesionálům se členové SimBin odhodlali rozvinout téma závodů ve třídě GT (Gran Turismo). Přitom se rozhodli nešetřit prostředky a pořídili si plnou licenci FIA, dávající jim právo používat ve hře všechny opravdové tratě, týmy, vozy a jména závodníků. U nováčků, jakými jsou, se to cení dvakrát. Zvlášť když si uvědomíme, že získat takovou licenci není vůbec snadné ani pro jiné, mnohem movitější a uznávanější vývojáře.

Výsledkem tohoto snažení je naservírování deseti legendárních okruhů (Monza, Magny-Cours, Barcelona, Brno, Spa-Francorchamps a další – zvukové komentáře ochotně popíšou všechny nástrahy a dají rady ohledně každé zatáčky jakékoli tratě), a možnost výběru mezi kombinézami jednoho z týmů, jejichž jména vám budou jistě povědomá: Ferrari, Chrysler, Lister, Lamborghini, Saleen, Mosler, Chevrolet.

Po načtení hry budete požádáni o volbu jednoho ze tří herních režimů: Arcade, Semi-Pro nebo Simulation. To znamená, že můžete vycházet ze svého vkusu a toho, co od této hry očekáváte. A očekávat můžete opravdu cokoli mezi divokou arkádovitou zábavou a maximální realističností, požadující důslednou přípravu vozu před každým závodem, kilometry testovacích jízd a hodiny mravenčí práce při nastavení nejrůznějších detailů v závislosti na změně počasí a neustále se měnícího stavu vozovky.

To je ale sluníčko, no něchtěli byste taky za volant? * Pohled z kokpitu, jediná volba pro pravé příznivce simulací * A je odstartováno. My jsme, jak jinak, první

Jedno se autorům musí rozhodně nechat – svůj simulátor dokázali udělat hratelný jak pro začátečníky, tak i pro zaryté fajnšmekry, kteří by nesnesli ani automatickou převodovku a první věc, kterou udělají po spuštění hry, je nesmlouvavé vypnutí všech automatických pomocníků při řízení auta.

Těm prvním bude plně stačit Arcade, kde vývojáři zjednodušili všechno, co jen mohli. Hru více zpřístupnili i tím, že dovolili vypustit zdlouhavé přehrabování se v nastavení při volbě součástek vozu, tratě nebo dokonce stylu jízdy soupeřů a celý systém ořezali pouze na výběr jednoho ze čtyř režimů. Chcete se setkat s co nejmenším odporem během závodu a snadnými vítězstvími? V tom případě vám sedne Sunday Driver s minimálním počtem dalších závodníků, vypnutým poškozením a usilovnou prací všech pomocných rukou.A když budete chtít, můžete dokonce zapnout autopilota a něčemu se od něho naučit - rád vám předvede správné zvládnutí zatáček a techniku přepínání rychlostí. No a pro ty, kdo by rád okusil chuť adekvátnějšího boje, se doporučuje Alien on Wheels, po kterém už můžete směle zamířit i do Semi-Pro, zůčastňujíc se při tom zkušebních jízd zvláštního závodního weekendu nebo plnohodnotného šampionátu.

Všimněte si pěkných světelných efektů na povrhu auta * Modely jsou zpracovány vskutku na jedničku. Opravdová škoda, ze jenom modely vozů * Motory rozpálené do ruda, všude kolem se rozlehá jejich ohlušující řev a vaše oči spočívají na třech žlutých světlech. Kdo by o tom někdy nesnil?

Hrátky se šroubovákem

Mimochodem, vývojáři nezapomněli ani na multiplayer, nabízející standardní zábavu, podanou však velmi kvalitním způsobem. “Poloprofesionální” režim je schopen uspokojit potřeby většiny fanoušků, dychtivých po realismu, avšak těm nejskalnějším příznivcům se doporučuje poslední ze tří režimů – Simulation, ve kterém sice budete nuceni brát ohled na každou drobnost. Na druhou stranu se vám právě zde všechny herní možnosti otevřou na maximum.

Vynikající dynamika na startu, dechberoucí fyzikální model, chytří a agresivní oponenti, schopní se dopouštět úplně normálních lidských chyb – to všechno je pro GTR typické. Každý závod je zde unikátní a vyžaduje zvláštní přístup a nastavení vozu pro každou konkrétní trať, o kardinálním rozdílu v řízení mezi auty s umístěním motoru vzadu nebo vpředu ani nemluvě. K tomu ještě přidejte dynamicky se měnící počasí, které může během chvíle promíchat všechny karty...

Hlavní důvod hrdosti autorů na své dílo je totiž technologie Live Track. Ta zaručuje, že povrch tratě a její vlastnosti se neustále mění během celého závodu. Pro oko téměř neviditelné kusy gumy, odlouplé z pneumatik, olejové skvrny, brzdové stopy (po několika kolech budete moci jasně rozeznat vykreslenou trajektorii průjezdu zatáček) – to všechno má vliv na chování vašeho vozidla. Pokud se tento systém nedá nazvat revolučním, krok dopředu to rozhodně je. Celkově vzato, slibovaný realismus předčil všechna očekávání a i v mnoha jiných ohledech může GTR do kapsy strčit i známé závodní série. Avšak, i u jinak dokonalého výtvoru se najde achillova pata, která se přeci jen podepisuje na celkovém dojmu z hry. I když ne příliš.

Další detailní pohled na jeden z dostupných závoďáků * Drsný vůz pro drsné povahy, necítite-li se na to, radši ani nenastupujte * Kamera umístěná nad motorem... Skoro stejně dobré jako pohled z kokpitu

Chybka se vloudí

Řeč je o poměrně slabém grafickém zpracování. Skvělé modely strojů, provedené do nejmenších detailů (které se dají obdivovat z desítek efektních kamer), s prakticky dokonalými kokpity sousedí s chudým okolím tratí, poloprázdnými tribunami a zdaleka ne nejlépe provedeným poškozením. Hlava závodníka se správně naklání v zatáčkách, ale přitom jaksi úplně zapomíná na točení volantem.

Návštěva boxů odhaluje další překvapení v podobě faktu, že v nich nikoho nepotkáte. A to i přesto, že kolem slyšíte zvuky práce, doprovázené přidušenými hlasy techniků. Jinak žádné výhrady ke zvuku v GTR nejsou, příjemná rychlá hudba doprovází procházky po menu a efekty motoru jsou vůbec jedny z nejlepších, jaké jsme v podobných simulátorech slyšeli. Potěší i spousta příjemných drobností, zaplňujících rádiovou komunikaci. Například stačí jen vyletět z tratě a už se kolegové z boxů zajímají, jestli je s vámi všechno v pořádku. Maličkost, ale udělá radost.

Ke konci by se nemělo zapomenout zmínit se o speciálním programu Motec Interpreter, dodávaný spolu se hrou, který používají i opravdové závodní týmy. Během závodu se všechny údaje přístrojů vašeho vozu zapisují, abyste potom měli možnost je detailně rozebrat pomocí analýzy grafu a nekonečných sloupců čísel s nejrůznějšími ukazateli, a zjistit kupříkladu příčinu poruchy v technice.

• téměř dokonalá realističnost
  • slušný zvukový doprovod
  • možnost nastavení doslova čehokoliv
  • nedodělaná grafika okolí tratě
  • špatně zpracované zastávky v boxech

Na závěr se dá říct, že studio SimBin zvládlo téměř dokonale simulátor GT, který můžeme bez obav doporučit jak nováčkům, tak i profíkům; ať už pro jednotlivé jízdy nebo síťové turnaje. Některé možná ze začátku odradí slabší vizuální stránka hry, značně zaostávající za předními tituly žánru, po chvíli ale můžou přijít na chuť vskutku nevídanému fyzikálnímu modelu, zaručujícímu takovou úroveň realismu, dostihnout kterou se podařilo jenom velmi málo předchůdcům.

Autoři nezklamali a GTR se může po právu pyšnit titulem jednoho z nejrealističtějších závodních simulátorů ke dnešnímu dni.

Žánr: Simulátory, Závodní
Výrobce: SimBin Development Team | Webové stránky hry