Recenze: Guitar Hero: Greatest Hits – nechte legendy spát

Výběr ze všech her série před zatím posledním plnohodnotným pokračováním, World Tour, je tu. Přepracované songy, noty pro všechny nástroje (a zpěv) a nové nahrávky však nejsou vše.

Série hudebních her Guitar Hero se nadechuje před příchodem nového „velkého“ dílu, označovaného jako Guitar Hero 5, a v mezičase převádí do reality všechny představy o ždímání hráčů, respektive jejich peněženek. Po vydařeném World Tour jsme se dočkali vcelku zdařilého stand-alone přídavku věnovaného Metallice, který se sice nevyhnul několika nemalým chybám (více v recenzi), ale kvalita hudby metalové legendy a osobnosti jejích členů hře citelně pomohly.

Teď to Activision zkouší na fanoušky série s výběrem „toho nejlepšího“ z Guitar Hero 1–3, Encore: Rock the 80s a Aerosmith v kompilaci v Evropě a Austrálii nazvané Greatest Hits, jinak Smash Hits. Největší výhodou je zřejmě možnost zahrát si vybrané skladby z dřívějška i na bicí a zazpívat si je, zda to ale stačí na plnohodnotnou hru (za plnohodnou cenu) je otázkou, na níž vám zde dám odpověď.

Nové. Až příliš

Stejně jako Metallica, i Guitar Hero: Greatest Hits (GH:GH) jsou stand-alone rozšířením, nebo lépe řečeno plnohodnotnou hrou. Znamená to opětovné tvoření hudebníků a nástrojů a opětovné sbírání virtuálních drobných na rozšiřování šatníku či hudebního inventáře.

Největší výhodou je zřejmě možnost zahrát si vybrané skladby z dřívějška i na bicí a zazpívat si je

S tím souvisí také nekompatibilita s jakýmkoli DLC (stažitelným obsahem) pro kteroukoli z jiných her série. Jestliže jsem u recenzování GH: Metallica zmínil, že takový přídavek je ideální pro distribuci prostřednictvím DLC pro GH: World Tour, zde musím svoji poznámku zopakovat.

Začínající vyčpělost série jakoby naznačovalo už intro, zobrazující znuděné hudebníky, které k opětovnému koncertování přiměje rockový bůh až příslibem jakéhosi blíže neurčeného artefaktu v podobě velkého trsátka. Budiž, aspoň se to stává záminkou pro cestování po zajímavých místech planety, z nichž vycházejí prostředí pro koncerty.

guitar hero greatest hits 01.jpgguitar hero greatest hits 02.jpg

Od úvodního amazonského pralesa přes Sfingu či Velkou čínskou zeď až po bájnou Atlantidu jsou všechny lokace opravdu zdařilé, možná dokonce nejlepší v celé sérii. Celou dobu je na co koukat, jestli vám tedy na lelkování zbude mezi lovením not čas. Ale abyste si změnu prostředí mohli opravdu užít, ke každé lokaci dostanete speciální highway (pás, po němž jezdí noty) a kompletní set vzhledu pro mužskou i ženskou postavu. A vypadají hezky.

Ještě více hvězdiček

Herní systém v GH:GH je podobný tomu v GH:M, tedy k postupu v kariéře potřebujete vždy určitý počet hvězdiček, přičemž opět nezáleží na tom, kde je sesbíráte, počítá se celkový počet. Není tedy problém postupovat takovými skladbami, které se vám líbí.

TIP: Je snadné snížit obtížnost i v průběhu kariéry, takže klidně experimentujte s náročnějším nastavením a ke zjednodušení sáhněte až po neúspěchu.

U GH:M jsem si stěžoval na to, že tímto způsobem jde hru „dohrát“, a přitom mít absolvovanou jen ani ne polovinu písniček, zde to autoři vyřešili vpravdě šalamounsky. Před poslední sérií skladeb vám sdělí, že k dalšímu postupu je potřeba dohrát všechny předcházející skladby, a je to. Jak motivující.

guitar hero greatest hits 08.jpgguitar hero greatest hits 09.jpg

Na druhou stranu hra přináší i jisté vítané inovace. Přeborníci na bicí jistě ocení přítomnost Expert+ obtížnosti, zahrnující hru se dvěma šlapáky. Ostatní členové kapely si mohou vychutnat místy bohatší verze tracků – ty v minulosti měly vynechané některé pasáže, kde by se samotný kytarista nudil. Na druhou stranu úprava skladeb samotných je diskutabilní; novinky z GH:WT se pochopitelně nacházejí i tady a místy přetvářejí známé pasáže skladeb k nepoznání.

Hraní průhledných not na slide baru nebo pouhým mačkáním tlačítek na krku kytary zjednodušuju některá proklínaná sóla, na druhou stranu autoři místy zašli až příliš daleko: zjednodušení refrénu Message in the Bottle bych ještě pochopil, ačkoli bylo zbytečné, nicméně faktickou destrukci závěrečného sóla tvůrcům hry jen tak neodpustím.

Pro koho?

Dostáváme se k nutným třem otázkám, které v souvislosti s hrou, která obsahuje výběr skladeb z minulých dílů série Guitar Hero, nutně musí padnout. Odpovědi jsou ano, ano, ne. Ano, je tu Free Bird. Ano, je tu Through the Fire and Flames. Ne, celkově to není dobré. Druhá kapitola článku tradičně obsahuje kompletní tracklist, sami se tedy můžete podívat a posoudit, jak se vám složení skladeb zamlouvá. Osobně jsem ale přesvědčen, že se autoři nevydali ideální cestou.

guitar hero greatest hits 06.jpgguitar hero greatest hits 07.jpg

Dřívější díly série mi zcela neseděly tím, že ke konci naprosto převažovaly uřvané heavy metalové záležitosti, jaké mě často ani nebavilo hrát. Nic proti tvrdé muzice nemám, často spíše naopak, ale zároveň se domnívám, že Guitar Hero by měl být o něčem jiném. Je to například skvělá hra na párty, kde oceníte spíše známé a pohodové skladby než burácení Iron Maiden nebo Slayerů. V GH:WT se tohle více méně podařilo naplnit se závěrem zahrnujícím třeba diskotékovou hitovku La Bamba, GH:GH si však v tomto ohledu nese odkaz minulých dílů.

Představa ortodoxních metalistů s plastovou kytarou v ruce je mi poněkud cizí

Přichází mi tak na mysl otázka, pro koho vlastně autoři GH:GH připravili, případně zda nad tím vlastně přemýšleli. Začátek obsahuje příjemné skladby, jako Heart-Shaped Box, More Than a Feeling, Carry On Wayvard Son nebo zmiňovanou Message in the Bottle, ale díky jejich nízké obtížnosti se docela nudíte. Přitom ke konci se plácáte s Raining Blood, Psychobilly Freakout a tak podobně – a představa ortodoxních metalistů, jež by tento výběr ocenili, s plastovou kytarou v ruce je mi poněkud cizí.

Čekání

Samotná myšlenka výběru hitů z „guitar-only“ dílů série, jejich inovace, otevření novým nástrojům a zpřístupnění novým fanouškům je mi sama o sobě sympatická, její realizace ovšem zaostává. Technické provedení hry je precizní, ačkoli samotný způsob vydání je spíše nápadným ždímáním zákazníků než čímkoli jiným. Dalším zásadním problémem je, pro koho je tedy hra vlastně určena.

guitar hero greatest hits 04.jpgguitar hero greatest hits 05.jpg

Jestliže vás série Guitar Hero zajímá a zatím z ní nemáte žádnou hru, rozhodně sáhněte po World Tour a s Greatest Hits se vůbec nezaobírejte. Pokud World Tour už máte a hledáte rozšíření, může pro vás tato novinka být zajímavá, nicméně na vašem místě bych raději sáhnul po GH: Metallica. A konečně jestli máte některý z předcházejících dílů (nebo všechny) i World Tour, děkuji vám za dočtení až sem, ale tahle hra opravdu není pro vás. Snad se Activision s Guitar Hero 5 vytáhne – nakonec už i já začínám pokukovat po konkurenci v podobě Rock Band.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Simulátory | Hudební hra
Výrobce: Beenox Studios | Webové stránky hry