Recenze: Gun - západ je opravdu divoký

Dnes recenzovaný Gun má k dokonalosti sice daleko, ovšem přichází ve správný čas a se správným tématem. Žádná jiná hra vám totiž nezprostředkuje atmosféru divokého západu tak dobře... Na co tedy ještě čekáte? Kopněte do sebe tu whisku a jde se na věc.
Recenze: Gun - západ je opravdu divoký

Martin DemigerPlatforma: PS2
Typ hry: akční simulátor divokého západu
Výrobce: Neversoft (
Vydavatel: Activision (
Distributor: CD Projekt (

Ruku na srdce: Kolik se vám vybaví her, když se řekne „divoký západ"? Kolik titulů vám vpluje na jazyk a bude se prát o to, abyste právě jejich jméno vyslovili jako první? Dovolím si tvrdit, že se nic takového dít nebude. Titulů s podobnou tématikou je totiž pomálu, a jsou-li, tak svou kvalitou ani zdaleka nedosahují na své ne-westernové kolegy. Logicky se proto z paměti hráčů vytratí stejně rychle jako peněženka z kapsy neopatrného člověka. Kapsáři jsou prostě všude...

Jízda na koni - to jinde nezažijete! * Jeden na jednoho * Tady se nám někdo splašil

Jenže o tom novinka z dílen Neversoftu není ani v nejmenším. Drobné záškodnictví je vhodné možná tak pro zloděje-učně v teenagerovském věku; dospělý zločinec dá přednost koltům (samozřejmě musejí být proklatě nízko u pasu) a bankovním loupežím. A Gun přesně pro takové tvrďáky je. Krev zde teče stejně často jako whisky a aby se neprolila ani kapka té vaší červené vzácnosti, budete své kolty muset pořádně roztočit.

Je to GTA, není to GTA?

Když se Martin M. Boček v recenzi PC verze rozčiloval nad přirovnáním Gun k sérii GTA, trochu jsem se jeho slovům divil. Letmé dojmy z hraní totiž naznačovaly, že přirovnání autorů je vcelku trefné. Relativní volnost, časté střílení, jen to auto vystřídal čtyřnohý miláček s hřívou… Po důkladnějším zahrání PS2 verze mi však nezbývá než s ním souhlasit.

Ovšem neznamená to, že by Gun nějak ztratil na kvalitě. Naopak se odlišnost dá vnímat pozitivně; hra si jde vlastní cestou a neomezuje se na pouhé kopírování. I díky tomu vás mohou čekat po čas hraní dojmy jen těžko s něčím srovnatelné. Pátrání po viníkovi přitom nebude vůbec na začátkunapoprvé. Šetří si je a zásobník plní jen velmi, velmi omezenými dávkami.

V praxi to znamená, že budete mít pořád co dělat. Na začátku vás čeká dojemné intro, potom procházka svěžím lesem, po níž se naučíte zacházet se zbraněmi tak dokonale, že nebudete mít problém ani se sestřelením letícího ptáka, a okruh autoři opět ukončí kouskem příběhu. Pak se dostanete do jiné lokace, provedete se svým koltem pár dalších nerudností a hurá pro další dílek do skládačky dějové linky.

Tour de Wild West * Doraž ho! * Krásná? Můžete ji mít...

Cyklické opakování téhož by se mohlo jevit jako stereotypní, ovšem opak je pravdou. V pravidelných intervalech se totiž dostavuje pouze příběh. Ostatní části „herního kruhu“ se dynamicky mění; a to vcelku často. Projedete se na koni a šup tam s kouskem příběhu. Zastřílíte si a hurá pro další sousto z napínavého děje. Zaskalpujete si a…

Červená je krev...

První, čím vás Gun zaujme, bude atmosféra. Autorům se její ztvárnění povedlo na jedničku – hra vás ihned vtáhne do děje a vyplivne vás až na samém konci. Především hlavní postava, které se ujmete v kůži sympaťáka Coltona Whita, chytí každého za srdce. Chudák Colton to v životě rozhodně neměl lehké a vzhledem k tomu, že jeho osud uchopíte do rukou vy, tomu nebude ani v budoucnu jinak. Příběh sám o sobě přitom staví na jednoduchých základech. Žádná překvapující zápletka se nekoná a v podstatě se „pouze“ prokousáváte skrze mraky slabších nepřátel až k závěrečnému bossovi.

Divoký západ rozhodně nepatřil mezi mírumilovná období. Rvačky a přestřelky byla na programu každého dne a podobně tomu musí být také ve hře z této doby. Gun si v tomto ohledu ostudu neutrhne: neustále vás zásobuje řadou odlišných týpků, a vy se tak jen otáčíte a snažíte se stíhat vražedné tempo. Právě souboje jsou však na vině tomu, že si už brzy všimnete, jak omezený herní svět je. Tváří se sice jako „GTA plné prachu“, jenže k tomu, aby bylo toto přirovnání trefné, by museli autoři dát hráčům volnější ruku. Samostatné rozhodování nepřipadá v úvahu.

Na druhou stranu musím autorům sklonit poklonu. Hra vás sama dostrká tam, kam jí to bylo přeprogramováno, aniž byste si čehokoliv všimli. Ovšem stačí jeden ne zrovna vyvedený souboj, rána do hlavy, následující loading, návrat na již jednou viděné místo… a už je problém na světě. I když se herní prostředí tváří, že je v něm vše dovoleno, už na druhý pohled musí všem doklapnout, že pravda je – ostatně jak to tak většinou bývá – někde jinde.

...a Gun, to je ale hra....

Mise jsou na rozdíl od příběhu bez chybičky. Příjemně se střídají nejrůznější činnosti počínaje krádežemi a obranou objektů konče. A to je, prosím pěkně, to, co se nám líbí! Necítíte se jako dobyvatel, před kterým padají stovky hlav a na kterého široko daleko nikdo nemá. Úkoly jsou mnohem komornějšího charakteru a vy si i díky tomu budete muset uvědomit, že jste jen člověk. Za zmínku stojí také mise, při nichž nedojde byť k jedinému výstřelu. Ovšem nejedná se o žádné stealth prvky – spíš budete mít zálusk na vyšší odměnu, která je nabízena za živé padouchy.

Nepřítel si nevybírá, počká si na vás klidně i v noci * Headshot...  * V sedle

Několika vychytávkami vám autoři ale přece jen herní život ulehčí. Takové zpomalení času je už dneska skoro samozřejmostí (ačkoliv v kombinaci s příběhem zasazeným do westernových reálií vypadá dost divně); mnohem zajímavěji vypadají kousky, které dokáže Colton přímo s nepřáteli. Můžete jejich těl využít jako živých štítů - jednoduše je chytit pod krkem a doufat, že jejich komplic¨ům nepřeskočí v hlavě a nezastřelí vás spolu s nimi.

Hratelnosti není prakticky co vyčítat. Je krásně variabilní a chytlavá a hru díky tomu dojedete na jeden nádech. Napodruhé se však situace razantně změní. Zmizí kouzlo prvního doteku, ta tam bude také různorodost misí. Druhý pokus je tomu prvnímu podobný jako vejce vejci, a tak musíte počítat s tím, že si Gun zahrajete jen jednou.

Konzolistům je hej

V porovnání s PC verzí vypadá konzolový Gun mnohem lépe. Tolik kritizované ovládání totiž musíme nyní naopak vyzvednout až do nebes. Díky velkému rozptylu se nemusíte úpěnlivě snažit o headshot, ale stačí, když pohodlně najedete zaměřovacím křížem do blízkosti terče. Ze hry se tak stává opravdu pohodová záležitost. Frustrace z nepřesností nehrozí, ale nehrozí ani vaše výrazná převaha. Autorům se podařilo najít kompromis, a vytvořili tak skutečně zábavné dílo.

Grafika je na tom obdobně. Zdálky vypadá vše dokonale, při bližším zkoumání si však můžete povšimnout, že prostředí i postavy detaily zrovna neoplývají. Ale co – ve dvojici s mimořádně povedeným dabingem vytváří vizuální zpracování věrohodnou atmosféru, takže si vlastně ani není na co stěžovat.

• Dabing
  • Příběh
  • Ovládání
  • Atmosféra
  • Hratelnost
  • Zábava jen napoprvé

Celkový dojem z Gun je skvělý. Nebál bych se dokonce přirovnání ke Killzone - naposledy jsem se u konzolové střílečky stejně dobře bavil právě u ní. Na jinak čisté pleti ale můžeme najít přece jen jednu výraznou pihu. Slibovaná linearita se nekoná a hra si vás vodí za ručičku. Alespoň při druhém pokusu dobýt herní svět vám to tak bude připadat. Nulová replayabilita navíc ze hry dělá poměrně drahý špás. Deset hodin čistého herního času za osmnáct stovek...

Skvělá hra napoprvé, zklamání napodruhé - stejně jako jsme si stěžovali v recenzi počítačového portu. Narozdíl od PC verze se ale ta konzolová příjemně ovládá, což jí přidává hned pět desetinek navíc.

Celkové hodnocení: 8,5/10