Recenze: Gun Showdown – saloonová akce

Tvrzení, že je v herním světě nedostatek titulů s westernovou tematikou, se pomalu stává nepravdivým. Během jednoho roku jsme se dočkali hend několika takoých her; a Gun se mezi nimi objevuje již podruhé, v předělávce pro PSP. "Předělávka" je ale zavádějící – Showdown přináší řadu změn.
Recenze: Gun Showdown – saloonová akce

Platforma: PSP
Žánr: Akce
Multiplayer: Ano
Výrobce: Rebellion
Vydavatel: Activision

Koncem loňského roku jsme vám přinesli recenzi „akčního simulátoru divokého západu“ nesoucího výstižné jméno Gun. Martin Boček o hře psal velmi pozitivně a prakticky ji jen chválil. Není proto divu, že se na předělávku Gun pro handheld PSP netěšil sám… Na rozdíl od něj jsem ale byl dost skeptický a nečekal, že handheldová verze nějak výrazně zabojuje. A hlavně že bude mít po roce co nabídnout. Výsledek ovšem předčil veškerá očekávání: kromě nového podtitulu (Showdown) totiž byly přidány i zcela nové prvky, které z „pouhé předělávky“ dělají „titul, který si všichni zapamatují“.

Podle vývojářů vychází Gun Showdown z principů GTA. Rozdíl by měl být snad jen v tom, že se děj odehrává na divokém západě. Po prvních minutách musí být každému jasné, že odlišností je zde daleko více – třeba co do velikosti herních světů je to více než patrné, Gun nabízí spíše komornější lokace. Na druhou stranu autoři svá slova dodrželi – přítomna je dlouhá, náročná a různorodá kampaň, v níž budete mít ve většině ohledů volnou ruku. Gun tedy opravdu vychází z GTA; ovšem s volností hráče nakládá po svém a kupodivu to vůbec není na škodu. Ona velikost (nebo spíše malost) jednotlivých map je poznat až v případě, že se nebudete pevně držet cesty, kterou autoři vybrali za hlavní. Prostoru pro seberealizaci je nicméně dost a na linearitu si rozhodně nelze stěžovat.

Hra na vás ze začátku chrlí kromě detailů o ovládání (tutoriál přítomen není; kompenzací jsou akorát lehčí první mise) také příběh. První úkoly (jdoucí ruku v ruce s dějem) potvrzují slova o různorodosti, kterou jsem nakousl koncem předchozího odstavce. Nejdříve zachráníte svého otce před medvědem, následně se vydáte do saloonu sbalit jednu slečnu, která po vás bude chtít jednu maličkost… a tak dále. Prozrazovat detaily se nesluší, takže vás mohu maximálně ujistit, že se dočkáte všeho, co správná westernová hra má mít – kvanta Indiánů, bájného pokladu apod. Hlavní herní náplň se točí kolem střílení a ježdění na koni, vedlejší úkoly jsou založeny na různých minihrách. Ty jsou sice krátké, nicméně také nadmíru zábavné – a přicházejí vždy ve vhodnou dobu, kdy se „ještě nenudíte“, na druhou stranu hrozí, že „se brzy začnete“. Samozřejmě jsou minihry přizpůsobeny westernovým reáliím – zahrajete si poker nebo třeba zastřílíte na přesnost.

Z Gun Showdown dýchá autenticita. Máte pocit, že jste opravdový kovboj. Pokud budete plnit jen hlavní mise, nic nepoznáte – zpracování postav je sice parádní a překvapí hlavně po dabingové stránce, ovšem pouze vedlejší mise navodí dokonalé dojmy. Jsou totiž plné zajímavých postav, které jsou často ještě stylovější než jejich kolegové v hlavní části příběhu. Nejde přitom jen o jizvy, úchylky a další odlišující znaky – podstatné je, že se nebudete pořád jen bát (na západě se tomu tuším říká „mít respekt"), často se dostaví taky smích.

Základem pořádné akce jsou samozřejmě zbraně, a tady tomu není jinak. Rukama vám projde řada parádních kousků – sice jich nebude bůhvíkolik, na druhou stranu si je ale můžete v průběhu hry vylepšovat. Jde o příjemný a hlavně účinný způsob motivování. Po splnění mise se vám kromě nových detailů o příběhu zpřístupní také zajímavé upgrady pro vaši zbraň. A nejen to – vylepšovat můžete přesnost střelby nebo třeba rychlost a odolnost koně, velikost zásobníku atd. Nepřítel se vylepšuje přibližně stejně – obstojně vám konkuruje, i když na sobě máte to nejlepší vybavení a všechny RPG vlastnosti na maximu.

Velkým problémem je ovládání. Obdobně jako u Medal of Honor: Heroes je nesmírně komplikované protivníka vůbec trefit – ovšem tentokrát je znám viník. Hra se seká. Často a vždy v ten nejnevhodnější moment, takže hlavně při přestřelkách. Situaci částečně zachraňuje bullet-time (zde pod jménem Quickdraw), v němž nepoznáte, zda je sekání záměrem tvůrců nebo „navíc“. Musím ale uznat, že oproti MoH: Heroes je ovládání o poznání vychytanější a dá se po chvilce cviku zvládnout. Chce to ale dobrý odhad, protože musíte většinu povelů zadávat s mírným předstihem.

Po grafické stránce se Gun sice neřadí k tomu nejlepšímu; hlavně nepotěší fakt, že se hra často nepříjemně seká. Detailů je ovšem dost: stromy se vlní v rytmu větru, každá postava se může pochlubit unikátním zjevem a dokonce si užijete i ptáků letících nízko nad zemí. Hlavní plus ovšem spočívá v něčem jiném, co lze slovy popsat jen těžko a možná to nebude patrné ani z okolních obrázků. Vizuální zpracování dýchá čímsi jedinečným, co nikde jinde nenajdete. Vývojáři používali širokou paletu barev, díky nimž hra přímo září. I v noci.

• Jedinečná grafika
  • Rozmanitost misí (minihry)
  • Bohatá kampaň
  • Lehké RPG prvky
  • Možnost hrát víckrát
  • Nepříjemné sekání...
  • ... které se projevuje negativně hlavně na ovládání

Máme tady konec recenze. Čtenáři, kteří znají „velkou“ verzi Gun, budou namítat, že se Showdown od svého vzoru v ničem neliší, i když jsem to avizoval už v perexu… není to ale pravda. Jen jsem se o tom doposud nezmínil. Z prostého důvodu: odlišnost spočívá ve faktu, že si Showdown můžete projet vícekrát. Narozdíl od PC verze Showdown nenudí ani napodruhé, napotřetí… Na otázku, proč tomu tak je, ovšem stoprocentně odpovědět nedokážu. Snad proto, že PSP v současné době obdobně kvalitní FPS nemá a jak to tak vypadá, v dohledné době ani mít nebude.

Zvuky: 9/10
Hudba: 6/10

Nejlepší (jediná) westernová hra na PSP. Dost možná jedna z nejlepších akčních her na PSP. A hlavně bezpochyby nejlepší FPS na PSP!