Recenze: Guns of Icarus – vzlétnout k nebesům

Příběh o jedné vzducholodi, hromadě pirátů a výkonných kanónech. A kulometech. A raketometech.

Budoucnost je mrcha vrtkavá. Stačí málo, třeba aby Češi prohráli v hokeji, a už máme flame na střeše. Ve světě, kde se odehrává Guns of Icarus, se však muselo stát ještě něco mnohem horšího. Tam totiž, milé děti, vyhráli volby komunisté... Erhm, tedy vypukla ničivá válka, jež naprosto znemožnila transport čehokoliv po zemi. Ke slovu se tak dostaly vzducholodě plné vzácného proviantu, které se ovšem snaží sestřelit nebezpeční piráti. Icarus je jedním z těchto zásobovacích ostrůvků a je jen na vás, zda šťastně doletí do svého cíle, nebo se v plamenech zřítí k zemi.

K tomu vám dopomáhej hromada štěstí, opravárenský klíč a 6 stanovišť osazených smrtonosnými zbraněmi. Celá hra je pak zhruba o tom, že letíte někam, kolem vás se z oblak, mlhy, deště a já nevím, čeho všeho ještě, vynořují piráti v letadlech, lepších letadlech a vzducholodích, kteří vám chtějí vaší vzdušnou kocábku rozstřílet na cimprcampr a ukrást váš náklad.

K tomu vám dopomáhej hromada štěstí, opravárenský klíč a 6 stanovišť osazených smrtonosnými zbraněmi

Vy se jim v tom ovšem snažíte zabránit a jejich letadýlka sestřelujete za pomoci zbraní, jež si odemykáte podle toho, kolik nákladu úspěšně dovezete do cíle cesty.

A to je, prosím pěkně, všechno. Všechno o čem Guns of Icarus je. Co byste taky od hry za pár euro chtěli, že ano. Jenže i přes to a možná právě proto, jak je základní premisa jednoduchá, je hra poměrně zábavná a dá se na ní vybudovat i poměrně solidní závislost. Po dohrání kampaně se totiž odemkne level s poetickým názvem Into the Breach, jenž představuje nekonečnou misi, kdy piráty střílíte až do chvíle, než vás sestřelí oni sami.

Hop a skok do podpalubí

Základní dilema, jež při hraní musíte řešit, je kdy střílet a kdy se vrhnout k některé z částí vaší steampunkové vzducholodi a hasit požáry nebo opravovat poškozené kousky. Je poměrně náročné vše dobře vyvážit a dám ruku do ohně za to, že některé z pozdějších misí se vám nepovede projít na první pokus, stejně jako se vám asi na jeden pokus nepovede projít celou kampaň ideálně – odměny za dovezený náklad si totiž můžete vybírat z nabídky a najít optimální kompilaci napříč hrou je vcelku problém.

Co to ale znamená pro vás jakožto pro normálního hráče a ne člověka, kterému jde jen o to získat co nejvyšší skóré? Znamená to, že vás hra hned tak neomrzí a bude mít velice slušnou replayabilitu, protože si budete moci vyzkoušet nové zbraně a taktiky, k nimž byste se jinak nedostali, nebo dostali jen ve velmi omezené míře.

I když to na papíře může znít směšně, umístění všech šesti stanovišť a opravárenských bodů zajišťuje poměrně zběsilou akci, ve které se vám ale nesmí do očí nahrnout krev, nýbrž musíte stále pečlivě sledovat ukazatele a ve vhodných chvílích ucpávat díry v podpalubí. Akčně-strategický mix vás tak poměrně dobře zabaví a osobně se přiznám, že i po 6 hodinách hraní mám důvod se ke Guns of Icarus vrátit a dát si odpočinkovou dvacetiminutovou partii.

Uvidíme se v oblacích

Dobrému dojmu pak pomáhá i poměrně zdařilé steampunkové prostředí, které stylovostí dohání to, co ztrácí po technické stránce. Stejně tak jsou podařené i zvuky, ale vzhledem ke slabé muzikální stránce bych pro příště autorům doporučil přidat do hry i nějaké rychlejší stopy, jež by atmosféru zvedly o něco víc než ticho nebo jen velmi sporadicky se ozývající tóny.

Guns of Icarus je povedenou indie hrou, jež se rozhodně nemusí stydět za svůj původ a zájemcům o rychlou a zábavnou hříčku nabídne poměrně slušnou zábavu. Není sice konkurencí pro opravdové pecky, ale o to se snad ani nesnaží – chce dobýt právě ty dvaceti minutové pauzy,které ve svých aktivitách máme. A musím říct, že to se jí daří dobře. Akce vyžadující taktické myšlení totiž nezapadne a myslím, že výlet na palubu Ikara si užijí i lidé, kteří obvykle příliš nehrají.

Žánr: Akce, Arkády | steampunková taktická akce
Výrobce: Muse Games! | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 12. květen 2010