Recenze: Haegemonia: The Solon Heritage - grafika nestačí

vytisknout velikost písma
Zhruba před rokem se objevila 3D vesmírná strategie kopírující hry jako Homeworld či Imperium Galactica apod. Tato syntéza však v případě Haegemonie překvapivě nepřinesla přílišný úspěch. Přesto se nyní objevuje její datadisk. Vylepšil výrazně původní hru? Nebo naopak pokračuje bez tvůrčí invence v jejích šlépějích? Nu, začněme tím dobrým: na jeho nádhernou grafiku jen tak nezapomenete.
Recenze: Haegemonia: The Solon Heritage - grafika nestačí

Platforma: PC
Typ hry: strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 600MHz, 192MB RAM, 16MB grafická karta, 1GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1,5GHz, 512MB RAM, 64MB grafická karta, 1GB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8GHz, 256MB DDRAM, GeForce 4 Ti 128MB, 1GB HDD
Výrobce: Digital Reality (
http://www.digitalreality.hu)
Distributor: Wanadoo (
http://www.wanadoo-edition.com)
Distribuce v ČR: zatím není rozhodnuto
Homepage:
http://www.haegemonia.com

Svítalo. Tma byla stále ještě tak hustá, že těch několik málo slunečních paprsků jí nemohlo řádně proniknout, ale svítalo. A byl to asi ten nejkrásnější úsvit v mém životě. Sledoval jsem ho přes malé, kruhové a velmi široké okénko. Nad vzdáleným obzorem se nejdřív objevil matný přísvit. Záře planoucí jako světélko naděje a radosti kdesi v dálce. Pak se jeden bod rozjasnil více a světlo se rozlilo po horizontu, tvoříce tak jasnou hranici mezi zemí a nekonečnou oblohou. Po krátké chvíli se ukázala polovina planoucího kotouče a odhalila tak modrozelený drahokam s bílými ostrůvky. Klenot uprostřed cizí temnoty a prázdnoty. Zemi. Domov.

  

Hlavní menu * Menu planety * A menu výzkumu

Úsměv mi zahrál na tváři - na melancholickou nostalgii bude času dost; teď bylo potřeba zdárně navést kosmickou loď na sestupovou dráhu a úspěšně prolétnout atmosférou. Avšak i povinnosti ještě chvíli mohly počkat. Volně jsem se položil doprostřed lodi a vychutnával si poslední chvíle v příjemném stavu beztíže. Zavřel jsem oči a vzpomínal. Vzpomínky to nebyly příjemné. Vracel jsem se z války, z nekonečných bojů ať již proti mimozemským neřádům s rozšlápnutými obličeji, nebo vlastní, lidské rase. Naposledy jsem se rozhodl přemítat o věcech minulých a pak je navždy vymazat z paměti a jen se těšit z toho, co mě čeká dole na Zemi.

  

Tahle sympatická báze vám obstará nejvíce financí * Bez komunikačního centra nebudou jednotky Solon fungovat * Těžba je základ příjmů

Byl jsem generál. Po pravdě jeden z nejvýznamnějších, jaké kdy Zem měla. V posledních letech jsem procestoval kdejaký kout vesmíru. Navštívil nepoznané galaxie, organizoval kolonizaci nejroztodivnějších planet, staral se o prosperitu miliardových komunit a hlavně je bránil před nespočtem smrtonosných jednotek nepřátel. Takové bylo moje povolání, ať již v rámci slavných Železných legií (Legions of Iron - přízvisko původní Haegemonie; pozn. red.), tak i nedávno, kdy jsem dostal do rukou ohromující moc jednotek řady Solon. Teď chci na všechno zapomenout, ale ještě před tím sem, do svého deníku, zapíšu svůj příběh. Částečně jako upozornění pro ty, kteří by chtěli kráčet v mých šlépějích.

Bezdůvodné…

Když kdysi začal konflikt mezi námi, obyvateli Země, a marťanskými kolonisty, aspoň vznikl důvod nějakého souvislého tažení plného bojů. Přeci jenom se něco dělo a kdybyste to chtěli zapsat, tak při troše štěstí máte přinejmenším nic moc knížku. V té druhé válce (rozuměj děj datadisku; pozn. red.) nešlo o nic - tedy kromě přežití či zničení protivníka. Vždyť triky na hospodářství jsem již měl v malíku, stejně jako nejrůznější technické vychytávky. Velmi rychle jsem upadl do nepěkného všedního stereotypu. Co nejrychleji vytvořit fungující hospodářství, zabezpečit červí díry a pak v klidu vyrobit dostatečnou sílu na zničení toho vesmírného šmejdu, co stál proti mně. Takřka nic nového.

  

Výběr několika planet

Neubránil jsem se pocitům, jako například k čemu mi je vynalézání všemožných technologií, když vyžít se dalo s několika nejzákladnějšími vojenskými, a to těmi, které mi umožnily využívat jednotky typu Solon. Jediné jednotky, jež neměly k dispozici mimozemské rasy. Jinak naše možnosti byly se všemi naprosto vyrovnané. Stejně tak v podstatě vůbec nebylo třeba využívat pomoci různých Billů, galaktických hrdinů, kteří mi nabízeli své služby. Jen zbytečně čerpali potřebný kapitál.

  

Solon Leech v akci (je to ten se žlutou tryskou:-) * Bum, raketová základna (v pozadí) nemá chybu... * ...ačkoli někdy není lehké se trefit

A to ani nemluvím o tom, jak všechno trvalo dlouho. Ať už jde o výzkum, stavbu, pohyb vesmírných lodí, nebo nedej bože dobývání planety. Pozice velitele byla pak velmi nudná, jelikož se skládala jen z čekání, prohlížení statistik a plánování hospodářství:-). Na druhou stranu pokud nepřátelé pronikli přes obranu červích děr, nebylo jednoduché odhadnout v solárním systému jejich pohyb a poslat jednotky na místo, odkud by mohly mimozemské letouny napadnout. Aspoň něco, co nenudilo…

…ničení všeho nepřátelského…

Těžiště mého poslání bylo ve vojenských akcích, ať již defenzivních nebo ofenzivních. Pro snadnější orientaci jsem dostal k dispozici lehce upravený interface, jehož hlavní novinkou bylo rozdělení speciálních jednotek na vojenské a civilní. Příjemné. Nicméně stále zoufale nízký limit počtu letadélek mi neumožňoval rozvinout větší armádní akce. K čemu mi asi bylo, že menší lodě jsou dodávány ve skupinkách, když jsou tak slabé, že pro nepřátelské křižníky ani nemá cenu se jimi obtěžovat? Nehledě na to, že v praxi mělo smysl stavět pouze jeden typ letounů. Neuvěřitelně silné a porazitelné jen ohromnou přesilou.

  

Sluneční soustava - strategický pohled * Matička Země * Jakási soustava - nudný pohled

O jakých lodích mluvím? Jejich jméno je Solon Leech. Staví se po dvou kusech, jsou dražší než raketová základna, létají zhruba stejně tak pomalu. Rovněž nestřílí nejrychleji, avšak škodu způsobí větší, než výše zmíněná obranná struktura. Asi by bylo vhodné vysvětlit, proč jsou tyto letouny tak mocné a zaujímají mezi ostatními dvěma Solony výsadní postavení. Zatímco Solon Stalker má s každým útokem 20% šanci vyřadit pohonnou jednotku nepřátelského letounu a Solon Prawn má 15% pravděpodobnost ochromení zbraní protivníka, specialita Solon Leech je někde úplně jinde.

  

Bitva v plném proudu * Honem pryč! U slunka je horko * Útóóók!

Při každém zásahu si totiž opraví právě tolik poškození, kolik způsobil nepříteli. Vzhledem k tomu, jak silné jsou jeho útoky, protivníků musí být obrovské množství, aby měli aspoň teoretickou šanci zvítězit. Lidstvo tak dostalo do rukou neskutečně mocnou zbraň, s níž se nemůže nikdo a nic srovnávat. Asi začíná být jasné, že se nevracím na zemi s těžkým srdcem kvůli zažitým hrůzám války, avšak protože jako generál jsem se skoro celou dobu nudil. Ano, bylo někdy dost náročné zajistit si přežití zpočátku konfliktu v novém solárním systému, avšak potom už se protivník nezmohl na efektivní protiúder. Aspoň že si dokázal dobýt zpět ztracené planety, když jsem je neprozřetelně nechal nechráněné.

…v podivném vesmíru…

Aby toho nebylo málo, tak se zdá, že jsem se dostal do nějaké úplně podivné části vesmíru. Prostředí, ve kterých jsem sloužil, byly totiž velmi zajímavě nezajímavé na pohled. Okolí planet, jež bylo mým útočištěm bylo velmi bohaté na planetky, asteroidy, mlhoviny, vraky a vůbec spoustu zajímavých věcí. Stačilo však jen kousek popolétnout a už nebylo krom vzdálených hvězdiček nic k vidění. Patrně nějaká anomálie či co, vědátoři dole na Zemi to snad prozkoumají.

  

Kdo narazí do asteroidu je máčka! * Dokonce i vraky vypadají skvěle * Tady ovšem vzalo za své komunikační centrum a bez něho přestaly fungovat všechny Solony

Tak si teď vzpomínám, že jsem se zmínil o červích dírách. Dodám tedy, že fungují stále stejně - prostě vedou do jiné sluneční soustavy, obvykle za nepřítelem. K tomu bych měl výhrady na velitelství: jejich generálské uživatelské rozhraní přechody mezi systémy nezvládá tak úplně ideálním způsobem; navigace jednotek a orientace mezi nimi je místy dosti chaotická. Také nedovedu pochopit, proč ti bílí pláštíci ze Země už dávno nevymysleli, jak proniknout přes jednostrannou červí díru - je nesnesitelné vědět, že nezbývá nic, než bránit se a čekat, až jiní naleznou cestu k nepříteli, aby ho bylo možné eliminovat. Prostě mise, kde jen čekám na vypršení jakéhosi časového limitu a mohu se jen bránit nepatří mezi mé favority.

  

Opravdu je na co koukat * Aktivně se rozvíjející vesmírná kolonie * Že by černá díra?

Zajímavé také bylo, že oproti běžnému trojrozměrnému vesmíru mi zde bylo využívaní letových hladin úplně na hříbky. Jiná anomálie světů, v nichž jsem působil, byl fakt, že všechny planety byly v jedné rovině. Působilo to, jako kdyby se někdo rozhodl použít třetí rozměr jen do počtu. Zajímalo by mě, který bůh mohl stvořit takové nudné světy…

…bez špetky něčeho zajímavého…

Dalo by se říct, že manipulace s letouny mi spíš připomínala popojíždění s autíčky na koberci v dětském pokoji. Ještěže občas zavazelo nějaké pole asteroidů, mezi nimiž mohlo snadno dojít k poškození lodí, jinak by moje strategické schopnosti nebyly využity vůbec - to by moje místo mohl zaujmout ledasjaký usmrkanec, který umí číst a pochopí generálský interface (tedy kdokoli). Mimochodem podobnou překážku tvoří slunce, takže jestli někdy budete na mém místě, tak si na to dejte pozor.

Světlé stránky hry
  • hudba & zvuky
  • jedná se o stand-alone datadisk
  • možná nejlepší grafika svého druhu
  • bitva o naši sluneční soustavu
Temné stránky hry
  • zbytečný výzkum
  • zbyteční hrdinové
  • zbytečné všechny jednotky kromě Solon Leech = nevyváženost
  • zřejmě dle autorů zbytečný singleplayer - je jen multi a skrimish

Obdobně jako zde u všeho se člověk nudil při organizaci těžby, ale tak už to holt bývá - správný stratég si musí zvyknout. Co ale skutečně nechápu, je proč se mnou velitelství poslalo tak velkou bandu vědátorů, jelikož výzkum je prostě úplně na nic. Naštěstí jdou ale pláštíci převelet k výrobním linkám, takže jsou nakonec docela užiteční. Konečně posuďte sami - k čemu vynalézat horu lehce zvýhodňujících technologií, když stačí postavit několik jednotek Solon Leech a vymlátit mimozemské potvůrky? Když jsem vstupoval k armádním jednotkám, netušil jsem, že by někdy válčení mohlo být tak nudné.

…(až na to, co vnímáte jen očima)…

RYZE STRATEGICKÉ HODNOCENÍ

 

Design misí: 5/10
Různorodost stran: 2/10
Mangment ekonomiky: 6/10

 

Strategický faktor: 4/10

Nu a tak jsem většinu času strávil s očima přilepenýma k obrazovce interface velínu, obdivujíc všechny ty krásné scenerie, jaké vesmír nabízí. Ať již to byly nádherné planety - ledové, ohnivé, plné pralesů, či takřka zcela pokryté vodní hladinou; ladné  křivky vesmírných plavidel, výbuchy nepřátelských lodí nebo stavební práce na orbitu planet. Prostě na cokoli, s čím jsem se setkal, byl úchvatný pohled. Přese všechno špatného nikdy nezapomenu na barevné mlhoviny, různě rychle rotující planety, nezadržitelné na své pouti vesmírem, a vůbec i ta nejmenší sonda vypadá, že je radost pohledět. A co teprve velké bojové křižníky!

…s příjemným hudebním doprovodem…

Pro zpestření volných chvil, vzal jsem si s sebou pěknou hudbu. Nicméně i tu předčilo umění hudebníků na velitelské lodi. Mohl jsem si tak vychutnat příjemné ambientní tóny, tolik se hodící k vesmírnému prostředí. Když se začalo něco dít, bylo mi dopřáno rychlejších rytmů, jež mne jen podpořily v soustředění na bojovou vřavu. Milé bylo i ozvučení interface - jednoduše takové, jaké byste čekali, tedy příjemné, nevtíravé a zapadající to poklidné atmosféry na lodi.

…vás asi (ne)bude bavit

Nicméně se zdá, že vás od podniků, podobných tomu, jaký jsem absolvoval já, budu muset spíše odradit. Jsem si jistý, že pokud by někoho zajímala tematika vesmírného válečnictví, tak si najde jiný způsob seberealizace. Na mém tažení nebylo moc zajímavého či nápaditého, což mi znovu připomnělo občasnou stereotypnost mého povolání. Pokud tedy můžete, najděte si jiné. Já teď navedu loď na přistávací kurs a vrátím se domů.

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Ovládání: 6/10
Hratelnost: 4/10

Bezdůvodné ničení všeho nepřátelského v podivném vesmíru bez špetky něčeho zajímavého (až na to, co vnímáte očima) s příjemným hudebním doprovodem vás asi (ne)bude bavit... stejně jako mě.

Závěrečné hodnocení: 5/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted graficky nemá konkurenci, nejnovější díl posouvá laťku PS4

Uncharted graficky nemá konkurenci, ne…

Uncharted vždy byl špičkou dané konzolové generace a The Lost Legacy není výjimkou. Pojďme se vydat na graficky opulentní výpravu za klem Ganéši.

21.  8.  2017 | | 8 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Čtvrtý díl kultovní strategie Age of Empires byl oficiálně odhalen!

Čtvrtý díl kultovní strategie Age of E…

Po dlouhém čekání se zázrak konečně vyplnil. Age of Empires IV bude! Což je vlastně všechno, co o hře víme.

včera | | 5 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A