Recenze: Half-Life 2: Episode One – návrat do City 17

Nejočekávanější FPS událost letošní sezóny se konečně dostavila na naše monitory. Nemluvím o ničem jiném, než datadisku k slovutnému Half-Life 2. Tvůrci se rozhodli vydat po zatím ne zcela prošlapané cestičce epizodního hraní, takže otázka je nasnadě. Povedlo se zachovat strhující hratelnost velkého bratříčka i v tomto formátu?

Karel Kališ

Typ hry: FPS
Minimální konfigurace: procesor 1,2 GHz, 256 MB RAM, 128 MB 3D grafická karta, 2 GB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+ , 1 GB RAM, GeForce 6600 GT 128 MB
Výrobce: Valve
Distributor: Valve/ EA
Distributor v ČR: EA Czech (

V minulém díle jste viděli:

Tajemný G-Man probudí z cryo spánku Gordona Freemana a pošle jej do města City 17. To je svázáno totalitní vládou doktora Brena, lid ztratil svobodu a zatýkání nepohodlných je na denním pořádku. O čemž se Gordon přesvědčuje už po svém příjezdu. Naštěstí je od brutálního výslechu zachráněn starým známým z Black Mesy – strážným Barneym. Tomu se podařilo infiltrovat vojenské jednotky Combine, přičemž z jejich řad pomáhá místnímu odboji. Barney posílá Gordona za doktorem Kleinerem, dalším členem odboje a zároveň bývalým vědcem v Black Mesa. Gordon je odhalen jednotkami Combine a snaží se před nimi prchat, ovšem nakonec je zahnán do kouta.

Z bezvýchodné situace ho zachrání sličná dcera dalšího vědce z Black Mesa – Alyx Vance. Společně se jim podaří dostat k doktoru Kleinerovi, odkud mají být teleportování k Elimu – otci Alex. Bohužel se přesun nepodaří a Gordon se musí ke svému známému dostat na vlastní pěst. Po dlouhé cestě plné překážek se k vědci dostává, ovšem aby se po chvíli vydal ještě na delší cestu, která končí povstáním v City 17 a útokem na Citadelu – baštu doktora Brena. Pokus o pronásledování doktora Brena vyvrcholí v obrovský výbuch reakatoru, který nemá Gordon ani Alex šanci přežít. Ovšem na scénu přichází G-Man a Gordona zachraňuje, ale jen proto, aby ho opět uvěznil...

Valve uvádí: Episode One

Předchozí shrnutí děje jedné z nejlepších FPS posledních dob se hodí určitě všem, kteří se rozhodnou se pustit do Episode One. Ta začíná přesně tam, kde Half-Life 2 skončil. I když se jedná o stand alone datadisk k jehož spuštění nemusíte mít předchozí hru, rád bych odradil všechny, kteří by se do něj chtěli pustit bez znalostí druhého (případně i prvního dílu). Do rozjetého vlaku se špatně naskakuje a stejně tak to platí i pro Half-Life. Během hry totiž narazíte na spoustu postav z minulých dílů, čekají vás odpovědi na minule nakousnuté otázky, ale ještě víc nových jich před vás bude položeno. Což ostatně vyplývá ze samotné myšlenky epizodního hraní. Prostě se smiřte s tím, že Episode One končí přesně tak otevřeně, jako druhý díl. Dost ale planých řečí.

Výbuch reaktoru v Citadele přežil nejen Gordon, ale i sympatická Alyx. A právě tím, jak hlavního hrdinu vyhrabá zpod trosek, začíná hra. Příběh vás hned požene zpátky do Citadely, kde hrozí zhroucení jádra. To by mělo z následek absolutní destrukci City 17 a všech jeho obyvatel. Postupně se podíváte i na další místa, jako třeba podzemní garáže, nemocnici, ulice zdevastovaného města či nádraží. Příběh nebudu zbytečně rozpitvávat, každopádně věřte, ze si vaši pozornost udrží s minimálně vynaloženou silou. Hra si drží od samého počátku velmi vysoké tempo, které neklesá, až na občasné výchylky, do samotného závěru. Tvůrci dali vale všem pasážím s dopravními prostředky a soustředili se na běhání po svých. Stejně tak takřka vymizely pasáže s nabíráním dalších členů odboje a antiliony potkáte pouze na té špatné straně barikády. Osobně to beru jako drobné mínus, protože právě tyto části v původní hře sloužily jako slušné kladivo na stereotyp, ale to může být jen určitý úhel pohledu.

Pravda, právě těmto částem byla často vyčítána jejich přílišná roztahanost, ale musím říct, že té se v pár případech překvapivě nevyhnula ani Episode One. A to překvapivě musí být na místě, když si vezmete, že celou hru na střední obtížnost v pohodě dohrajete za nějaké tři až čtyři hodiny. A je podle mě málo i na datadisk za šest stovek (u krabicové verze, o něco méně, když si hru stáhnete přes Steam). Ale až na tento vřed zůstává zbytek hry takřka dokonale čistý a krystalicky zábavný.

Živá digitální dívčina

A největší zásluhu na tom má jediná postava – Alyx Vance. V původní hře se k vám přidala jen na pár krátkých chvil, tady se na stejně dlouhé okamžiky od vás odloučí. Jinak po zbytek hry vám zůstává věrně po boku. Její osobnost a chování bylo propracované do nejmenších podrobností, obrovskou část její živosti mají na svědomí i naprosto brilantně zpracované emoce a mimika obličeje. Tam, kde se nemluvný Gordon chová jako robot (což by se dalo pochopit, když ho ovládáte vy) Alyx doslova hýří celou paletou emocí. Často mívá obavy, po prožití náročných situací si musí oddechnout, aby následně prohodila nějaký vtípek, či pochválila přesnou mušku hlavního hrdiny. Prostě holka do nepohody.

Ovšem Alyx neslouží jen jako emocemi nabitý doprovod, ale pomáhá i v likvidaci protivníků či překonávání překážek. Třeba na samotném počátku, kdy máte k dispozici pouze Gravity Gun, funguje jako slušná palebná podpora. Stejně tak je užitečná v potemnělých garážích plných zombíků. Ale oceníte i její hackerské dovednosti. Tvůrcům se prostě konečně podařilo vytvořit plnohodnotného společníka, na kterého se dá spolehnout. Alyx se chová dost inteligentně, dokáže účinně střílí a až na ojedinělé okamžiky (schodiště či podobné úzké prostory) ani nepřekáží v cestě.

Víc toho samého

Věčná škoda, že pro samou práci na Alyx zřejmě borcům z Valve nezůstal čas na vymýšlení nějakých nových protivníků či zbraní. Kosit budete ty samé vojáky Combine, zombíky, antliony a hnusné skákající potvory co minule. Jediným novým příspěvkem do masomlýnku se staly vojáci Combine změnění na zombie, Alyx je pojmenovala jako zombine. Ti vydrží daleko víc než běžné zombie a též dokáží pěkně zatopit odjištěným granátem. Narazíte i na jeden či dva boje s bossy, ale víc se už do první epizody ze strany nepřátel nedostalo. Škoda.

To samé můžu říct o zbraních. Začínáte pouze s obyčejným Gravity Gunem, který na chvíli nabijete i na jeho vylepšenou verzi. K běžným zbraním se dostanete až po poměrně dlouhé době. Jedná se o pistoli, brokovnici, granátomet, dva kulomety, raketomet a granáty. Prostě klasika. Jedinou novinkou se stala kuše vystřelující jakési rozžhavené kusy ocelových prutů. Pokud se nepletu, v Half-Life 2 nebyla. Rozhodně ne v této podobě.

Celkově bych mohl říci, že datadisk nepřináší žádné radikální změny, pouze vzal to dobré z předchozí hry a zamíchal do nového prostředí. Třeba takové hádanky stojící vám v cestě. Oproti Half-Life 2 se z principu nezměnily. Většinou souvisejí s využíváním Gravity Gunu. Například pro střílení energetických nábojů do generátorů v Citadele, zatěžování lávek překážkami, odpalování překážek atd. Ovšem nemyslím, že by se jednalo o velikou chybu, protože hra se i tak plynule ubírá vpřed a vy se skvěle bavíte.

V hlavě vám po dohrání zůstane určitě spousta skvělých okamžiků, třeba divoký boj z půdy jednoho domu proti útočícímu vznášedlu, uhýbání před energetickými výboji v úzkém tunelu či pobíhání ulicemi City 17, zatímco vás Alyx kryje ostřelovací puškou. Prostě atmosféra za jedna. O něco slabší hodnocení bych měl pro level design, který se trochu zbytečně dlouho zdržuje u jednoho stylu. Třeba potemnělé podzemní garáže, kde se na vás stahují zástupy zombií, mi v prvním okamžiku přišly neuvěřitelně děsivé. Což se později zvrátilo v mírnou otupělost, která ovšem byla následně vygumována brutální přestřelkou. A na podobné výkyvy narazíte ještě v několika okamžicích. Též se na můj vkus dostalo málo prostoru na venkovní prostředí, ale to může být jen subjektivní pocit.

Pokračování příště

Ten se však netýká grafiky, která je naprosto skvělá. Source engine opět kraluje co se týče postav a obličejů, ale i zbytek vypadá na jedničku. Většího využití se dostalo i novým efektům jako je HDR, známého třeba z úrovně Lost Coast. Práce světla  stínu vám prostě vyrazí dech. A vše je navíc naprosto perfektně optimalizované a odladěné. Na mé konfiguraci, která se dá v současnosti považvat za průměr, (procesor Athlon 64 3000+, 1 GB Ram a GeForce 6600GT) běželo vše dokonale plynule v rozlišení 1024x768, detaily na max, HDR zapnuto a 2x AA. Takhle by měly být technicky vypilované všechny hry. Po zvukové stránce se nedá nic vytknout, zbraně znějí výborně, dabing nemá chybu a dodává hře koňskou dávku filmovosti a atmosféry.  Hudba většinou absentuje či je poměrně nevýrazná, jen v několika akčních okamžicích se dočkáte pořádného nářezu.

• Vylepšená grafika

• Výborná optimalizace
  • Plynulá hratelnost
  • Alyx po vašem boku
  • Skvělý dabing
  • Pamětihodné momenty
  • Krátké
  • Málo nového
  • Zatraceně krátké
  • Nějaké drobnosti
  • Pár slabších pasáží
  • Už jsem zmiňoval délku hry?

Skvělá FPS se dočkala velmi vydařeného datadisku, o tom se nedá pochybovat. Problémem číslo jedna se stala krátká hrací doba, kterou si sice můžete natáhnou přiloženým deathmatchem či si hru zahrát ještě jednou s komentáři tvůrců, ale i tak je to podle mě za téměř 600 zatraceně málo. Též narazíte na pár slabších okamžiků a tvůrci by mohli přihodit nějaký nový nápad či dva, ale celkově snadno vítězí pozitivní dojmy nad těmi zápornými. Už teď jsem zvědavý na Episode Two, teaser vypadá řádně napínavě.

Zvuk: 9/10

Podařený datadisk, který nezůstal nic vděčný původnímu Half-Life 2. Plynulou akci a svižnou hratelnost nebrzdí takřka nic a hru spolknete jako malinu. Jako jednu malinu za cenu kolem šesti stováků, což je nejpalčivější problém epizody jedna.

Žánr: Akce
Výrobce: Valve Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 1. června 2006