Recenze: Half-Life 2 Lost Coast - ochutnejte budoucnost

Nová generace herního hardware je na světě. Xbox 360 se právě začal prodávat v USA. PC trh se také připravuje na nové technologie, zrozené v rámci další vlny technické evoluce. Jednou z ranných ochutnávek budoucnosti je speciální úroveň Lost Coast pro Half-Life 2, využívající HDR. Pojďte se s námi podívat, o co vlastně jde a jak nám to chutnalo.
Recenze: Half-Life 2 Lost Coast - ochutnejte budoucnost

Platforma: PC
Typ hry: akční FPS - speciální úroveň demonstrující nové technologie
Minimální konfigurace: 1,2 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta, internet
Doporučená konfigurace: 3 GHz, 1 GB RAM, DX 9 grafická karta
Testovací konfigurace: AMD 2,6 GHz, 1024 MB RAM, GeForce 5700 256 MB
Výrobce: Valve (
http://www.valvesoftware.com/square.htm)
Distributor: Valve (
http://www.steampowered.com)
Oficiální stránky: http://www.half-life2.com
Český fan web: http://www.half-life2.cz
Cena: pro majitele HL2 zdarma

Half-Life 2 donutil spoustu lidí k pořádnému upgrade jejich herních počítačů, aby si užili revoluční grafiku a vizuální potenciál hry na maximum. Trochu paradoxně je však HL2 jednou z nejlépe optimalizovaných her posledních let, takže opravdu slušně běží a vypadá i na průměrných strojích (včetně starého Xboxu:-)). Zlí jazykové tvrdí, že ona „skvělá optimalizace“ je vlastně vedlejší důsledek skutečnosti, že hra měla vyjít mnohem dříve pro starší/slabší hardware (a že kvůli zpoždění, na něž se ještě všichni dobře pamatujeme, jí unikla mnohem větší sláva, na kterou měla původně zaděláno).

  

Obrázky z technicky zaměřeného serveru bit-tech.net přestavují speciální efekty nové generace v praxi

V posledních měsících testování a uzavírání projektu se vývojáři ze studia Valve začali zamýšlet, kam povedou jejich další kroky. Došli k závěru, že technologie HL2 je dostatečně silná na vyzkoušení jejich nápadů pro budoucí generaci her. Takový „stress-test“ aneb „kolik toho engine hry unese“. Vzali proto jeden z nejsložitějších návrhů úrovní, co měli k dispozici. Jde o exteriér na pobřeží moře, kde je plno mokrých ploch, velký výhled na realistickou vesnickou zástavbu v dálce a především maximálně detailně propracovaný chrám.

  

Přímé srovnání grafiky bez/s HDR * Celkový pohled na ambiciózní úroveň Lost Coast * Původní plán pro rozsáhlou exteriérovou pasáž

Samotný rozsah a vizuální náročnost prostředí ovšem autorům nestačily. Měli pocit, že celý systém světla v rámci počítačových her je špatný, nereálný. Řešením se ukázala být technologie HDR, se kterou začali kromě jiného koketovat filmaři ze studia Industrial Light & Magic (specialisté na triky již od prvního dílu Hvězdných válek). Velice zjednodušeně řečeno, tato technologie simuluje působení skutečného světla na lidský zrak, včetně rozmazávání okrajů předmětů při silném kontrastu světelných zdrojů v popředí/pozadí nebo přivykání zraku na tmu/oslepení silným světlem.

Fotoseriál: Lost Coast krok za krokem

Obrázky byly pořízeny na HW bez podpory HDR a demonstrují tak pouze design úrovně a vylepšenou grafiku postav či prostředí: touto cestou vám zkazíme překvapení pouze částečně. V případě zájmu o HDR hrátky se světlem se vraťte k obrázkům v předchozí kapitole.

  

Probudíte se na pobřeží moře * Dohlednost je značná * Pobřeží je jedna velká grafická orgie

  

Na molu čeká rybář * Tato postava je jedním z vylepšených modelů vytvořených speciálně pro LC * Vyšší počet polygonů a špičková animace obličeje působí ohromně

  

Začátek dobrodružství * Během šplhání po útesech narazíte na první nepřátele... * ...a od nich získáte lepší zbraně

  

Pasáž pro ostřelovače * Město je bombardováno, vaším úkolem je zničit artilerii * Ruiny na vrcholku útesů

  

Kolo jako živé, viďte:-) * Další hrátky s fyzikou * Tady jsem pomocí hromady předmětů překročil zamýšlené hranice úrovně

  

Za pomyslnou hranicí úrovně se dějí divné věci * Zpátky na správné cestě: uvnitř kostela na kopci * Interiér kostela je zkrátka nádherný

  

Vysoce detailní textury a špičkové nasvícení scény * Poničená podlaha * Artilerie

  

Dramatický útok vrtulníku skrz glazurovaná okna kostela * Závěrečný souboj * Konec dobrodružství

Datadisk je na cestě

Deset minut strávených s touto mimořádně kvalitní dodatečnou úrovní vám spolehlivě osvěží paměť a připomenete si, jak vynikající hra HL2 je. Vedle jiného se zdá být vylepšená také původně docela jednoduchá AI, díky čemuž jsou vojáci řádově nebezpečnější a agilnější, především během úvodních soubojů na útesech. Pro majitele nejnovějších grafických karet je zážitek o to silnější, že uvidí v praxi HDR efekt, posouvající vizuální stránku věci o pořádný kus dále. Není ovšem nutné smutnit, že ochutnávka trvá pouze pár minut.

Světlé stránky hry
  • HDR
  • Vylepšená grafika
  • Design úrovně
  • Zdarma pro majitele HL2
Temné stránky hry
  • Pouze 10 minut
  • HW nároky

Datadisk Aftermath je na cestě a začátkem příštího roku nám umožní konečně utéct z City 17 společně s půvabnou Alex. Je jisté, že datadisk bude využívat grafických efektů představených v Lost Coast (s možností jejich vypnutí pro slabší PC sestavy). Kromě toho se připravuje podpora HDR pro původní hru v rámci budoucího patche. Nezbývá než doufat, že datadisk také napraví scénáristické zlo, spáchané na konci HL2 - šlo o nejnásilněji useknutý příběh, s jakým jsme se za poslední roky setkali.

Grafika: 10/10
Hudba: 10/10
Zvuky: 10/10
Hratelnost: 9/10

Slaďoučká ochutnávka technologií nové generace, která svojí kvalitní hratelností potěší i majitele slabších počítačů.

Celkové hodnocení: 9/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | Bonusová úroveň
Výrobce: Valve | Webové stránky hry
  • HDR
  • Vylepšená grafika
  • Design úrovně
  • Zdarma pro majitele HL2
  • Pouze 10 minut
  • HW nároky

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A