Recenze: Half-Life 2: Orange Box – pro PS3 jen to nejlepší

Platforma: PC, Xbox 360, PS3
Typ hry: FPS
Multiplayer: Ano
Výrobce: Valve Software (
Vydavatel: Electronic Arts (
Distributor v ČR: EA Czech (

Nepředpokládám, že by dnes bylo možné najít hráče, kterému nic neříkají slova "Half-Life". A Orange Box, která vychází na PC, PS3 i Xbox 360, je kompilací všech zásadních HL2 záležitostí, které dosud spatřily světlo světa, včetně nových kousků. Na tomhle DVD najdete jak samotnou hru, tak i modifikaci Portal, Team Fortres 2 a první i druhou epizodu. Jinými slovy – dostanete toho opravdu hodně. A konečně i na Playstation 3!

Pro začátek

I přes to, že se to jeví jako nesmysl, je možné, že někteří z vás strávili posledních pár let na nějaké objevné cestě na Mars, zkoumali taje jihoamerických džunglí nebo uvízli uprostřed nějakého lokálního válečného konfliktu kdesi ve střední Africe – a tak opravdu, ale opravdu netuší, co to ten Half-Life je. Tak pro vás ve stručnosti – je to střílečka. Zatraceně dobrá střílečka plná nápadů, zábavy, příběhu i atmosféry. Střílečka, kterou nehrát je asi stejně kacířské jako tvrdit, že Země je placka, která pluje vesmírem na zádech čtyř miniaturních krokodýlů.

Jediné, co by se dnes již dalo HL2 vytknout, je (kromě příběhu a lokací, již trochu okoukaných nekonečným opakovaným hraním) grafika, která je sice stále parádní, ale na pecky jako Resistance: Fall of Man, Halo 3 nebo Gears of War prostě již nemá.

Ale ten zbytek - jména hlavních postav jako Gordon Freeman či Alyx Vance jsou hráči běžně skloňována; a hráči se mnohdy baví o lokacích z herního města City 17 způsobem, jakým si běžní lidé povídají o svém městě či o místech, která navštívili během prázdnin na chalupě. Taková je totiž atmosféra této hry. Pohltí vás, vtáhne a zaujme a propustí až po dohrání; ale jen do doby, než se rozhodnete si ten příběh prožít ještě jednou. A pak ještě, a znovu, a opět.

Když se lidé již dosyta nabažili samotné hry, vývojáři z Valve přišli s nápadem udělat pokračování. Ale ne jen tak ledasjaké, ale pokračování, které bude (ve stylu televizních seriálů) rozděleno na několik epizod.

Epizode 1 se setkala s obrovským ohlasem. Nejenže přinesla vylepšenou grafiku, ale (v neuvěřitelně krátkých pěti hodinách potřebných na dohrání) dokázala nabídnout dokonalý extrakt té nelepší hratelnosti. Divoké boje, zajímavá puzzle, propracovaný charakter krásné Alexis a pár nových herních nápadů opět nadchnul tisíce fanoušků.

A pak, před pár týdny, přišla druhá epizoda. Někdo by mohl mít pocit, že po všech těch letech by už hráči mohli mít HL2 dost, ale to by nebylo Valve, aby nás nepřesvědčilo o tom, že i ze stokrát převařené polévky se dá udělat grandiózní večeře pro nejvybranější společnost. Episode 2 je totiž (i přes opětovnou krátkost v podobě 5 herních hodin) jednou z nejlepších stříleček současnosti. Ne-li tou nejlepší. Člověk se až nestačí divit, kolik nových nápadů dokázali vývojáři vymyslet a do téhle hry nacpat. A když se k tomu opět přidá (nad)standardně kvalitní příběh a perfektní hratelnost.

Bonusy nemají jen v Lidlu

To je ze samotného Half-Life 2 všechno, co na Orange Box najdete a co dosud vyšlo. Ale rozhodně to není vše, co vám tohle DVDčko nabídne.

HL2 Portal, ačkoli postavený na základu střílečky, těží namísto dravé akce z propracované fyziky téhle hry. Vaším úkolem je "jen" projít několik místností. Ale má to háček. Tak, jako se naši vědci baví vypouštěním myší do labyrintů, v této hře se rozhodla výzkumná společnost Aperture vyslat člověka do výrazně složitějšího bludiště. A je jen na vás najít mu cestu ven.

Vaším úkolem je v každém patře najít – či spíše si vytvořit – cestu k výtahu, který vás odveze do dalšího patra laboratoří, kde vás čeká de facto totéž. Jen v podobě o poznání složitější hádanky. Postupně se od posouvání beden dostanete až k portálům, které daly tomuto dílu jméno. Ty lze vytvářet jen v určitých materiálech, ale umožní vám mimodimenzionálně propojit dvě od sebe libovolně vzdálená místa a tak se vyhnout mnoha nástrahám. Zní to jednoduše? Nenechte se zmýlit, posledních pár pater Portalu dokáže vaše mozkové závity pořádně zavařit.

Posledním cukrlátkem, které vám Orange Box nabídne, je Team Fortress 2. O co jde? TF2 je neuvěřitelně zábavná multiplayerová akce. Grafika sice vypadá komiksově, ale to jí nijak neubírá na přitažlivosti. Vy si vyberete z jednoho z devíti povolání, dáte se dohromady s pár kamarády a jde se bít s jinými lidmi. Takhle napsané to nezní nijak zázračně, ale v realitě je TF2 neuvěřitelně zábavnou a návykovou záležitostí; hlavně díky zajímavým, rozdílným a přitom velmi vyrovnaným povoláním. Někteří hráči dokonce mluví bez obalu o tom, že TF2 překonává i dosavadního krále multiplayerových akcí Counter-Strike.

Následuj oranžovou krabici

Všechny výše uvedené záležitosti vám Orange Box nabídne. Jistě, PC hráčům to asi nepřijde jako žádný zázrak, tohle všechno přeci už dávno znají, dávno hráli a dávno dohráli (několikrát). Ale na PS3 jsme dosud neměli tu čest.

Orange Box je prakticky dokonalou kompilací toho nejlepšího, co Valve ke svému Half-life 2 vydalo; k dokonalosti chybí snad jen Counter-Strike: Source. To všechno ale dostanete naservírované na své PS3, kde se nemusíte starat o nabušenou konfiguraci, nastavování grafiky, zmatky při instalaci nebo o nějaké patche; kde prostě vsunete médium do mechaniky a hrajete.

Ovšem našlo by se i pár nevýhod. Asi hlavním záporem je fakt, že na konzolích si neužijeme všechny ty mody, které fanoušci k HL2 tvoří; a neužijeme si ani nové bonusy, které tvůrci slibují. A Team Frotress 2 si nezahrajeme proti PC hráčům; a je otázkou, zda PS3 servery nebudou právě kvůli tomuhle poloprázdné.

• Je to HL2
  • Je to kompletní HL2
  • Je to pro konzole
  • Ovládání gamepadem není dokonalé
  • Není tu Counter-Strike
  • Dnes již trochu starší grafika

Další nevýhodou je gamepad. Jistě, hrát se to s ním dá a poměrně v pohodě. Problém je v tom, že HL2 prostě je dělaný na PC a ne pro konzole; a tak se v jeho podání gamepad prostě nevyrovná myši. Kdybych si měl vybrat, pořídil bych si Orange Box spíš na PC. To ale neznamená, že chci jakkoli snižovat kvality PS3 verze. I ona má své výhody a jsem si jistý, že si najde celou řadu fanoušků.

Huba: 9/10
Zvuky: 9/10
Hratelnost 10/10