Recenze: Half-Life 2: Portal – otevřený útok na mozkové závity

Logické hry nemusí být jen zkostnatělými, dávno přežitými hříčkami. Stačí dobrý nápad a můžete proměnit Half-Life 2 v test logického myšlení a občas i výdrže bránice. Co umí gravity gun obohacený o tvorbu portálů udělat v enginu Half-Life 2, vám prozradí tato recenze.

Platforma: PC, Xbox 360, PS3
Typ hry: logická FPS
Minimální konfigurace: procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta, 4,5 GB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2,4 GHz, 1024 MB RAM, 128MB grafická karta, 4,5 GB na HDD
Testovací konfigurace: Xbox 360
Výrobce: Valve (
Vydavatel: EA Games (
Distributor v ČR: EA Czech (

the cake is a lie.
the cake is a lie.
the cake is a lie.
the cake is a lie.
the cake is a lie_____

Začalo to jako studentský projekt Narbacular Drop, ale vývojáři z Valve v jednoduchém nápadu spatřili veliký potenciál. Zaměstnali tvůrce, dali jim rozpočet a nyní je originální výtvor přejmenovaný na Portal, součástí Half-Life 2: Orange Box. A to dokonce součástí tak působivou, že je k dostání i samostatně.

Předposlední kapitola, v této konkrétní místnosti se chvíli zdržíte * Občas narazíte na narážky na reálie ze světa Half-Life * Tady to všechno začalo

Zpočátku vám moc nebude jasné, o co sakra jde a kde jsou ty slibované portály. Proberete se v nepříjemné skleněné místnosti v laboratořích Aperture jako testovací subjekt jakéhosi podivného výzkumu. Vaše kroky povede charizmatický elektronický hlas, který nevymažete z hlavy ještě dlouho po dohrání hry.

Vzápětí se naučíte jen posouvat bednami a pochopíte, že vaším cílem bude dostat se přes rozličné překážky vždy k výtahu, co vás přenese do dalšího patra, jichž je celkem devatenáct. Nicméně netrvá dlouho a dostanete se i k tomu, abyste mohli vyrobit svůj portál, až nakonec získáte pod svou moc portály dva a teprve pak se začnou dít divy. Ale stejně tak je možné, že již nyní netušíte, o čem že to vlastně mluvím, malé shrnutí tedy nebude od věci.

Trailer přehledně představující princip hry

Portal je celý založený na jednoduché koncepci překonávání určitých překážek na cestě komplexem. Voda (či jiná tekutina) vás zabije, energetické kuličky vás zabijí, lisy vás zabijí, plameny vás zabijí, hlídací věže vás zabijí… jen padat můžete z velkých výšek bez obav. K tomu, abyste celou hrou prošli v pořádku, vám stačí občas skočit, občas zmáčknout knoflík, občas přenést bednu a neustále dělat portály.

Portály lze vytvořit i na velkou vzdálenost, ovšem jen na některých površích. Jakmile máte umístěné oba průchody, fungují přesně tak, jak byste čekali, tedy přímo spojují dvě místa – projdete-li jedním portálem, objevíte se za druhým a naopak. Brzy se začnete bavit umisťováním portálů na strop a podlahu, což vytvoří nekonečný volný pád, či do rohu místnosti, abyste mohli honit sami sebe: protože přes portál pochopitelně vidíte, jako byste koukali skrze ten druhý.

I don’t hate you

A teď je na místě otázka: dávali jste pozor ve fyzice? Nesmíte zapomenout, že Valve si ve fyzikálních hrátkách svého enginu přímo libují, čehož je Portal příkladem. Do hry výrazně zasahuje jedna věc známá už pozorným středoškolákům – hybnost. Stručně řečeno, energie tělesa vstupujícího do portálu (obvykle vás) nikam nemizí: jak rychle jste do portálu vletěli, tak rychle i vyletíte. Situace, kdy dáte jeden portál vysoko na stěnu, projdete jím a při pádu vyrobíte portál pod sebou, abyste rychlostí pádu vyletěli ze stěny vysoko nad sebou a doletěli mnohem dál, než by jinak bylo možné, budou jedním ze základních klíčů jak dál. Nikdy bych neřekl, jak špatně se to vysvětlujete, nemůžete-li to rovnou vidět – snad vám obrázky a video budou dostatečnou nápovědou.

Takovéto cedulky jsou na každém rohu a jsou více než pravdivé * Portály jde také pronášet předměty * Své portály často umístíte i mnohem dál od sebe, než ukazuje tento obrázek

Mezi překážky blokující cestu ke zdárnému konci ale není jen architektura komplexu Aperture, jak jsem už naznačil. Energetické kuličky umí nadělat dost nepořádku, ačkoli vrásky vám přidají až kousek před koncem hry. Největší legraci si užijete s automatickými hlídacími věžemi s laserovým zaměřováním. Dostanete-li se do jejich zorného pole, pustí se do vás jako kůrovec do smrkové monokultury, ale jakmile vymyslíte, jak se věžkám dostat do zad, mají to spočítané. Chuťovkou je pak vytvoření portálu přímo pod věží – jistě si to dokážete představit (nebo se podívejte na trailer výše).

Jak jste pochopili, Portal není jen poklidnou logickou hříčkou, kde máte spousty času si vše promyslet a naplánovat. Často jste nuceni něco stihnout v krátkém časovém limitu (například když se vám zavřou dveře nebo když se pohybujete na jezdících plošinkách), či přesnou a rychlou improvizací vyřešit nenadálý problém.

Máte-li strach z výšek, Portalu se vyhněte * Pohled skrze portál je často užitečný * V této místnosti se poprvé setkáte s náročnějším puzzlem, který musíte vyřešit dobrým načasováním

Oproti tomu je výhodou, že řada situací nemá jen jediné řešení a je jen na vás, co se vám podaří vymyslet. Často jde komplikované situace vyřešit dobře mířeným portálem, jindy se naopak na mimoprostorové cestování můžete vykašlat a jen se svézt po plošince.

This next test is impossible,
we apologize for the broken test

Portal není vystavěn jen na vynikající herní koncepci; je to především jeho atmosféra, která vás dokonale vtáhne. Elektronický hlas provází celou hrou a svým břitkým a často morbidním humorem neustále nutí k úsměvu. Stačí mi jen vzpomenout místnost citovanou v podnadpise: od začátku jste upozorňováni na to, že místnost bohužel nemá řešení a nemáte se tedy o něj ani pokoušet. Samozřejmě cesta dál vede a není ani obtížné ji najít, atmosféra je ale parádní.

To pravé přijde až těsně před koncem, tedy před koncem, o němž se celou dobu domníváte, že je koncem. Vyzradit více, než se chystám říct, nemohu, protože bych zničil více jak polovinu dojmu z celé hry, proto jen zůstanu u toho, že devatenáctá úroveň je jen branou do úkolu, který vám zabere asi tolik času, co předchozích osmnáct testů. Teprve v tu chvíli se před vámi hra naplno rozvine, jakoby vás do té chvíle jen lehce seznamovala se svými principy. Jako byste trávili čas ve výcvikovém táboře a pak byli vrženi do víru zuřící bitvy (žádná divoká akce se ovšem nekoná, hra dál pokračuje ve stejném duchu).

Ke konci hry se stanete svědky šílenství svých předchůdců * Skla naštěstí vydrží i tu nejintenzívnější palbu * Ano, jde se dostat nahoru - ale bylo mi po tom trochu divně u žaludku

Až na konci tvůrci naplno ukážou svůj designérský potenciál a dalece překonají cokoli, co jste do té chvíle v Portal viděli. Vše pak spěje do působivého finále následovaného dokonalou písní v outru.

You’re not even going the right way

Samozřejmě to má celé jeden háček: tahle herní extáze trvá nějaké tři hodiny, ze kterých asi polovinu strávíte jednoduchými hříčkami v nižších úrovních. Ve skutečnosti to jsou možná poslední dvě tři patra, kde se už trochu nadřete; například na ohromnou místnost založenou na dostávání se z nejnižší plošinky na nejvyšší pomocí hybnosti z pádu a přehazování portálů po plošinkách nezapomenu. A kdyby v duchu závěru hry byl Portal celý, bylo by zajímavé snažit se hledat důvody, proč nesáhnout k absolutnímu hodnocení. Třeba se něčeho podobného ještě dočkáme.

Na konci je koláček. Za rohem je konec. Měl by být. * Za naleštěnými místnostmi se ukrývá působivé zákulisí * Nová generace Xboxů?

Naštěstí dohráním hra zcela nekončí, zpřístupní se totiž šest z kapitol v pokročilém módu, což znamená menší předělávky v designu, aby úkoly byly těžší. Vedle toho si můžete zkusit i výzvy jako vyřešit patro na určitý maximální počet porátlů, v časovém limitu a podobně. Nebo si Portal projet znovu jen kvůli obohacení o komentáře autorů vysvětlující, proč jsou věci udělány, jak jsou, a čeho tím vývojáři chtěli dosáhnout.

• vynikající leveldesign
  • ukázkové zábavné použití fyzikálních zákonů
  • charizmatický hlas "průvodkyně"
  • fantastický závěr hry
  • krátká hrací doba
  • využití potenciálu až na ke konci hry

Portal je osobitým a vydařeným projektem, který tvoří výbornou součást Orange Boxu – a jistě se najde řada těch, kteří si jej pořídí samostatně. Rozhodně neudělají chybu. Pokud vás baví hrátky s jednoduchými fyzikálními zákony a rádi si u hraní trochu zapřemýšlíte, Portal vám nesmí chybět. Připočtete-li k tomu vynikající humor, fantastický návrh úrovní a řadu svěžích nápadů, nemůže vám vyjít nic jiného, než báječná hra.

Hudba a zvuky: 8/10
Hratelnost: 10/10
Atmosféra: 10/10