Recenze: Halo 3 - návrat domů

Po některých hrách pár týdnů od vydání ani pes neštěkne. Ovšem existují i klenoty, které se vpálí do srdcí hráčů na věčnost. Jedna taková spálenina má tvar prstence. Halo 3 dorazilo, víc netřeba dodávat.
Objednejte si na shop.doupe.cz

Halo 3
  Xbox 360: 1 699,- Kč

Platforma: Xbox 360
Žánr: FPS
Výrobce hry: Bungie (
Vydavatel hry: Microsoft (
Homepage hry:

Halo 3 si předobjednalo 1,7 milionů hráčů, během 24 hodin vydělalo jen ve Spojených státech zhruba 170 milionů dolarů, v průběhu týdne již to bylo více než 300 milionů dolarů celosvětově a navíc se i prodeje Xboxů 360 se zvýšily o 100%… Podobně fascinujících údajů by se dalo rozhodně ještě pár vyšťourat.  Halo je prostě nezpochybnitelný fenomén a čert vem fakt, že do určité míry za takovým úspěchem stojí masivní mediální masáž ze strany Microsoftu, který do marketingu nalil nehorázné peníze. Přesto všechno není jen nabubřelý hype, Halo 3 rozhodně patří mezi jednu z nejlepších her poslední doby.  Sebejisté tvrzení? Hned jej podložím argumenty.

Návrat na pevnou z(Z)em

Příběh Halo 3 velmi pevně navazuje na konec druhého dílu.  Master Chief se vrací na Zemi „dokončit boj“ a jednou pro vždy zastavit hrozící vyhubení veškerého života ve vesmíru. Pokud nepatříte mezi skalní fanoušky série a nemáte za sebou závěrečné titulky obou předchozích dílů, na trojku zapomeňte. Rozhodně, pokud se nechcete ochudit o jeden z největších kladů hry, kterým dějová linka rozhodně je. Monumentální sci-fi epos o válce lidstva proti vesmírným cizákům dospěl do závěrečného stádia a vše je daleko větší a intenzivnější, než kdykoliv předtím.

Borci z Bungie zanechali experimentů s roztříštěnou dějovou linkou a jediný part tak má největší hrdina ze všech – Master Chief.  Arbiter po událostech z druhého dílu pochopitelně nechybí, ale už nehraje tak zásadní roli. Do popředí se naopak dostaly další vedlejší postavy, jako Miranda Keys seržant Johanson či milá modrá umělá inteligence Cortana. Právě její vztah s Johnem-117 se stává jedním z nosných prvků příběhového pozadí. Tvůrci se snažili přidat důraz na emoce, prokreslit vedlejší postavy a celkově přisypat oné obligátní „filmovosti“, která vás dokáže připoutat ovladačům.

Povedlo se. Ačkoliv musím přiznat, že se nejedná o materiál na prestižní literární sci-fi ceny, stal se příběh silným hnacím motorem kampaně. Svůj díl si na tom nesou i vyleštěné filmečky posouvající kolečka dějové linky kupředu. Přesto všechno Halo 3 neoplývá tolika dějovými kličkami a smyčkami jako některé typicky japonské příběhově orientované hry typu Metal Gear Solid, kde se občas víc kouká na animace než hraje.

Poslední boj? Ani náhodou

Naopak, hraní má v Halo prim a rozhodně je o co stát. I když se na první pohled jedná o klasickou střílečku, kde pálíte po všem, co se hýbe (a nenadává vám do idiotů, že patří k vám), zdání klame. Halo je TA střílečka. Ta, ve které se snoubí všechny prvky vyleštěné do nebeského lesku, ve které vše funguje jak ozubená kolečka v kvalitních hodinkách. Přívětivé ovládání, strhující atmosféra, chytlavá hratelnost…prostě vše pro maximální herní zážitek.

Halo 3 nepřináší žádné revoluční změny, ale staví na pečlivě vypilované hratelnosti minulých dílů, kterou obohacují a vylepšují desítkami různých větších i menších změn. Vše pro to, aby se zábava stala ještě plynulejší a intenzivnější. Tolik otravné bloudění opakujícími se úrovněmi je pryč.  Cesta vpřed je poměrně jasná, a pokud byste náhodou nevěděli kudy kam, po chvilce tápání se objeví ukazatel k cíli. Celkově se snažili v Bungie zpřístupnit hru všem, takže poměrně razantně snížili obtížnost. Na Easy Halo 3 dohraje snad opravdu každý. Je pravdou, že díky tomu na ukazateli času nutného k dohrání ubylo pár hodin, ale zhruba 8 hodin na Easy je slušných a 15-20 na Legendary výborných. A právě na některou z těžších obtížností byste měli hrát, protože jedině tak získáte z Halo 3 maximum.

Pekelná jízda

Co se na Easy zdá jako procházka růžovou zahradou se na Legedary stává opravdovým bojem o holý život. Umělá inteligence protivníků je na vysoké úrovni, často vás dokáží zaskočit nečekaným manévrem, rozumně se kryjí, spolupracují a používají všech výhod jako granáty a speciální vybavení. Nemůžete jen slepě naběhnout do boje, to se rovná holé sebevraždě. Taktizujte, přemýšlejte, volte různé postupy, to je pravá cesta k úspěchu a tady leží hlavní zábavnost hry. Je jedno, zda porazíte hrstku Gruntů, partičku děsivě odolných Brutů či dvojku ještě vražednějších Hunterů nebo dokonce zničíte neskutečné bitevní monstrum Skarab, každé vítězství i cestu k němu si vychutnáte.

A to platí i právě díky uvedené pestrosti, ať už se jedná o protivníky, úrovně či herní náplň. Vše se dynamicky mění. Jednou se plížíte opatrně džunglí a dáváte pozor na odstřelovače, následně dobýváte obsazenou vodní elektrárnu. Bloudíte stísněnými chodbami i si užíváte volnost širých plání, škrábete se do zasněžených kopců, proplétáte se podivnými mimozemskými komplexy, bojujete po svých, ve vozidlech i poletuchách.Tempo hry se mění, stejně jako atmosféra, což dodává hře na přitažlivosti a spolehlivě ničí případný stereotyp. Každou chvíli narazíte na nějaký moment, který se vám vryje do paměti, kdy jen zatajíte dech a naprosto pohlceni zůstanete zírat na obrazovky.

Není všechno zlato…

Známé přísloví v podnadpisu napovídá, že Halo 3 nebude dokonalé. Není, na různé obtěžující drobnosti se dá narazit poměrně snadno. Podařená AI má svoje hranice v podobě ojedinělého zasekávání protivníků o objekty a podobně nepochopitelného chování. Ještě hůř jsou na tom však pohříchu vaši parťáci, kteří dokáží občas pořádně lézt svojí tupostí na nervy. Například takřka nemá smysl je pouštět na volant vozidel.

Stejně tak narazíte na několik herních momentů, když už se tak výborně bavit nebudete. Většinou se pohříchu jedná o mise i interiérech, které jsou v některých případech o něco delší, než by bylo záhodno. Ovšem o to víc vynikne následná změna herního stylu. Otázkou zůstává asi i nejvýraznější novinka v podobě nového speciálního vybavení. Nová vozítka a zbraně často nacházejí platné místo ve vašem arzenálu, ovšem o speciálních hračičkách to neplatí. Ať už se jedná o profláklý Bubble Shield, regenurující pole, neviditelnost či třeba gravitační výtah, nejste v kampani takřka nikdy nuceni jich využívat ani na nejvyšší obtížnost.

A nesmím ani zapomenout ani na tu zpropadenou grafiku. Je nádherná? Je odporná? Odpověď zní, tak napůl. Existují okamžiky, kdy budete fascinování barevným podáním a monumentální architekturou, stejně jako chvíle, kdy se budete po pohledu na rozplizlé a nevýrazné textury ptát, zda si v Bungie dělají srandu. Stejně tak vás zarazí odfláklé obličeje většiny lidských postav a ke konci hry výrazně zvýšený výskyt 2D kreslených pozadí, které přímo bijí do očí v kombinaci s 3D objekty. Přesto všechno vizuální stránka rozhodně není propadák, až vám po pravé ruce bude zapadat slunce a po levé se líně vznášet černý kouř ze zničeného města zaplaveného Floodem, dáte mi za pravdu. A když začne atmosféru dokreslovat i tradičně špičková orchestrálně/rocková hudba… lahůdka.

Totální nálož

Pokud bych měl hodnotit samostatně kampaň, hodnocení by se vyšplhalo někam poblíž devítky. Solidní známka, ale rozhodně neodpovídá všemu tomu humbuku okolo této hry. Vtip je totiž v tom, že Halo není jen kampaň pro jednoho hráče. Obrovská dávka zábavy se totiž ukrývá v multiplayeru. Je jedno, zda jde o kooperativní hru pro až čtyři hráče, či některý z kompetitivních módů až pro hráčů šestnáct, bavit se budete vždy perfektně. Nabídka je přitom až děsivě rozsáhlá, můžete si nastavovat milión a jednu věc, upravit si a nabarvit brnění dle svého, či se můžete na vše vykašlat, nastavit pár základních údajů a nechat vše už na propracovaném matchmaking systému, který vám najdete protivníky a za pár okamžiků vás vhodí do hry.

• Perfektní adrenalinové boje
  • Skvělá „filmová“ atmosféra
  • Výborný výtvarný styl
  • Vydrží na dlouho
  • Skvělý multiplayer
  • Výpadky AI
  • Grafika lehce zklamala

Herní principy sice nevybočují z řady klasických MP her, ale prim zde opět hraje až ďábelsky chytlavá hratelnost. Však ne nadarmo se Halo 3 stala takřka okamžitě nejhranější hrou na Xbox Live. Co na tom, že nabídka map není zrovna nejbohatší.  Časem se rozhodně dočkáme dalších a další hromada zábavy se ukrývá v módu The Forge, ve kterém si do určité míry upravovat mapy dle svého.
Je ještě obrovská hromada informací, která by se dala o Halo 3 zmínit, nabízí třeba jednoduchý a intuitivní editor záběrů ze hry, díky kterému můžete kamarádům posílat vaše podařené zápasy, obzvlášť povedený kill či podobné záležitosti. Stejně tak bych mohl pitvat další záležitosti, ale je to zbytečné. Daleko víc si užijete, pokud se do takřka bezedných hlubin Halo 3 ponoříte sami. Vězte, že málokterá hra vám nabídne tolik zábavy.

Zvuk: 9/10
Hratelnost: 9/10

Halo 3 nevsází na revoluční přístup a záplavu nových nápadů, místo toho piluje osvědčené prvky a dělá to zatraceně dobře. Jen těžko budete hledat hru, která vám toho poskytne tolik.