Recenze: Halo Wars – nádherný epitaf

Prý, že strategie na konzolích nemohou fungovat. Jenže to by se do toho nesměli pustit tvůrci Age of Empires a v posledním záchvěvu stvořit Halo Wars.

halowarsart06.gifKončit prý se má v nejlepším. Pro sotva před pár týdny zaniknuvší Ensemble Studios to platí na sto procent. Jejich labutí píseň jménem Halo Wars výborně završuje dlouhou tradici zábavných real-time strategií a navíc přichází na platformu, která není žánru díky svému ovládání přímo zaslíbená. Přeci jen analogové páčky a tlačítka Xboxu 360 neposkytují v tomto ohledu takový komfort jako chirurgicky přesná myš na PC.

Krok před konkurencí

Vývojáři to ale zohlednili a vytvořili hru na míru konzolovému duchu – svižnou, akční, jednoduchou, lehce uchopitelnou a okamžitě hratelnou.

Vývojáři vytvořili hru na míru konzolovému duchu – svižnou, akční, jednoduchou, lehce uchopitelnou a okamžitě hratelnou

Celá hra stojí a padá na ovládání, což bylo borcům z Ensemble jasné od začátku. Proto strávili celý rok experimentováním s joypady, aby výsledné schéma nijak nebořilo plynulost hry a pružně reagovalo na veškeré hráčovy strategické vrtochy. Výsledek se vydařil na jedničku.

Levý analog slouží pro pohyb kurzoru, pravý koriguje kameru. Jednotky lze vybírat hned několika způsoby. Ťuknutím na Ačko zvolíte jednotku zevlující pod kurzorem, podržením toho samého tlačítka vytvoříte kruhovou oblast, kterou jak mávnutím štětce označíte větší počty. Dvojí stisknutí označí všechny stejné typy. Pak tu jsou ještě tlačítka LB a RB, které najednou označí všechny jednotky respektive všechny aktuálně zabírané části obrazovky.

Pravým triggerem cyklujete mezi jednotlivými skupinami. Funkci vytváření skupin supluje do jisté míry šipka na D-padu. Toť vše. Jednoduché na naučení a přitom dostatečně flexibilní. Pravda, chyběla mi možnost po jedné přidávat či oddělávat jednotky ze skupiny, ale to je jen otázka zvyku.

Halo Wars svým ovládáním prakticky deklasuje veškerou (přiznejme si, skromnou) konkurenci, až na EndWar a jeho specifické ovládání hlasem. Na druhou stranu dodejme, že strategické dílko s nálepkou válečného pisálka Toma Clancyho propadlo v jiném ohledu – zábavnosti. Ono totiž nejen ovládání Halo Wars je uzpůsobeno konzoli, celá hra je.

Vybuduj, označ, znič

Těžba surovin, budování základny, trénování jednotek…to vše tu je, ovšem osekáno na funkční minimum. Což tedy nebylo myšleno jako negativum.  Suroviny se buď nacházejí rozházeny volně po mapách v podobě beden, či se automaticky generují prostřednictvím specifické budovy. Základny lze stavět jen na specifických místech a fungují jako centrální hub vždy s několika (dá se upgradem zvyšovat) sloty na jednotlivé stavby typu kasárna, heliport, továrna, elektrárna atd. Vlastně atd. – když si přidáte už zmiňované výrobní sklady, kde generujete suroviny, výzkumné centrum a obranné věže, máte prakticky všechny stavby.

Jednotky najdete rozděleny do tří typů – pěchota, letectvo a vozidla - a fungují na klasickém principu kámen-nůžky-papír. Každá skupina se dá ještě v několika stupních vylepšovat, například mariňákům přidáte raketomety, připojíte medika atd.

Halo Wars svým ovládáním prakticky deklasuje veškerou
(přiznejme si, skromnou) konkurenci

Fanoušci původního Halo s nadšením přivítají i staré známé jako ikonická vozítka warthog, výsadkové Pelikány (ano, hra je v češtině), či legendární speciální jednotky Sparťan. Variabilita jednotek je široká, prakticky každá má i sekundární mód, jenž dokáže situaci otočit ve váš prospěch. Například zmiňovaní Sparťani dokážou ovládnout téměř libovolné vozidlo, ať už na vlastní či nepřátelské straně.

V multiplayeru a skirmish misích navíc funguje systém velitelů se specifickými speciálními údery (MAC kanón, kobercové bombardování…) a unikátními jednotkami (jako např. ODST s možnosti orbitálního výsadku), takže přestože počet jednotek není závratný, hned tak se neokoukají. Plus můžete hrát i za Covenanty (bohužel právě jen v MP a skirmish) s jejich paletou unikátních jednotek a specifickým přístupem k boji.

Dostupné pro: X360
Žánr: Strategie
Výrobce: Ensemble Studios | Webové stránky hry