Recenze: Hammer and Sickle – kladivo na mír

vytisknout velikost písma
Sousloví srp a kladivo (hammer and sickle) začíná být opět aktuální nejen díky současné politické situaci v ČR, ale z pohledu hráčů především kvůli taktickému RPG od ruských Nival Interactive.
Recenze: Hammer and Sickle – kladivo na mír

Platforma: PC
Žánr: 3D taktické RPG
Výrobce: Nival Interactive (
http://www.nival.ru)
Vydavetel: CDV (
http://www.cdv.de/)
Distributor v ČR: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.cz)
Homepage:
http://www.hammer-sickle.com
Minimální konfigurace: Procesor 1000 MHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta GF2 MX / Radeon 900, 3 GB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 2,2 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta GF3 / Radeon 9700, 3 GB na disku
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+, 2 GB RAM, GeForce 6800 128MB

Lidé z Nival Interactive nejsou v herním průmyslu žádní nováčci. Ono deset let fungování firmy je deset let. Během té doby vytvořili přes desítku solidních her; z těch nejlepších jmenuji Blitzkrieg I & II, dva díly Etherlords a Silent Storm a datadisk. Tudíž máme dobrý základ pro předpoklad, že jejich nová hra, Hammer and Sickle (HaS), nebude činitel negativně ovlivňující psychické zdraví recenzentů.

  

Sobotní zabijačka * V chalupě řádí bezdomovci * Technika opět pokročila

Jenže je tu takový nepatrný detail. Mezi vydáním Silent Storm: Sentinels, což je shodou náhod také taktické RPG, a HaS, uplynul necelý rok a půl. Nechci být skeptický, ale mám pocit, že za tak krátkou dobu ještě nikdy nikdo herní klenot nevytvořil.

Máme problém, soudruhu

Čtyři roky po konci druhé světové války život začíná být zase pěkný, tedy alespoň na území osvobozeném vojáky ze Západu. Jenže kolem hranice rozdělující Berlín vyvádí jakási neznámá skupina pěknou neplechu, z čehož jsou USA a SSSR pěkně vyvedení z míry. Dokonce tak moc, že hrozí světová válka číslo tři.
Přibližně tyto informace se dozvíte z intra, jenž má vizálním zpracováním (černobílé + zrnité) navodit dobovou atmosféru, což se docela daří.

Nebojte, to rychle přejde – hned, jakmile se ocitnete v nepřitažlivém, skoro až ošklivém menu, jehož hudební motiv mě téměř uspal.

  

Kdo že je nejlepší v F1? * Kachním pochodem vpřed! * Útulná chaloupka

Přesněji řečeno - VY máte problém, soudruhu

Ano, jak už to tak ve spoustě počítačových her bývá, jakmile jde lidstvu o kejhák, nastoupí panáček s označením hrdina a problém jednoduše vyřeší. Nejlépe tím, že každou formu života nosící spodní prádlo jiné barvy než on pošle na cestu za poznáním, zda existuje posmrtný život.

V HaS je, kromě na první pohled zajímavého příběhu, ještě jedna inovativní záležitost. Výjimečně nehrajete za Američany a není vaším cílem postřílet co nejvíce Sovětů. Vaším zaměstnavatelem je Rudá armáda a nepřítelem je každý, kdo ohrožuje mír a ruskou čest. Chválím možnost pojmenování a upravení vzhledu hlavního hrdiny dle hráčovy chuti. Připomíná mi to trochu ořezanou tvorbu postavy v The Sims 2.

Jelikož hra je taktické RPG, nechybí ani možnost průběžného vylepšování atributů našeho hrdiny. O 50% větší šance, že zasáhne nepřítele kriticky, možnost změny postoje bez ztráty bodu, lepší vidění ve tmě... To jsou jen příklady, možností je dost.
 
Ruský systém tahový, hráčům dodá odvahy

Hratelnost je takřka identická se Silent Storm: Sentinels. Pokud se vám pod tímto názvem nic konkrétního nevybaví, dodal bych ještě Jagged Alliance 2 nebo hry ze série Commandos. V principu musíte se svým skvěle vycvičeným panáčkem s nějakou specializací (sniper, granátník, voják...) splnit zadaný úkol. Ten většinou spočívá ve vyčištění mapy od nepřátel a následném popovídání si s důležitou postavou. Svou figurku při tom vidíte ve 3D prostředí shora.

Jakmile naše postavička vidí nepřítele/nepřítel bere na vědomí přítomnost naší postavičky, začne se hra odehrávat v tahovém režimu. Při tom nejste limitováni časem, nýbrž tzv. action pointy. V tahovém módu se bez action pointů doslova ani nevysmrkáte; každá akce si vezme nějaký ten bodík. Ano, váš nápad přiblížit se k nepříteli a nadělat z něj cedník během jednoho tahu je sice výborný, jenže pokud vám po onom přiblížení již nezbudou bodíky na střelbu, máte smůlu. Při tom na každý tah jich máte přidělen určitý počet, jenž se obnovuje po každé akci.

Tento systém funguje velice dobře, nabízí solidní taktické možnosti a navíc si nedovedu představit, jak by to šlo všechno uklikat, pokud by celá hra byla realtime.

Bohužel, jakmile na HaS najdu něco dobrého, okamžitě se objeví nějaký nedostatek. Ano, tahový systém je dobrý, jenže pokud je na mapě nepřátel povícero, tahy AI se hrozně vlečou. Doporučuji si k PC vzít nějaké pochutiny, během hry počítače budete mít spoustu času na jejich konzumaci.

  

Přede mnou se neschová * Jsme tady správně??? * Kulomety s ušima = problém

Žel, příběh dobrý není, pokud vázne vyprávění

Jak jsem zmínil již výše, prvotní myšlenka příběhu a hra za Sověty není špatná. Vymyslet různorodé charaktery, dějové zvraty, napínavou atmosféru a strhující vyprávění dějové linie by potom už neměl být problém. Proč mluvím v podmiňovacím způsobu? Protože člověk může vymyslet sebegeniálnější věc, ale pokud ji neumí využít, není mu ani na ony pověstné dvě věci. Děj v HaS je prezentován tak nepřitažlivým a nudným způsobem, že i volební kampaň ČSSD působí zajímavěji.

Koho v roce 2006 uchvátí in-game animace s rozhovorem dvou low-poly hlav? Koho zaujmou „strhující“ posuny v příběhu, prezentované po skončení mise formou textového zápisu? I Commandos 2 z roku 2001 dokázali zaujmout lépe. Hra tím opravdu hodně ztrácí na atmosféře. Často jsem netušil, proč vůbec některé mise plním. Holt některé věci zřejmě měly větší prioritu.

Po Německu cestujem, se zbraní si pohrajem

Během deseti hodin (plus minus hodina) jsem prošel přibližně desítku úrovní a mohu konstatovat, že autoři se s výpravností a navrhováním zajímavých lokací zřejmě příliš nezabývali. Pokud nejvýraznější odchylku od všudypřítomné neoriginality prostředí tvoří samota lesa osídleném bandity, je asi něco špatně. Nebo že by Německo byla tak nezajímavá země? Pochybuji. A i kdyby mi z kvality úrovní padala čelist, odzoomování a pohled na čtvercovou mapu ohraničenou modrým čímsi by mi ji rychle vrátil zpět.

(Ne)kvalitu levelů se autoři možná snažili zakrýt kvantitou zbraní a všelijakých serepetiček. Zbraní je opravdu hodně, nechybí např. PPS-41, AK-47, Děgtarjev nebo Thompson 1928 a M1 Garand. Připočtěme ještě několik druhů granátů, možnost použít jako zbraň například i krumpáč či baseballovou pálku a máme spousty možných nástrojů na likvidaci nepřítele. Co na tom, že takové množství zbraní hráč stěží využije.
Získat oblíbenou pušku lze nejčastěji prostým obráním padlého vojáka, takže možnost nakupování zbraní a vybavení u nelegálních prodejců zbraní zřejmě také zůstane mimo okruh vašeho zájmu, narozdíl od skromného stavení panáčka-vylepšovatele zbraní. Takový tlumič nebo lepší optika není věc nezajímavá.

Možnost najmout lidí cizí, to se přece vždycky hodí

... zvláště při boji proti přesile.Sice nájem žoldáků není veřejná nezisková služba, ale stačí si vybrat, pro kterého ze dvou místních prodejců zbraní budete pomocná síla, splnit požadovaný úkol a peníze nejsou problém. Spolubojovníci naštěstí neslouží jako chodící zásobárna munice, jsou hráčem ovladatelní, stejně jako u hlavního hrdiny (který narozdíl od žoldáků nesmí během mise zemřít) jim lze postupně vylepšovat vlastnosti. Výborně, aspoň se není třeba čílit kvůli neschopné AI spolubojovníků.

Umělá inteligence nepřítele není ničím výjimečná, obtížnost jejich pokoření je založena jejich kvantitě a také příliš dobrém zraku a sluchu. Nejde mi do hlavy, proč mě cizí, zády ke mně otočený, panáček slyší i když se potichu plazím cca 7 metrů od něj

Důležité chování taktické, zpracování technické

HaS není striktně lineární hra, krom různých řešení misí se mi líbí dvě možná zakončení hry. Jak lze snadno vyvodit, buďto bude třetí světová válka nebo mír.

Grafika je opět velice podobná Silent Storm: Sentinels. Kromě zmíněných animací se na hru hezky kouká, přičemž HW nároky nejsou nijak krví zalité. Na mé sestavě (viz testovací konfigurace) jsem hrál v rozlišení 1280x1024 a vysokými detaily naprosto plynule, jen při větších expolozích jsem měl tu čest se setkat s poklesem fps. Postavičky jsou dobře rozpohybovány, navíc disponují propracovaným fyzikálním modelem, alespoň je na jejich smrti něco přitažlivého.

Velmi se mi líbí kompletně zničitelné prostředí. Že jdou ničit stromy? To nic není, ale doslova rozebrat baráček až na základy jedním hodem granátu, to moc k vidění není. Schovávání se za dřevěnými překážkami bych také nedoporučoval.

Podobně pozitivně však nemohu mluvit o hudbě a dabingu. Autoři zřejmě místo hudby k válečné hře dali omylem do menu písničku ze soundtracku k nějakému romantickému filmu, to samé při hře v realtime režimu. V tahovém módu pro změnu nebohé hráčovy uši trpí při opakovaném poslechu rockového ozvučení. Obecně hudba v HaS působí hrozně rušivým, nehezkým dojmem, ke konci hry už vyloženě leze na nervy, tři hudební motivy na deset hodin jaksi nestačí.

Dabing je velice průměrný. Dokázal bych pochopit, že ruští vojáci v roce 1949 nehovoří jako rodilí Angličané, ale že i Američané mají výslovnost a intonaci jak lehce pokročilí v angličtině mi připadá podezřelé.

K ostatním zvukům žádnou větší výtku nemám, na vojně jsem nebyl, ve válce nebojoval a ze zbraně nestřílel, tudíž nemohu hodnotit autenticitu.

Světlé stránky hry
  • Tahový systém
  • Destrukční model
  • Rozmanitá hratelnost
Temné stránky hry
  • Prezentace příběhu
  • Neoriginalita
  • Slabá atmosféra
  • Nevhodná hudba
  • Absence multiplayeru

Při hraní HaS jsem se občas bavil velice dobře, někdy méně. Být to prvotina nějakého nového vývojářského týmu, hodnotil bych daleko kladněji. Že Nival Interactive umí vytvořit řemeslně dobré hry už víme, tak snad by se mohli zaměřit na takové „detaily“ jako příběh a atmosféra.Nebo alespoň do hry přidat multiplayer, který by vůbec nemusel být špatný. Na závěr bych dodal, že v ČR bude k dostání během března verze hry s českými titulky.

Grafika: 7/10
Zvuk: 5/10
Hudba: 4/10
Hratelnost: 6/10

Pro Hammer and Sickle je nejvhodnější synonymum polovičatost. Něco je tam dobré, něco odfláknuté. Přetrvává však spíše kladný dojem. Jenže když beru v potaz, že hra nabízí oproti Silent Storm: Sentinels spíše kosmetické změny, přičemž se prodává za plnou cenu, tak je na místě otázka, proč si koupit zrovna tuto hru?Důvod najdou snad jen fanoušci žánru.

Celkové hodnocení: 5/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 5 N/A