Recenze: Harry Potter 4: Ohnivý Pohár – Harry se vrací

Konečně je zde další Harryho pokračování. Jedná se o pouhopouhou reklamní značku s nadsazenou cenou, nebo se za tímto titulem skrývá i něco více? Co se na nás chystá ve světě čar a kouzel tentokrát? Jisté je jen jedno - zlo je blízko.

Typ hry: Akční
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Pentium III 1,2GHz, 256MB RAM, 32MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium IV 2GHz, 768MB RAM, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1600+ 1.5GHz, 768MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce: EA Games
Vydavatel: EA Games
Distributor v ČR: EA Czech

Harry Potter je dvojice slov, které dnes zná každý. Jeho původní knižní verze se stala bestsellerem a po pár dalších dílech si vydobyla takovou slávu, že v počtu prodaných kusů předstihla i doposud nejprodávanější a nejrozšířenější knihu světa – Bibli. Film na sebe samozřejmě nenechal dlouho čekat a, i když první díl nebyl vyloženě věhlasný a neoplýval nijak dokonalým zpracováním, v mnoha lidech zanechal příjemný pocit. A další díly na tom byly lépe a lépe. ¨

To je zase den... * Neztratili jsme se? * Mám rád upřímnost...

Dalo by se tak říci, že i hry na tom byly a vlastně jsou obdobně. Nikdy se ale nejednalo o něco, co by oslovilo snad i širší skupinu fanoušků, než jen příznivce celé mánie. A to byla škoda. Jak je tomu tedy nyní?

Připravte si kouzelné hůlky, jdeme čarovat!

Čtvrté a prozatím poslední pokračování doznalo řady změn. Opět se od něj ale nedá čekat více nežli od předělávky filmu či knihy do herní předlohy. Hned po samotném spuštění totiž zjistíte, že Ohnivého pohár pokračuje ve vyšlapané cestičce předchozích bratříčků a kdo čeká něco více, může směle otočit svůj upřený zrak někam jinam, protože jej tento titul s největší pravděpodobností nezaujme. Skalní fandové si však určitě přijdou na své a mohou se tak směle vnořit do tohoto světa plného čar a kouzel.

Mohl by mi taky někdo pomoct, ne? * Jeden obrázek z videa na začátku hry * Někdo by to měl namazat.

Čtvrtý díl Harryho Pottera je jakousi kombinací plošinovek a adventur okořeněnou jistou dávkou RPG prvků. Pokud jste hráli třetí díl, víte tak trochu, o čem mluvím. Pokud by však chtěl tento titul hrát nějaký jiný, kdo si potrpí hlavně na kvalitě, jistě by asi dlouho hleděl do peněženky a pečlivě propočítával veškeré peníze. Otočím-li se ale třeba na první díl a na poměr kvality na onu dobu, ve které vyšel (dohrál jsem jej s podivem až do konce), tak Ohnivý pohár bych srovnával jen stěží. Přeci jen urazil nějakou tu cestu a chce-li hra býti úspěšná, musí také něco nabídnout. No a pouhé jméno by to asi být nemělo, že?

Je kouzelná i grafika?

Podíváte-li se na screenshoty, zjistíte, že grafika doznala velkých změn. Jistě, nedá se samozřejmě srovnávat s tituly, jako jsou nedávno vydaný F.E.A.R. či Quake 4. Autoři očividně znovu zvolili arkádovější pojetí. Prostředí neoplývá nějakými světobornými detaily. Postavy ale opět vypadají tak, jak jejich filmoví představitelé, což potěší nejednoho hráče. Velice impozantní mi přišel třeba i jeden malinkatý dráček, který v jednom kole bloudí po lese a hledá něco k snědku. Jinak je grafické zpracování někde na dnešním průměru, nicméně to je pořád lepší, jak drátem do oka.

Autoři se očividně nebáli vytáhnout i pár trumfů. Třeba takový fyzikální model se zdá být dnes snad již samozřejmostí v každé hře. Sám osobně jsem jej však nečekal právě v tomto titulu, a už vůbec ne v takové míře. O to větším překvapením bylo, když jsem po pár prvních okamžicích zjistil, jak moc budou různé úkoly a akce spjaty s fyzikálním modelem. Jednou z hlavních náplní tak nebude jen zabíjení nepřátel, nýbrž také různé přesouvání věcí, odklízení překážek z cesty či dokonce manipulace s protivníky pomocí kouzel. Od zakomponovaného fyzikálního modelu se sice nedá očekávat to, co nabídl třeba u Half-Life 2, avšak jeho přítomnost i tak potěší a otevírá nové možnosti, jak tuctového a znuděného hráče zaujmout něčím „novým“.

Pááání, to je ohňostroj! * Tak, zase do práce... * Rone, ty sis nevšiml, že mám nový účes?

Takřka po celou dobu hraní se budete procházet vždy v trojici, kterou tvoří kamarádi Harry, Ron a Hermiona. Na začátku každé úrovně si můžete navolit z oněch třech známých kamarádu toho, kdo je vám milejší a ostatní tak ovládá v průběhu hry počítač – může ovšem hrát i další hráč. Tudíž v celém dobrodružství nejste sami a pomoc těchto společníků je při bojích neocenitelná - a co více, často i nezbytná. Chcete-li přesunout třeba nějakou větší překážku, je zapotřebí, aby kouzlo pro levitaci použili všichni tři zároveň. Co se však týče jejich umělé inteligence, občas jsem si musel trochu zabouchat do klávesnice.

Vaši spolucestovatelé se nemálokrát zaseknou u nějakého objektu, jindy nezačnou ani bojovat, a to mě tedy moc nepotěšilo. V bojích si většinou všichni pomáhají (nebo by měli) a po celou dobu chodí ostatní dva neustále za vámi. Stalo se miale, že jsem třeba Rona či Hermionu (hrál jsem za Harryho) nějakým tím kouzlem trefil, avšak pokaždé se z toho vesele oklepali a hned se vrhli se vší vervou do dalšího boje. Také stojí za zmínku jejich všudypřítomné komentáře – občas se u nich člověk i zasměje…

Trochu mi ale vadila kamera. Nesnímá totiž vaší postavičku pouze z boku či zvrchu, ale její pozice je jakoby předem určená. Pohybuje se po určité trajektorii a zároveň s vaším pohybem posouvá a mění úhel i směr vidění. A šťastné řešení to tedy rozhodně není.

Nepřehlednost místnosti je leckdy opravdu nervydrásající. Támhle je nějaká podivná rostlina, tuhle se něco hýbe a tadyhle to vypadá podezřele, jenže hráč má šanci to většinou zaznamenat až ve chvíli, kdy je pozdě. Moc to nepotěší a označil bych to za jeden z hlavních záporů celé hry. Časem si na to však zvyknout dá… naštěstí. Zkrátka a jinak řečeno, je to taková povrchně akční adventura.

Kde ten se tu vzal?! * Darovanému drakovi na zuby nehleď * Chci s tebou Hermiono padat volným pádem...!

RPG guláš postrádající koření

V úvodu byla řeč mimo jiné i o jistých RPG prvcích. Ty jsou ve hře obsaženy v poměrně malé míře. Celkově je příběh předem určený a nějaká odchylka od dané laťky zde nepřipadá v úvahu. Tudíž sice vaše postavy postupem času zlepšují své dovednosti v určitých kouzlech a lépe se tak uplatní například v bojích, ale nějaké nečekané výhody z toho neplynou. Škoda, říkám si. Chtělo by to možná trochu větší volnost a více možností, jak dané úkoly splnit, tudíž se i zaměřit na určitá kouzla a trochu si tak pohrávat s průběhem hry. Sice je pravda, že se hráč po skončení dané úrovně může vydat tam, kam chce, ale možnosti jsou většinou značně omezené výběrem trénink/akce. Jak vidno, v tomto směru opět nic nového pod sluncem…

Pokud dobře znáte Harryho Pottera, a to obecně, jistě víte, co jsou to kouzelné fazole. Stejně jako v předchozích dílech i zde tvoří nedílnou součást hry a postupem času byste se bez nich vlastně vůbec neobešli. Jednak vám doplňují zdraví či něco jako kouzelnou moc, ale také za jejich sbírání můžete pořizovat různé kouzelné karty. Ty lze zakoupit mimo samotné hraní a doplňují vám například zdraví, zvyšují sílu kouzel apod. Některé jsou levné, u jiných však budete muset opravdu poctivě sbírat, abyste si nějakou vůbec mohli pořídit.

Jo, i v Bradavicích je alkohol * Tohle fakt není už dneska možné

Každá z postav má také své vlastní „konto“, na které se jí tyto fazolky ukládají. Takže si musí každý šetřit sám a někdy je třeba si vyměnit role a namísto třeba Harryho hrát za Hermionu apod. Síly obecně (magie, karty, fazolky apod) je třeba totiž trochu korigovat. Ne každý tak nasbírá stejné množství a ne každý zabije tolik nepřátel, co jiný… S tím je spjato i speciální kouzlo, které se vám vždy po určitém čase, jakmile nasbíráte dostatek modrých fazolek, odblokuje. Je to, dá se říci, taková varianta známého efektu z Max Payna – Bullet Time, ovšem jedná se o slabší odvar (žádné skákání a všude kolem létající kulky). Prostředí se po aktivaci trochu zpomalí, obrazovka rozmaže a síly vašich kouzelníků se zvětší. Trvá to pár sekund, takže je vhodné si jeho použití naplánovat na tu pravou chvíli.

Závěr, a to hezky česky

Příjemnou zprávou pro mnohé hráče může být fakt, že je titul po stránce titulků kompletně lokalizovaný. U Electronic Arts tomu v poslední době ani není jinak, navíc právě Harryho Pottera bude hrát zejména mladší publikum. Pro ně jsou pochopitelně české titulky neocenitelné a ze hry tak budou mít daleko lepší požitek.

Hudba a zvuky jsou přesně šity na míru daného tématu. Všiml jsem si ale, že některé z nich jsme měl tu čest slyšet v tuctech jiných filmů či her, což při hraní nepůsobí nijak valně. Ukázkový příklad je jedna z lesních lokací, kam jste se vypravili za drakem (ti, co četli knihu, jistě vědí). Některé zvuky, které vydával, byly opravdu oposlouchané.

• Harry
  • Ron
  • Hermiona
  • Pro fanoušky to pravé
  • Opět nic zásadního

Harry Potter a Ohnivý pohár je titulem, který se pevně drží své předlohy. Nelze od něj očekávat jakoukoliv volnost a zároveň s tím jsou zbytečné nevýrazné RPG prvky. Je to škoda, snad to bude příště lepší. Co říci do grafického a technického zpracování? Neurazí, nicméně ani nenadchne. To se dalo ostatně i očekávat. Fandové budou tedy mile překvapeni, ostatní hráči nechť jdou raději o dům dál.

Ohnivý Pohár disponuje solidním zpracováním a příjemnou hratelností. Pro všechny milovníky Harryho Pottera je tedy nutností, ostatní by však měli koupi pečlivě zvážit.