Recenze: Hearts of Iron 2 – extrémní strategie

Diskuze čtenářů k článku

Scar  |  04. 02. 2005 17:53

Nevím jak se může dostat k recenzování této hry takovej amatérskej autor, jako ten co to psal. Hůř psanou recenzi jsem už dlouho nečetl, měl by si nejdřív přečíst ostatní recenze, aby věděl o tom jak psát. Nevím jak může napsat, že hrá je velmi těžká, když na ostatních serverech a také všihni hráči říkají(já taky), že hra je zatím moc lehká a AI úplně blbá. Takové chyby může napsat jen autor, který tu hru hrál velmi krátce a zřejmě asi ani vůbec nepochopil princip. Zřejmě to plyne z toho, že o tématu WWII. neví nic a o tomto stylu her také ne, když hraje pouze stupidní rts... Takové hry by měl recenzovat specialista na tahové stragie a člověk znalý války a hlavně člověk, který hrál i jiné "podobné" hry od paradoxu a především první HOI.

|   |  Odpovědět
Martin Babarik  |  04. 02. 2005 18:28

Kritiku do jiste miry uznavam, hre jsem skutecne nevenoval dva mesice a uznavam, ze jeji kouzlo mi zrejme uniklo. Anebo v ni zadne neni. Kazdopadne nechapu, z ceho usuzujete, ze nevim nic o WW2, o tom bych si dovolil pochybovat a taky bych oddelil historicke znalosti od znalosti stylu her. Na druhou stranu zase aspon netvrdim, ze je to tahova strategie. Na tom, ze je hra komplikovana trvam, ne kazdy hrac stravil pulku sveho kratkeho zivota hranim hardcore strategii. Recenze je psana pro vsechny, ne pro 2-3% lidi, kteri si na techto hrach ujizdeji. Cili pokud nekdo nehral nic jineho nez Sims a NFS, asi z HOI moc moudry nebude.

|   |  Odpovědět
DREVAK  |  04. 02. 2005 19:10

Dobrý den, mohl byste prosím rozvést myšlenky, které Vás vedly k uspořádání písmen do následujícího odstavce?

"Například zformování nějaké divize může trvat několik desítek dní. Nevadí, zrychlíme čas o několik stupňů, takže jeden herní den trvá několik reálných vteřin. Ale ouha! Aniž bychom měli šanci něco podniknout, z obrazovky se na nás vyvalí záplava informačních okýnek, které nám stroze sdělují, že tu či onde došlo k prolomení fronty, tolik a tolik našich divizí bylo zcela zničeno a nezbývá, než použít nepopulární funkci “Load”."

Nejsem bůhvíjaký stratég a mnohá "obyčejná" RTS ("obyčejná" ve smyslu "C&C" a "Warcraft") je mi milejší, ale i tak mi mé mrzké herní a uvažovací schopnosti dovolily pochopit, že pokud jsem s někým v HoI 2 ve válečném stavu a rozhodnu se vybudovat divizi, což je úkol, jak je v recenzi myslím psáno, na několik desítek dní, rozhodně neudělám (Jakkoliv přirozeně a logicky to musí vypadat - kdo by přeci tak dlouho čekal na nějakou jednotku!) to, že zrychlím čas o několik stupňů, takže jeden herní den trvá několik reálných vteřin, protože mi dojde, že při takové rychlosti asi nebudu stíhat ovládat své armády - a dočkám se tak spousty okýnek, která nám stroze sdělují, že tu či onde došlo k prolomení fronty, tolik a tolik našich divizí bylo zcela zničeno a nezbývá, než použít nepopulární funkci “Load”.

Ale když o tom přemýšlím, možná jsem opravdu výjimečným hráčem-stratégem, který se může řadit mezi ta čtyři (Ne, pardon, to je zase jiná skupina... takže 2 až 3...) procenta lidí schopných ovládat i takové - promiňte mi mou opovážlivost za tak pompézní výraz - hrátky s časem! Protože naučit se používat tlačítko zastavující hru ("Pause") a uvědomit si, že při obrovské rychlosti se (nejen) HoI 2 bude těžko ovládat, to již vyžaduje vskutku vytříbenou a mnoha hardcore strategiemi protřelou mysl.

|   |  Odpovědět
Martin Babarik  |  04. 02. 2005 19:30

Dobry den.

Pokusim se byt co nejstrucnejsi. Jestli jste nebo nejste vyjimecny hrac-strateg nemohu posoudit, ale soude podle Vaseho psaneho projevu urcite nejste pitomomec. Rozdil mezi nami bude zrejme v tom, ze ne kazdy ma na tento typ ovladani trpelivost. Uz mi preci jen neni 15 a muj den nevypada tak, ze prijdu ve 14h ze skoly, hodim tasku do kouta a do pulnoci hraju.

Domnivam se, ze jako recenzent mam pravo na vyjadreni sveho nazoru a nehodlam jej kopirovat z jinych serveru. Nerikam, ze HOI2 je uplna blbost, tomu ostatne odpovida i ciselne hodnoceni.

Zduraznuji, ze recenze je psana pro VSECHNY hrace. Kdybych prispival na server venovany chaotickym megakomplexnim strategiim, tak k tomu za prve nenajdu odvahu a za druhe, pokud ano, mel bych na danou hru asi 6 tydnu, protoze jich az tak moc nevychazii. Tim chci rici, ze ma recenze musi brat ohled na VSECHNY hrace a tedy nejen ty, kteri jsou v hrani  podobnych her zbehli. Zkuste alespon na chvili pripustit, ze tohle proste kazdy nezvladne. Bez ohledu na to, jestli jsem mel na hru pul hodiny nebo pul roku.

|   |  Odpovědět
DREVAK  |  04. 02. 2005 21:54

Já vám samozřejmě nechci právo na vlastní názor upírat, natož vás nutit k papouškování názorů ostatních serverů, vyvolat takové pocity samozřejmě nebylo účelem předešlého příspěvku, nicméně musím zareagovat na tvrzení, že ne každý má na podobné ovládání trpělivost. Z onoho odstavce v recenzi taková myšlenka - tedy ta, že ne každý je na takové ovládání zvyklý a mnohým hráčům může činit nemalé problémy - nevyplývá, ve čtenáři spíš vyvolá představu špatné udělané hry, respektive její části - a to kvůli přinejmenším nešťastné formulaci autora recenze.

Samozřejmě se zde nabízí další možnosti - mohl jsem na jeden odstavec, který vlastně sám o sobě recenzi nedělá, zareagovat přehnaně, chyby dělají přeci i ti nejbožštější z nás, mohl jsem si ten odstavec nesprávně vyložit a dělám tu, jak se říká, z komára velblouda a ze sebe hlupáka, mohl jsem se situovat do role ďáblova advokáta a nad recenzí, kterou bych v lepším světě třeba nikdy neviděl, jsem se pozastavil - a začal rozebírat jeden odstavec z mnoha jen kvůli jeho (možná smyšleným) vadám - jen abych si mohl s někým vyměnit několik bitů textu za účelem kontroverzní diskuse jako takové bez ohledu na její téma.

|   |  Odpovědět
Martin Babarik  |  05. 02. 2005 15:18

Ja se tedy omlouvam za formulaci, ktera vyvolala ve ctenari jiny dojem, nez ten, ktery jsem vyvolat chtel. Nemyslim, ze byste reagoval prehnane, ostatne ja jsem svymi prehnanymi reakcemi na debilni clanky na ruznych serverech celkem znam Kadzopadne se pokusim priste odvest kvalitnejsi praci.

Jen jeste jeden argument - omluva v muj prospech: domnivam se, ze to, co cini hru hrou, je jeji zabavnost. A interface ma byt NERUSIVYM INTUITIVNIM ROZHRANIM mezi hracem a hrou. Pokud vyvojari soustredi prilis mnoho pozornosti hrace prave na interface a nedovoli mu tak odpoutat se od reality a plne se do hry ponorit, je to podle mne velke minus hry.

|   |  Odpovědět
Rudidlo, Rudidlo  |  21. 02. 2008 08:39

Navíc na jedné straně tvrdíte, že při urychlení času vám řada informací uteče a když si je necháte zobrazit v okýnku a zastavit hru, budete muset odklikávat jedno okýnko za druhým.

Ta finta je ale v tom, že si můžete nastavit různé scénáře chování různých typů zpráv a při hře je plynule měnit. To znamená, že nedůležité informace můžete nechávat zobrazit pouze do logu, zatímco u důležitých si můžete nechat hru zastavit.

|   |  Odpovědět
Scar  |  04. 02. 2005 23:03

Samozřejmě, Váš názor Vám nikdo nebere, mně je ale bohužel líto, že recenzenti recenzují takové hry, kterým nerozumějí, neumějí je hrát a třeba také nehráli první díl a podobné věci. Všem bych doporučil si přečíst recenzi na games.tiscali kde hru recenzuje člověk, který hrál předchozí díl a má tyto hry rád. Uvidíte tu, že recenze není psaná pro 3% hráčů. Tím nechci autora nijak urazit, jen bych rád, kdyby podobné recenze psali lidi, které podobné hry baví a neodsuzují je podle prvního pocitu.
Souhlasím s tím, že hra není pro každého, ale je otázka, jestli je hra tak složitá a nebo těch 97% hráčů tak "hloupých" , že neumí hrát nic jeného, než pseudostrategické hry, kde je jediný cíl naklikat si co nejvíc vyrobených jednotek a pak klikat myší po mapě

|   |  Odpovědět
Martin Babarik  |  05. 02. 2005 15:28

Mate do jiste miry pravdu, ale opet ne zcela. Nechci se opakovat, ale znovu zduraznuji, ze recenze musi byt napsana pro vsechny hrace. Spravne jste poznal, ze jsem nehral predchozi hry Paradoxu a je to podle Vas moje minus. Uvazte prosim, zcela drtivou vetsinu hracu, kteri nikdy zadnou hru od Paradoxu nehrali a zrejme ani hrat nebudou. Pro ne budiz ma recenze varovanim, ze tato hra se jim libit pravdepodobne nebude. Pro ostatni, jako jste napr. Vy, muze byt jen povzbuzenim k zahrani si strategie, kterou nezvladne zdaleka kazdy. Vite, kdybych recenzoval jen hry, ktere mam rad (jako Vas oblibeny recenzet na Tiscali), nebylo by to podle mne objektivni. Jako recenzent nemuzu pristupovat ke hre jako nekdo, kdo hral vsechny jeji predchozi dily, jeji deskovou predlohu, ma doma na zdi portrety Brezneva a Churchilla a vetsinu jeho bytu zaujima plasticka mapa Arden v meritku 1:10000. Musim pocitat s tim, ze hrac, ktery recenzi cte, nevi nic o WW2, mysli si ze Churchill je chlapecka hudebni skupina zpivajici po kostelich a ze Messerschmidt je item z Warcraftu.

|   |  Odpovědět
Lennon801208  |  05. 02. 2005 16:19

Pane Barabriku, abyste hre prisel na chut, doporucuji vam zacit hrat jako vladce nejake mensi zeme v jizni Americe ...treba Argentiny, vsechno si v klidu osahejte. Zacinat jako vladce svetove velmoci, ktera bojuje na nekolika frontach, je pro hrace vaseho druhu sebevrazedne, a za nekolik malo dni se vam vse vymkne z rukou. Berte to tak ze nemate zodpovednost za jen za sebe, ale za cely stat, za vsechny ministerstva ....a delat premiera nebo prezidenta neni nic snadneho, kdyz se vam denne kazdou hodinu vali na stul tisice prusvihu ktere se musi ihned vyresit... na to kazdy nema.....

|   |  Odpovědět
Lennon801208  |  05. 02. 2005 18:42

pane Babariku podivejte se na http://hoi2.wargamer.com/review.html , prectete si jak se daji delat recenze hoi2, tedy pokud umite anglicky ...... vsichni se ucime z chyb....

|   |  Odpovědět
Martin Babarik  |  05. 02. 2005 19:38

Ano, umim anglicky, opravdu nejsem az takova lama. A dekuji za odkaz, kazdopadne je to spis srovnani, nez recenze.

|   |  Odpovědět
Michal Zak  |  15. 02. 2005 08:53

8. te picnul mark david chapman. Nemel sis brat joko a byt drzej na paula... jinak woman is the nigger of the world je spica val

|   |  Odpovědět
LOL  |  27. 07. 2008 00:03

Si delas srandu ? Tahle hra mi pripada jako jedna z nejlepsich jakych sem mel kdy tu cast hrat, a to nejsem zadnej hardcore hrac strategii

|   |  Odpovědět
LOL  |  27. 07. 2008 00:12

krom toho maly dodatek: Ja treba nikdy simsy nehral, ani nehral nic od paradoxu, a presto me ta hra chytla. Tato recenze je samozrejme pro sirsi publikum nez tedy pro ty dve procanta, ale nejspis hrac, ktery ma o tu hru zajem, si nejdriv precte recenze a tak, a az POTOM se rozhodne jestli si ji poridi, tj. nejspis se mu neco na prostredi libi, a neznam osobne cloveka, ktery by si myslel ze churchill je zpevak.

|   |  Odpovědět
Wolfhound  |  04. 02. 2005 18:00

Hehe, souhlas se Scarem. Zajimalo by me, kolik minut venoval autor recenze hrani hry... osobne to tipuju na neco mezi 10 a 30, podle toho co v recenzi pise.

|   |  Odpovědět
Zoidy  |  04. 02. 2005 23:09

K te recenze je skoda se vyjadrovat.

Kdyz uz autora recenze nezajima tech, podle nej, par lidi co si tuto hru zahraje, tak by snad bylo lepsi recenze na podobne hry vubec nedelat.

Recenze na sachy by v podani Doupete zrejme znela nejak takhle:

Dvoubarevna grafika je dnes uz nedostatecna.
Jednotky se pohybuji pouze po predem predkreslenych polich.
Tato pole maji bohuzel podobnou barvu jako hraci figury a tak se obcas stane, ze se figurka na sachovnici spatne hleda.
Nechapu proc neni mozne hned na zacatku tahnout damou, kdyz napriklad tim "konem" to jde. Zrejme nedostatek v ovladani hry, ktery snad bude vyresen patchem.
Hru je nesmyslne obtizna a uz po nekolika tazich nudna.
Hrat ji zrejme bude jen nekolik lidi na svete.
V porovnani s novou zabavnou verzi "Clovece nezlob se" kde mohou vsichni hraci hazet kostkou najednou a necekat jeden na druheho, maji "Sachy" zastaraly engine.

|   |  Odpovědět
r3dman  |  05. 02. 2005 08:50

LOL

|   |  Odpovědět
Stanislav Beňka  |  25. 02. 2005 19:20

1)Pokud jste stejně jako já z RTS zvyklí na interface typu Starcraft (Dune 2, Warcraft, C&C...), budete přinejmenším zaskočeni

Jestli to nebude tim ze HoI v podstate nejsou RTS...

2)Například zformování nějaké divize může trvat několik desítek dní. Nevadí, zrychlíme čas o několik stupňů, takže jeden herní den trvá několik reálných vteřin. Ale ouha! Aniž bychom měli šanci něco podniknout, z obrazovky se na nás vyvalí záplava informačních okýnek, které nám stroze sdělují, že tu či onde došlo k prolomení fronty, tolik a tolik našich divizí bylo zcela zničeno a nezbývá, než použít nepopulární funkci “Load”.

Samozrejme pokud jste z Warcraftu 3 pouze zvykly vyrabet jednotky a klikat po mape pak se nesmite divit, ze vam v HoI 2 utece vse podstatne... kazda ofenziva vyzaduje planovani, planovani a planovani. Ovsem podle stare poucky se kazdy plan zhhrouti pri prvnim kontaktu s nepritelem a proto je treb VCAS reagovat na nove vzniklou situaci... A o tom to je.

3)Další špatnou vlastností interface jsou právě ona informační okýnka. Informují o každé události, která se kde stane; ať už je to zformování divize, vyhraná bitva, prohraná bitva, nabídka k míru, informace o anexi nějakého státu jiným státem, atd atd... Pro jednotlivé typy zpráv je možné nastavit, aby se nezobrazovaly formou info-okýnka, ale aby se vypisovaly pouze do logu, který je v dolní části obrazovky. Jenže informací je opravdu kvantum a pokud vám neříkají pouze něco jako “Číslo 5”, sotva je stihnete přečíst, než odscroolují. Hra umožňuje nastavit automatickou pauzu po každém specifickém výpisu, ale potom pro změnu nebudete dělat nic jiného, než odpauzovávat. A když pauzu nenastavíte a necháte vše vypisovat do oken, stane se, že se na obrazovce v rychlém sledu objeví třeba deset zpráv a než je odklikáte, můžete opět loadovat.

Mozna by nebylo na skodu si uvedomit, ze INFORMACe jsou ve valce VELICE dulezite... pokud si hru¨pustite max. rychlosti a nebudete vedet, co se deje, pak vam nezbyva nez pouzit onu znamou funkci LOAD :) HoI2 neni hra koncipovana k tomu, aby ji clovek hral na max. rychlost, zvlaste v dobe valky. Nemuzete ocekavat, ze se vam podari vyhrat 2. svetovou valku jednim dvojklikem mysi. Navic je lepsi kdyz vas AI upozorni na vysledek bitvy (napr. neuspesna ofenziva, prolomeni fronty), protoze kazdy muze obcas neco prehlednout a pak by musel Loadovat znovu.

4) Někdy se vyplatí nedat na první dojem

Rozhodne souhlasim :) Je skoda ze nekteri recenzenti zrejme postradaji cas a chut nedat na prvni dojem a pak to dopada jak to dopada :( Aneb po recenzi na FM2005 dalsi zkrat...

|   |  Odpovědět
Czert  |  30. 11. 2005 02:36

jsou skvela hra, jen me stve dost spatne vyreseni pouzivani vysadkaru - hlavne bezny transport z mista na misto (ne bojovy vysadek).

|   |  Odpovědět
Jarek Inderka  |  31. 12. 2008 19:50

Já se musím recenzenta zastat. Nevím na jakou obtížnost to ti, co si stěžují hráli, ale já osobně zkusil i nejtěžší a na ni je to nehratelné, ano nehratelné. Počítačová AI je přímo exkluzivní. Počítač dokáže kombinovat pěší jednotky s vylodováním, aby vám obklíčil divize. Vyhodnocuje, které sektory je schopen dobyt, učí se, kde má šanci akde nemá.
Ano toto všechno počítač na nejtěžší umí.

Takže jste asi vy všichni hráli na nejlehčí, nebo normál, což je pro páprdy. Ne pro zkušené hráče.

|   |  Odpovědět