Recenze: Hearts of Iron CZ - zabráníte 2. světové válce?

Přidat další názor  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  zobrazit bez stromu  |  nových příspěvků: 26

Diskuze k článku

Michal  |  18. 11. 2004 16:34

Mozna autor není zaujat strategiemi ale 5/10 je málo 7/10 by bylo odpovídající.

 |   |  Odpovědět
HeavyDan  |  20. 06. 2004 13:36

Musím teda za sebe říct, že s recenzí také nesouhlasím. Ke hře mě přivedl kámoš, je to moje první HC hra od Paradoxu. Nejdřív jsem ve hře taky toho moc nechápal, ale postupem času jsem do toho pronikl a teď u toho sedim vždy když mám aspoň hodinku času :)

Třeba avizované množství tabulek - na mě teda vyskakujou max info kde kdo bojuje, co jsem vynalezl nebo co se vyrobilo - to je tak vše.

Přehlednost boje je někdy horší, ale vyznat se v tom dá. Co mi třeba také vadí je, že se nemůžu spojit s jiným národem pokud nejsem jeden z UK,SSSR, Německo.

Ale jinak si myslím, že tato hra má svůj styl a je právě taková jaká je.

U mě má hodnocení 7/10

 |   |  Odpovědět
Andy23  |  01. 11. 2003 13:32

Koupím hru HoI! Pokud ji někdo má na prodej, ať mi mejlne!

 |   |  Odpovědět
René Dohnal  |  03. 12. 2006 17:55

Ahoj jestli máš pořád zájem tak mám Hearts of Iron. tak jestli budeš  mít zájem tak napiš.

 |   |  Odpovědět
Pat  |  18. 09. 2003 16:34

Na tuto hru jsem se docela tesil, jakozto fanda WW2 historie. Byl jsem sice rozcarovan ruznymi nazoru na ruznych servrech, ale chapu to. Tato hra opravdu neni urcena pro vsechny, ani pro ty co hraji vselijake strategicke hry. Je to pro opravdove nadsence komplexni strategie z druhe svetove valky. Tito hraci se zde opravdu perfektne vyradi. Vubec mi nevadi grafika,ktera neni nijak oslnujici  a urcite hned odradi strategy, kteri se rozplyvaji nad tim, ze se kavalerii prasi od kopyt a ze pusky vypousteji perfektni oblaka dymu.

Prvni dny byly opravdu zmatene, nekde se neco stalo, presne jsem nevedel co, ale clovek se musi temi prvnimi pokusy prokousat. Jako pokladnice zlata mi pripadaly nektere stranky o HOI, treba www.roadtowar.com, zde clovek nacerpa plno informaci. Procita diskusni fora a zjistuje co vsechno v teto hre lze udelat a jak vsechno souvisi se vsim. Pak se ta hra stava bozskou a rekl bych ze pomerne verne simuluje deni okolo WW2.

Proto pro fandy a hard core strategy WW2 muzu jenom doporucit, tato hra jen tak neomrzi

 |   |  Odpovědět
Michal  |  19. 07. 2003 18:27


Chtěl bych napsat svůj názor byť tahle diskuze pár měsícu mlčí.Nikdy jsem nehrál hry podobného typu.Žádná EU apod.Ovšem jsem milovník WW2.Každá hru s touhle tématikou dříve či později vyzkouším.O Hearts of Iron jsem poprvé slyšel asi 2 měs. zpátky.Na Wargameru ji totiž velmi chválili.Prohlédl jsem si i ostatní servery a všude byli hrou nadšeni.Vypadala složitě,ale přesto jsem si ji nakonec koupil.Po prvním týdnu jsem byl docela na rozpacích.Zmatené,ale přece jenom dobré.Po 2 týdnech už to bylo lepší a teď po 2 měs. naprosto vynikajíci.Kdo chce tuhle hru pochopit tak pochopí.Autor článku vypisuje chyby které nejsou nebo spíše on sám neumí přijít jak na ně.Většina byla jmenována a opravena ostatními hráči.Některé servery a časopisy (Level) prostě a jednoduše mají autory,kteří nechtějí pochopit princip hry.Nechci tím říct že autor Honza Morkes nemá ve všem pravdu (např. někdy zmatený boj ) ale 50% tahle hra nemůže dostat i kdybych se na hlavu postavil.

 |   |  Odpovědět
Honza Morkes  |  19. 07. 2003 20:23

Podívejte, ani se mi moc nechce k tomu vracet. Myslím, že v recenzi jsem dost zdůraznil, že hra je určena pro hard-core hráče jako třeba vy. Nicméně musíte pochopit, že většina lidí nemá chuť nebo čas hrát hru dva měsíce, aby ji pochopili a užili. Dobrá hra má hráče zaujmout do půl hodiny, protože jinak ji odloží a už se k ní nikdy nevrátí.

Když se to tak vezme, tak v podstatě žádná hra není vyloženě špatná. Jsou jen horší a lepší, hezčí a škaredější, hratelnější a ty, které jsou jako Hearts of Iron. A právě tato hra mohla dopadnout úplně jinak než se stalo. Stačilo trochu myslet  na ovládání a přemýšlet o tom, co je nebo není zábavné. Protože jestli to tak půjde dál, v příštím díle vydají autoři Excelovou šablonu s novým propracovaným systémem. Vždyť propracované strategie nemusí být složité - podívejte se třeba na Tropico, Steel Panters, Transport Tycoon, Blitzkrieg....

 |   |  Odpovědět
Honza Morkes  |  19. 07. 2003 20:23

Podívejte, ani se mi moc nechce k tomu vracet. Myslím, že v recenzi jsem dost zdůraznil, že hra je určena pro hard-core hráče jako třeba vy. Nicméně musíte pochopit, že většina lidí nemá chuť nebo čas hrát hru dva měsíce, aby ji pochopili a užili. Dobrá hra má hráče zaujmout do půl hodiny, protože jinak ji odloží a už se k ní nikdy nevrátí.

Když se to tak vezme, tak v podstatě žádná hra není vyloženě špatná. Jsou jen horší a lepší, hezčí a škaredější, hratelnější a ty, které jsou jako Hearts of Iron. A právě tato hra mohla dopadnout úplně jinak než se stalo. Stačilo trochu myslet  na ovládání a přemýšlet o tom, co je nebo není zábavné. Protože jestli to tak půjde dál, v příštím díle vydají autoři Excelovou šablonu s novým propracovaným systémem. Vždyť propracované strategie nemusí být složité - podívejte se třeba na Tropico, Steel Panters, Transport Tycoon, Blitzkrieg....

 |   |  Odpovědět
Michal  |  20. 07. 2003 13:26

Možná se budete divit,ale já vcelku souhlasím.Pro klasického konzumenta,který nemá vyhraněný žánr je nejduležitější první dojem.Ovšem člověk,který se o něco intezivněji zajímá musí překousnout i to co není zrovna nejlepší.Každá hra má své plusy či mínusy o tom není pochyb.Berte ale to,že tam kde se HoI teprve rozjíždí a přicházité na nové věci tam většina her končí a není důvod se k nim vracet (Tropico,Blitzkrieg).Já Blitze rovněž hrál a dokonce za 2 národy dohrál,ovšem bral jsem ji jen jako hru která má pěknou grafikou,pobaví ,která má ovšem hodně chyb pro jiné autory malých pro mě ovšem velkých.Např.realita boje je tam mizivá.Kdežto HoI simuluje WW2 tak komplexně (se všemi + a -) jako žádná jiná hra.Ono vždy je otázka co se primárně od hry očekává.Pro mě,jako pro historika je vždy důležitá historická realita (reálná jména,osobnosti,jednotky-např. menu, kde určuji ministry považuji za jedno vůbec z nejlepších v celé hře).Steel Panthers jsou rovněž vynikající hra,ale zase v ni jde o něco jiného než v HoI.Je zaměřená čistě na boje a taktiku.Na závěr bych to shrnul asi tak,že HoI není zdaleka dokonalá hra (já bych ji dal tak 7,6/10) dokud ale někdo neudělá lepší hru,není pro člověka,který chce projít ww2 tak nějak v kostce jiné volby.

P.S.Ještě bych dodal,že o tom kdo od hry co očekává je i to ,že herní paskvil jménem WW2:Frontline commnad je pro mě naprosto nepřijatelná směs hry kde jen označíte armádu a pošlete na soupeře bez naprosto reálných věcí.Já bych narozdíl od Levelu apod médii dal takové hře 4/10.

 |   |  Odpovědět
Honza Morkes  |  31. 03. 2003 16:12

Takže, pokud dovolíte, zaraguji na Vaše námitky v jednom příspěvku.

Připadá mi, že většina z Vás zhlédla hodnocení bez přečtení recenze a začala sepisovat filipiky. Takže zaprvé na hru jsem se těšil, jelikož mě zaujala i Europa Universalis. Avšak hra prostě nesplnila mé představě o dobře provedeném titulu.

Z Vašich připomínek mám pocit, že čím je hra nepřehlednější, tím je lepší. Cožpak hru šlechtí fakt, že obsahuje věci, které už dávno někdo vymyslel jednodušší? Nebo, že vše je skryto pod nějakou tabulkou? Myslím, že jsem většinu věcí, co se mi na hře nelíbí, popsal v recenzi, takže je nehodlám dále rozvádět. Ale copak je normální, abych musel při bombardování zkoušet, z kterého políčka je se na souseda dá zaútočit, když z jednoho to jde a druhé mi napíše, že objekt je mimo dosah? Abych se musel prohrábavat jakýmsi seznamem, když to jde udělat mnohem jednodušeji? Hru jsem hrál cca 2 týdny a ne 5 hodin, jak se tu někdo domnívá, a přesto nebo právě proto je mé hodnocení takové jaké je.

Koneckonců myslím si, že hodnocení mluví za vše a stačí si jej v klidu bez emocí přečíst (neboť je to, co tvrdíte Vy):
Zajímavý nápad, který však v hlavách vývojářů dozrál do stádia, které je bohužel nepřijatelné pro většinu normálních hráčů. Jen pro historické nadšence!

Bohužel podle mého jste právě Vy ti nadšenci (když nepočítám Gremlina), a proto musíte pochopit, že většinu lidí Hearts of Iron pravděpodobně nezaujmou (podle mého názoru, jehož důvody jsem sepsal v recenzi).

Toť vše, děkuji za pozornost.

 

 |   |  Odpovědět
second  |  31. 03. 2003 17:00

Ono spis jde o to, ze nesouhlasime s hodnocenim 5/10. Hearts od Iron rozhodne NENI prumerna hra. Je sice solidne zabugovana a zbytecne slozita - s tim souhlasim - ale za sedy prumer rozhodne oznacit nejde.

A jinak jeste jedna vec - recenze se musi psat vzdycky z pohledu onoho nadsence, ne mainstreamoveho hrace. Proto jsem vyse psal o tech leteckych simulatorech. Nejsou pro bezneho cloveka, ale ten, kdo se jim venuje, si u nich hezky uzije. (pokud jsou dobre)

 |   |  Odpovědět
Martin Zavřel  |  31. 03. 2003 20:40

Tenhle příspěvek mne docela zaujal, protože se mne úzce dotýká.

Za hodně mých článků o titulech, které jsem hrál s nefalšovaným nadšením, jsem sklidil tvrdou kritiku ve smyslu, že recenzent má být objektivní člověk s profesionálním odstupem a ne nadšenec tělem i duší, který pak vyplodí recenzi v podobě emotivně nabitého literárního veledíla.

Kde tedy leží pravda? Je lepší, aby hru recenzoval člověk, který je do ní skutečně blázen a někdy možná není schopný konstruktivně kritického pohledu, nebo je ideální profík, pro kterého jsou všechny hry jen prací, kterou musí zmáknout?

A ještě jedna poznámka: mám dojem, že Honza Morkes nedal hře 5/10 proto, že by ji považoval za šedivý průměr, nýbrž proto, že podle jeho názoru dobrý nápad zkazilo nešťastné zpracování. Čtete lidičky ty recenze celé, nebo pro vás můžeme psát jen číselné hodnocení, protože nic jiného stejně nemá smysl???

 |   |  Odpovědět
second  |  31. 03. 2003 21:44

Ja to cetl cele :o). Ale poporadku.

Myslim (a ridim se podle toho), ze recenzent by mel byt profesional, ale nadsenec a hlavne znalec. Nevylucuje se to. Akcni hry recenzuje ten, kdo je ma rad, letecke simulatory take. Hru urcenou pro masovy trh by mel recenzovat clovek orientujici se v teto problematice, hard-core strategii nekdo, kdo se v nich opravdu vyzna a nevaha studovat dva tri dny manual, nez se do toho pusti (coz je prave pripad HoI).

Souhlasim s tim, ze emoce by mely jit stranou. Presto ale trvam na tom, ze autor by mel byt pokud mozno z cilove skupiny, na niz je titul zameren.

A na zaver hodnoceni - HoI je prave hard-core titul, u nejz jde kvalita zpracovani trosku stranou. Aby byla ta hra dobra pro skupinu, pro niz je urcena, musi byt komplexni. To je to nejdulezitejsi. Ano, kdyby tam ty chyby nebyly, mozna by si ta hra zaslouzila 9/10. Je fakt kvalitni, chytlava a vydrzi mesice, zvlast kdyz v Paradoxu budou vydavat "patche" (spis datadisky) jako u EU. Takze strhnout 4 body jen za to, ze to je fakt hard-core a zapomnelo se na user-friendly pristup? S tim se nemuzu  smirit.

PS: Abych predesel nedorozumeni a nebyl narcen z toho, ze delam haura a nic o tom nevim - v problematice pocitacovych her se uz par let aktivne pohybuju, jen se stydim za sve jmeno a skutecnou prezdivku :o)))

 |   |  Odpovědět
Honza Morkes  |  31. 03. 2003 22:17

Já nevím, ale myslím, že těch X tisíc znaků stačilo na to, abych popsal všechny své námitky, které proti hře mám. Je to nejen spousta chyb, naprosto nepřehledné ovládání, které končí v milionech tabulek (ktere se sice teoreticky daji vypnout, ale nejak se mi toto omezeni nepovedlo prevest uspesne do praxe), ale jsou to také další.

Nejsem zrovna po večerech připraven na rozsáhlé debaty, ale diplomacie v podání HoI je jedna z nejhorších, co jsem kdy měl tu čest poznat. Lepší, kdyby radši ve hře nebyla. Hearts of Iron se tváří jako komplexní propracovaná strategie, ale už jen tímto se propadají o bodík, ne-li dva níže. A mohl bych pokračovat dále, ale nechci, protože je skoro půl jedenácté a vše důležité je beztak v recenzi.

A aby nedošlo k mýlce - manuál jsem četl, hrál jsem i tutorial a vyzkoušel jsem hru za všechny důležité strany, takže taky o hře něco vím a prostě 5/10 je podle mě zasloužených, protože "i ten líný recenzent" má spoustu nápadů, jak by hra mohla být o třídu lepší (možná i na těch 8/10).

 |   |  Odpovědět
Vangelis  |  02. 04. 2003 19:26

Hru jsi vyzkoušel za všechny důležité strany? A jakpak si hrál? style m CTRL+ na nejvyšší možný výkon? Hru jsi bez debat poškodil, vezmi si recenze všude jinde ve světě, např. takový Gamespot, kde u recenzentů nemají hry tohoto charakteru vždy na růžích ustláno, dal 7/10 a reader reviews se přehouplo přes 8,0. Tahle recenze je opravdu ten největší shit co jsem kdy četl, u hardcore stratégů sis momentálně vysloužil zahanbující postavení. Chlape, začni recenzovat jiné žánry, v téhle kategorii jsi se odepsal.

BTW: Martin Zavřel tady něco zmiňoval ohledně hardcore hráče a profíka, ty máš být ten profík?LOL  

 |   |  Odpovědět
Honza Morkes  |  02. 04. 2003 20:19

Díky za názor. Ale argumenty "tam tomu dali víc" neberu ani od mluvčího hardcore stratégů.

 |   |  Odpovědět
Vangelis  |  03. 04. 2003 14:26

Chlape, nedělej ze sebe ještě většího troubu než doopravdy jsi. Pokud se recenzent odlišuje ve svém hodnocení od celého zbytku světa, tak to znamená jediné

BTW:Pokud si chceš přečíst profesionální práci a trochu se poučit jak se má psát, pak nalistuj v Gamestaru recenzi Gef.

 |   |  Odpovědět
Honza Morkes  |  03. 04. 2003 16:34

Podívej se, já nepíšu recenze, proto abych hru strhal, ale abych ji nějak ze svého pohledu zhodnotil. A i když se tady všichni postavíte na hlavu, já si za svým hodnocením stojím. Hearts of Iron bych klidně dal osmičku při zachování stejné komplexnosti, kdybych se u hry opravdu dobře bavil a ne se jen snažil udržet alespoň minimální přehled o svých jednotkách. Uznávám, že se ti může hra líbit a dobře se u ní bavíš, ale to se dá říct v podstatě o každé hře, když se to tak vezme.  A nemyslím si, že jsem jediný na světě, který má vůči HoI výhrady.

 |   |  Odpovědět
:-)  |  10. 04. 2004 14:14

"kdybych se u hry opravdu dobře bavil a ne se jen snažil udržet alespoň minimální přehled o svých jednotkách.¨" tohle uz ale neni chyba hry.. ale tady je chyba v tobe.. me to treba nedela problemi.. jen si to chce udelat system ... me zas dela problemi treba diplomacie.. ta je podle me hrozna.... 

 |   |  Odpovědět
Honza Morkes  |  31. 03. 2003 22:41

A neda mi to, abych nemel jeste jeden prispevek. Porad mi tady tvrdite, jak jsem soucasti mainstreamu a neuznavam hard-core veci, a ze nejsem nadsenec, coz neni pravda. Mezi me oblibene hry patri Capitalism, coz opravdu neni zabava na tri hodky, ale spis komplexni simulator ucetnictvi a tabulek. Zadruhe (a take ponekolite) pripominam, ze HoI byla v mem osobnim hodnoceni velice vysoko a po hre jsem se u distributora poptaval a tesil se az mi prijde. A zatreti se mi zkratka hra nelibi, je nedodalana, nedomyslena a vydrzet u ni muze jen ten muj oblibeny nadsenec. Ono by to taky mohlo skoncit tim, ze by vysla hra v Excelu se spoustou cisilek (btw. opravdu komplexní), kterým bude rozumět 10 lidí, kteří mě potom budou nadávat, že neocením rozsáhlost jejich dílka.

 

 |   |  Odpovědět
second  |  31. 03. 2003 23:24

Proboha, ja prece netvrdim, ze patrite k mainstreamovym hracum :o)). Padla tady obecna otazka a ja na ni dal svuj obecny nazor :o). To, ze je podle me hra podhodnocena, s tim nema co do cineni.

Jinak samozrejme uznavam, ze Doupe ma pravo dat jakekoliv hre klidne 1/10 a nikdo mu to nemuze vymlouvat. Ale pod clankem je diskuse a moje pravo je zase napsat svuj nazor. Nesnasim flamewars, ale kdyz citim, ze mam k necemu co rict, tak to udelam. Nedelam si patent na rozum, jen pisu, co si myslim :o).

 |   |  Odpovědět
Milan Czarnowski  |  31. 03. 2003 13:56

Je dost smutne se v recenzi docist, ze "těžko můžete chtít po líném recenzentovi, aby se naučil vlastnosti všech jednotek na bitevním poli". To prece nikdo nechce ani po recenzentovi, ani po hraci. Kdo hral jakoukoliv strategii musi prece dobre vedet, ze po nejakem case si vybere pro svoji taktiku nejvhodnejsi jednotky, u kterych uz pak bude znat jejich vlastnosti nazpamet, at chce nebo ne  Kdyz je recenzent liny si procist 100 strankovy manual hry a naucit se danou hru ovladat, mel by se omezit na recenze strilecek a ne propracovanych strategii.  No a hlavne - takova hra by se nemela recenzovat po par hodinach hrani - ty jsou potreba, aby se hrac ji naucil spravne ovladat - odmenou za to mu bude, ze mu hra vydrzi na dlouhe tydny a mesice, a ne ji po par dnech schovat do supliku a zapomenout...

Neprehledne nabihani oken lze velice jednoduse vyresit v nastaveni jejich vypnutim a ponechanim si jen tech dulezitych. K ostatnim vecem se uz vyjadrili jini...

 |   |  Odpovědět
Pavel Hofner  |  31. 03. 2003 12:28

recenzent jasne prokazal, ze nema smysl pro hry tohoto typu a proto hru velice poskodil. Pokud nemam rad hry tohoto zanru a neumim je ovladat, tak se nehlasim na recenzi teto hrya  nepisu recenzi po 5 hodinach hrani.

 

Klasicky pripad recenzi, co jsem postrehl i v LVL ci SCORE. Jakmile tam nebouchaji atomovky a realu a kompletni strategie neni typu "klikni a zabij" tak hra u vetsiny recenzentu nema sanci. Ono to vazne chce mit ke hrat typu HOI atd. nejaky vztah k historii a k taktice boje.

 |   |  Odpovědět
second  |  31. 03. 2003 12:54

Presne tak. Je to, jako kdybych psal recenze na letecky simulatory a strhal je za to, ze nejsem schopnej vzlitnout z letiste. Nejsem. Taky nerecenzuju letecky simulatory a nikdy bych je nehral. Hearts of Iron neni jednoducha hra, ale je naprosto skvela. Skoda, ze to recenzent nepoznal a zbytecne ji strhal - a dal tak najevo, ze tomu nerozumi.

 |   |  Odpovědět
Sasa  |  31. 03. 2003 01:50

Tohle ma byt recenze?

 "Jenže zkuste rozeznat, jaké pozemní jednotky se tísní při vzdušných bitkách pod bombardéry na centimetr velkém území, které je zcela zastřeno obřími křídly těchto kolosů."  - o cem to mluvite ? Vzdyt jednotky jsou zobrazeny vpravo a klidnkutim se prepinate mezi vzduch /zeme a pokud vam vadi grafika tak staci v options prepnout na "Counters: on

Sve problemy s taktickym velenim musite umet delegovat a jemnovat velitele, vubec se taktikou zabyvat nemusite.

"Když čas pustíte příliš  rychle, nepřítel vás převálcuje, pomalou hrou se zase unudíte k smrti."  - vite vubec ze exituje neco jako "Pause" ?

" Kaucuk ... Jelikož se jedná o strategickou surovinu potřebnou v průmyslové výrobě, je velice žádoucí si nějak tuto surovinu opatřit." -  ale vzdyt vas hra snad v kazdem tretim hintu upomina ze kaucuk lze vyrobit z uhli, potazmo z ropy, to ce CSSR nemelo potrebnou technologii, to je jiny problem, kazdopadne zadne prirodni lozisko kaucuku nepotrebujete

Ve vyzkumu nevidim problem, vzdyt vam hra v levem okne nabizi aktualni vyzkumy, tech je 10-20, neni problem si vybrat.

 

Je to problem, hry se obvykle hraji pro zabavu, a pokud se chcete bavit, hrajte neco jineho, takovych her jsou mraky. Ale her jako je Hearts Of Iron je zatracene malo... to ze se pouceni prilis neda kombinovat se zabavou to uz zname ze skoly.

 |   |  Odpovědět
sofad  |  11. 04. 2003 12:13

QA..chlapi...help me pls...ma english rip tejto gamezky...a neviem zohnat cestinu....hmmm

...na 3w.cestiny.cz....mi logicky odpovedali ze ked je ceska lokalizacia nebudu robit preklad...to je logicke ...

 

...tak ako mam tu cestinu zohnat...a nacpat ju do ENGLISH verzie ?

 

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor