Recenze: Heroes of Annihilated Empires (Chapter I) - vzhůru do fantasy

GSC Game World. Tak zní název jednoho z nejznámnějších východních vývojářských studií současnosti. Sotva jsme rozdýchali velkou porci solidní zábavy obsažené ve hře S.T.A.L.K.E.R, vyřítil se na nás další titul, který nás příjemně překvapil. Na nic tedy nečekejme a pojďme si ho rychle představit.
Seznam kapitol
  1. Boje pro jednoho
  2. Více hráčů, více chyb

Typ hry: mix RPG a RTS
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: P4 2GHz, 512 MB RAM, 2,5 GB na HDD, DirectX 9.0c, 128MB GeForce FX5200/ATI Radeon 9000
Doporučená konfigurace: P4 3GHz, 1 GB RAM, 2,5 GB na HDD, GeForce 6600/ATI Radeon X800
Výrobce: GSC Game World (
Vydavatel: Koch Media (
Distributor v ČR: US - ACTION (
Cena (PC DVD): 299 Kč

Již jistou dobu můžete pozorovat vývoj velice kvalitních her z východní části Evropy. Příkladem za všechny budiž vývojářské studio GSC Game World pyšnící se například sérií Cossacks, strategií American Conquest nebo nedávno vydanou peckou S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl. Nyní toto studio sebevědomě pracuje na další sérii, jež má mít celkem tři části, přičemž první díl je právě dnes recenzovaný titul honosící se zajímavým názvem Heroes of Annihilated Empires. Uvědomuji si, že s recenzí jdeme tak trochu s křížkem po funuse, ale pozitivem pro nás budiž to, že jsme získali opravenou českou verzi tohoto dílka. Připraveni? Dobře, čtěte dále.

Nekonečný příběh

Jak už jsme nakousl na začátku, HoAE je prvním dílem z plánované trilogie. Příběh napsal uznávaný ukrajinský spisovatel Ilja Novak, jenž se rozhodl prolnout světy mýtické se světem současným. Zajímavý nápad, že? Bohužel se to netýká dnes recenzovaného dílu, jelikož ten je zpracován čistě ve fantasy žánru. Drobné nesrovnalosti v příběhu tu ale k nalezení jsou. První náznak něčeho podivného je již v úvodním videu, které mimochodem může směle konkurovat filmečkům od samotného Blizzardu. Další podivnosti lze najít i v průběhu hry (například ztroskotaná stíhačka na vyprahlé poušti), ale hra je žádným způsobem nevysvětluje, což je docela škoda. Nechme se však překvapit, protože v dalších plánovaných dílech vysvětleny již určitě budou.

Wtf? * Už samotné herní menu je hezky zpracované * Elhante, bleskový útok!

Příběh této první části série nás zavede do fantasy světa jménem Aquador, konkrétně do jednoho z jeho kontinentů s názvem Atlants (jak sami asi tušíte, nejedná se o náhodnou shodu jmen). Vcítíme se do role neurvalého a nevychovaného elfího hraničáře Elhanta, který se za dramatických okolností stane svědkem ústupu elfích vojsk napadených hordami nemrtvých. Dovídá se, že je celá země zaplavena těmito smradlavými živly, a to pod vedením neznámého nekromanta Yohanna Ghar`Shaada. Veškeré civilizace tohoto světa jako Mechanoidé, Elfové nebo Kryonidé jsou tak ve smrtelném nebezpečí a času na jejich záchranu není příliš mnoho. Je třeba rychle jednat, a tak se mladý Elhant nemíní vzdát a rozhodne se skoncovat s touto hrozbou jednou provždy... Zbytek příběhu pochopitelně neprozradím, protože bych vás zbytečně ochudil o případné momenty překvapení. Je sice pravdou, že děj hry neoplývá bůhvíjakou dávkou originality, ale určitě není nudný, což zcela jistě oceníte.

Dort od pejska a kočičky

Pokud si ti bystřejší z vás přečetli úvodní data na začátku tohoto článku, došli určitě k zajímavému zjištění. Ano, HoAE je skutečně mixem RPG a RTS. Kampaň je pro tyto dva žánry dobře připravena a v podstatě vám sama ukáže, jaký styl máte v daném okamžiku použít. Můžete se tedy těšit na RPG questy, za jejichž splnění získáte nějaký ten magický předmět (těch je ve hře více než 150) či bakšiš v podobě nějakého stimulujícího lektvaru jako třeba doplnění many nebo zdraví. Zároveň se také těšte na gigantické bitvy, ve kterých hraje hlavní roli taktika. Za zmínku rozhodně stojí přechody mezi jednotlivými misemi provedené vkusnými komiksovými animacemi, díky kterým se dozvíte podstatnou část celého příběhu. Co se týče herní systému, jedná se v podstatě o kopii systému z Warcraft III. Hra si totiž některé koncepty víceméně vypůjčuje z těch nejlepších herních titulů, ale myslím si, že ji to jako v případě Armies of Exigo můžeme odpustit.

Nyní se podívejte na zpracování RPG žánru. Hrdina je vybaven klasickým inventářem a základními atributy jako útok, obrana, rychlost, životy, mana atp. Za zabíjení potvor nebo splnění questu získává Elhant zkušenosti a pokud dosáhne určitě hranice, postoupí na další úroveň, přičemž si poté smí vybrat některý z bonusových atributů (třeba rychlost + 9 %, útok + 14% atd.) nebo jeden z několika pasivních skillů jako třeba Šípy nesené větrem, který zvýší útok střeleckých oddílů za cenu rychlosti střelby. Náš milý elf dokáže také čarovat, a to pomocí magických karet, kdy každá z nich představuje unikátní kouzlo. Těch je ve hře více než stovka, což sami uznáte, je velmi hezké číslo. Při naplnění knihy kouzel je pochopitelně potřeba některé karty vyhodit a ponechat si tak jen ty nejúčinnější a nejužitečnější.

Jako krávy na porážku * Utéct nebo bojovat? * Ukázka komiksové animace

Po stránce RTS je vše tak, jak má být. K dispozici máte dělníky, díky nimž proměníte svou základnu od kempu až po celé město. K jeho výstavbě a rekrutování jednotek je potřeba čtyř základních surovin, kterými jsou jídlo, dřevo, železo a krystaly. Je třeba dodat, že hrdina u sebe nosí ještě zlato, avšak to má čistě jen k nakupování lektvarů či artefaktů, a tak se strategickou částí hry žádným způsobem nesouvisí. Svou základnu bez problémů rychle rozestavíte a poté již jen a jen rekrutujete vojsko jako na běžícím pásu. A to myslím opravdu doslova, protože téměř u každé výrobny lze stisknout symbol nekonečna, který způsobí, že se budou jednotky neustále dokola vyrábět a vy tím ušetříte spoustu drahocenného času.

V další kapitole se dozvíte jak se vlastně hra hraje, stejně jako si přečtete ortel vznesený nad celou hrou

Žánr: RPG, Strategie
Výrobce: GSC Game World | Webové stránky hry