Recenze: Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate – krveprolití pokračuje

Isabela konečně získala vládu nad celým královstvím. Vítězství jí však stouplo do hlavy, změnila se – a bohužel pro lid pouze k horšímu. Řadoví občané to ale nenechají jen tak. Začnou mobilizovat své síly a pokusí se o rebelii. Propukne občanská válka. Krvavější než ta předtím.
Recenze: Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate – krveprolití pokračuje

Platforma: PC
Typ hry: RTS
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: Procesor 1,5 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 3 GHz, 1 GB RAM, 256 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD 64 3000+, 2,5 GB RAM, ATi X800 256 DDR3
Výrobce: Nival Interactive
Vydavatel: Ubisoft
Distributor v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Homepage:
http://www.mightandmagic.com/
Cena: 599 Kč
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Datadisk Hammers of Fate pro pátý díl populární tahové strategie Heroes of Might and Magic V přišel nepozorovaně. Nepamatuji si, že by kolem něj byla bublina podobně jako u původní hry, o to větší překvapení mě ale čekalo po instalaci. Sice se říká, že „kdo tiše chodí, sám sobě škodí“ – nás ale nemusí zajímat, kolik trhnou vývojáři a vydavatelé na prodejích. Důležité je, jak si hra stojí co do zábavnosti. Z tohoto hlediska můžeme být za tichý příchod jen rádi; ovšem druhým dechem musíme dodat, že si Hammers of Fate stojí dobře nejen díky nulovým očekáváním.

   

Nic nového?

Datadisk začíná přesně tam, kde skončila původní hra. Opět se setkáte s Isabelou, která zde konečně usedne na trůn, po němž minule tak toužila. Happy end se ovšem nekoná a jak už to tak bývá, všechno se záhy zvrtne. Ironií osudu se proti královně vzepřou vlastní lidé. Nebudeme zkoumat proč a jak; raději se rovnou vrhněme na dějství tří nových kampaní, o něž datadisk původní hru rozšiřuje. První kampaň pojednává o dobrodružstvích Freydy, mladé a několika zvláštními schopnostmi obdařené dcery vládce Godrika, jíž Isabela pověří potlačením povstání. Druhá kampaň vás zavede do země trpaslíků, kterým v kůži nebojácného Wulfstana pomůžete v boji proti lidem. Poslední z příběhů bude o temné elfce Ylayale. Té pro změnu pomůžete se sjednocením spory sužované elfské rasy.

   

Úkoly v jednotlivých kampaních jsou velmi různorodé. Souvisí to jednak s odlišnostmi v rasách (což je klasika) a jednak s nepředvídatelným vývojem děje v průběhu misí (což zrovna tradiční není). Pro představu nejlépe poslouží příběh první kampaně. Freyda zpočátku působí jako věrná služebnice své královny – tupě plní příkazy a vraždí na počkání všechny, kteří se do povstání nějakým způsobem zapletli. S příchodem jinak neutrálních trpaslíků se ovšem situace může zásadně změnit. A Freyda se třeba může dostat i na druhou stranu barikády; jen si představte, že se svou armádou uprostřed boje otočíte a začnete útočit na druhou stranu. Zní to šíleně a v praxi to naštěstí neprobíhá takhle drasticky; nicméně o to teď nejde. Podobných zvratů je hra plná. A nemusím snad ani dodávat, že to má na hratelnost velmi pozitivní vliv – neustále jste drženi v napětí a máte důležitou motivaci pro vítězství v bitvách. Právě to u původní hry scházelo.

Není „stejné“ jako „stejné“

Všechny mise začínají stejně – dostanete hrdinu a hlavu máte plnou nejasností. Jste sami, musíte čelit přesile, na přemýšlení není čas. Zároveň ale musíte mít na paměti, že o výsledku vašeho snažení rozhodne každý detail. Takže musíte jednat nejen rychle, ale pokud možno i dobře. Základem je armáda. Při jejím budování mají tradičně hlavní slovo suroviny, které získáváte pomocí měst. Problém první – na začátku žádné město nemáte. Problém druhý – abyste město získali, potřebujete armádu. Je to začarovaný kruh a kupodivu z něj vede hned několik cest. A všechny jsou tak zábavné, že vám z toho až půjde hlava kolem.

   

Opět musím sáhnout po názorné ukázce, tentokrát z mise s trpaslíky. Vaším úkolem je dostat se do trpasličí říše. K tomu potřebujete ale suroviny, které vyžadují jako „vstupné“, a navíc se k trpaslíkům můžete podívat pouze v omezeném počtu. Ze začátku tak jen sháníte suroviny a na armádu nijak nedbáte. Po výpravě k trpaslíkům se ale všechno změní. Spolu s vámi se totiž do trpasličího města dostanou i rebelové, kteří narozdíl od vás ale nepřišli s dobrým úmyslem. Z jejich příchodu jste ovšem obviněni vy. Musíte tedy hodit nohy na ramena a utéct se schovat. A pak začít co nejrychleji budovat armádu, abyste byli připraveni, až se trpaslíci přijdou pomstít za něco, co jste neudělali…

Trpaslíci a spol.

Jistě jste zaregistrovali, že byla v předchozích odstavcích řeč o trpaslících. Samozřejmě je to jedna z hlavních novinek; a s novou rasou opravdu přicházejí i nové dojmy z hraní. Styl boje a celkově pohybu ve hře je u trpaslíků úplně jiný než u ostatních ras. Mají neuvěřitelně silné hrdiny, kteří se ovšem pohybují tak pomalu, že je oproti nim rychlý i jednonohý sprinter. Kromě jedinečných hrdinů (za vyzdvižení stojí hlavně Lávový drak) mají trpaslíci i ojedinělé zbraně. Útočit se bude s kopí, blesky či třeba berserky. Hlavní síla trpaslíků je ale přesto jinde – v runové magii. Jde o odnož klasické magie, rozdíl je v tom, že se kouzla vyvolávají ještě před pohybem jednotky a slouží i k zvyšování obrany, pohyblivosti apod.

   

Lehkými změnami prošly i staré rasy, hlavně lidé. Jejich jednotky a hrdinové mají lepší vlastnosti, na druhou stranu se ale teď nedají trénovat ve městech. Další z novinek je možnost vyslat mezi městy karavanu s nákladem. Jde ovšem o velice riskantní způsob dopravy: karavana totiž jde po cestě sama a je tedy snadnou kořistí. No a to je… tak nějak všechno.

Světlé stránky hry
  • atmosféra a napětí
  • nová motivace v hraní
  • 3 nové kampaně
  • trpaslíci
Temné stránky hry
  • nic moc nového

Hammers of Fate mnoho nového opravdu nepřináší. Vadí to ale? Mě rozhodně ne. Datadisk je to více než slušný a i když nepřekvapí kvantitou, jeho kvalita se na hratelnosti projevuje znatelně. Přináší „drobnosti“ jako lepší atmosféru a konečně nečiní souboje tak stereotypními, takže se bavíte stejně dobře po celou dobu hraní. Navíc byla trochu vylepšena i audiovizuální stránka. Nezbývá mi tedy nic jiného než hru ohodnotit kladně.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 8/10

Povedený datadisk. Nepřináší sice moc nového, zato ale boduje podstatnými detaily, které činí hraní o třídu zábavnější.

Celkové hodnocení: 7,5/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Wargaming pod palbou kritiky: podvodník jako kontributor World of Tanks?

Wargaming pod palbou kritiky: podvodní…

Českou a slovenskou komunitou světoznámého MMO World of Tanks otřásá skandál. Co se stalo?

24.  5.  2018 | | 19 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si boty železné (recenze)

Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si bo…

Dohráli jste všechny tři díly videoherního Zaklínače a ságu i s povídkami znáte stránku po stránce? Pak je na čase vyzkoušet deskovou hru Zaklínač: Dobrodružná hra, která vás přenese do zaklínačského světa plného strig, graveinů, ghúlů a dalších starých známých.

22.  5.  2018 | | 8 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Detroit Become Human: co stojí svoboda? (recenze)

Detroit Become Human: co stojí svoboda…

Quantic Dream opět přináší příběhový epos z žánru, ve kterém je špičkou. Podařil se úspěšný návrat?

24.  5.  2018 |