Recenze: Historie skotského národa v RTS Highland Warriors

Highland Warriors je hra od ambiciózního programátorského týmu SE-Games, o němž dle mého názoru v budoucnosti ještě něco uslyšíme. Teď se ale věnujme přítomnosti a jejich nejaktuálnějšímu dílečku. Toužili jste někdy zažít výlet do historie skotského národa a okusit krvavé období středověku?

Typ hry: realtime strategie
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 1,3 GHz, 256 MB RAM, 700 MB na HDD, 64 MB grafická karta, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Multiplayer: Ano
Výrobce hry: Soft Enterprises (http://www.soft-enterprises.de/)
Distributor hry: NovaLogic http://www.novalogic.com/)
Distribuce v České republice: Cenega (http://www.cenega.cz/)
Cena hry: 1599,- Kč

Highland Warriors (dále pouze HW) je real-time strategií, odehrávající se na Skotské vysočině v době, kdy mezi sebou bojovaly roztříštěné skotské klany. A když nakonec došlo k tomu, že Skoty sjednotil William Wallance, začalo se bojovat zase proti Angličanům. Hra se zkrátka odehrává v období plném krve a hrdinství, v době, kdy i ženy musely umět zacházet s mečem. Celou tuto skotskou historii si můžete projít ve 4-řech kampaních po 8-mi misích, což je dohromady celkem slušný počet kvalitní zábavy.

Zahrát si můžete za tři skotské klany nebo za jejich odvěké nepřátele, Angličany. Na první pohled to vypadá docela zajímavě a lákavě, ale navzdory zajímavému příběhu jsou všechny mise jednotvárné a jde v nich v podstatě jen o to, abyste vybudovali základnu, vycvičili co největší počet válečných jednotek a ty pak poslali na nepřátelskou základnu. Bohužel se jedná o jednu z velmi důležitých stránek, které se autoři nevěnovali dostatečně.

Jak jsem již vzpomínal, HW je real-time strategií a ve své podstatě se velmi podobná Age of Empires a nebo nejnovějšímu titulu Age of Mythology (recenze). Samozřejmě i tady těžíte podobné suroviny, stavíte takřka stejné jednotky atd. Od těchto her se ale liší některými detaily. Za prvé: Vylepšování jednotek se můžete věnovat jen v malé míře - zlepšit můžete jen samotné bojovníky, nelze jim vylepšit zbroj z bronzové na železnou apod. (tak jako to bylo v AoE 2). Ani proletářům nemůžete koupit nové nářadí, třeba sekery a krumpáče. Možná je to jen detail, ale na celkové hratelnosti se několikanásobně odráží.

Ale abych se nevěnoval jen negativním stránkám. V HW najdete i dost těch pozitivních. Hra například obsahuje RPG prvky, jejichž zpracování je opravdu zajímavé. Každá jednotka sbírá zkušenosti - pracovníci tím, že makají a bojovníci, jak jinak než, bojem. V druhém případě s přibývajícími zkušenostmi roste síla útoku, v prvním můžete svému pracantovi za určitý obnos koupit "master craftsman" certifikát, se kterým roste chuť do práce a tím pádem se zvyšuje produkce. To je do jisté míry kompenzací za absenci upgradů.

Jako v každé RTS je i v této tím hlavním prvkem boj. Složení armády je podobné jako v jiných strategiích, jen s jedním malým rozdílem. Převážná většina jednotek (i těch řadových) má speciální schopnosti. Například Rangeři mohou stavět barikády proti kavalérii, kopijníci mohou nahodit obrannou pozici, ve které mají zlepšené vlastnosti proti jízdě, střelci vyzbrojeni kušemi si mohou nakoupit speciální střelivo, se kterým mají zlepšený útok apod. Samozřejmě nesmí chybět druidi, kteří umí vyvolávat mocná kouzla. Zajímaví jsou hudebníci, kteří pozdvihují morálku vojáků (podobnou funkci má anglický vlajkonoš).

Dle mého názoru je hra dost jednoduchá. Zda-li se jedná o záměr tvůrců či ne, lze říci jen těžko. V současném stavu je tak určena hlavně hráčům, kteří se nechtějí trápit zbytečným plánováním útoku/vybíráním jednotek a zajímají se hlavně o boj samotný. HW obsahují i editor map, který je také jednoduchý (až primitivní). Schválně jsem použil slovo editor "map" a ne editor "misí", protože žádné komplexní mise v něm nevytvoříte a je tu jen na to, aby se nekecalo, že žádný není.

Grafika

Grafický kabátek je asi nejlepší stránkou recenzovaného titulu. Při maximálním zoomu si můžete vychutnat detaily objektů a jednotek, které vyrážejí dech. Vyzdvihnout bych chtěl hlavně jednotky. Můžete stát tváří v tvář krvelačnému bojovníkovi a pozorovat škrábance na jeho brnění nebo meči. Po oddálení se grafika (pochopitelně) zhorší, ale i tak je to velmi slušné. Vyjma přibližování můžete s kamerou i libovolně rotovat. Animace jsou grandiózní - pracovníci všechny pohyby vykonávají za doprovodu naprosto přirozených pohybů a podobně jsou na tom i bojovníci. Skvělé animace jsou i při ničení budov. Ty se postupně hroutí, jejich části odpadávají kousek po kousku, až nakonec zůstanou jen trosky. Prostě žádná náhlá změna vzhledu!

V enginu hry se ale najdou i chyby. Velmi často se vyskytují grafické bugy, zpracování vody je asi to nejotřesnější, které jsem kdy viděl a v neposlední řadě mě zaskočila náročnost titulu na hardware a to hlavně na paměť PC. I pokud máte slušný počítač, hra se svévolně seká, speciálně v případě, že si během boje označíte byť jen jedinou jednotku.

Interface

Interface hry mě pořádně naštval už v hlavním menu. Problém je v tom, že se v něm často nedá kliknout na některé z položek. Malá ukázka z praxe: máme situaci, kdy chcete pustit například klasický singleplayer. Na něj se však bohužel nedá kliknout. Musíte se proto proklikat přes jiné položky, například se podíváte, jak máte nastavenou grafiku, vrátíte se, a pak vás to do singleplayeru MOŽNÁ pustí. Samotný HUD je trochu neohrabaný, protože na herní obrazovce zabírá příliš místa. Bohužel - v průběhu hry nemůžete měnit žádné nastavení, takže výsledek je takový, jaký je.

Hratelnost

Tato složka není úplně nejhorší, ale cosi v ní chybí. Celá hra je až příliš jednoduchá, což mě osobně moc nevyhovuje. V kampani jsou mise až příliš monotónní a nevěřím, že existuje mnoho lidí, kterým se bude chtít hrát celkem 32 misí, které jsou v podstatě pořád to samé. Na nějaký ten čas vás HW zabaví určitě, ale životní revoluci od toho nečekejte.

Multiplayer

HW podporuje hry po LAN i Internetu, ale nečekejte žádné extra zajímavé módy a zapomeňte na zábavu při hře po síti. Na to jsou tu jiné, o mnoho lepší strategie.

Zvukové efekty

Všechny jednotky mají své vlastní zvuky, samozřejmě, během bojů uslyšíte řinčení mečů a výkřiky vojáků. Při práci zase zvuky pracovních nástrojů. Zkrátka nic převratného, ale ani nic katastrofálního. Jednoduše tak mírně nadprůměr. Vadil mi tu jen jeden malý detail. Pokud si označíte větší skupinu jakýchkoliv jednotek, ozývají se vám společným hlasem. Problém je, že tento hlas je mužský, takže jakmile si označíte několik farmářek, vykřikují jako banda neohrabaných bojovníků.

Hudba

Hudební doprovod se do HW přesně hodí. Jelikož se celý děj odehrává ve Skotsku, celou dobu nebudete slyšet nic jiného, než skotské melodie, což bude některým jedincům překážet. Autoři však mysleli i na tyto hráče a hudba se dá, pochopitelně, vypnout.

Inteligence a obtížnost

Celá kampaň mi připadala dost jednoduchá. Určitě nenarazíte na mnoho misí, které budete muset opakovat, pokud se vůbec objeví alespoň jedna. Umělá inteligence se také nevyšplhala do nějakých převratných výšin, ať už mluvíme o té, kterou disponují vaše jednotky, nebo o té nepřátelské. Někdy se stává, že během boje některé jednotky jen tak stojí, což mě kolikrát rozčílilo. Počítač nikdy nevymyslí nic geniálního. Typické jsou bezhlavé útoky malých skupinek, známé už od dob Red Alertu.

• 3D engine
  • Hezké animace jednotek
  • Pořád dokola to samé - po strategické stránce nepřináší HW nic nové
  • Nepřehlednost
  • Pro našince ne příliš zajímavý příběh

Závěrečný verdikt

Těm, kteří se dostali až sem, dlužím ještě pár "moudrých" slov na závěr. Highland Warriors mohla být více jak skvělá hra, ale jen v případě, že by se jí autoři věnovali ještě o malinko víc - odstranili by chyby, trochu oživili kampaň a umělou inteligenci. Takhle z toho vznikla jen jednoduchá hra pro nenáročné hráče, kterým nebude překážet, že budou dělat stále to samé a mají rádi pěknou grafiku.

Hratelnost: 5/10

Graficky dobře ztvárněný výlet do historie skotského národa, kterému však na kvalitách ubírá zejména slabší příběh, monotónní mise a chyby v umělé inteligenci.

Celkové hodnocení: 6/10