Recenze: Hitman 2 – velkolepý návrat

Původní Hitman byl veskrze kontroverzní hrou. Nabídnul hráčům doposud nezpracované povolání nájemného vraha, vynikal také svébytným ovládáním a vysokou obtížností. Na letošní podzim naplánovali tvůrci očekávaný comeback. Tentokráte však nepůjde o obchod, tučné peněžní sumy a dlouhé výplatní pásky. Časy se mění, s ními i povaha lidí, a tak se od touhy po moci posouvá pokračování do jiných vod.
Recenze: Hitman 2 – velkolepý návrat

Platforma: PC
Typ hry: Simulace nájemného vraha
Minimální konfigurace: Procesor 550 MHz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 16 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 900 MHz, 256 MB RAM, 700 MB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 800 MB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Multiplayer: Ne
Výrobce hry: IO Interactive (http://www.iointeractive.com/)
Distributor hry: Eidos (http://www.eidos.com/)
Distribuce v České republice: Cenega (http://www.cenega.cz/)
Cena hry: 1499,- Kč, český manuál

Když se před dvěma lety vynořilo vývojářské studio IO Interactive se svým počinem Hitman: Codename 47, mnoho hráčů i odborníků bylo okouzleno. Nápadité mise, skvělá grafika a především doposud neprozkoumané povolání nájemného vraha, to vše podpořené kvalitní příběhem. Právě to a mnohé další udělalo na nemalou část hráčské veřejnosti dobrý dojem. Byť se nakonec původní Hitman nestal nikterak veleúspěšnou hrou (prodalo se "pouhých" 600 000 kusů), vryl se do srdcí a myslí mnoha z nás.

 

 

Ale to je už pouhá historie. Již v těchto dnech si v českých obchodech můžete zakoupit druhý díl hry Hitman, který si v ničem nezadá se svým předchůdcem a v mnoha ohledech ho překonává. Nevěříte? Snad vás následující řádky přesvědčí.

Návrat k zabíjení

Odejít ze scény nebylo pro Hitmana nic jednoduchého - po konci prvního dílu a odstranění všech bratrů a svého otce se odebral do ústraní. Zasloužený klid a mír nalezl až na Sicílii, v místním klášteře, kde objevil přítele v pastorovi Vittoriovi. Zpytujíc své svědomí a rozjímajíc o sobě samém svěří se 47 se svými předchozími skutky a krví potřísněnou minulostí právě jemu. "Věř v boha a modli se, pak ti bude odpuštěno" - tak zní již známá slova, která mu mají poskytnout útěchu. Ani toto moudro však nezabrání nevyhnutelnému. I když byl Hitman svými kolegy považován za mrtvého, ani to nejodlehlejší místo neuchová tak cenné tajemství - o jeho přežití se tak dozvídá skupinka mafiánů. A to znamená jediné - problémy.

A právě ty přicházejí. Krycí jméno 47 má ve světě zabíjení patřičný zvuk, Hitman patří mezi legendy a o jeho návrat na scénu je nemalý zájem. Otec Vittorio, jediná osoba na rozlehlém světě, kterému na našem hrdinovi opravdu záleží, je tak unesen. Návrat do světa smrti je nevyhnutelný.

Již z první nitky klubka záhad, která k vám pronikne, je patrné, že se druhý díl od svého předchůdce liší - zatímco v případě prvního dílu byl příběh z počátku nezřetelný a nečitelný a první okamžiky jste tak museli strávit snahou pochopit celé okolní dění, nyní je tomu právě naopak - již z počátku je jasný váš jediný cíl. Nejsou jím peníze, touha po moci, ale záchrana pastora a chtíč pomsty.

 

 

Vražda není tak nemorální

Čistá, rychlá, nenápadná práce, tím vším byl 47 znám již v prvním dílu. Ani po několika letech odpočinku neztratil nic ze svého umu a přesvědčit se o tom budete moci i vy, to vše v celkem 20 misích, které na vás čekají. Za tu dobu, která uplynula od jeho poslední prácičky, se však mnohé změnilo.

Hned první větu však nevěnujeme novinkám, ale poměrně příznivé zprávě - sympatická Diana stále pracuje u všemocné Agentury a opět se tak setkáte s jejím příjemným hlasem na začátku a nově i v průběhu mnoha misí. Na rozdíl od jedničky vás může v pokračování potkat něco, čemu říkáme "náhlý zvrat" - tj., že v průběhu mise bude změněn jeden z úkolů či budete donuceni rozjetou akci okamžitě ukončit. Zpestření, které ke skutečnému životu nájemného vraha jisto jistě patří.

Novinek jsme se však dočkali již v samotném briefingu, tedy před začátkem akce. Kromě slovních informací o vašem úkolu a mapy si můžete v případě druhého Hitmana vychutnat také četná videa, fotky a další zajímavé materiály. Není se čemu divit, technika postupuje mílovými kroky a právě nájemný vrah by s ní měl rozhodně držet krok.

Nápadité mise

Na rozdíl od dílu prvního bylo také přidáno několik misí, celkově jich tak na každého z vás čeká rovná dvacítka, o čemž jsem se ale již zmiňoval. Ze Sicílie, kde celý příběh startuje a také kupodivu končí, se přesunete mimo jiné na návštěvu Ruska, Japonska a dalších zemí. Lokace jsou velmi nápadité, jako vždy si dali autoři práci s vybavením každého, byť naprosto nevýznamného, pokoje. Nečeká vás tedy něco na způsob série Delta Force - jistě si vzpomínáte na pusté příbytky, které autoři této hry vydávali za doupě nejnebezpečnějších teroristů světa.

Za největší inovaci hry, mohu-li to tak říci, se dá bezpochyby považovat způsob řešení každé mise - na rozdíl od prvního dílu, kde bylo vše možno řešit jen jedním, předem neznámým způsobem, nám tentokráte tvůrci nechali více volnosti a v mnoha misích tak můžete využít kolem 2 - 3 různých postupů. Potřebujete zabít dva generály na jejich schůzce? Sniperka není špatný nápad, to se však nedá říci ani o bombě nastražené v limuzínách obou zúčastněných. Stačí si jen vybrat… 

 

 

Silnější než kdy dřív

A co že se změnilo na samotné postavě 47? Oněch několik týdnů či let pauzy zapůsobilo na našeho nájemného vraha velmi pozitivně, v boji nic neztratil ze své obratnosti, naopak se může pyšnit znatelně vyšší odolností, zejména v případě nižší obtížnost. Je pochopitelné, proč se autoři rozhodli zabijáka opět o kousíček vylepšit - za tím vším je záměr zpřístupnit hru co největší mase hráčů, což by bez jistých úprav nebylo možné.

Předělán byl také herní interface. Vizuální změny si všimnete hned při prvním osahání hry, zelenou barvu vystřídala zimní bílá. Novinkou je však zejména zajímavý indikátor zájmu nepřátel o vaši osobu - podle něj můžete vypozorovat, zda-li strážní odhalili vaši identitu, hledají vás či nemají o vašem působení v dané oblasti potuchy. Skutečně výborná pomůcka, na druhou stranu nutno podotknout, že na rozdíl od jedničky jsou v případě volného pokračování všichni nepřátelé schopni odhalit vaši identitu, přesto, že důmyslně využíváte převleků. Stačí delší chvilka v přítomnosti strážného, dát mu tak možnost blíže si prohlédnout 47 a jste odhaleni. Běh na veřejnosti, volně nošená zbraň, to vše jsou pro strážné jasné příznaky toho, že ne vše je zcela v pořádku. Dávejte si tak na své činy velký pozor, nemusely by se vám vyplatit.

Jako velmi kontroverzní bylo ze strany hráčů prvního dílu hodnoceno zabudování možnosti ukládat si hru v jejím průběhu. I v tomto případě platí, že se pro tento krok rozhodli autoři zejména z důvodu zpřístupnění svého titulu. Vězte tedy, že v případě druhého dílu můžete skutečně využít služeb pomocníka jménem ukládání, v každé misi máte dopředu stanovený počet zbývajících uložení. V některých misích, zejména, pokud zadané úkoly provádíte čistě a zbytečně na sebe neupozorňujete, můžete být obdarování dalšími.

 

 

Ohodnocení vašeho snažení

První díl hry Hitman si vysloužil kromě svébytného ovládání vlnu kritiky také z důvodu nemožnosti řešit misi razantnějším způsobem, odlišně řečeno, odstraněním všech přítomných. Ve dvojce na vás již takovéto omezení v žádném případě nečeká, o tom, jakým způsobem jste z pohledu tvůrců danou misi vyřešili, vás poté informuje krátký ukazatel míry agresivity a skrývání - krom toho jste také ohodnoceni slovně či chcete-li výstižnými frázemi, mezi kterými nechybí takové perly jako masový vrah (to pro ty z vás, kteří se nebojí přímých přestřelek) či tichý zabiják - tímto titulem budou pro změnu oceněni ti hráči, kteří splní danou misi v naprostém utajení a povětšinou za sebou nenechají jedinou zbytečnou oběť. Co více, po dosažení tohoto ocenění budete odměněni také jednou z nových, ve vašem inventáři se doposud nevyskytujících, zbraní.

A tím se apropó dostáváme právě k vybavení, které je 47 k dispozici - nechybí osvědčené zbraně, jakými byla výborná škrtící struna, berreta s tlumičem a další vynikající kousky. Nově však můžete využít také služeb účinných anestetik, které na jistou dobu omráčí oběť, ale i smrtelných zbraní. Celkově jich na vás čeká více než 30 a není pochyb, že z této nabídky si vybere opravdu každý.

Dojmy z hraní

A jaké jsou tedy moje dojmy z hraní všech misí hry a také změn a inovací, které s sebou volné pokračování přináší? Předtím, než vám nabídnu jejich podrobný rozbor se vám pokusím odpovědět ve vší krátkosti - jsou veskrze dobré. Zejména větší pocit volnosti, který vám dává výběr z několika postupů, jak dokončit danou misi, jisto jistě ocení každý z vás. Máte-li rádi čisté akční střílečky, můžete se pokusit prostřílet celou lokací až k vytouženému cíli. Někdy budete úspěšní, jindy pro změnu ne. Na své si však přijdou především "hledači" každého sebemenšího detailu, kteří bezpochyby odhalí takřka každé řešení dané mise. Ani jedna z těchto dvou odlišných skupin hráčů akčních her tak nemusí být novým Hitmanem v žádném případě zklamána.

 

 

Co říci k dalším inovacím? Indikátor zájmu nepřátel o vaši osobu je velmi užitečná pomůcka, kterou oceníte prakticky při každé z misí. Častěji než v případě prvního dílu vám bude nápomocna také herní mapa, která je nyní mnohem detailnější. Často navíc zobrazuje konkrétní nepřátele v dané lokaci, můžete tak například odvodit přesné trasy jejich pohybu a mnohé další.

Celková délka hry je dobrá, zejména, pokud každou z misí budete řešit co možná nejvíce v utajení a vaše snažení se nezvrhne v pouhé přestřelky s masou nepřátel. V takovém případě vám hra opravdu dlouho nevydrží, viz. případ mnoha hráčů, kteří si na délku druhého Hitmana stěžovali. A pokud se vám i čistým způsobem podaří hru dohrát za zhruba 15 hodin (odhad), pak si ji můžete zkusit zahrát znovu - jisto jistě přijdete na další postupy, jak řešit prakticky každou z misí.

Vizuální dojem a fantastický hudební doprovod

Stejně jako v případě jedničky, i druhý díl využívá vlastního enginu firmy IO Interactive, kterému dali autoři jméno Glacier. Celkově je grafika skvělá, perfektně uhlazená a patří mezi naprostou špičku dnešní doby. Nic víc snad k ní netřeba dodávat, přesvědčit se o pravdivosti mých slov můžete také z následujících řádek.

Světlé stránky hry
  • Rozmanitost misí a lokací
  • Atmosféra
  • Perfektní melodie, hudba jako celek
  • Skvostná grafika
Temné stránky hry
  • Snad jen přílišná brutalita

Pokud jsem v prvních dojmech, napsaných při hraní preview verze, vyzdvihl originalitu a vůbec kvalitu hudebního doprovodu, pak tak musím učinit i tentokrát. Použité melodie jsou nápadité, skvěle zapadají do aktuální atmosféry i prostředí. Musím se přiznat, že za celou dobu hry jsem nezaznamenal okamžik, při kterém by mi hudba připadala nevhodná - což se mi v případě žádné hry nestalo již dobrých pár měsíců.

Závěr nebo začátek?

Nápaditý, originální a kvalitně zpracovaný, těmito slovy by se dal ve zkratce charakterizovat druhý díl. Tvůrcům se povedl skvělý návrat na herní scénu a budiž jim ke cti, že vyslyšeli četná přání fanoušků a hráčů původního Hitmana, stejně jako jeho odpůrců. Volné pokračování se tak bezpochyby povedlo a alespoň v mém případě se zařadí po bok prvního dílu na pomyslném olympu nejlepších her. I přes zjevné sympatie, které k dvojdílné sérii chovám, však s rukou na srdci nemohu dát hodnocení nejvyšší - to by si měly vysloužit jen hry přelomové a i přes jasnou dávku originality se do této společnosti Hitman 2 zařadí jen ztěží. Ale kdo ví, možná za pár let bude podobně vnímán. Dnes mi nezbývá než hodnotit vysokou známkou devět a hru doporučit každému, kdo o ní jen okem zavadí. Přeji vám hodně štěstí - věřte mi, budete ho potřebovat, protože smrt číhá na každém rohu a nikdy nevíte, zda-li právě na vás. 

Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 9/10

Zdařilé pokračování, které nezklame zaryté fanoušky ani obyčejné hráče. Hitman se vrátil ve velkém stylu jako další aspirant na akční hru roku. V jeho případě navíc platí již xkrát omílané - kdo koupí, neprohloupí! Přeji vám příjemnou zábavu ve světě smrti a obchodu se životy obyčejných lidí.

Celkové hodnocení: 9/10

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce | Stealth-akce
Výrobce: IO Interactive | Webové stránky hry
  • Rozmanitost misí a lokací
  • Atmosféra
  • Perfektní melodie, hudba jako celek
  • Skvostná grafika
  • Snad jen přílišná brutalita

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A