Recenze: Hledá se Nemo – nádherná pohádka pro nejmenší

Hledá se Nemo – film, který prolomil rekordy návštěvnosti kin na celém světě, překonal tržbami všechna předchozí díla z produkce Walta Disneyho a nyní se valí jako ohromná vlna na monitory PC, aby zachvátil svým humorem a roztomilostí další oběti po celém světě. Jak se podařilo převést příběh zřejmě největšího filmového trháku minulého roku do herní podoby, to se můžete dozvědět v naší recenzi.

Typ hry: akční adventura pro děti
Minimální konfigurace: P2 266 MHz, 64 MB RAM, 160 MB na HDD, 8 MB graf. karta
Doporučená konfigurace: P2 300 MHz a vyšší, 128 MB RAM, 160 MB na HDD, 16 MB graf. karta
Testovací konfigurace: P2 400 MHz, 256 MB RAM, 40 GB na HDD, GeForce 2 Ti
Výrobce: Disney Interactive (
Distributor: THQ (
Distribuce v ČR: CD Projekt (

Během minulého roku jste mohli v českých kinech shlédnout nový, velice úspěšný film z dílny Walta Disneye a filmového studia Pixar s názvem Hledá se Nemo.

Hladoví nebo najezení žraloci? * Spočítáte všechny ryby? * Konečně všichni pohromadě

Film určený dětskému publiku se zalíbil svým zpracováním nejen této cílové skupině, ale získal si velkou popularitu také u dospělých, ať již svým příběhem, humornými scénkami, propracovanými charaktery jednotlivých rybích postav či precizně provedeným grafickým zpracováním. Cílem této recenze však není ohodnotit jednotlivé prvky samotného filmu (které se z velké části staly součásti aktuálního herního titulu), ale zaměřit se na stejnojmennou hru, kterou můžete v současné době zakoupit v českých prodejnách.

Zachraňte Nema!

Od zpracování filmové předlohy do herní podoby se očekává dodržení příběhu tak, jak jej známé z původního díla. Herní titul Hledá se Nemo se pevně (jako sasanka skály:-)) drží známého příběhu tří hlavních postav (Nema, Marlina a Dory), který se odehrává pod mořskou hladinou a do kin již přitáhl miliony diváků. Vše začíná neposlušným chováním rybky jménem Nemo, která se i přes mnohá varování svého otce přiblíží na nebezpečnou vzdálenost k trupu člunu, kde je záhy odchycena vášnivým potápěčem. Naštěstí (pokud se tak tomu dá říci) je oné situace svědkem Nemův otec Marlin (statečnosti mu do vínku nebylo moc přáno), který se nicméně vrhá na záchrannou výpravu za svým synem.

Není krásná? * Ty oči jsou zvláštní * Rybí dorozumívání

Jedinou stopou, kde hledat uneseného syna, se záhy ukáže být třetí postava příběhu, rybka jménem Dory (obětavá a statečná postava s jedinou vadou na kráse – krátkodobou pamětí, která mnohdy vyústí v řadu zábavných scén). Na záchranné výpravě tato dvojice zažije mnoho dobrodružství, která hráči budou moci zažít společně s nimi. Nemo (unesen, přepraven a zavřen do akvária v zubní ordinaci) se nehodlá jen tak vzdát své svobody a chce z jeho dočasného vězení uniknout. Příběh hry je tedy rozdělen do dvou částí a sleduje jednotlivě záchrannou výprava Marlina a Dory nebo Nemův plán na útěk z akvária. Obě části se střídají v závislosti na postupu ve hře.

Jak se to hraje?

Nikoho z vás asi nepřekvapí, že je hra - stejně jako film - určena dětskému publiku. Nečekejte proto složité ovládání nebo nějaký složitý přístup. Jakýkoliv prvek ve hře je zpracován co nejjednodušeji a nejefektněji. Během celého hraní jsem nenašel ani náznak nějakých složitých prvků (těžké hádanky, nepřehledné hledání věcí a další), které by mohly ztížit hru pro malé pařánky.

Želví expres * Populace akvária * Minihra chytání bublinek

Na začátku máte na výběr jednoho z několika z Nemových spolužáků, který poslouží jako ukládací pozice (hra se průběžně ukládá automaticky). Nedílnou součástí nových her je také možnost zapnutí textových titulků, kterou můžete nalézt i zde. Díky přítomnosti skvělého českého dabingu jsem však tuto možnost s klidem oželel, ale pro procvičení dětí ve čtení je to přímo stvořené. K ovládaní budete během celého hraní potřebovat jen myš, se kterou budete provádět všechny herní aktivity od sbírání předmětů, pohybování a přesouvání rybek na scéně až po klikání na jednotlivé prvky v každé z lokací hry.

Hvězdice pozoruje kalendář * Totemová minihra * Jaký tam asi pasuje?

K dispozici pro sbírání a používání různých předmětů je připraven inventář, který během hraní využijete jen příležitostně. Důležité tlačítko během hry naleznete vpravo dole, pomocí něho se budete moci přepínat mezi dvojící Marlina s Dory a uvězněným Nemem. Toto tlačítko hraje při postupu hrou důležitou roli.

Zábavné putování s trochou miniher

Během cesty k záchraně Nema navštívíte spoustu podmořských lokací (klasické mořské dno, potopenou loď, podmořský příkop a další), ve kterých kromě příběhových předmětů a postav naleznete spoustu rozličných překvapení ve formě zábavných hříček - poznáte je po přejetí ukazatelem myši (změní se ze žluté barvy na červenou). Tyto zábavné prvky neslouží k postupu v příběhu, ale jsou povedeným zpestřením hry, které navodí tu správnou atmosféru při již tak vtipném putování.

Seznamte se (Marlin a Dori) * Výběr filmečků a miniher * Skákání přes medůzy

Během hraní se budete čelit různým hlavolamům či minihrám, které procvičí rozličné „dětské“ schopnosti (inteligenci, paměť, postřeh a také rychlost). Jedná se o úkoly typu nalezení vhodného klíče do klíčové dírky, umisťování kamínků jednotlivých tvarů do příslušných otvorů nebo kličkování mezi želvami v mořském proudu a sbírání vlaječek k ukončení trasy... vždy jde o další zábavné zpestření,  které si budete moci vychutnat i po dokončení hry. Tyto minihry nejsou nijak obtížné a měly by je zvládnout i sedmileté děti, kterým je také tato hra určena.

Jako ve filmu

Grafické a zvukové složce tohoto titulu se nedá nic vytknout. Vše od animace postav až po jednotlivé prvky podmořského dna vypadá přirozeně a každá součást zapadá do 3D prostředí, ve kterém se dá lehko orientovat a nalézt správný postup či předmět. Po splnění jednotlivých částí v příběhu  čeká na hráče odměna ve formě humorných sekvencí z filmu, které leckomu připomenou návštěvu tohoto zábavného příběhu v kině - a některé hříšníky alespoň přinutí dodatečně film shlédnout.

• Zábavný příběh
  • Humorný nádech
  • Snadné ovládání
  • Perfektní český dabing
  • Řada pestrých miniher
  • Pro některé hráče krátká herní doba

Druhou část zážitku obstará zvuková stránka - povedený dabing a jednotlivé zvuky v podmořském prostředí. Na dabingu se podíleli všichni protagonisté, které jste mohli slyšet ve filmu (Ivan Trojan, Barbora Munzarová, Jiří Macháček, Marek Páleníček, Martin Štěpánek, Karel Heřmánek a další). Nelze mu proto nic vytknout, je jedním z mála, který mě u české produkce nezklamal. Pochvalu zaslouží i zvukové efekty, které můžete zaslechnout na dně moře - v každé lokaci je tvoří bublání šplouchání a další zvuky, které k podmořskému světu náleží.

Úspěch zaručen

Předem upozorňuji, že hra je určena viditelně pro děti a to ještě takové, které netráví denně u počítače dvě a více hodin. Ostatní hráči dokáží hru dohrát během jedné hodiny (i méně), zatímco menší pařánci si s ní umí vyhrát i několik hodin - s možností kdykoliv si znovu zahrát jednotlivé minihry se pak trvanlivost tohoto titulu v jejich rukou prodlouží na neurčito. Tím bych vás v žádném případě nechtěl odradit od tohoto skvělého titulu, který mě jednoznačně nadchnul – jen musíte vědět, že Walt Disney nám po nějaké době nadělil krásnou a zábavnou... pohádku pro děti – nic víc, nic míň.

Ovládání: 10/10
Hratelnost: 10/10
Humor: 10/10

Báječná hra pro vaše malé synáčky, dcerunky, bratránky... a tak dále. Milá, vtipná, veselá, jednoduchá, zábavná – a přitom technicky perfektně zpracovaná, přičemž výsledný filmový dojem podtrhuje naprosto dokonalý český dabing. V rámci žánru a cílové skupiny jistá koupě!

Závěrečné hodnocení: 8,5/10