Recenze: HoMaM 5: Tribes of the East – mohutné finále

Příběh pátého dílu série Heroes of Might and Magic by se měl završit hnedle v druhém datadisku. A co že se nám to válí v mechanice? Ano, můžete s námi nahlédnout právě na Tribes of the East.
Recenze: HoMaM 5: Tribes of the East – mohutné finále

Platforma: PC
Typ hry: RTS
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: Procesor 1,5 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 3 GHz, 1 GB RAM, 256 MB grafická karta
Výrobce: Nival Interactive
Vydavatel: Ubisoft
Distributor v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Homepage:
http://www.mightandmagic.com/, http://www.cdprojekt.cz/homm5/

Jedni by to nazvali důstojným rozšířením, jiní zase nastavovanou kaší. Datadisk k Heroes of Might and Magic 5 s sebou přináší slušnou řádku změn, ale přesto mne nechává na vážkách. Vše nasvědčuje tomu, že autoři prostě chtěli pátý díl dodělat a začít pracovat na něčem dalším, však on si to někdo koupí. Otázkou však zůstává, zda se hra i tak nevyplatí koupit.

Tribes of the East je rozšíření, k jehož hraní nepotřebujete původní hru. Samozřejmě se všemi klady a zápory z tohoto plynoucími, jako je třeba vyšší cena. Tento problém se však podařilo společnosti CD Projekt vyřešit, když nabídla možnost vlastníkům původní hry (nebo prvního datadisku) pořídit si datadisk za sníženou cenu. Pokud však nechcete, původní hru k hraní datadisku mít nemusíte, jen pak neokusíte všechny strany konfliktu.

   
Hořím touhou po krvi * Tomuhle se říká férovka * It seems your terms are not acceptable

Když už jsem u těch bojujících, již jsem se docela podrobně rozepisoval o nové frakci v prvních dojmech z hraní, ale pro jistotu připomenu, že přibyli Orkové. Rasa zaměřená především na sílu a protimagickou ochranu, bojující věčně s krvavým šílenstvím, prostě rození bojovníci. Skvěle zapadají mezi ostatní strany, nejsou ani příliš silní, ani slabí, prostě autorům se povedlo.

Co se jim však povedlo méně je právě ono bojové šílenství. Na první pohled vypadá skvěle – čím více zabíjíte, tím jsou vaše jednotky silnější, ale v praxi tomu tak není. Hlavním problémem je neskutečné kolísání hladiny krve, takže po taktické stránce s tímto faktorem v podstatě nemůžete počítat. Navíc zapomeňte na to, že schopnost využijete, třeba při obléhání hradu, přestože váš hrdina vlije nějakou tu zuřivost do žil ještě před bitvou. Čekání na proražení hradeb vyčerpává a právě když ochranu potřebují, jsou nejzranitelnější. Navíc se často stává, že než se efekt projeví, je už dávno po bitvě a v příštím boji začínáte nanovo.

I když by se dalo předpokládat, že za Orky budete v kampani hrát častěji, není tomu až tak. Ano, za Orky sice bojujete v prologu a druhé ze tří kampaní, první a závěrečná vás však vrátí zpět k původním rasám. Na druhou stranu, aspoň si v praxi vyzkoušíte nové jednotky většiny frakcí, ať už na vaší straně, nebo v roli protivníků. Každá základní jednotka totiž získala další možnost vylepšení, takže závisí jen na vás kterým směrem se bude vaše armáda ubírat.

  
Máš něco proti barbarům? * Krev, víc krve! * Nejlepší přítel upíra

Opět musím autory pochválit, protože se jim nové jednotky povedlo udělat dostatečně vyrovnané se starými a tak opravdu nejvíce záleží na vašem vkusu a taktice, než na předem daném přehnaném posílení. Obě vylepšení mají většinou svůj smysl a vaše armáda se tak lehce stane variabilnější. A pokud už nyní vzdycháte, kdo že se to má ty skoro dvě stovky nových jednotek učit, tak mi věřte, že to jde hodně rychle.

Pokud si však myslíte, že rychle vám půjde i postup hrou, tak jste na omylu. Tvůrci se rozhodli, že prodlouží herní čas vysokou obtížností některých misí. Přehnaná setkání jen tak po cestě vás sice budou opruzovat, ale  bojovat se dá. Horší však je, že prodloužení zajistili ještě jedním způsobem, ale asi ne záměrně. Po chvíli hraní zjistíte, že snad hru nikdo netestoval. Dostala mě již první mapa první kampaně, tak rychle na chyby narazíte.

Představte si hru za Nekropoli, kdy hlavní hrdinou je rytířka. Pomineme-li, že hned jako jedna z prvních voleb postupu je jí nabídnuta schopnost posilovat žijící jednotky, byl jsem lehce překvapen průběhem mise. V jisté části musíte poskládat klíč ze dvou částí, které stráží draci. Na první misi kampaně je to docela hodně, ale dobře. Problém je, že pokud nejste dostatečně rychlí, může některého z draků zabít protivník a ani po jeho smrti nezískáte půlku klíče. A to ani nemluvím o různých problémech s rozhovory, kdy mizí postavy, nebo se zmateně objevují.

  
Až mi doneseš víc chocholků * Tenhle rozhovor se zrovna nepovedl * Zabij draka, zachraň hrob

Když už jsem u toho mluvení, záměrně jsem si sehnal pro srovnání anglickou verzi hry a, jak by řekli naši spoluobčané ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, never móre. Občas si někdo stěžoval na český překlad, ale ten je, pominu-li hromadné jednomužné pokřiky, hodně kvalitní. Přeci jen, tvůrci jsou Žabožrouti a tak se nejspíš nikdo s anglickou lokalizací moc nepáral. Můžete být rádi, že se u nás hra prodává v češtině.

Po pravdě řečeno, čekal jsem od Tribes of the East víc. Ano, datadisk přináší novou rasu, stejně jako hodně nových jednotek, ale je neskutečně nedotažený. Vím, že vyjdou patche, ale proč by si někdo měl kupovat polotovar, který pak musí ještě opravovat? Lépe než kampaně nevalné kvality mohli autoři vsadit na komunitu kolem hry samotné, ta určitě vytvoří omocí editoru nejednu mapu a kampaň. A, dovolil bych si tvrdit, že nejspíš budou lépe otestované.

Podívám-li se na hru samotnou a nechám-li se unášet obrazy a zvukem, neobjevím stejně nic nového pod sluncem. Ve srovnání s původní hrou se snad nic nezměnilo, grafika vypadá stále stejně, hudbu jsem snad již všechnu slyšel a zvuky zůstávají klasické. Ostatně, nebylo moc co měnit, jen nové jednotky mají animace zase o něco povedenější, což je jen dobře.

Světlé stránky hry
  • Nové možnosti vylepšení
  • Orkové
  • Závěr děje HoMaM 5
  • Lokalizace
Temné stránky hry
  • Neotestované
  • Nic moc nového
  • Občas až zbytečně obtížné

Na Tribes of the East je vidět, že autoři už pomalu myslí na šestý díl Hereoes of Might and Magic, namísto aby práce na datadisku dotáhli do konce. Časem se snad najdou lepší důvodu ke koupi, nyní je to pouze normální datadisk.

Grafika: 7/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 6/10

Nemastné a neslané dokončení děje. Kdyby místo toho tvůrcivěnovali čas přípravě dalšího dílu, udělali by lépe.

Celkové hodnocení: 6/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: Nival Interactive | Webové stránky hry
  • Nové možnosti vylepšení
  • Orkové
  • Závěr děje HoMaM 5
  • Lokalizace
  • Neotestované
  • Nic moc nového
  • Občas až zbytečně obtížné

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

13.  12.  2017 | | 19 N/A
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na skvělé nové pařby

Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na s…

Vánoce jsou za rohem a náš seriál speciálů je u konce. Pro majitele herní konzole Xbox One tady máme několik letošních tipů na dárek.

včera | | 5 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

dnes |
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A