Recenze: HoMaM 5: Tribes of the East – mohutné finále

Příběh pátého dílu série Heroes of Might and Magic by se měl završit hnedle v druhém datadisku. A co že se nám to válí v mechanice? Ano, můžete s námi nahlédnout právě na Tribes of the East.
Recenze: HoMaM 5: Tribes of the East – mohutné finále

Platforma: PC
Typ hry: RTS
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: Procesor 1,5 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 3 GHz, 1 GB RAM, 256 MB grafická karta
Výrobce: Nival Interactive
Vydavatel: Ubisoft
Distributor v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Homepage:
http://www.mightandmagic.com/, http://www.cdprojekt.cz/homm5/

Jedni by to nazvali důstojným rozšířením, jiní zase nastavovanou kaší. Datadisk k Heroes of Might and Magic 5 s sebou přináší slušnou řádku změn, ale přesto mne nechává na vážkách. Vše nasvědčuje tomu, že autoři prostě chtěli pátý díl dodělat a začít pracovat na něčem dalším, však on si to někdo koupí. Otázkou však zůstává, zda se hra i tak nevyplatí koupit.

Tribes of the East je rozšíření, k jehož hraní nepotřebujete původní hru. Samozřejmě se všemi klady a zápory z tohoto plynoucími, jako je třeba vyšší cena. Tento problém se však podařilo společnosti CD Projekt vyřešit, když nabídla možnost vlastníkům původní hry (nebo prvního datadisku) pořídit si datadisk za sníženou cenu. Pokud však nechcete, původní hru k hraní datadisku mít nemusíte, jen pak neokusíte všechny strany konfliktu.

   
Hořím touhou po krvi * Tomuhle se říká férovka * It seems your terms are not acceptable

Když už jsem u těch bojujících, již jsem se docela podrobně rozepisoval o nové frakci v prvních dojmech z hraní, ale pro jistotu připomenu, že přibyli Orkové. Rasa zaměřená především na sílu a protimagickou ochranu, bojující věčně s krvavým šílenstvím, prostě rození bojovníci. Skvěle zapadají mezi ostatní strany, nejsou ani příliš silní, ani slabí, prostě autorům se povedlo.

Co se jim však povedlo méně je právě ono bojové šílenství. Na první pohled vypadá skvěle – čím více zabíjíte, tím jsou vaše jednotky silnější, ale v praxi tomu tak není. Hlavním problémem je neskutečné kolísání hladiny krve, takže po taktické stránce s tímto faktorem v podstatě nemůžete počítat. Navíc zapomeňte na to, že schopnost využijete, třeba při obléhání hradu, přestože váš hrdina vlije nějakou tu zuřivost do žil ještě před bitvou. Čekání na proražení hradeb vyčerpává a právě když ochranu potřebují, jsou nejzranitelnější. Navíc se často stává, že než se efekt projeví, je už dávno po bitvě a v příštím boji začínáte nanovo.

I když by se dalo předpokládat, že za Orky budete v kampani hrát častěji, není tomu až tak. Ano, za Orky sice bojujete v prologu a druhé ze tří kampaní, první a závěrečná vás však vrátí zpět k původním rasám. Na druhou stranu, aspoň si v praxi vyzkoušíte nové jednotky většiny frakcí, ať už na vaší straně, nebo v roli protivníků. Každá základní jednotka totiž získala další možnost vylepšení, takže závisí jen na vás kterým směrem se bude vaše armáda ubírat.

  
Máš něco proti barbarům? * Krev, víc krve! * Nejlepší přítel upíra

Opět musím autory pochválit, protože se jim nové jednotky povedlo udělat dostatečně vyrovnané se starými a tak opravdu nejvíce záleží na vašem vkusu a taktice, než na předem daném přehnaném posílení. Obě vylepšení mají většinou svůj smysl a vaše armáda se tak lehce stane variabilnější. A pokud už nyní vzdycháte, kdo že se to má ty skoro dvě stovky nových jednotek učit, tak mi věřte, že to jde hodně rychle.

Pokud si však myslíte, že rychle vám půjde i postup hrou, tak jste na omylu. Tvůrci se rozhodli, že prodlouží herní čas vysokou obtížností některých misí. Přehnaná setkání jen tak po cestě vás sice budou opruzovat, ale  bojovat se dá. Horší však je, že prodloužení zajistili ještě jedním způsobem, ale asi ne záměrně. Po chvíli hraní zjistíte, že snad hru nikdo netestoval. Dostala mě již první mapa první kampaně, tak rychle na chyby narazíte.

Představte si hru za Nekropoli, kdy hlavní hrdinou je rytířka. Pomineme-li, že hned jako jedna z prvních voleb postupu je jí nabídnuta schopnost posilovat žijící jednotky, byl jsem lehce překvapen průběhem mise. V jisté části musíte poskládat klíč ze dvou částí, které stráží draci. Na první misi kampaně je to docela hodně, ale dobře. Problém je, že pokud nejste dostatečně rychlí, může některého z draků zabít protivník a ani po jeho smrti nezískáte půlku klíče. A to ani nemluvím o různých problémech s rozhovory, kdy mizí postavy, nebo se zmateně objevují.

  
Až mi doneseš víc chocholků * Tenhle rozhovor se zrovna nepovedl * Zabij draka, zachraň hrob

Když už jsem u toho mluvení, záměrně jsem si sehnal pro srovnání anglickou verzi hry a, jak by řekli naši spoluobčané ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, never móre. Občas si někdo stěžoval na český překlad, ale ten je, pominu-li hromadné jednomužné pokřiky, hodně kvalitní. Přeci jen, tvůrci jsou Žabožrouti a tak se nejspíš nikdo s anglickou lokalizací moc nepáral. Můžete být rádi, že se u nás hra prodává v češtině.

Po pravdě řečeno, čekal jsem od Tribes of the East víc. Ano, datadisk přináší novou rasu, stejně jako hodně nových jednotek, ale je neskutečně nedotažený. Vím, že vyjdou patche, ale proč by si někdo měl kupovat polotovar, který pak musí ještě opravovat? Lépe než kampaně nevalné kvality mohli autoři vsadit na komunitu kolem hry samotné, ta určitě vytvoří omocí editoru nejednu mapu a kampaň. A, dovolil bych si tvrdit, že nejspíš budou lépe otestované.

Podívám-li se na hru samotnou a nechám-li se unášet obrazy a zvukem, neobjevím stejně nic nového pod sluncem. Ve srovnání s původní hrou se snad nic nezměnilo, grafika vypadá stále stejně, hudbu jsem snad již všechnu slyšel a zvuky zůstávají klasické. Ostatně, nebylo moc co měnit, jen nové jednotky mají animace zase o něco povedenější, což je jen dobře.

Světlé stránky hry
  • Nové možnosti vylepšení
  • Orkové
  • Závěr děje HoMaM 5
  • Lokalizace
Temné stránky hry
  • Neotestované
  • Nic moc nového
  • Občas až zbytečně obtížné

Na Tribes of the East je vidět, že autoři už pomalu myslí na šestý díl Hereoes of Might and Magic, namísto aby práce na datadisku dotáhli do konce. Časem se snad najdou lepší důvodu ke koupi, nyní je to pouze normální datadisk.

Grafika: 7/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 6/10

Nemastné a neslané dokončení děje. Kdyby místo toho tvůrcivěnovali čas přípravě dalšího dílu, udělali by lépe.

Celkové hodnocení: 6/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: Nival Interactive | Webové stránky hry
  • Nové možnosti vylepšení
  • Orkové
  • Závěr děje HoMaM 5
  • Lokalizace
  • Neotestované
  • Nic moc nového
  • Občas až zbytečně obtížné

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A