Milovníci sci-fi real-time strategií si jistě dobře pamatují na konec roku 1999, kdy vyšla hra s nenápadným jménem Homeworld. To, co tento veskrze revoluční počin přinesl, pro něj znamenalo jasné zařazení mezi herní skvosty, ve kterých dodnes měří svoje síly spousta hráčů celého světa. Budou mít ale důvod měnit za mladšího bratříčka?
Platforma: PC
Typ hry: strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 833MHz, 256MB RAM, 32MB grafická karta, 1,2GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1,4GHz, 512MB RAM, 64MB grafická karta, 1,2GB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8GHz, 256MB RAM, GeForce 3 Ti 128MB, 1,2GB HDD
Výrobce: Relic Entertainment (http://www.relic.com)
Distributor: Sierra (http://www.sierra.com)
Distribuce v ČR: Cenega (http://www.cenega.cz)
Homepage: http://www.homeworld2.sierra.com
Na tuto otázku vám pomůžeme nalézt odpověď právě prostřednictvím následující recenze. A bude to hledání vskutku komplikované, stejně jako naše dojmy z Homeworld 2 (H2).

Přesuny více jednotek vypadají dost dobře

Pruhovaný nepřítel zase něco chystá * Mateřská loď vypadá fantasticky
Je jasné, že se díky svému předchůdci H2 rychle zařadil mezi ostře sledované tituly, nadšeně očekávané všemi příznivci původní hry. Aby také ne! Důvody jsme zmínili před časem v preview, které jistě máte důkladně přečtené:-), takže se jimi nyní zabývat nebudeme. Pojďme si hru rozebrat chronologicky tak, jak na vás bude působit od instalace až po závěrečný filmeček.
Očekávání
Třídy jednotek |
FIGHTER CLASS
Tvoří základ bojové síly a zpočátku vaši jedinou vysoce mobilní ozbrojenou sílu. Patří sem Scout (v podstatě na nic:-), staví se po třech), Interceptor (na obrázku; účinný proti jiným fighterům) a Bomber (silná a používaná jednotka i později ve hře, účinný proti korvetám a fregatám). Interceptor a bomber se staví po pěti. |
CORVETTE CLASS
Silnější, ale stále rychlé jednotky. Staví se po třech a tvoří vynikající podporu fregatám. Patří sem Gunship (proti fighterům), Pulsar Gunship (na obrázku; skvělá proti všemu většímu) a Minelayer (její miny se vždycky hodí:-)). Vhodná kombinace prvních dvou lodí s lehkou podporou fregat vám v první polovině hry hodně pomůže. Hodí se však vždy...
|
FRIGATE CLASS
Sbírka větších a silnějších lodí. Nejsou tolik pohyblivé, ale vynahrazují to silnějším pancéřováním a útočnou silou. Patří sem Torpedo Frigate (proti větším lodím), Flak Frigate (na obrázku; vynikající proti fighterům - ale pozor na bombery), Ion Cannon Frigate (obávaná a silná, ideální ve skupinkách s dobrou podporou), Marine Frigate (k ovládnutí nepřátelských lodí) a Defense Field Frigate (nakrátko odvrací všechnu střelbu v dosahu od spřátelených lodí).
|
CAPITAL CLASS
Zahrnuje největší a také nejsilnější křižníky. Patří sem Carrier (může vyrábět a převážet jednotky a sloužit jako mobilní základna pro vykládání surovin), Destroyer (ničivá masivní loď, natočí se k nepříteli bokem a čtyři obrovské kanóny vše vyřídí) a Battlecruiser (na obrázku; silnější a mocnější křižník už si v Homeworld 2 vyrobit nemůžete, disponuje ohromným arzenálem a několika vychytávkami jako vyřazení motorů nepřítele z provozu apod.)
|
MOTHERSHIP CLASS
Kromě mateřské lodi sem patří ještě Shipyard (na obrázku), tedy místo pro výrobu lodí, které jsou tak velké, že jejich produkci nemůže obstarávat Mothership.
|
PLATFORM CLASS
Zahrnuje platformy, které umístíte na strategické místo ve vesmíru, jenž pak tyto budou horlivě bránit. Můžou tak sloužit jako obrana vzdálených míst, kde probíhá těžba. Po umístění s nimi však již nelze hnout. Patří sem Gun Platform a Ion Bean Platform (na obrázku).
|
PROBE/UTILITY CLASS
Patří sem tři sondy: Probe (prostě hlídá), Proximity Probe (vidí i skryté jednotky) a Sensor Distorsion Probe (ruší činnost nepřátelských sond). Jakmile někde sondu umístíte, už ji od tam nedostanete. Dále sem patří Mobile Rafinery (pokud nechcete použít Mothership nebo Carrier) a Resource Collector (na obrázku; kromě sběru surovin může opravovat větší lodě, tj. ty, co se staví po jedné:-)).
|
|
Po bezproblémové instalaci na vás vykoukne menu v duchu celkově jednoduchého, účelného a výborně funkčního designu celého herního interface. Intro, stejně jako veškeré FMV sekvence mezi misemi, je černobílé, což vypadá poměrně stylově. Zlehka vám nastíní příběh - jako teď já - tudíž vězte, že klid po překonání nepřítele a nalezení domovského světa na závěru "jedničky" neměl trvat příliš dlouho. Objevil se nový, ještě nebezpečnější nepřítel - prastará rasa Vaygrů - a aby toho nebylo málo, proslýchá se něco o proroctví, podle něhož se má vrátit Sajuuk - ten, jehož ruce tvoří to, co je - a započít tak konec všeho.

Detaily textur vás uchvátí * Všechno v H2 vypadá tak pěkně uspořádaně

Pulsar korvety v praxi
Opět tedy byla vybudována majestátná mateřská loď a Hiigarané se znovu musí připravit na válku. Získali svůj domov a impérium, nyní ho musí bránit a nalézt svůj osud. Jejich cesta je zavede do nejvzdálenějších koutů galaxie, kde budou hledat prastaré artefakty, bojovat o svou holou existenci s mocnými Vaygry a zjišťovat pravdu o Sajuukovi a sobě samých. Nu a vy s nimi, samozřejmě:-).
Euforie
Tak nějak by se dal nazvat stav od prvního nahrání mise až do uplynutí několika málo hodinek pařby. To, co na vás vybafne z monitoru, jste ve strategii ještě neviděli a troufám si říct, že jen tak neuvidíte. Fantastické modely všech lodí, značná rozličnost designu Hiigarianských a Vaygyrských letounů, neuvěřitelně detailní textury, působivé grafické efekty, množství lodí bojujících proti sobě, rozlišení až 2048*1536(!) pixelů a to vše běhá krásně plynule bez jediného zaškobrtnutí (na testovací sestavě při rozlišení 1024*768*32 a maximálních detailech).

Ztráta Carrieru by se dala snést, ale druhá situace věští oblíbené "Mission Failed"
Vynikající a bezkonkurenční grafika skloubená z geniálně jednoduchým ovládáním (jinak by skvělá podívaná neznamenala vůbec nic) jsou prvním obrovským lákadlem H2. Ostatně ovládání se od původního Homeworldu (resp. Cataclysmu) příliš nezměnilo, takže jako předtím levým myšítkem označujete lodičky, pravím provádíte akci (popř. s pomocí tlačítek alt, shift či ctrl), no a prostředním soustředíte obraz na právě označenou jednotku. Kolečko pak přirozeně slouží k zoomování.

Dokonce i textury torpéd jsou precizní * Probíhá proces infiltrace
I samotný herní systém je jednoduchý, zaměřený především na neustávající svižnou akci. Těžíte okolní asteroidy, což vede ke svižnému zvětšování vaší zásoby "resource units", tedy surovin. Za ty pak stavíte jednotky, rozdělené do několika tříd (blíže viz tabulka). Můžete si rovněž zvolit, jestli letadélka budou rovnou vylétávat z výrobního modulu (může být i na velkých lodích - tedy nejen na Mothership), nebo zůstanou pěkně v bezpečí doku (netýká se fregat). Postupem času dostanete přístup ke zkoumání nových technologií a tudíž i k novým jednotkám... a tím i k dalším technologiím... a tak dále.
Nejistota
Po nějaké době hraní se však začne dostavovat takový... divný pocit. Pocit, jako že není něco v pořádku, ačkoli nejste přesně schopni říci, co to je. Až po čase vám to začne docházet. První obrovskou chybou autorů, hodnou pranýře, je odebrání tolik oblíbených formací. Vždyť ony právě byly elementem, dodávajícím jinak hodně zběsilé akci nutnost strategicky přemýšlet. Kampak se asi poděla moje oblíbená claw formace, jíž jsem si tak zamiloval pro to, jak vypadala a jak byla účinná proti malým fighterům? Kam zmizela sphere formace proti velkým křižníkům? Úplně se vám to bojím říct.
Tak jo. Formace jsou tři. Skoro se od sebe neliší a fungují jen při přesunu - v boji si jednotky dělají, co chtějí. Jinými slovy jakoby ani formace ve hře nebyly. Rovněž nechápu, proč nelze měnit formaci jednotek, které se vyrábí po více kusech (fightery a korvety). Vylétnou z továrny v deltě a tu si drží až do bídného rozprášení Vaygyrskou armádou. V tomto ohledu se jedná o obrovské zklamání a krok zpět ve vývoji tak kvalitní strategie, jakou byl Homeworld.

Návrh vs. konečná podoba ve hře
V této fázi hraní se vám do mysli začne vkrádat otázka "K čemu je vlastně všechno to pozlátko, když celkový průběh hry se od vynikající strategie přiklonil k hrám typu vyrob-horu-jednotek-a-vymlať-nepřítele?". Možná si řeknete, že jste za své peníze dostali sakra málo, a tak se přeci jenom do hraní ještě na chvíli ponoříte. A uděláte dobře, poněvadž H2 má na víc, než vám doposud ukázal.
Vystřízlivění
Po úleku na konci euforického hraní se konečně dostáváme nohama na pevnou zem a hledíme na hru, bojácně se choulící v rohu před naším inkvizitorským pohledem, s úmyslem nenechat ji před námi skrýt jediný náznak dobré hratelnosti. Předně si uvědomíme, že H2 je vlastně strategií, čili na ní logicky začneme hledat jiné strategické prvky, než posílání jednotek z místa A do místa B přes nepřáteli zamořené místo C. Najednou začneme zjišťovat, že ve hře ještě pro strategii zůstalo místa dost.

Ion Cannon Frigate * Chimera Station
Může za to dobře navržený systém jednotek a koneckonců i způsob jejich výstavby. Nestane se vám tak jako v jiných RTS, že si prostě postavíte co to půjde nejsilnějších jednotek, které máte zrovna k dispozici, a s tím porazíte počítačovou AI na hlavu. Každá jednotka má pečlivě vybalancovanou účinnost proti jednotlivým třídám, což vás nutí důkladně kombinovat zastoupení jednotlivých letadélek ve vaší útočné grupě. Ba co víc, jednotek nemůžete stavit kolik se vám zlíbí, ale pouze určitý počet od každé třídy. To není zase až tak moc nezvyklé, spíš jde o to, že tento počet je poměrně nízký (zvláště v případě korvet), čímž každá pidilodička pro vás může znamenat rozdíl mezi vítězstvím a porážkou.
Uninstall?
Těžká to otázka. Na rovinu vám musím říct, že Homeworld 2 je dost dobrou hrou. Některé inovace oproti předchozím dílům prostě asi přes srdce nepřeneseme (takže by je mohl opravit nějaký patch), ale samotná hratelnost je na slušné úrovni. Poměrně atraktivní příběh spolu s uchvacující grafikou a kvalitním ovládáním je zárukou, že se budete skvěle bavit. Navíc obtížnost je (jak jsme u Homeworldu zvyklí) trošku výše, takže vám tahle gameska chvíli vydrží.

Vaygr Fighter * Destroyer
Přeci jenom další z určitých strategických faktorů je nutnost neustále se přesouvat na nová a nová místa se surovinami. Vaši těžařskou kolonii je třeba dobře bránit, takže v podstatě máte dvě možnosti. Rozmělnit obranu na dvě části a riskovat, že nebude na jednom z míst (těžaři x Mothership) stačit? Nebo cestovat také s mateřskou lodí i za cenu přibližování se k nepřátelskému území a riskujíce ztráty všeho v jednom mocném útoku protivníka?
Poněkud jinak to ale nejspíš bude s multiplayerem. Pakliže jste si oblíbili některého ze starších brášků H2, asi vám junior moc k srdéčku nepřiroste. Prostě rozehrát bitvu s kamarádem při vědomí, že patrně rozhodne spousta věcí - ale ne strategický um - je lehce demotivující. Bitva o suroviny tak může být jedinou zajímavostí a nejsem si jistý, jestli má cenu opustit část hratelnosti kvůli lepší grafice. Myslím, že si odpovíte sami.
Světlé stránky hry |
- lehce inovovaný přístup ke stavbě jednotek
- atmosféra, in-game animace posouvající příběh
- jednoduchý design a interface
- obtížnost
- nutnost používat slabé jednotky i v pozdějších fázích
- vynikající grafika
|
Temné stránky hry |
- nevýrazný hudební doprovod
- nepříliš velká atraktivita multiplayeru
- absence formací => příklon k akci
|
Homeworld 2 má přesto každopádně potenciál stát se úspěšným a ceněným titulem. Možná je to jeho osobitou atmosférou, kterou vám v současnosti žádná vesmírná RTS neobstará. Možná i tak trošku těží z úspěchu Homeworldu a Cataclysmu. Rozhodně ale vím jednu věc: jestli vás zajímá tento druh strategií, budete se u Homeworldu 2 výborně bavit.
Grafika: 10/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 6/10
Ovládání: 9/10
Hratelnost: 7/10
Důstojné pokračování legendy mezi 3D vesmírnými strategiemi s nádhernou grafikou, avšak mrzutým příklonem k akčnosti. Stále se však jedná o vysoce áčkový titul.
Závěrečné hodnocení: 7,7/10
- lehce inovovaný přístup ke stavbě jednotek
- atmosféra, in-game animace posouvající příběh
- jednoduchý design a interface
- obtížnost
- nutnost používat slabé jednotky i v pozdějších fázích
- vynikající grafika
- nevýrazný hudební doprovod
- nepříliš velká atraktivita multiplayeru
- absence formací => příklon k akci