Recenze: Hot Wheels World Race – síla jednoduchosti

Vůně spálených pneumatik, rozlitý olej, řvoucí motory a zvýšená hladina adrenalinu v krvi vás čeká ve hře Hot Wheel: World Race. Pakliže patříte k příznivcům extrémních sportů nebo zavitým fandům motorismu a líbila se vám před pár lety Rollcage, neměla by vás recenze na novou zběsilou arkádu rozhodně minout.
Recenze: Hot Wheels World Race – síla jednoduchosti

Platforma: PC
Typ hry: Arkádové závody
Multiplayer: ano
Doporučená konfigurace: Intel Pentium III nebo AMD Athlon 600 MHz CPU, 128 MB RAM, 3D grafická karta 32 MB, DirectX 9
Testovací konfigurace: Athlon 1.7 GHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta
Oficiální stránky:
http://www.hotwheels.com
Výrobce hry: THQ (
www.thq.com)
Distributor hry: Climax (
http://www.climax.co.uk/)
Distributor v ČR: Cenega (
www.cenega.cz)

Stejně jako ostatní, i já jsem si jako malý kluk rád hrával s autíčky a jako tehdejší vášnivý sběrač tzv. „angličáků“ byla pro mne jakýmsi kultem značka MatchBox Toys. Jenomže časy minuly a s nimi i sláva základního pilíře opravdové kvality v železných hračkách. Módní trend nastolila značka Hot Wheels, jež nabízí svým zákazníkům namísto opravdových vozidel, s nimiž se povětšinou můžeme setkat na běžně ulici, vozidla futuristická, plná nové energie a síly.

  

To vypadá zajímavě * šťastné přistání * jeden z úkolů je posbírat mince

Děti autíčka od Hot Wheels přímo hltaly a dodnes i hltají, není tedy divu, že chce tato společnost rozšířit sféry zájmu a nabídnout své produkty i těm, co z předškolních let již dávno vyrostli. Proto vznikla herní série Hot Wheels a s jednou hrou z mnoha se setkáváme dnes. Bude to výjimka potvrzující pravidlo, že reklamní tituly nestojí takřka za nic?

Příběh v závodech? Proč ne...

Ač je to podivné, v Hot Wheels: World Race (dále jen World Race) se dostáváte do víru událostí, které v konečné fázi tvoří jeden veliký příběh. Samozřejmě, jediným viděným prvkem je závodění, závodění a zase jen závodění, avšak autoři nám situaci, proč vlastně závodíme, do jisté míry objasnili. Slyšte tedy pointu až z daleké budoucnosti. Před tisíci lety žila na naší planetě určitá skupina, respektive komunita závodníků vyššího řádu, kteří nechali po celém světě vybudovat spletitou síť dálnic. Když udeřila veliká katastrofa, tito lidé ukryli svůj geniální výtvor do jiné dimenze, aby zamezili jejímu zničení.

  

Pohled na egyptskou trať * 3…2…1…GO * toto nedopadne dobře

Čas utekl jako voda a excentrický vědec Peter Tezla objevil jistou cestu, přezdívající Highway 35. Měla ho dovést do dimenze, v níž je dědictví závodní komunity Accelerons ukryto, leč sám by svého cíle bohužel nedosáhl. Proto nechal vyzvat 35 nejlepších jezdců světa, mezi nimiž nechybíte ani vy, aby se utkali o tu poctu vydat se napříč Higway 35 a jako první spatřit komplex dálnic, o kterých se traduje tolik legend a co víc, získat tajemný plamen síly, který by svého majitele učinil neporazitelným. Vaše bojovné srdce pouličního jezdce zaplesá, je to přece životní příležitost.

Prvně trénink

Ještě než se pustíte do samotného závodění, měli byste si vyzkoušet trénink, neboť pokud tak neučiníte, můžete přijít o cenné informace týkající se vychytávek jako jsou boost políčka nebo hladina nitro. V pěti kratičkých lekcích se naučíte již zmiňované využití boost políček v praxi, správné a nejvhodnější použití speciálního nitra neboli dusíkového urychlovače, nejlepší řezání zatáček za pomocí ruční brzdy, skoky, vzdušná komba či triky.

  

Nelítostný souboj o příčky * jízda vzhůru nohama * po stěně to také lze

Toto celé musíte absolvovat v časovém limitu daném dle náročnosti úkolu. Povětšinou se limit pohybuje kolem 10 – 20 vteřin, přičemž jednotlivé úkoly můžete, v případě neúspěchu ba i musíte, opakovat. Celou přípravku lze „proletět“ během pár minut, což vypovídá o nenáročnosti World Race na hráče. Věková hranice, od kdy je schopno dítě ovládat tuto hru, je tedy značně posunutá směrem dolů, a sice od 3 do x let.

Pod kapotou

Krom tréninku najdete v hlavním menu i další možnosti, jakými jsou například Quick Race, Time Trial či League. Prvně jmenovaný je klasickým zástupcem svého jména. Když nemáte příliš mnoho času nebo náladu na přebytečné ladění, stačí navolit quick race a bez okolků se vrhnout na zběsilé závodění. Jelikož nemáte ihned zpočátku otevřeny všechny vozy, tratě, jezdce a kdovíco ještě, nečekejte žáden široký sortiment zboží. Buďto se spokojte s tím, co je vám nabízeno, nebo se vydejte do stěžejního league, jež pod svým skromným názvem skrývá kampaň. Ta se odehrává trochu atypickým, leč velice zajímavým způsobem.

  

Zvládneme to? * jako na horské dráze * předem prohraný souboj

V mnohých hrách stačí dokončit všechny mise na nejlehčí obtížnost, odložit koupenou placku s pocitem konečného vítězství do regálu mezi ostatní dohrané vrstevníky a opět ji vytáhnout v době, kdy naplno propukne tzv. okurková sezóna. Tím se World Race značně liší, neboť pro jeho kompletní dokončení nestačí vyhrát závody v nejlehčí obtížnosti, nýbrž i v těch ostatních. Tratě v obtížnosti pro nováčky staví jakýsi základ, na němž je postavena i obtížnost následující, veterán. Ten pro změnu tvoří základ pro třídu elite, přičemž poslední dva jmenovaní svůj pilíř o nějaký ten asfaltový poklad rozšiřují. Jednoduše řečeno, pro získání všech tratí a automobilů musíte World Race dohrát do úplného 100% konce. S koncem úzce souvisí i poslední mód – time trial, ve kterém se budete utkávat o své místo na výsledkové listině tentokráte bez ziskuchtivých soupeřů. Vašim jediným nepřítelem bude neúprosný čas. Možná vás potěší, že i v tomto módu můžete získat poslední bonusová autíčka k dobru, ale nebudu raději předbíhat.

Liga mistrů, tratě

Stěžejní částí celého World Race je bezpochyby mód league (dále jen liga), který má symbolizovat klasickou kampaň, v níž se utkáte tváří v tvář svým soupeřům o to, kdo se vydá po Highway 35 ke zdárnému cíli a získá tak plamen síly. O tuto výsadu budete sice bojovat sólově, avšak za pomocí svého týmu a k němu náležících týmových kolegů, kteří by se teoreticky v průběhu závodu měli podporovat. Že tomu tak není, to je druhá věc, ale nyní se mrkneme na jednotlivé týmy.

Nejprve tu máme Scorchers, jež vsází spíše na střídmější styly vozidel a větší maximální rychlost. Naopak Dune Ratz si vybírají charakteristická auta s nevšedním designem a důrazem na vysokou akceleraci a boost. Protáhlými aerodynamickými tvary se můžou pyšnit Street Breed, kteří dávají přednost spíše vyvážené kombinaci rychlost / akcelerace. Nejrychlejší automobil vlastní RoadBeasts, mající ve své artilerii až na jednu výjimku taktéž vyvážené kombinace. Chybět nesmí ani kruh uzavírající Wave Rippers, ve svých barvách inspirující se krásami moře. Stejně tak elegantně umí proplouvat i startovním roštem.

Každý z týmů má několik aut, jejichž celkový součet stanul na slibném čísle 35. Liší se od sebe nejen vizáží a proporcemi (viz. výše), ale i svou specifikací na různé typy či prostředí tratí, jež se druhově řadí do pěti základních skupin. Tento fakt nám umožňuje taktizovat, taktizovat a ještě jednou taktizovat. Bohužel budete muset taktizovat hodně napřed, poněvadž během ligy si svoje auto měnit nemůžete, pouze při přeměně obtížnosti.

  

Ta láva teče dolů nebo nahoru? * výběr týmu… * …a vozidla

Když už jsme si zvolili svého zástupce do nervy drásajících závodů, hurá na trať. Těch je v konečné fázi, kdy máte již všechny otevřené, pouze 15. Není to nikterak závratné číslo, avšak pozor, každá z nich se dá jezdit hned několika způsoby. To znamená, že jsou často větvené, tudíž každé ze tří kol (více ani méně se nastavit bohužel nedá) můžete projet jinou trasou. Zdalipak to bude správná volba nebo naopak, poznáte až na výsledkové listině, která je patřičně bodově ohodnocená. A že vám jsou body nanic? Omyl! Pro ukončení té či oné obtížnosti musíte splnit určitý bodový limit. Pokud se tak nestane, objeví se osudné Game Over a můžete hrát Hot Wheels od samotného začátku, tedy pokud si jej patřičně neukládáte po každém závodě.

Jízdní model

Prvek, o němž jsem se původně nechtěl vzhledem k arkádovému stylu vůbec zmiňovat. Jenže stalo se, a tak následující řádky budou patřit právě fyzikálním vlastnostem. Jelikož se jedná o hru na odreagování, nikoliv věrné simulování skutečných závodů, nemůžeme čekat žádné divy a i kdybychom je čekali, v tomto případě bychom se jich ani nedočkali. Jinými slovy, fanoušci byť jen letmé reality nechť se raději nedívají. Detekce kolize s objekty, lépe řečeno se soupeři, je přímo strašná. Uvedu příklad. Jedete si směle do zatáčky a jelikož máte o něco těžší automobil, musíte dávat veliký pozor. Když tu náhle se ze zadu přiřítí soupeř, který si najede provokativně vedle vás, jakoby chtěl říct: „Chyť si mě, máčko“.

  

Kudy to vezmeme, šéfe? * nadupaný motor * buď já nebo on

Jakožto hrdý muž s bojovným duchem chcete jeho trajektorii po vzoru Need For Speed lehce narušit bočním nárazem. To se vám ale stane osudným, neboť se soupeřící auta do sebe zaklesnou a zastaví téměř na místě = ztráta skvělého postu, času a možná i bodů. Totéž platí i v případě, kdy před vámi jedoucí vozidlo prudce zabrzdí a vy do něj se vší rychlostí a elegancí vrazíte. Vaše původní rychlost klesne na ubohou polovičku a soupeř? Ten se odpinkne jako tenisový míček kupředu s neuvěřitelným zrychlením.

AI těch ostatních

Když už byla řeč o kolizích, nebylo by jistě na škodu zmínit se i o těch, s nimiž ony kolize vykonáváte. Jestliže vždy platilo, že oponenti s mizernou umělou inteligencí nestáli za nic, pak World Race toto pravidlo směle vyvracuje. Vaše soupeře bych přirovnal k jezdícím polenům, kteří nikdy nemění svou trajektorii a nikdy nebourají. Na druhou stranu držení stopy a ignorace okolních elementů u vás někdy může vyvolat patřičnou nervozitu, z níž vyplývají nehody prvního řádu. Někdy musíte řešit obzvlášť těžké dilema, jestli napálit do překážky a ztratit pozici nebo napálit do soupeře a ztratit pozici úplně stejným způsobem. Holt život je těžký, stejně jako klíčová rozhodnutí. Každopádně v jedné otázce jsem pevně rozhodnut, umělá inteligence soupeřů nestojí bohužel za nic.

Hratelnost

Pakliže jsem hovořil o arkádě ve spojitosti s World Race, měla by být dobrá hratelnost takřka povinností. Naštěstí zde autoři nezklamali a i přes krátkou ryzí herní dobu se budete k World Race často rádi vracet především při dlouhých chvilkách plných nudy. Nevím čím to je, ale tato hra je i přes pochybné bugy zábavná a chytlavá na vcelku příjemnou dobu. Samotnou ligu dohrajete při intenzivním testování za pár hodin, leč ostatní oddechové módy a multiplayer jsou prostě nesmrtelné.

  

Na první pohled nevinná trať * precizní skok * čestné poslední místo je moje

Co se ovládání týče, je jednoduché, což je v našem případě spíše k dobru. K životu nám postačí pouze tlačítko pro směr jízdy, nitro, naklonění dopředu a dozadu, přičemž ono naklonění slouží jako část komba – flip. Ten se provádí po najetí na tzv. boostovou rampu, která vás vyhodí do vzduchu, kde se máte činit. Salto dopředu, dozadu, otočka doleva a doprava. Toto jsou triky, jež můžete světu ukazovat, bohužel je jejich křížení technicky nemožné, takže po chvíli překypují stereotypem. Ovšem neberte je na lehkou váhu, čím působivější trik uděláte a čím hladší přistání předvedete, tím víc dostanete dusíku do nitra, díky čemuž si zajistíte delší skoky. Tímto dosáhnete vyváženého koloběhu, napomáhajícího ke konečnému vítězství.

Audiovizuální zpracování budoucnosti?

Nenechte se mýlit nadpisem. Audiovizuální zpracování je sice z budoucnosti, neboť ztvárňuje futuristické prostředí, avšak jeho kvality jsou technologicky v mezích dnešních norem. Vezmeme-li to hezky popořadě, tak hudební doprovod zajistila kapela Smash Mouth, která je v zahraničí hodně známá a některým českým posluchačům taktéž možná její název něco napoví. Pro mě osobně je španělskou vesnicí zcela vybočující mému gustu, ovšem objektivně vzato, hudba vytahuje audio zpracování z propadliště dějin. Ozvučení samo o sobě je totiž velice ubohé. Hráčům nabízí jen nemastné-neslané hučení vozidel, nějaké to zašumění při zrychlení a letmé náznaky mačkání plechu při kolizi.

Světlé stránky hry
  • vcelku slušná grafika
  • v jednoduchosti je krása, tady to platí dvojnásob
  • malé nároky na HW
Temné stránky hry
  • příliš mnoho chyb a bugů
  • krátká herní doba
  • stereotypní triky
  • zvukový "doprovod"

O poznání lépe je na tom grafika a její hodnocení na konci recenze mluví za vše. Není revoluční, není ale ani škaredá. Jedná se o příjemný nadprůměr obsahující ve svém jádru nějaké ty bludy jako je například úchvatné jiskření kol při řezání zatáčky. Při vyšším rozlišení jde o celkem solidní alternativu ke staršímu, nicméně dodnes kvalitnímu Rollcage, k němuž má World Race ve všech svých aspektech nejblíže. Až na to, že je o pár let mladší.

Cílová rovina

No a jsme na konci, vyhráli jsme všechny závody na všechny obtížnosti, máme odkryty všechny tratě a s kamarády nás to již hrát nebaví. Pak už opravdu nezbývá nic jiného, než tento počin z dílen THQ založit mezi ostatní CD, nesoucí pomyslný název „dohráno“. Pravda je taková, že nám World Race nepřináší nic nového, co by naše oči doposud nespatřily. Jedná se o jednorázovou zábavu na hezkých pár dnů, ba i týdnů, ovšem několik závažných chyb svrhlo tuto hru nelítostně do propadliště dějin. Za pár měsíců si na World Race vzpomene už jen pamětník nebo časopis v rubrice Budgety.

Hratelnost: 7/10
Grafika: 7/10
Zvuk: 3/10
Herní doba: 3/10

Jednoduchá, zábavná a dobře hratelná arkáda, která má ovšem příliš mnoho chyb na to, aby se zapsala do dějin a nám hráčům vryla do paměti na déle než měsíc. Bohužel…

Celkem: 5/10

Nejnovější komentáře

Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Podle Kingdom Come: Deliverance vznikla oficiální turistická příručka

Podle Kingdom Come: Deliverance vznikl…

3.  8.  2018 | | 3 N/A
GamesCom 2018: jaké hry nás čekají na největší evropské výstavě?

GamesCom 2018: jaké hry nás čekají na …

Jedna velká výstava proběhla teprve nedávno a už se na nás chystá další. Jako každý rok se bude v německém Kolíně konat Gamescom, kde se podle všeho letos předvede opravdu hodně nadějných kousků. Pojďme se podívat na ty, které byste rozhodně neměli minout.

2.  8.  2018 | | 2 N/A
Komunita rozlouskla poslední tajemství God of War, bylo skryté na začátku

Komunita rozlouskla poslední tajemství…

Trvalo to, Cory Barlog musel hráčům dost konkrétně napovědět, ale nakonec se přece jenom podařilo na to přijít.

2.  8.  2018 |
Reportáž: Navštívili jsme virtuální hernu v Praze

Reportáž: Navštívili jsme virtuální he…

Virtuální realita vás doslova shodí na zem.

8.  8.  2018 |
Fotoseriál z českého survival royale: Vigor pěkně zblízka

Fotoseriál z českého survival royale: …

Další český battle royale začíná vystrkovat růžky. Jak vypadá a jak působí?

7.  8.  2018 |