Recenze hry Miasma Chronicles. Žabí apokalypsa v humorné taktické strategii

Vývojáři ze studia The Bearded Ladies stojí za slušnou tahovkou Mutant Year Zero. Letos se k žánru vrací a je vidět, že se poučili. I tentokrát se pustíme do průzkumu postapokalyptického světa, v němž přežijí jen ti nejsilnější a nejchytřejší.

• Široké taktické možnosti
  • Zajímavý svět
  • Dobře napsané postavy
  • Pohledná grafika

• Kostrbaté ovládání na PC
  • Drobné chyby
  • Zpočátku nevyvážená obtížnost
8/10

Tahová strategie pro PC, PS5 a XSX ● Cena: 950 Kč ● Singleplayer ● Věkové omezení: 16+ ● Bez oficiální češtiny

Hned zkraje se ocitneme v klasických kulisách polorozpadlého velkoměsta kdesi v USA. Dva hrdinové, Elvis a jeho věrný robotí druh Diggs, zkoumají jakousi podivuhodnou hmotu, která pomalu, ale jistě požírá zdejší okolí. Tato zvláštní substance, která se vzala kdo ví odkud, se jmenuje Miasma, a právě díky ní je svět ve stavu, v jakém je.

Miasma se poslední dobou začíná chovat zvláštně, jejím vlivem zmutují žáby v děsivá krvelačná monstra, jenž ohrožují mírumilovné městečko našich hrdinů. Klíčem k zastavení invaze by mohla být Elvisova matka, která ale za záhadných okolností zmizela. Je pak už jen na vás, jak zastavíte žabí bestie a zda přijdete všem záhadám na kloub.

Již z popisu zápletky je asi všem jasné, že tady nepůjde jen o strastiplném putování hrdinů, kteří čelí nepřízni osudu a kam se podívají, tam jednu schytají. Hra je totiž plná nadsázky i jemného humoru, který ale nesklouzává k lacinosti a neruší, spíše jen doplňuje hutnou atmosféru a rozvíjí bizarní příběh a dodává mu hloubku.

Snímek obrazovky (593).pngSnímek obrazovky (580).pngSnímek obrazovky (579).png

Miasma Chronicles není pouze hrou plnou po sobě jdoucích soubojů, ale obsahuje navíc i překvapivě propracovaný svět, který je plný informací, postav a dalších detailů. Pokud chcete, můžete se začíst do mnoha stran textů, které osvětlují minulost, které zodpoví, co že se to vlastně stalo a proč naši hrdinové čelí záhubě. Zároveň si lze číst i o postavách, jenž zde vystupují, o frakcích, o příšerách a tak dále. V herním prostředí navíc naleznete množství poznámek a útržků dokumentů a je jen a jen na vás, zda jim budete věnovat pozornost či ne. Rozhodně není nutností se texty probírat, k postupu ve hře nikterak nepřispívají. Zároveň je ale vidět, s jakým smyslem pro detail tvůrci k titulu přistupovali. Což je minimálně chvályhodné.

Alfou a omegou jsou ale samozřejmě tahové souboje. Ty jsou poměrně komplexní a mnohdy i dost obtížné. Nejsou tak akční a jednoduché jako třeba u Gears Tactics, svou komplexitou připomínají spíše X-COM, i když v mnohém jdou ještě dál.

Ještě před samotným soubojem můžete plížením obklíčit nepřítele. Pokud máte zbraň s tlumičem, pak lze navíc potichu zlikvidovat oponenty, bez toho, abyste zalarmovali celou skupinku zloduchů. Jelikož mají soupeři dost často početní převahu, je tichý postup nutností. Jakmile vás ale žabáci spatří, spustí se již klasický tahový režim. Každý hrdina má dva akční bodíky. Střílet lze ale pouze jednou. Většinou tedy za jeden bod popojdete či se uchýlíte do krytu a za druhý sestřelíte nějaké to monstrum.

Akce pak probíhá již klasicky s několika zpestřeními. Zbraně musíte dobíjet, lze vrhat granáty, doplňovat životy, používat speciální schopnosti, které má každá postava své originální. Po bojišti se válí různé výbušné sudy, které vám pomohou sprovodit ze světa i otrlejší příšerky. Zvláštností je Elvisova speciální rukavice, kterou může částečně ovládat Miasmu. Díky rukavici získáte nové speciální útoky, jenž dokáží zvrátit i zdánlivě beznadějné situace. Tyto útoky ale spotřebovávají energii, kterou je opět nutné doplňovat.

„Jelikož mají soupeři dost často početní převahu, je tichý postup nutností.“

Je vidět, že na soubojích si dali vývojáři dost záležet. Klasické prvky známé z jiných tahovek jsou zde dále rozvinuty a přidány jsou i nové prvky, které obzvláštňují hratelnost, jako zmíněný stealth systém či Elvisova magická rukavice. Souboje jsou i proto náročné, ale zároveň zábavné. Je nutné si vše pečlivě naplánovat. Přesto se asi častému nahrávání dřívější pozice nevyhnete.

Snímek obrazovky (578).pngSnímek obrazovky (577).pngSnímek obrazovky (574).png

Hru doplňuje i jednoduchý RPG systém. Za plnění úkolů či vraždění nepřátel získáváte zkušenosti, jež dále přetavíte v bodíky, které lze rozdělit mezi několik zajímavých dovedností. Jde o aktivní a pasivní schopnosti. Jmenovitě se jedná o nové typy útoků, obrany, zvyšování zdraví apod. Jde o vlastnosti pestré, zároveň ale klasické, známé z jiných žánrových her.

Pokud se nacházíte mimo boje, hra se přepne do klasické real-time podoby. Zde v klidu můžete prolézat všechna možná zákoutí, bavit se s lidmi, ale třeba i plnit vedlejší úkoly. Nejednou se stane, že musíte navštívit již prošlé lokace. Naštěstí je zde dost užitečná funkce rychlého cestování.

Variabilita platí i o nepřátelích. Nejde jen o žabáky, potkáte i roboty, bandity, stromové lidi a mnohé další. Na každý typ protivníků platí trochu jiná strategie. Samozřejmostí je, že někdo je imunní vůči ohni, další zase vůči omráčení apod. To dále rozšiřuje taktické možnosti v jednotlivých bitvách, kdy je důležité si soupeře nejprve trochu prostudovat.

Další pozitivní stránkou hry je její bizarnost. Nejde jen o žabí mutanty, ale třeba i o starostu vašeho městečka. Ten dost připomíná seriál Futurama, jelikož je to pouze hlava naložená v jakési životodárné tekutině, uzavřená ve skleněném válci. Pozadu není ani robot Diggs, jenž se chová spíše jako náctiletý frajírek, než jako, ehm, robot.

„Jasně, často se nevyhneme klišé, ale ta jsou umně zpracována a zakomponována do děje, že to hře rádi odpustíte.“

Dobře napsané jsou dialogy. Srší vtipem a často i odkrývají pozadí a historii jednotlivých postav. Jasně, často se nevyhneme klišé, ale ta jsou umně zpracována a zakomponována do děje, že to hře rádi odpustíte. Zároveň musím uznat, že i díky vzájemnému špičkování a škádlení mi postavy přirostly k srdci. Nejde o klasické hrdiny, spíše o outsidery v neobyčejné situaci, kteří jsou do víru dění vrženi tak trochu proti své vůli.

Celkově jsou herní aktivity a úkoly rozmanité. Jednou hledáte důležité zařízení, jindy zachraňujete bezmocné civilisty, poté se pokoušíte získat nové schopnosti pro vaši rukavici. Krom hlavní dějové linky se dočkáme i zmíněných misí vedlejších. Ty jsou také variabilní a nudit se u nich nebudete. Navíc vás za ně často čeká poměrně slušná odměna. Což je též dobrá motivace k jejich plnění.

Bohužel, hře se nevyhnuly ani nějaké ty chybky. Trochu krkolomné je ovládání pomocí klávesnice a myši. Často se mi stávalo, že na začátku boje nešlo použít střelbu či jinou činnost, než je chůze. Musel jsem nejprve překliknout mezi postavami či vykonat nějakou další akci, aby se střelba zpřístupnila. I rozložení kláves není úplně příjemné, například přepínání mezi cíli je zde namapováno na klávesy Q a E, což vadí zejména proto, že daného nepřítele nejde označit myší.

Ne úplně zvládnuté je plížení. Když jsem například s jednou postavou obcházel bojiště a likvidoval potichu jednoho zlouna za druhým, občas se stalo, že po nějaké větší akci se zbytek mých kumpánů „teleportoval“ ze svého, poměrně vzdáleného místa, přímo ke mně. To občas naruší vaší taktiku, jelikož jsem si často připravil každého vojína na své místo, abych nepřítele obklíčil. Takto jsem musel všechny opět dosadit na své pozice a začít nanovo. Grafická stránka hry je pohledná, detailní, plná zajímavých efektů. Jen občas haprují animace postav. Různě se mlží nebo zasekávají. Ale většinou jde jen o detaily.

Miasma Chronicles je povedeným přírůstkem do žánru tahových strategií s RPG prvky. Nejde o žádné přelomové dílo, přesto by ji každý milovník obdobných her neměl minout. Najde se tu sice pár chybek, ty jsou však spíše kosmetického rázu. Postěžovat si lze i na ne úplně vyváženou obtížnost, kdy minimálně na začátku budete často nahrávat uložené pozice. Postupem času se ale před vámi otevře chytlavý příběh v zajímavém světě, jenž budete chtít objevovat. A to není málo.

Váš názor Další článek: Hot Wheels Unleashed 2 - Turbocharged vyjde v říjnu. Vylepší editor tratí a bude podporovat hraní skrz platformy

Témata článku: , , , , , , ,