Recenze hry Stray. Kyperpunk z kočičí perspektivy

• Perfektní audiovizuální zpracování
  • Solidní a uvěřitelná atmosféra

• Opakující se dialogy
  • Omezená míra interakce
  • Nulová znovu hratelnost
8/10

V dnešní nelítostné konkurenci ve videoherním světě je důležité především zaujmout. Konceptem, hratelností, grafikou, kontroverzí, prostě čímkoli, jen trochu vybočit z řady a získat si trochu té pozornosti. Kdo nezaujme hned na začátku, zbytečně si komplikuje situaci. A BlueTwelve Studio jsou si této skutečnosti moc dobře vědomi. Jejich kočičí příběh přilákal od svého vydání miliony hráčů a stal se nečekaným hitem. Jde jen o prvotní zalíbení, nebo je Stray opravdu skvělou hrou, která má ambice oslovit hráče i v jiných aspektech, než volbou netradičního hrdiny?

Seriózní kyperpunk

Nebudu skrývat počáteční skepsi. Podobné pokusy o senzaci mě nikdy příliš nebraly. Z většiny z nich se totiž postupem času vyklubala prvoplánová sentimentální kravina, která spoléhala pouze na prvotní wow efekt. Stray však do této kategorie rozhodně nepatří. Vývojáři z BlueTwelve Studio totiž dokázali vytvořit neskutečně hluboký, přesto poněkud stydlivý titul, který zdaleka nespoléhá jen na kouzelnost čtyřnohého chlupáče.

Svět Stray je plný záhadných postav

To, co se na první pohled jeví jako neskutečně roztomilé a rozněžnělé dobrodružství, je ve skutečnosti dosti temným, syrovým a znepokojujícím příběhem existence jako takové. Stray je seriózně pojatá hra odehrávající se v kyperpunkovém, mystériem zahaleném světě plném blyštivých neonů a prapodivných postav. Se zatoulaným kočičím hrdinou se hráč vydá na průzkum světa, aby odhalil jeho minulost, pochopil současnost a pokusil se změnit budoucnost.

Stray je seriózně pojatá hra odehrávající se v kyperpunkovém, mystériem zahaleném světě plném blyštivých neonů a prapodivných postav

Po stránce herní náplně však rozhodně nejde o nic převratného. Vývojáři představují klasické příběhové dobrodružství založené na předem nalinkovaném, striktně lineárním průchodu herním světem, pečlivém prozkoumávání každého kouta a v neposlední řadě interakci s obyvateli tamějšího světa. Mluvit zde o rozhovorech není vzhledem k charakteru hlavní postavy, respektive všech postav ve hře, úplně na místě.

Na každém rohu číhá určitá forma nebezpečí

Dochází k plnohodnotné interakci, ta se však uskutečňuje výhradně formou textu. Nejde ale o lenost vývojářů, ale spíše o další prvek zapadající do celkové koncepce odosobnění.  Celé tohle pojetí tak výrazně přispívá k získání určitého nadhledu nad celým děním. Úplným odpoutáním se od všeho lidského v tomto světě získává hráč zcela novou perspektivu, jakou lze nahlížet na jinak lidský příběh. Jediné, co této souvislosti zamrzí, jsou často se opakující dialogy jednotlivých postav, zejména těch vedlejších.

O dronu a kočičce

Stray se díky přístupu vývojářů snaží prezentovat příběh spíše umělečtější formou. Hratelnost jako taková ustupuje do pozadí, prim hrají emoce a audiovizuální vjemy zahalující pevné a příjemně znepokojující dobrodružné vyprávění s filozofickým nádechem. Jedná se tak o jednu z těch her, která dává přednost především pocitům před omračující akcí. Stray se tak vlastně spíše prožívá, než hraje.

Po grafické stránce vývojáři odvedli skvělou práci

I tak si ovšem vývojáři připravili mnoho zajímavých mechanismů, díky kterým se celé dobrodružství stává zábavnou jednohubkou od začátku do konce. Na své pouti budete řešit puzzly, hledat klíčové předměty, užijete si nervy drásající stealth pasáže, ale také určitou formu soubojů s nepříjemnými mechanickými potvůrkami, které se stanou vaší noční můrou. Celé putování však není pouze o cestě čtyřnohého chlupáče, neboť toho doprovází přátelský droid B/12.

Atmosféra je vskutku znepokojující

Ten se během hry stává nejen klíčovým přítelem, ale především zásadním pomocníkem a prodlouženou tlapkou. Poskytuje světlo v temným zákoutích, nápovědu, když se dostanete do úzkých, úložiště informací a vzpomínek, ale rovněž veledůležitou zbraň v soubojích. Stray tak prezentuje netradiční formu přátelství mezi kočkou a dronem, což je vskutku originální pojetí a určitá forma alegorie zároveň.

Elegantní kočička

Skvělou práci vývojáři odvedli i z pohledu technického zpracování hry. Ohromující je zejména grafické ztvárnění včetně samotného level designu. Dystopická kyperpunková atmosféra působí neskutečně uvěřitelně a mnohdy dá vzpomenout na takový hit jakým je Cyperbunk 2077. Jednotlivé lokace nejsou příliš rozlehlé, ale díky neskutečné míře detailů jsou naprosto ohromující. Ruku v ruce se skvělým grafickým zpracováním jde i výtečné ozvučení, které si užijete zejména při použití sluchátek.

Některé místa vám vyrazí dech

Působivé jsou rovněž animace kočičího hrdiny, který vypadá jako živý. Na jeho rozpohybování vývojáři použili metodu motion capture a je to poznat. Všechny pohyby na sebe krásně navazují, jsou neskutečně dynamické a elegantní. Ruku v ruce s tímto pojetím jde rovněž skvěle vyladěné ovládání. Během celé hry budete mít nad čtyřnohým kamarádem perfektní kontrolu, pokud vás tedy nepozlobí někdy neposlušná kamera.

Stray dokáže uklidnit, ale i rozrušit

A komu by i tohle všechno bylo málo, může si pro radost jen tak zamňoukat prostřednictvím speciálního tlačítka pro toto určeného. Zvuk se navíc line i ze samotného ovladače, což je opravdu cool. Herní doba okolo pěti hodin není sice ohromující, vzhledem k obsahu jde o vhodně nastavenou délku. Celkem ospravedlnitelná je tak i cenovka titulu, která je natavena na akceptovatelnou polovinu velkých AAA her.

Stray je netradiční příběhovou hrou, která nemá v herním světě obdoby. Vývojáři zvolili neotřelý koncept kočičího hrdiny, který zasadili do znepokojujícího kyberpunkového světa plného neonů, deště a robotů. Výsledkem je poutavý příběh se skvělým audiovizuálním zpracováním, působivou atmosférou a pohodlným ovládání. Na druhé straně je třeba počítat s omezenou mírou hratelnosti a minimem důvodů pro opakované hraní. I tak se jedná o kvalitní, cca pětihodinový zážitek, který stojí za vyzkoušení.

Diskuze (13) Další článek: Vantage se oficiálně představuje v novém traileru z Apex Legends

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,