Recenze hry The King of Fighters XV. Precizní, avšak vzdálená bojovka

Již patnáctý díl tradiční asijské bojové série dorazil na klíčové herní platformy. Může tahle bojovka konkurovat na celosvětovém trhu titulům jako Mortal Kombat či Injustice?

Co baví

  • Velké množství bojovníků
  • Bohatá online složka
  • Mnoho možností přizpůsobení
  • Dostupný jukebox

Co vadí

  • Pro mnohé neznámé univerzum
  • Těžko zapamatovatelní bojovníci
  • Neatraktivní rozhraní
  • Souboje jsou zbytečně sterilní
  • Příběh do počtu
7/10
Hodnocení

Arkádové bojovky nejsou žánrem, který by ovládal herní scénu. Alespoň tedy co se západního trhu týče. Zde vládne jednoznačně vývojářské studio NetherRealm se svými klenoty Mortal Kombat a superhrdinskou řezačkou Injustice. Evropa a USA si zkrátka s touto sestavou vystačí a nezbývá tak mnoho prostoru pro asijskou produkci, která je bojovými hrami proslavená. Japonské vývojářské studio SNK v těchto dnech přináší další kousek ze série The Kings of Fighters, který se dočkal již patnáctého dílu. Je tento titul schopen konkurovat západním titulům a přináší vůbec do světa bojových her nějaké inovace?

Asijské pojetí

Nebudeme si na tomto místě nic nalhávat, asijská herní scéna je západním světem vnímána přinejmenším jako zvláštní až bizarní. Je místem, kde se odráží tamější kultura, nátura a zvyklosti. Rovněž ale typická preciznost a smysl pro detail. Jen malá hrstka asijských titulů má tak šanci uspět na světovém trhu, což s sebou přináší velkou míru kompromisů a ústupků od tradičního pojetí.

THE KING OF FIGHTERS XV_20220219105504.jpg
V základu je připraveno 39 bojovníků

Série The King of Fighters však mezi takové tituly rozhodně nepatří. Počátky se datují už do roku 1994 coby arkádová mlátička. Na této platformě také hra až na malé výjimky primárně setrvávala dlouhých deset let. Zlom přišel s KOF: Maximum Impact, který konečně zavítal též na konzole PS2 a Xbox. Zejména konzole od Sony se pro následující díly i remastery a remaky stala jednou ze základních domovských platforem série. Patnáctý díl série je však prvním, který cílí na tradiční velkou trojku PlayStation 4/5, Xbox X/S a Microsoft Windows, což svědčí nejen o nápadné snaze vývojářů prosadit se na celosvětovém trhu, ale rovněž o určitou reakci na technologický vývoj. Drtivá většina herních aktivit se totiž zcela pochopitelně odehrává právě na této svaté trojici, se vší úctou k Nintendu apod.

 

Jedná se o klasickou bojovou hru v 2,5D prostředí, ve které si to proti sobě rozdávají vždy dva hrdinové

 

Nechme výletů do historie a přejděme rovnou k jádru patnáctého dílu. Jedná se o klasickou bojovou hru v 2,5D prostředí, ve které si to proti sobě rozdávají vždy dva hrdinové. Bohužel ihned po prvním spuštění je západnímu mlsnému jazýčku jasné, že tady lze očekávat nějaké ty asijské speciality. A je tomu skutečně tak. Jak bychom u tak dlouhé série očekávali, i patnáctý díl se pochopitelně drží vlastního univerza, což přináší nejedno trápení.

THE KING OF FIGHTERS XV_20220219105604.jpgTHE KING OF FIGHTERS XV_20220219110241.jpgTHE KING OF FIGHTERS XV_20220219111622.jpg
Celková estetika je silně stylizovaná

Tak za prvé víme o celém tomto multivesmíru naprosté prdlajs. Kdo je kdo, co tu dělá a co tady vlastně jde? Bohužel naskočit do série po více jak čtvrtstoletí rozhodně není ideální. K tomu všemu zde máme ty „prapodivné“ avšak typické asijské hrdiny, kteří na první pohled vypadají nejen dost bizarně, ale je těžké je navzájem odlišit. Nechci na tomto místě působit jako buran nebo ignorant, asijské hry v tomto ohledu plně respektuji, jen tlumočím vlastní pocity a vlastně tak nějak predikuji stavy, které zažije každý západní hráč, který se se sérií potkává poprvé.

Trénink je základ

V jádru hry stojí klasický bojovka s celkem očekávatelným obsahem. Máme zde příběhovou linku, která vystačí sotva na dvě hodiny. Popisovat její obsah je v tomto případě naprosto zbytečné. Za prvé ve hře figuruje spíše jako nutnost a navíc je to pro naši recenzi víceméně irelevantní. Příběhová linka zasazuje sérii bojůvek do širšího kontextu a umožní hráčům osvojit si v praxi veškeré herní mechanismy. Ještě předtím však rozhodně doporučujeme, ostatně jako u všech podobných her, projít si tutoriál. Bohužel v tomto případě ne zrovna kvalitně zpracovaný.

THE KING OF FIGHTERS XV_20220219112224.jpg
Někteří bojovníci vám budou jistě připomínat známé herní postavy...

Postrádá dynamiku, je nepřehledný a hlavně tak nějak ne plně názorný. Mnohem užitečnější je trénink jako takový, ve kterém si veškeré pohyby vyzkoušíte přímo v aréně. Zde oceňujeme poměrně obsáhlé možnosti nastavení reakcí umělou inteligencí ovládaného soupeře. Hráč si tak může cíleně zatrénovat na protivníka v běhu, v pokleku, ve skoku apod. Lze tedy nasimulovat téměř všechny situace, se kterými se během hraní můžete potkat.

THE KING OF FIGHTERS XV_20220219112621.jpgTHE KING OF FIGHTERS XV_20220219113406.jpgTHE KING OF FIGHTERS XV_20220219113601.jpg
Navštívíte celkem 15 bojových aren

Dále zde máme klasický mód jednotlivých soubojů, tzv. versus a turnaje. Samozřejmostí je možnost rozdat si to se živým soupeřem, a to jak v rámci multiplayeru, tak pochopitelně i v jednom obývacím pokoji s kamarádem či kamarády. Zejména turnaje přímo vybízejí ke slušné party zábavě. Rozhodně nechybí ani hutná online složka. Pokud si tak chcete nechat nakopat zadek desetiletými asijskými dětmi, vzhůru do akce. Nakonec je to právě online složka, která je hlavním těžištěm titulu.

39 statečných

Nyní ale to skutečně nejdůležitější, co vždy určuje kvalitu bojových her. K dispozici je 39 hratelných postav rozdělených do 13 týmů. Soupiska však není ani v tomto případě kompletní, neboť je počítáno s dalšími bijci v rámci placených DLC. Připraveni jsou rovněž dva bossové, v tomto případě nehratelní. Co však dodat k jednotlivým postavám. Jak už to v asijských mlátičkách bývá, k srdci vám příliš nepřirostou. Rozdávat si to lze v 15 dostupných arénách.

THE KING OF FIGHTERS XV_20220220100531.jpg
Po každém souboji jsou k dispozici statistiky

Zavítáte tak například na koncertní podium, do metra, do čínských zahrad, na pláž nebo do Provence. Jednotlivé arény jsou krásně zpracované a dodávají pocit živosti, bohužel chybí interaktivní prvky. Pochválit musíme typicky stylizované grafické zpracování. Na King of Fighters XV se ve finále lépe dívá, než se hraje. Jednotlivé bojovníky lze odívat do předem připravených sad obleků, které se ovšem liší především barevně.

 

Zapomeňte na vystřelovací háky, fatality a podobné laskominy

 

Samotná hratelnost pochopitelně navazuje na předchozí díly a přidává několik málo nových mechanik. Signifikantní je především režim MAX, který se objevil již v minulém díle, protentokrát však prošel drobnými úpravami. Jedná se o speciální útoky, které lze využívat po naplnění speciálního baru. Pro milovníky tvorby NetherRealm se však hra stane poněkud nudnou, nedynamickou a šedivou bojovkou bez výraznějších momentů.

THE KING OF FIGHTERS XV_20220220094750.jpgTHE KING OF FIGHTERS XV_20220220095447.jpgTHE KING OF FIGHTERS XV_20220220095654.jpg
Příběhová kampaň je spíše do počtu

Souboje postrádají onu milovanou brutalitu a nápaditost. Zapomeňte na vystřelovací háky, fatality a podobné laskominy. Těch se zde zkrátka nedočkáte. Titul ctí tradiční postupy asijské tvorby s důrazem na preciznost a přirozený boj. Bohužel nejsem cílová skupina, proto asi nedokážu tento přístup ocenit.

Odměny pro každého?

Co naopak ocenit dokážu, je samotné nastavení obtížnosti. Mimo tradiční posuvník schopností umělé inteligence je totiž k dispozici též několik režimů handicapů. Oproti soupeři tak můžete startovat např. s nabitým barem využitelný pro režim MAX, což může mít na výsledky zásadní dopad.

THE KING OF FIGHTERS XV_20220220101107.jpg
Hlavní těžiště hry leží v online složce

Zmínili jsme už režimy practice, tutoriál, versus, příběhovou kampaň a online složku. Abychom výčet obsahu zkompletovali, King of Fighters XV nabízí také mnohé výzvy, které spočívají v plnění konkrétních cílů, jako jsou útoky apod. Odměnou za herní úspěchy jsou potom odemknuté bonusy, skladby, hlasy postav apod. Věc, kterou asi neznalec univerza příliš neocení, pro někoho však může jít o určitou motivaci. Každopádně jde o další rozšíření obsahu nad rámec klasické herní náplně. Obsahově jde tak o poměrně bohatou hru, síla titulu je však především v online složce. 

THE KING OF FIGHTERS XV_20220220100712.jpgTHE KING OF FIGHTERS XV_20220220101132.jpgTHE KING OF FIGHTERS XV_20220220101140.jpg
Bude tento titul pro vás?

Hru jsme recenzovali na konzoli PS5 a během hraní jsme nezaznamenali žádné komplikace. Pravdou je, že by hra mohla především při loadingu pracovat trochu svižněji, vše je ale pořád v normě. Po technické stránce titul funguje bezproblémově, i když si nelze nevšimnout velkého množství podivností ve zpracování rozhraní a samotného menu. Vše působí tak nějak lacině, arkádově. Celý tento zážitek podtrhuje nesourodý hudební doprovod, který budete místy milovat a místy nenávidět.

Verdikt

King Of Fighters XV je tradiční arkádovou mlátičkou asijského stylu. Je přesně taková, jakou bychom již při pohledu na obal očekávali. Nabízí velké množství těžko zapamatovatelných bijců, prapodivný příběh plný typických kulturních klišé a tak nějak celkově není pro západní hráče úplně lákavá. Po stránce hratelnosti se však jedná o vydařenou bojovku, která může milovníkům žánru nabídnout jednu z alternativ. My však raději sáhneme po klasikách žánru jako zmiňovaný Mortal Kombat či Injustice, které jsou našim kulturním kruhům přece jen o kus blíže.

Váš názor Další článek: Street Fighter 6 je oficiálně oznámen. Více detailů Capcom odhalí v létě

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Starlinků už vyletělo 2600. SpaceX dokázala vyslat dvě várky během 24 hodin

Starlinků už vyletělo 2600. SpaceX dokázala vyslat dvě várky během 24 hodin

** Počet družic Starlink dál roste ** SpaceX dokázala vyslat dvě várky (přes 100 družic) v průběhu 24 hodin ** Starlinky hrají důležitou roli také na Ukrajině

Petr Kubala
UkrajinaStarlinkSpaceX
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže československý salvový raketomet RM-70

Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže československý salvový raketomet RM-70

** Oživený výčet zbraní, které zaujmou technologickým řešením ** Neděláme si nárok na kompletní výčet** Informace často chybí, a tak se snažíme kličkovat mezi propagandou

Jakub Čížek
UkrajinaZbraněRuskoArmáda
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
Jak výrobci čipů obchází limity. Pouzdření a vrstvení je nové pojetí práce s křemíkem

Jak výrobci čipů obchází limity. Pouzdření a vrstvení je nové pojetí práce s křemíkem

Svět polovodičů neobnáší jen sledování nanometrů a různých výrobních procesů, děje se toho mnohem více a aktuálně diskutovaným tématem je propojení více křemíkových čipů do celku.

Jan Pánek
ČipyTechnologie
22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět