Recenze: IL 2 Sturmovik – Zapomenuté bitvy

Když na sklonku roku 2001 vyšla hra IL 2 Sturmovik, zaplesala srdce mnohých skalních fandů leteckých bojů. IL 2 Sturmovik: Zapomenuté bitvy jsou v současnosti absolutně nejlepší simulátor bojových letadel 2. světové války, možná i nejlepší simulátor letadel vůbec. Pokud rádi létáte, tak tohle nesmí na vašem počítači rozhodně chybět.

Typ hry: bojový letecký simulátor
Multiplayer: až 32 hráčů přes LAN, hra přes Internet
Minimální konfigurace: P3 800/ Athlon 700, 256 MB RAM, 1,3 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: P4 1.6/Athlon 1.5 , 512 MB RAM, 1,3 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon 1.8G, 512MB RAM, 1,3GB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Maddox Games
Distributor hry: Ubi Soft (
Distribuce v Česku: Playman (

V minulém roce ohlásili Maddox Games pokračování a já se nemohl dočkat, kdy tento datadisk nainstaluji a zkusím, co zas na nás hráče vymysleli nového. Ano, čtete správně, datadisk – ony totiž Zapomenuté bitvy (dále jen ZB) byly původně vytvářeny jako další, rozšiřující mise k původní hře. Avšak časem, když začal povážlivě narůstat objem dat, se tvůrci odhodlali k logickému kroku a vydali Zapomenuté bitvy jako samostatnou hru na 2CD.

Ten oheň není nový typ pohonu, ale známka prohraného souboje * Bombardéry nad Leningradem

Po nainstalování Vás přivítá stejné menu, jako v IL 2 - vlastně velká spousta věcí je úplně stejných jako v prvním díle a to je jen dobře, aspoň odpadá nutnost učit se nové věci pro ty, co hráli IL2 Sturmovika - a ti, co ho nehráli, se k němu mohou vrátit. Přesto velice brzo zjistíte, že ZB nejsou jen obyčejným rozšířením původní hry, ale je zde velká spousta nových věcí.

Nová letadla a zbraně

Nejvíce je vidět rozšířený počet letadel, který dosáhl neuvěřitelného počtu 127 různých strojů, z nichž přímo můžete létat se 78 různými letadly. Nejvýraznější změnou je možnost létat i s bombardéry, jakými jsou například obrovský ruský Tupolev TB-3-4M-17, britský Bristol Blenheim MK I či německý Heinkel He-111H-6.

Zase Leningrad, tentokrát nízký průlet * Létají z něho třísky, čímpak to asi bude :o)

U bombardérů navíc máte možnost nejen řídit letadlo a z velké výšky pouštět na nepřátele množství bomb, ale také předat řízení automatu a sednout si k jednomu z několika kulometů ve stroji a s vervou sestřelovat útočící stíhačky ( opravdu doporučuji to zkusit, sám jsem se dost bavil sestřelováním chudáků útočníků :o)). Stejnou možnost máte i u některých dalších letounů, jako je samotný IL 2 ( vlastně to stejné jako v případě prvního dílu ), nebo u známého a velice v prvním dílu postrádaného střemhlavého bombardéru JU-87 Stuka.

S BF-109 se opravdu dobře létá… * To je on, mého srdce šampión – TB-3 v plné kráse

Ale nejen bombardéry jsou novinkou, mezi stíhačkami také je spousta novinek, se kterými můžete ukázat, jak dominujete nebi nad bojišti – čili se těšte na létání s americkým P-40 Warhawk nebo proudovým německým Me-262A-2 Sturmvogel.

Realismus vs hratelnost

Malou exkurzi mezi smrtící zbraně teď ukončíme a trochu víc se koukneme na zoubek samotné hře. ZB obsahuje nový fyzikální model letadel, na kterém autoři dlouho pracovali a dalo by se říct dovedli až na samou hranici dokonalosti. V praxi to vypadá tak, že při střelbě do protivníka není problém jeho letadlu „amputovat“ křídlo či rozstřelit nádrž na benzín nebo, když jste obzvlášť dobří, zabít jen pilota přesným zásahem do kabiny. Samozřejmě to jde i opačně, a také vzhledem k poškození se mění (dost podstatně) samotné letové vlastnosti letadla. Malý příklad: v jedné misi jsem s bombardérem prolétal nad spoustou obranných flaků a najednou to drnclo… kouknu externím pohledem na letadlo a koukám, chybí obě plošky na křídlech. Sice se s tím dalo letět, ale už ne manévrovat, takže za pár minut jsem to stejně zabalil a nahrál misi znova, protože mne i přes chrabrost mých střelců sejmuly stíhačky nepřítele…

To je kouře při startu motoru, skoro jako ze škodovky… * Bitva na internetu v plném proudu, žel minul jsem…

Když už jsem u poškození – hra plně vyhoví jak hráčům, co si chtějí jen zalétat, tak hardcore pařanům, protože dá se zapnout či vypnout úplně všechno, od nekonečného střeliva i paliva až po poškození motoru při přehřátí (s tímhle jsem měl nejvíce problémů) a ulomení křídla při příliš tvrdém výkrutu.

Dynamické scénáře misí

Hru samotnou můžete hrát v několika módech. Jednak dynamicky generovanou kampaň za Němce, Rusy, Maďary nebo Finy. Svým působením můžete ovlivnit úsek fronty, kde bojujete, ale logicky nedokážete ovlivnit celou válku. I tak je hodně znát, zda pečlivě plníte své úkoly či ne - nejednou poznáte, že se vyplatí klidně i udělat nějaký úder navíc. Když zničíte více letadel v jedné misi, v následující jich bude mít protivník méně, když zničíte více tanků, může se fronta ve vašem úseku více pohnout apod.

Sakra práce, jak to teď opravím… * I takhle to někdy končí (uhnal sem motor :o))

Jednotliví letci včetně vás získávají zkušenosti v boji, jsou povyšováni, neustále zlepšují svou bojovou schopnost, takže hra není jen o tom létat a být nejlepší, ale také pomáhat spolubojovníkům v letce, protože není nic horšího, než přijít o špičkového pilota, který bude nahrazen úplným zelenáčem a pak jít do boje proti nepřátelským esům. Nejednou je právě ztráta zkušených pilotů v misi důvodem pro opakování mise. Důležité je také komunikovat se svými letci rádiem, ať již na začátku tažení, kdy jste nováček a ten poslední v letce, nebo když potom velíte celému uskupení, protože nejednou vám vaši letci mohou zachránit zadek, když vás pronásleduje nepřátelské eso a vy ho nemůžete setřást.

A už padá skopčák jeden… * BF109 vs U-2 = ustřelené křídlo (já vím, trochu nerovný souboj)

Dalším módem jsou jednotlivé úkoly, které se však nikam nezapisují, nejste povyšováni apod a tudíž jsou spíš určeny na naučení se než půjdete do generované kampaně. Hra také obsahuje jednoduchý editor, kde si můžete nagenerovat misi dle svého gusta.

Multiplayer

Co by to bylo za hru, kdyby neměla multiplayer… a ZB v tomto nejsou výjimkou. Hra podporuje maximálně 32 hráčů v boji Dogfight (proste všichni proti všem :o)) nebo 16 hráčů v Cooperative módu, což je dle mého jedna z nejbáječnějších věcí na téhle hře. Sice AI letadel v kampaňi je na slušné úrovni, ale ten pocit, když máte vedle sebe 7 dalších lidí, můžete se navzájem dorozumět co kdo má udělat a jak… no prostě paráda.

Maďaři třeste se, amíci jdou do akce * Tak s tímhle asi už daleko nedoletím…

Jen bych chtěl upozornit, že multiplayer se většinou hraje se zapnutými všemi možnostmi, dost často nemáte možnost externích pohledů či změny pohledu ze svého kokpitu na čistý zaměřovač. Takže pokud si nechcete síťovou hru znechutit, protože vás bude skoro každý střílet (mé skóre po několika hodinách bylo i přes určité zkušenosti velice pasivní :o)), zkuste prvně dohrát celou kampaň na velkou obtížnost…

Čeština ve hře

Možností, kterých je v IL 2 Sturmovik – Zapomenuté bitvy je mnohem, mnohem více, vždyť díky přiloženému editoru si můžete vytvářet vlastní mapy, jdou upravovat skiny na letadlech (a taky na internetu najdete spoustu opravdu skvěle udělaných skinů), možností nastavení samotných letadel dle obtížnosti je také velká spousta. Proto opravdu vřele doporučuji, pokud již nelétáte s původní IL 2, pořádně prostudovat manuál, který je díky češtině dokonale srozumitelný a dá vám hodně poznat, co to znamená být bojovým letcem :o).

• dokonalý fyzikální model letadel
  • výborná grafika
  • skvělý multiplayer
  • jednotvárná hudba
  • dlouhé lety na misi
  • AI spolubojovníků

A když už jsem u té češtiny -  trochu to hodnocení rozdělím na dvě části: pokecům před misi a manuálu se nedá moc co vytknout, samozřejmě pár chyb by se našlo, jako nepřesné názvy míst (řeka Elba sice zní moc pěkně, ale české Labe zní ještě lépe :o)), sem tam špatné skloňování, ale na to množství textu je to fajn. Druhá věc jsou hlášky pilotů a počítače ve hře, kde je chyb už podstatně více. Vím, že asi nikdo z překladatelů, kteří dělali ZB, není hardcore příznivec leteckých simulátoru, ale určitě by byl na místě volný překlad smyslu věty než přímý, doslovný překlad, díky kterému se vám na monitoru ukáže pěkných pár nesmyslů.

Hudba: 6/10
Překlad: 6/10

IL 2 Sturmovik – Zapomenuté bitvy jsou v současnosti absolutně nejlepší simulátor bojových letadel 2. světové války, možná i nejlepší simulátor letadel vůbec. Pokud rádi létáte, tak tohle nesmí na vašem počítači rozhodně chybět.

Diskuze (2) Další článek: Half-life 2 bude novým testovacím benchmarkem pro Windows

Témata článku: , , , , , , , ,