Recenze: Iron Storm CZ - bouře mezi FPS?

Píše se rok 1964 a právě zuří první světová válka. Ne nebojte, nepropadl jsem z dějepisu, snažím se vám jen reprodukovat příběh nejnovější střílečky, kterou nám vítr přivál do redakce. Jestli vás tedy láká představa alternativní historie, nabízím vám dnešní recenzi, v níž tento titul podrobně rozpitváme.
Recenze: Iron Storm CZ - bouře mezi FPS?

Platforma:  PC
Typ hry: akční
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 600 MHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 3D grafická karta GeForce 2
Doporučená konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 3D grafická karta GeForce 3
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: 4x Studio (
www.4xtechnologies.com)
Distributor hry: Wanadoo (
www.wanadoo-edition.com)
Distribuce v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Homepage hry:
www.stormgame.com  
Životně důležité herní fórum (rady pro postup ve hře):
http://www.dreamcatchergames.com/cgi/ultimatebb.cgi?category=3

Občas mě při hraní některé hry napadne hříšná myšlenka - proč vůbec TOTO vzniklo? Naštěstí se mi to nestává často, abych zanevřel na počítačové hry a vrátil se ke sledování šesté série seriálu o hluchoněmé venezuelské dívce, :-) ale čas od času se mi nějaká výjimka do počítače dostane.

Důvody vzniku her jsou rozličné. Převažují pravděpodobně snahy o materiální zabezpečení producentů, grafiků, programátorů a jejich blízkých, což by samo o sobě samozřejmě neobstálo. Hráči potřebují mít důvod, proč hrát zrovna tuto hru. A jelikož jsou lidé různí, i hry musí být rozmanité.

     

Existují hry, které mají za úkol poněkud potrápit vaši šedou kůru mozkovou (adventury, logické), velké úspěchy tradičně sklízí kousky sloužící k odreagování (střílečky atd.) anebo třeba tituly ryze sportovní, které sklízejí ovace díky opojnému pocitu vítězství. Ale o hře, jež by měla za cíl hráče frustrovat, o té jsem ještě neslyšel. A přitom se to autorům Iron Stormu nechtěně povedlo na výbornou.

Příběh - jako vždycky

Začneme ale pěkně po pořádku dějovou linii. Ta je, jak bývá u FPS stříleček zvykem, pěkně odfláknutá. Když jsem se asi před dvěma měsíci o Iron Stormu dozvěděl, zaujalo mě použití alternativní historie. Navíc konfliktu jakým je první světová válka, jež se nedočkává zpracování příliš často. Jenže všechno je nakonec jinak.

Z Iron Stormu se vyklubala zápletka poněkud vyčpělá a z první světové války se stalo klasické soupeření mezi východem a západem. Nechápu jak se strany konfliktu mohli promíchat tak, že uspořádání je naprosto shodné se situací studené války. Bylo to pro mě velké zklamání, neboť jsem čekal na příliv čerstvého vzduchu do neustále zanedbávané součásti stříleček.

     

     

Samozřejmě vaším zaměstnavatelem je západní část evropského kontinentu, protože ti zlí "východňáci" pod velením jakéhosi barona chtějí vyrobit atomovku, které pak využijí ke zničení západního společenství. V roli poručíka Andersona tomu budete muset zabránit.

Svět v temném hávu

Přes můj nepochvalný úvod Iron Storm není rozhodně podprůměrná hra, což je vidět na zpracování herního světa. Padesát let války je padesát let, a proto nečekejte, že frontu krášlí pastelové barvy ,Vše je pěkně šedé a temné, což v kombinaci s neustálou střelbou v pozadí a častým deštěm dává dohromady pěkně depresivní atmosféru.

Všechny důležité budovy jsou skryty do náručí mohutných ocelových bunkrů, ze kterých mnohdy vyčuhuje jen hlaveň kulometu se smrtonosnou kadencí. Až dorazíte do města, zjistíte, že válka se taky moc nekamarádí s rozvojem nových bytových prostor.

Hru začínáte na frontě, odkud se musíte dostat do tajného výzkumného ústavu, kde se údajně nachází onen atomový dáreček. Cestou musíte projít nejen přední linii nepřátelských vojsk, ale  i nechat se zajmout a následně se osvobodit. Hra ovšem nalezením nukleární hlavice nekončí, nicméně docela bych se divil, kdyby jste měli chuť v tomto dobrodružství pokračovat.

Kde je chyba?

Už vás nebudu dále napínat, chyba Iron Stormu je v přílišné obtížnosti hry. Ta se ale neprojevuje tím, že  by nepřátelští vojáci byli nezranitelní, měli nekonečně mnoho střeliva nebo byli neviditelní. Možná lépe Iron Storm vystihuje jedno slovo, jež jsem použil v úvodu - frustrace.

Začíná to poměrně nenápadně, absencí tutorialu. Váš nadřízený vám sdělí, aby jste si vzali vše co na misi potřebujete a vyrazili do boje. A tak jsem asi hodinu jako trotl pobíhal po táboře a sháněl se po lékárničce, protože jediná, kterou jsem našel, nešla sebrat. Později jsem pochopil, že mi můj milý důstojník zapomněl sdělit, že KPZka se dá použít jen, když jste zranění.

     

Následně jste vyhozeni na frontu a opět protože vám nikdo nic nevysvětlí, připravte si pěkných pár save/loadů než zjistíte, jak se co ovládá. Jenže až to pochopíte, Iron Storm vás trápit nepřestane. Hra mi tak trochu připomněla  legendární českou adventuru 7 dní a 7 nocí, která proslula nelogickými kombinacemi, na něž jste museli přijít pro postup ve hře. V Iron Stormu je tento systém doveden k dokonalosti.

Kupříkladu potkáte cestou dveře, kterými by měla vaše cesta logicky při dodržení předchozí linearity pokračovat. Zkusíte je otevřít a nic. Jelikož jste předtím potkali pěknou řádku zamčených dveří, pochopíte, že tudy cesta asi nepovede a vydáte se hledat jinam. Když asi po půlhodině marného zkoumání dojdete k závěru, že jinde se jít nedá, vrátíte se opět k těm samým dveřím a vzteky do nich začnete střílet. Opět žádná odezva. Tak se s nadáváním vydáte znovu na pochůzku a po třetím návratu omylem zdálky vystřelíte do těchto dveří a světe div se raketa do nich udělá díru. Schválně jsem si hru loadnul a zkusil v chování vrátek najít nějakou logiku. Střílel jsem do dveří raketometem a nenašel ji (i když v podstatě se dá říct, že každá šestá střela dveře zničila:-). A takový je Iron Storm celý.

Na něco přijdete jen úplnou náhodou, někde se chvíli zaseknete a  čas od času narazíte na problém, který vám celou hru znechutí. Ještě jsem neviděl diskusní fórum, které by se každý den plnilo tolika dotazy na postup ve hře jako v případě "Železné bouře". Jestli se o nějaké bouřce dá mluvit, tak jedině o hromobití, které se snese na hlavu autorů od roztrpčených hráčů.

     

Umělá inteligence

Aby byl váš obrázek o Iron Stormu úplný, přidám opět palivo do kotle s mínusy hry. Počítačem ovládaní protivníci (o spolubojovnících se v rámci inteligence mluvit nedá - většinou zemřou do tří sekund od úvodní potyčky) se vyznačují značnou proměnlivostí chování. Došel jsem k závěru, že je to způsobeno předskriptováním jejich chování, které díky tomu je celkem inteligentní. Když procházíte postupně přesně vyznačenou lineární cestou, nemůžete si nevšimnout, jak je všechno připraveno přesně na vás. Vojáci v zázemí jen pozorně číhají na stráži jako kdyby se nacházeli na frontě. Když náhodou vypadnete z konceptu a uděláte něco trošičku jinak, uvidíte, že to s výši jejich IQ nebude tak žhavé.

Horší než skripty je fakt, že počítač hrubě podvádí! Střílí na vás, i když vás prokazatelně nemůže vidět. A dokonce vás občas protivníci zlikvidují i přes maličkost zvanou zeď. Jednou mě suverénně zabila helikoptéra kulometem přes stěnu asi pět metrů tlustého bunkru, i když vůbec nemohla tušit, kde přesně se v tom podzemí nacházím.

Malá chvála nezaškodí

Iron Storm má své kladné stránky, avšak opravdu nevím, jestli je někdo nakonec ocení. Kupříkladu výběr zbraní je vcelku slušný, každá se vyznačuje odlišnými parametry a tím i rozdílným využitím v boji. Kromě toho čas od času můžete využít i imobilní zbraňové systémy - různé věže a kulomety.

     

     

Ani grafika není vůbec špatná. Okolí vypadá reálně jako po padesát let trvajícím konfliktu. K tomu občas zasněží či zaprší, což se ihned projeví ve snížené viditelnosti. A naprosto skvělé je oslnění slunečními paprsky (tedy zas tak skvělé to pro vás není, zvláště když váš zabije protivník, kterého skrz slunce vůbec nevidíte:-).

 

Světlé stránky hry
  • celkem slušná akce
  • zajímavé zbraně
  • grafika
  • české titulky
Temné stránky hry
  • neobvyklé postupy vedoucí k cíli
  • protivníci podvádějí
  • časté zákysy
  • absence tutorialu

Slovo na ukončenou

Jenže jak už jsem říkal, sluníčko vám náladu nespraví. Iron Storm má totiž zvláštní dar hráče naprosto znechutit. Svými nelogickými postupy (jednou to jde, jindy zase ne), přednastaveným chováním vojáků, kteří jen čekají až po vás začnou střílet, je vhodným dárkem tak možná pro masochisty, které baví neustále dokola opakovat ten samý úkol. Pokud někoho nemáte hodně rádi, kupte mu Iron Storm, vsaďte se s ním o hodně peněz, že hru nedohraje, odpojte ho od internetu (aby nemohl hledat návody) a zavřete ho do pokoje. A až mu zas za týden otevřete, mějte po ruce raději číslo na místní psychiatrickou léčebnu nebo počítač s nějakou pro smrtelníky hratelnou akční hrou.

Grafika: 7/10

Zvuky: 8/10

Hudba: 6/10

Hratelnost: 5/10

 

Celkem povedená akční záležitost nebýt naprosto nelogických postupů nutných pro postup ve hře. Díky ním je hra neuvěřitelně strašně hodně moc.... FRUSTRUJÍCÍ!

 

Celkové hodnocení: 6/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Hrajeme Star Wars Battlefront II: hvězdné války ve 4K

Hrajeme Star Wars Battlefront II: hvěz…

Zapli jsme Xbox One X a rozhodli se vyzkoušet, jak vypadají Hvězdné Války ve 4K. A víte co? Vypadá to parádně!

15.  11.  2017 | | 6 N/A
Playstation má speciální nabídku na Černý pátek, konzole i hry s velkou slevou

Playstation má speciální nabídku na Če…

Sony oznamuje, že v právě probíhající akci Black Friday nabízí ještě atraktivnější cenové podmínky svých produktů.

21.  11.  2017 |