Recenze: Jagged Alliance 2 Wildfire – vzpomínka na staré časy

Jak začít a neurazit? Bylo nebylo, psal se rok 1994 a na PC se coby malý zázrak zjevila geniální hra Jagged Alliance. Čas však plynul dál a v roce 1999 vyšlo její pokračování s předělanou grafikou a spoustou dalších vylepšení. Dnes se píše rok 2004 a do našich rukou se dostává prozatím poslední díl série, postavený na enginu z roku 99. Jakou má šanci uspět v konkurenci dnešních titulů?

Typ hry: Taktická
Minimální konfigurace: Procesor 300 MHz, 128 MB RAM, 1 GB na HDD
Výrobce: Strategy First Inc. (
Distributor: iDeal Games (

Nejdřív se tedy ještě vrátíme k historii. JA2WF je přímým pokračováním staré dobré JA2. Tedy, abych byl přesný - ona to vlastně JE stará dobrá JA2. I když... Je, ale ne tak úplně... Takže... Jaksi... Tak snad abych začal od začátku.

Barry má problém... * ...to ale není jediný * Je to pták? Je to superman? Ne, je to výsadkář!

Historii slavné JA série přeskočíme stručným shrnutím – jak jistě každý znalejší hráč ví či alespoň tuší, jednalo se o pravé skvosty mezi strategicko-taktickými tahovými hrami a dodnes bychom v tomto žánru jen stěží hledali další tituly, které by se co do hratelnosti výtvorům JA (1994) a JA2 (1999) vyrovnaly. Každá z nich se dočkala jednoho datadisku – JA: Deadly Games (1996) a JA2: Unfinished Bussines (2000). A právě poslední zmiňovaný titul je pro nás klíčový. Ptáte se proč? Protože JA2WF je na něm postavená. I když „postavená“ není to pravé slovo - exaktně vyjádřeno jde o to, že JA2WF je (mírně) upravený a (decentně) vyšperkovaný JA2:UB.

Pro neznalé: Co vlastně je ta JA série zač?

Jagged Alliance je – zjednodušeně řečeno - tahová taktická hra. V roli velitele skupiny žoldáků najímáte lidi, o které máte zájem, platíte je (takže musíte vydělávat peníze a hospodařit s nimi) a vysíláte na různé mise, během nichž je pomocí rádia ovládáte svými příkazy. Každý z vašich podřízených však má svou vlastní osobnost, je tedy možné, že za určitých okolností se na vaše rozkazy prostě vykašle a bude si dělat to, co sám uzná za vhodné.

Ivan, má nejoblíbenější postava z původní JA. *... odkud znám i Specka * A takhle JA tehdy vypadala

Mise samotné se odehrávají v jednotlivých mapách, na které je herní pole rozděleno. V každé z těchto map se může (ale nemusí) nacházet prakticky neomezené množství nepřátel. V okamžiku, kdy se k některému z nich přiblížíte na váš či jeho dohled, hra se automaticky přepne z real-time do tahového režimu a dál se pokračuje ve stylu ne nepodobném klasickému Ufu. Po skončení boje se hra opět přepne zpátky do real-time režimu a pokračujete dál.

Kdyby však hra vypadala právě takto, nebyl by to zas až takový zázrak. O území, která dobudete, se totiž musíte i nadále starat. Jak? Můžete tam poslat dělníky, kteří v nich budou těžit suroviny, ze kterých vám potom poplynou peníze. Ale jak už to bývá, závist (a peníze) světu vládne. Vaši nepřátelé mají snahu dobývat vámi obsazená území zpět pod svoji kontrolu. Ovšem tomu vy musíte – jako správní obchodníci - za každou cenu zabránit. Takže nezbývá, než si pořídit milici, která pro vás bude vaše bohatství chránit. Ovšem taková milice něco stojí – takže je zapotřebí vydělávat ještě víc. To znamená víc těžit – a to znamená víc území. A jsme zase zpět u vašich žoldáků...

Taktická mapa, co dodat? * Přes internet si můžete objednávat vojáky... * ...nebo květiny

Co nového v zemi galské?

Na první pohled je vidět, že v JA2WF se grafika od roku 1999 vůbec nezměnila. Mapa, na které se pohybujete, je tak stále stejná a prvních pár minut hraní vás ujistí o tom, že i příběh je beze změn. Tak o co tady vlastně jde? Je to snad nějaké „šméčko“ penězchtivých vývojářů a vydavatelů?

Vlastně ani ne. Jde totiž o to, že JA2WF vytvořili víceméně sami fanoušci série. Změny tak netkví ani tak v odlišném příběhu a grafice, ale především ve vylepšení všeho možného i nemožného ve hře samotné. Změnily se především všechny zbraně – jejich statistiky byly upraveny tak, aby více odpovídaly skutečnosti a ještě jich od posledně pár přibylo. Díky tomu si nyní můžete odzkoušet například Uzi, HK33 a spoustu dalších zbraní (konkrétně 14 nových). U nich i u všech starých byly navíc změněny zvuky a jejich grafické ztvárnění tak, aby více odpovídaly realitě.

Že prý nikdo nechce takhle žít? * Žádný problém! * Test osobnosti, jedna z místních zajímavostí

Nezměnila se však jen grafika - i účinek jednotlivých zbraní již více odpovídá realitě. Tolik alespoň tvrdí propagační materiály. Nejsem vojenský expert, takže tento fakt nemůžu nijak objektivně posoudit – ovšem minimálně od granátu bych očekával, že svým výbuchem pokryje oblast větší než nějaké dva metry čtvereční.

A to je všechno?

Naštěstí se nezměnily jen výše uvedené detaily. I jiné (ovšem stejně podružné) věci se dočkaly změn. Některé mapy, dříve holé a rovné, byly doplněny o trávu, kameny, stromy a další skrýš poskytující věci, což je hře jen ku prospěchu, protože dříve střety v takovýchto lokacích odpovídaly spíše westernovým přestřelkám než nějakému modernímu taktickému boji.

Vojenská zařízení se pyšní lepší obranou, takže jejich dobývaní je nyní věcí spíše pro masochisty než pro normální hráče. Neříkám, že je to nemožné – rozhodně je to však něco, o čem se vám bude v noci zdát. A ty sny rozhodně nebudou příjemné. Zvýšil se také počet nepřátel, na které narazíte, a dlužno jim přiznat i určité „zchytření“. Pokud mají opravdu výhodné postavení, rozhodně za vámi (na rozdíl od předchozích dílů) naprosto zbytečně nepoběží na otevřenou plochu, takže vylákat je nyní chce již trochu taktického uvažování a plánování. Mnohem častěji se také schovávají tak, abyste je neviděli a mohli vám tak přerušit naplánovaný tah nějakým zákeřným výstřelem na jednu z vašich nic netušících oveček.

A na závěr trocha nočních záběrů

Stejně tak se jejich taktika mění podle situace. Pokud se dostanou do jasné přesily, prostě po vás půjdou jak pes po uzeném. Když však najednou zjistí, že se dostali do křížové palby (a toto zjištění přežijí), stáhnou se zpět – a na pečlivě vybraném místě si na vás znovu počkají. A podobných věcí je tu více...

Na druhou stranu však počítačem řízení nepřátelé nejsou žádní géniové a s ledovým klidem se budou pokoušet naběhnout a nožem zabít vašeho žoldáka – a to bez ohledu na to, že ve svém kole k němu sotva stihnou doběhnout a na útok jim už čas nezbude. Ve výsledku tak budou bezmocně stát přímo uprostřed vaší skupinky. Jedinou opravdu výraznou změnou je tak prudký nárůst obtížnosti. Vašich nepřátel je více, jsou lépe vybaveni a (jak bylo napsáno výše) jsou i o něco chytřejší. Takže v okamžiku, kdy hra začne a vy spadnete (skoro doslova) do první bitky, v místech, kde byli dříve nepřátelé vybavení ubohými pistolkami, se nyní pyšní kevlarovými vestami, samopaly a velmi výhodným výchozím postavením.

• JA2 byla a je perfektní hra
  • Čeká vás více zbraní, více nepřátel, více úkolů, více všeho...
  • Autoři se snažili o maximální realističnost
  • Zastaralá grafika
  • Většinu z toho už jsme viděli v roce 1999
  • Vyšší realističnost znamená vyšší obtížnost

A tohle už všechno je?

Ano, je. JA2WF je hra, která fanoušky starých JA více než potěší - hlavně vylepšením jednotlivých map, přidáním několika nových zbraní, novými subquesty a především výrazně vyšší obtížností. Ty hráče, kteří předchozí díly nehráli, nejspíše odradí zastaralá grafika, vysoká obtížnost a opravdu, OPRAVDU dlouhá hrací doba.

Grafika: 4/10
Hudba: 5/10

Na jednu stranu výtečná hra, na stranu druhou pouhé opakování toho, co tu již bylo v roce 1999. A dokonce opakování v původním grafickém kabátě. Pro fanoušky série jasná volba, pro ostatní možnost zavítat do historie a okusit jednu z nejlepších her svého žánru.

Celkové hodnocení: 6/10

Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: Strategy First Inc. | Webové stránky hry