Recenze: Jak X: Combat Racing - pekelná jízda

Dost bylo trapného skákaní, řekl si Jak, nasedl za volant po střechu ozbrojené buginy a jal se závodit. Povedla se Naughty Dog změna žánru, nebo měl Jak radši zamířit do herního důchodu a nedělat skvělé sérii ostudu? A co na to Daxter?

Platforma: PS 2
Paměťová karta: 984 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Naughty Dog
Distributor: SCEE
Distributor v ČR: Sony Czech (

Jak is back

Konec Jaka 3 uzavíral příběh původní trilogie skvělých plošinovek....dobře, od druhého dílu přibyl velmi silný vliv akce, ale to je jedno. Každopádně po dohrání třetího dílu spoustu fanoušků přepadl smutek, že další výborná sága má svůj konec. Což se do jisté míry ukázalo jako chybné, protože Naughty Dog oznámili další dvě hry s těmito oblíbenými hrdiny. Zatímco na Daxtera na PSP se stále čeká, Jak X právě přiburácel v oblaku zvířeného prachu se svojí nabroušenou buginou. Takže se pojďme podívat, jak se mu daří na čtyřech  kolech.

Tady ve městě jezdit 50 nemusíte * Za moment mohu očekávat nadílku...raket * Ne děti, to není peklo, jen Jak jede na výlet

Pokud jste hráli třetí díl, tak už jste strávili nějaký čásek v přibližovadlech podobného typu a jízda s novým Jakem vám bude povědomá. Naughty Dog vlastně vytrhli celou část s buginami z Jaka 3, řádně vybrousili ovládání, vymysleli celou řádku závodních tratí, přisypali věrtele různých vylepšení, bonusů, atd. a přidali nový příběh. Ne, nešálí vás zrak, Jak X je skutečně závodní hra s příběhem. A navíc povedeným.

Vše začíná v jednom potemnělém baru, kde Daxter jako obvykle vysvětluje přítomným zevlujícím nánoskům, kdože je ta nejhrdinnější a nejdrsnější dvojka na celém světe a který hlodavec (nebo co je vlastně Daxter zač) má v partě hlavní slovo. Jeho gradující vyprávění střídají prostřihy s Jakem, kterak si to pěkně na férovku rozdává v brutálním souboji bugin s několika dotěrnými týpky. Dynamickou jízdu plnou výbuchu skvěle doplňuje rockový nářez, že člověk má hned chuť zamáčnout slzu ze setkání se starými známými a sám pořádně zašlápnout plyn do podlahy a rozštěkat kulomety. Takovou sílu má úvodní filmeček.

Manipulace ze záhrobí

Ale zpátky k tomu, proč se vlastně Jak dal na dráhu závodníka Combat Racingu, což je název zdejších brutálních závodů. Po konečném vítězství nad Metal Heady se svět pomalu vracel do normálních kolejí a Jak s Daxterem si žili poměrně klidným životem, dokud jim nepřišlo pozvání do tajemného Kras City za účelem čtení poslední vůle Krewa (toho si fanoušci určitě pamatují z Jaka 2, co by vůdce bandy zlodějů). Jak pochopitelně neváhal a vyrazil. Na setkání plném známých tváří, jako Ashelin, Keira či Torn, se seznámí s Krewovou sympatickou dcerou Ryan, která o otcově kriminální historii nemá moc tušení. Po společném přípitku na počest mrtvého Krewa se jeho odulý ksicht znovu objeví v holografickém vzkazu a všem oznámí, že byli právě otrávení a pokud chtějí získat protijed, musí někdo z nich vyhrát plánovaný velký turnaj v Kras City v závodech Combat Racingu.

Další na cestě do zatracení * No nevypadají drsně? * Hmm, to mu asi nepraskla pneumatika

Příběh se postupně rozvíjí ve formě klasických ingameových animací, jenž následují po valné spoustě závodů. Hlavní roli jako vždy v nich hraje hláškoidní Daxter, který vás dokáže tradičně dostat smíchy do kolen. Postupem času potkáte spoustu známých postav, jako třeba Sig, Kleiver, ukecaný Pecker a tak dál. Důležitou roli získají ale i nové postavy. Seznámíte se s otravným komentátorem G.T. Blitzem, který, pokud by egoismus nadnášel, by se v domech mlátil hlavou o strop. Neustále vás bude prudit i Razer, ulízaný týpek v červeném obleku a s přitepleným přízvukem, jenž ostentativně dává Jakovi najevo svoji nadřazenost a nenávist. Nemusíte být znalci předchozím dílů, aby vás příběh dokázal pohltit, ale pochopitelně vám ujdou všechny odkazy na minulé hry.

Ne, opravdu to není letadlo * Tutoriál, proto žádné výbuchy  * Občas to snad až přehánějí

Příběh ale jen slouží jako cukrová poleva na vrcholu hromady těsta, které v tomto případě představuje samotnou jízdu. Pochopitelně nemůžete čekat žádné realistické chování vozítek, kdybyste přelomili DVDčko s hrou napůl, najdete tam velkým písmem napsáno arkáda (ale radši to nezkoušejte, protože vám ho pak nikdo nevymění :)). Pokud tázavě nadhazujete Burnout, tak ano, do jisté míry by se dalo toto srovnání použít, jen vám Jak X nenabídne natolik hladkou a dynamickou jízdu, jako bezkonkurenčně nejlepší arkádové závody současnosti.

Rychlí a ozbrojení

Ovšem co vám Jak X nabídne jsou zbraně, spousty zbraní. Dělí se na přední (různé kulomety, rakety, elektrické pulzy a tak) a na zadní (miny, čáry hořícího paliva, štíty, autopilot a kdoví, co ještě). Během jízdy narazíte na Eco různých barev. Zelené opravuje vozidlo, modré přidává boostery, červené náhodně vybere zadní zbraň, žluté zase vybere nějakou přední. Ze zmasakrovaných protivníků pak ještě padá Dark Eco, po jehož dostatečné kumulaci se vám zvýší účinnost zbraní.

Plná forsáž * Druhé místo, to se hnedle změní  * Sakra, tak sem asi fakt doma nechal puštěnej plyn

Samotná jízda je neuvěřitelně dravá a agresivní. Dokud neproburácíte cílovou páskou, nic není jisté. Ani sebelepší jízdou si nelze vytvořit výrazný náskok, vždycky vám někdo visí na zádech a neváhá vás do nich střelit. Kolikrát se mi stalo, že těsně před cílovou rovinkou mě čísi raketa poslala do nebes a zatímco sem se tak kochal letem v kotrmelcích, předehnali mě čtyři soupeři. Na jednu stranu získávají závody na neuvěřitelném napětí, které se však může změnit ve frustraci, pěnu u pusy, naběhlé žíly, ovladač v televizi a Playstation letící z okna, když vás už po páté "nějakej –censored- -censored- rozprášil na mraky v poslední zatáčce".

Na druhou stranu, pokud se vám potupa nestala právě v poslední zatáčce, není problém během pár okamžiků skvělou jízdou a dobrou taktikou získat čelní pozici. Pořadí se neustále přelévá ze strany na stranu a každý závod má pořádné grády. Jízdní model je velmi povedený, přehledný, s vlastními zákonitostmi, ovládání správně reaguje, takže v tomto ohledu ni nelze na nic stěžovat a za prohy může smůla či neschopnost. Během závodů se pořád něco děje; výbuchy střídají ještě větší výbuchy, občas kolem vás proletí hořící bugina soupeře, jindy zase se zase proletí ta vaše, na některých tratích se proti vám vyřítí občas náklaďáky, či obří sněhové koule...takže během hraní rozhodně neusnete.

Všechny cesty vedou do Kras City

Tak jde čas

Následující concept art naznačuje, jakými změnami prošel Jak během svých čtyř
   dobrodružství. Z vyjuchaného  mlaďocha z prvního sílu se postupem stal drsňák s
   nakrátko ostříhanými vlasy v koženém oblečení. Od  plošinovky přes akčnější
   plošinovky po agresivní závody motokár, tak se měnil žánr. Jen Daxter se za ty roky
   nezměnil ani o chlup :)

Když si navíc vezmete, že celá hra se neskládá jen z obyčejného závodění, ale najdete tu kolem deseti různých závodních módů, tak vás stereotyp do svých pastí jen tak nechybí. Kromě zmiňovaného boje o první místo na okruzích tu najdete různé arény, kde budete ničit soupeře či jiné cíle, dočkáte se i klasického sbírání artefaktů uprostřed rozsáhle lokace, jako třeba v Jakovi 3...ale to jsou jen některé příklady módů, kterých si užijete. Nedostatkem nebudete trpět ani v případě počtu tratí, jichž si užijete téměř na 3 desítky, rozeseté po celém světě Jaka a Daxtera. Všechny tratě nejsou k dispozici hned, ale musíte si je postupně odemykat vítězením v hlavním příběhovém módu.

Ve hře se dostanete k několika druhům bugin, z nichž každá by měla být vhodná na jiný typ závodu, ovšem vzhledem k možnosti vylepšování jejich vlastností za „precursors eggs“ získané v závodech je lepší zůstat u jednoho vozítka, které si maximálně „vytuníte“. Jediný smysl, kdy se vyplatí měnit vozidlo, je při odemčení každé ze 4 vyšších lig, kdy se objeví buginy s více sloty na vylepšování. Kromě vylepšování výkonu vozítka lze měnit i jeho vzhled. Nové části se odemykají po vyhraných závodech, některé specialitky jako antény či helmy se dají získat pouze v tradičně rozsáhlém „secret shopu“. Každá bugina může vypadat zcela jedinečně, ale stejně v závodě po pár kontaktech s protivníkem či zdí přijdete o všechnu tu naleštěnou kapotáž a holé trubky vypadají všechny stejně. :)

Závod o artefakty, jak z Jaka 3 * Ashelin si servítky nebere * Napadá mě...kam se asi ta raketa vešla?

Hlavní příběhová část je dostatečně dlouhá a po jejím dohrání vám ještě chvíli bude trvat, než odemknete všechny bonusy na 100%, takže zábavy pro jednoho hráče si užijete dostatek. Ale pochopitelně nemůže chybět ani hra pro více hráčů. V tomhle typu her by byla přímo hereze nepřidat možnost hrát na split screenu a Naughty Dog rozhodně žádní kacíři nejsou, takže ji tu najdete. Pokud jste připojeni online, určitě vyzkoušejte i tuto formu multiplayerové zábavy.

Poslední tečka

S Jakem je vždy spojena skvělá grafika a Jak X není výjimkou. Vše od postav, přes vozidla po tratě oplývá vysokou měrou detailu a světelnými efekty se také rozhodně nešetřilo. Možná někdy až ke škodě věci, protože v některých módech není přes neustálé výbuchy pomalu vidět na trať. Na druhou stranu je až neuvěřitelné, že si přes všechny efekty drží hra solidní frame rate. Po vzoru Burnoutu se dočkáte efektního zpomaleného záběru vždy, když z vašeho vozítka stávají jen hořící trosky, či pokud se vám podařilo nějakým extra mazáckým trikem sestřelit soupeře a samozřejmě nesmí chybět klasický blur efekt při vysokých rychlostech. Ale drobnou výtku bych měl. Vždy, než se po vašem zničení vrátíte na trať, obraz na malý moment zčerná. Není to nějaká velká chyba, ale přišlo mi to zvláštní.

Pořádné agresivní závody si zaslouží i správně „tvrdý“ hudební doprovod. Jak X podobnou adrenalin pumpující hudbou disponuje a na hře se to jen kladně odráží. Během hraní i v menu si užijete povedený rockový nářez. Zvuky se dočkaly stejné kvality. Kromě dunění motorů a pískání brzd nechybí hukot odpalovaných raket či dalších zbraní. Dabing se povedl, ať už se jedná o meziherní animované scény či hlášky soupeřů během závodů.

• Spousta tratí a módů
  • Příběh, oblíbené postavy
  • Grafika, hudba, zvuky
  • Svižná hratelnost
  • Zbytečná vozidla
  • Místy moc dotěrná AI

Jak X: Combat Racing rozhodně nedělá sérii ostudu a Naughty Dog znovu ukázali, co umí. I když má hra svoje slabší místa, rozhodně se jedná o zatraceně zábavné arkádové závodění. Jistě, Burnout se hraje o něco lépe, ale nenabídne vám kvalitní příběh, oblíbené postavy a spoustu humoru. S Jakem se už s největší pravděpodobností na PS2 nesetkáme a Jak X udělal za sérií podařenou tečku. Žádný fanoušek by si ji neměl nechat ujít.

Zvuk: 8/10

Jiný žánr, stejná zábava a hratelnost. Některé aspekty by potřebovaly lehce přeleštit, ale jinak se dílo podařilo. Pokud vám v Burnoutu chyběly občas kulomety, nového Jaka si zamilujete. Je jich tam víc než dost. :)

Celkové hodnocení: 8,1/10