Recenze: Jazz & Faust (CZ)

Nová adventura z velkých ruských stepí dorazila do (zatopených) českých luhů a hájů v kompletní české lokalizaci. Jak se hraje, jak vypadá příběh a co nového může hráčům, ať již nováčkům nebo ostříleným veteránům žánru, nabídnout? Jedná se o další průměrnou hříčku, nebo je to další z klenotů svého žánru? To se dozvíte v naší recenzi.

Typ hry: adventura
Minimální konfigurace: Pentium II 300 MHz, Windows 95/98/2000/XP/Me, DirectX 8.0, 32 MB RAM, 8X CD-ROM, 4 MB 3D video karta
Doporučená konfigurace: Pentium II 400 MHz, Windows 95/98/2000/XP/Me, DirectX 8.0, 64 MB RAM, 8X CD-ROM, 16 MB 3D video karta
Testovací konfigurace: Pentium II 300 MHz, Windows 98, DirectX 8.1, 192 MB RAM, 52x CD-ROM, 16 MB 3D video karta
Výrobce hry: Saturn+
Distributor hry: 1C Company
Distribuce v Česku: Cenega

Žánr adventur zažívá v posledních měsících jakési znovuobnovení zájmu, na trhu se objevují stále nové tituly, někdy dobré, jindy horší, avšak konečně je alespoň trochu z čeho vybírat. Ačkoliv světové žebříčky prodejnosti vedou stále dva nejoblíbenější žánry, totiž (akční) RPG a (akční) realtime strategie, nové adventury se objevují se zvyšující se frekvencí a vývojářská studia ohlašují nové a nové tituly. A to je samozřejmě jenom dobře. Doufejme, že tento jim trend vydrží i do následujících měsíců a snad třeba i let.

Připlouváme do přístavu

Díky společnosti Cenega se na náš trh dostává další adventura, tentokrát ruského původu, avšak opět kompletně lokalizovaná do češtiny. Jazz & Faust nabízí exotické dobrodružství dvou pitoreskních postaviček - Jazze a Fausta - ve fantastickém prostředí dálného východu. O co jiného by v našem příběhu mohlo jít než o pohádkový poklad ukrytý kdesi hluboko v zemi na tajemném ostrově uprostřed moře, k jehož získání vám dopomohou všechny ty staré známé postavy hospodských ožralů, pirátů, neznámých krásek a otrlých námořníků nebo prolhaných společníků.

Seznamujeme se s prostředím

Hned po spuštění hry mě poněkud zklamalo úvodní animované intro, které vypadalo dosti kostrbatě a navíc se zcela jasně jednalo o pouhý sestřih animací z průběhu celé hry. Nevadí, pustil jsem se rovnou po hlavě do dobrodružství - jenže narazil jsem hned za rohem, když na mě vybafla obrazovka s výběrem postav, kde nebylo jasné, kdo je vlastně kdo. Od hospodského stolu na vás zírají dva podivní týpci námořnického zjevu v hadrech z 15. století a vy jen hádáte, který z jich je asi Faust a který Jazz.

Příběh Jazze

Jazz je klasický námořní pašerák - pokud si vyberete hru za něj, začnete ve věznici ve městě El-Erp, kam se dostal za pašování ginu. Jakmile se dostane z vězení, je nucen splatit starý dluh, jakožto právě propuštěný vězeň ale u sebe jaksi nemá hotovost, takže musí zastavit svou vlastní loď s příznačným názvem Smoky. Časem se dozví o tajemné vraždě, která se stala v nedalekém vesnickém sídle. Jazz samozřejmě nelení a vydá se pátrat na vlastní pěst, cílem jeho snažení je dostat se zpět na vlastní loď. Nakonec ho nový majitel najme zpět jako navigátora a tak se dostane na Černé ostrovy, města Khaen a nakonec až do... nu, to už uvidíte sami. Příběh je to zajímavý, dokonce se objeví i několik příjemných nepředvídatelných zvratů.

Faustův příběh

Faust je kovaný námořník, klidný a spolehlivý kapitán, vlastně by se dalo říct i "romantická povaha" (nebojte, dojde i na ženské, vždyť co byste také čekali od námořníků). Jeho příběh se odehrává povětšinou ve stejných lokacích jako ten Jazzův, samozřejmě se ale najde několik světlých výjimek. Vlastně se ani nejedná o samostatný příběh, jako spíše o druhý pohled na jeden a ten samý. Jenže hraní za Fausta, a zdaleka nejsem sám, kdo to tvrdí, je mnohem nudnější a kratší, než hraní za Jazze. Obě postavy se místy potkají, prohodí pár slov nebo si vypomohou, ale pak se jejich osudy opět rozdělí, aby se zase spojily v jednom velkolepém finále... které je bohužel natolik neurčité a omšelé (loď odplouvající do západu slunce, ach jak romantické!), že si přímo žádá druhý díl.

Procházíme přístavními lokály

Naprostá většina úkolů této hry spočívá v nalézání a doručování předmětů. Jenže právě v tom tkví také onen pekelný zápor celé hry, který si vyžádala (nebo který zapříčinila) celková linearita. Ono totiž v naprosté většiny případů nelze sbírat předměty v náhodném pořadí - nejdříve musíte nají postavu a promluvit s ní, aby vám řekla, že dotyčný předmět potřebujete a pak teprve je MOŽNÉ ho vůbec sebrat. Často to znamená vracení se na známá místa, kterážto činnost je velmi nepříjemným žroutem času a velkým násobičem nudy. Není to ulehčeno ani možností s postavami běhat (dvojklikem pravého tlačítka myši), spíše je to ještě ztíženo nepřítomností jakékoliv mapy. Navíc ani inventář není zcela přehledný, vždy je vidět pouze jeden předmět a další je nutné si "nalistovat" pomocí šipek.

• vcelku zajímavý příběh
  • místy pěkná pozadí, 3D modely postav
  • nízké hardwarové nároky
  • linearita hry
  • zastaralé technické zpracování
  • jediný příběh viděný ze dvou pohledů

Co se týká jakýchkoliv další úkolů nebo logických hádanek, je v celé hře vlastně pouze jediná - jedná se o jakési kamenné puzzle, ve kterých je nutné pro jednoho kouzelníka složit kus rozbitého náhrobku (který jste, jen tak mimochodem, právě ukradli na hřbitově, ó jak morbidní). Dále tu máme konverzace s neherními postavami, které ještě umocňují naprosto lineární pocit z celé hry - vůbec totiž není možné vybírat témata rozhovoru, postavy vždy říkají pouze to, co je nutné říct nebo co zrovna potřebujete slyšet a ničím jiným se prostě a jednoduše nezaobírají. A ačkoliv jsou rozhovory řešeny poměrně vtipně, jsou i pěkně přeložené, ta tam jsou zřejmě časy, kdy adventury obsahovaly stovky kilobajtů nebo i megabajty textu (který sice možná bylo pro někoho nezáživné číst, ale dodávalo to hře ohromnou atmosféru). Jako poslední zajímavost bych zmínil střídání dne a noci - mnoho lokací tak uvidíte jak ozářené horkým denním světlem, tak i chladným měsíčním svitem a efektním svitem lamp.

Odplouváme zpět na moře

Co Jazz & Faust získává na propracovaném a zajímavém příběhu, ztrácí bohužel na jeho chvílemi až nesnesitelné linearitě a celkovém technickém zpracování hry, které ji vrací o dva roky nazpět. Problém linearity děje je v současné době vidět na každém kroku - vývojářské společnosti se snaží nekomplikovat příliš svým zákazníkům, tedy vám - hráčům, život a snaží se vyhnout příliš složitým, nelineárním hrám, které by vás mohly svou komplikovaností odradit od koupi. A tak raději volí mnohem jednodušší možnost, totiž naprosto lineární adventury, ve kterých je nutné splnit vše do puntíku podle předem připraveného plánu (tzv. "čtyři P";). Jenže má se to všechno tak, že místo čerta volí ďábla - linearita ubírá na atmosféře, zkracuje hru a celkově ji zjednodušuje. Takže skalní adventuristé ji mají obvykle "sfouknutou" za slabých pár hodin, začátečníci za pár dnů (a s návodem, bez něhož si dnes bohužel mnoho mladších hráčů nedokáže hraní vůbec představit, se hrací čas smrskne maximálně na ubohých pár desítek minut). Jistě, trh si dnes žádá stále více oddychových her s rychlým spádem a nepříliš komplikovanými úkoly, tak proč je nenabídnout. Protože je ale asi i samotným vývojářům trapné nabízet tak krátké hry, snaží se je něčím vylepšit, obvykle možností hry za další postavy. Nejinak je tomu i v případě Jazze & Fausta.

Titul
Jazz & Faust
Grafika
6
Zvuky
5
Hudba
5
Hratelnost
6
CELKEM
6
Adventura vhodná zejména pro začátečníky, ti zkušenější nad ní nejspíš mávnou rukou.
Technické zpracování titulu Jazz & Faust odpovídá hrám dva roky starým - jedná se o klasická renderovaná pozadí na nichž se pohybují 3D modely postaviček. Jistě, pozadí jsou velice pěkná, k vidění jsou dokonce i efekty kouře, mlhy, ohně, atd. Problém je pouze v tom, že rozlišení, ve kterém to vše uvidíte je pouhopouhých 640x480 pixelů, což skutečně není mnoho. Co se týká hudby a zvuků, je na tom Jazz & Faust prachbídně - hudba se k námořnickému prostředí dle mého názoru vůbec nehodí, zvuky jsou velmi sporadické.

Co zcela jistě nesmím zapomenout okomentovat je samozřejmě překlad do češtiny. Jak již bylo řečeno, postarala se o něj Cenega a nutno říci, že znovu svým standardním profesionálním způsobem. Jedná se o kvalitní překlad i dabing, opět můžeme slyšet i některá velká jména jako Miroslav Táborský nebo Zdeněk Mahdal. Zároveň ale nutno poznamenat, že nadabování nedosahuje takových kvalit, jakých by dosahovat mohlo - herci zřejmě prostě přečetli předepsané věty, ale bližší seznámení s hranými postavami se bohužel nekonalo.

Na závěr nezbývá než konstatovat, že adventura Jazz & Faust není žádné skvostné dílo, není to však ani absolutní propadák. Prostě tu máme další průměrnou adventuru, která se sice hlásí k odkazu dávných velikánů, jako byl třebas Monkey Island od LucasArts, ale jejich kvality zdaleka nedosahuje. Uvidíme, co přinese druhý díl, o jehož přípravách netřeba dlouze pochybovat.