Recenze: John Deere American Farmer – má se Zetor čeho bát?

Lidstvo odjakživa trápí problém RIVALITY. Největšími protivníky současnosti jsou George Bush a John Kerry, nelítostné boje však spolu již několik let svádí i dvě firmy zabývající se zemědělskou technikou. Americký John Deere a český Zetor. Zdá se, že John Deere vítězí na všech frontách a dokonce vydává svou propagační hru, která se překvapivě neřadí mezi propadáky tohoto léta.

Typ hry: Tycoon
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 16 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 3 2MB grafická karta
Testovací konfigurace: Procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta
Výrobce hry: Gabriel Interactive (
Vydavatel hry: Bold Games (

Na poli počítačových her je konkurence obrovská, ročně tak zří světlo světa tisíce titulů. Prakticky už není co vymyslet…Ale chyba lávky! Poslední dobou nás autoři stále častěji přesvědčují o tom, že to jde, musí se ale chtít. Když máte licenci, jde to samo, ale tohle není Spider-Man. Dnes recenzovaná hra slouží jako propagační materiál známe americké firmy John Deere, u nás proslulé coby výrobce traktorů a dalších strojních zařízení. A hned na začátku nutno podotknout, že jsem byl příjemně překvapen tím, co mi hra nabídla. Nestává se totiž vždy, aby byl titul tak podezřelého názvu alespoň průměrný. Vězte, že tento sice z davu ničím nevybočuje, ale i tak se rozhodně nemá za co stydět. Zmiňovaného Spider-Mana (tedy konkrétně jeho druhé počítačové zpracování) pak hravě strčí do kapsy.

Jo, jo, kampaně se nedočkáme * Úroda žádná - co s tím uděláme?  * Na Zetory zapomeňte:-)

Postav strom, zasaď dům… nebo je to jinak?

Vše se točí kolem jediného, tj. vaší farmy. K dispozici máte pouze jednotlivé mise, ale zase jich je dostatečný počet, takže o zábavu je postaráno. Vždy dostanete jistý úkol - většinou musíte dosáhnout nějakých zemědělských „úspěchů“, či vydělat libovolným způsobem daný finanční obnos. To se jeví celkem zajímavě, leč - po pravdě řečeno - moc záživné to není. O mnoho více se pobavím kreslením v Malování… Absence kampaně nepotěší a i když vám jsou k dispozici jednotlivé mise, v nichž plníte úkoly různorodého charakteru, kampaň samotnou vám to nevynahradí ani zdaleka. Celkem máte k dispozici více jak desítku misí a pokud všechny splníte, můžete se vrhnout na přehledný editor, s nímž nebude pražádný problém vytvořit misi jakéhokoliv typu.

Říkejte mi třeba „Stereotyp“

I když jsem říkal, že jednotlivých misí je dostatek, nemohl jsem se po čas hraní zbavit pocitu, že se vlastně vše točí kolem toho samého; ba co více, že se jednotlivé úkoly a herní postupy opakují. Po chvíli se objeví i obávaný strašák jménem Stereotyp a počáteční nadšení ze hry poměrně rychle opadá… až na American Farmerovi nezůstane byť jediný lísteček a pak už vlastně není o co stát. Tato hra je každým coulem typická tycoonovka a nesmíte se tak divit, že nic nového nepřináší a ani (jak je poslední dobou zvykem) nekombinuje to nejlepší z daného žánru. Prostě průměrná hra, která sice neurazí, ale náročnější hráč si povzdechne, za pár hodin ji dohraje a CD skončí v koši.

Ehm, nadešel můj čas… * …vyklidit pole * Editor

Máte pravdu, je to mírně přehnaná myšlenka. Mnohé hry by American Farmerovi mohly závidět jeho komplexnost. Ke zdárnému konci totiž musíte vytvořit úspěšně fungující farmu, která se bude zabývat širokým spektrem „věcí“, jež mají jedno společné – musí se co nejvýhodněji prodat. Na výběr máte vskutku z mnoha možností a funkcí, samozřejmě se můžete zaměřit jen na polnohospodářskou výrobu, nebo naopak jen tu hospodářskou, ale k tomu si můžete přibrat ještě několik „bokovek“ – takový skleník se vejde na každou zahrádku a zisky, ač téměř zanedbatelné, se brzy dostaví.

Jižněji, jižněji!

Hups, to jsem ale trochu přeskočil. Vraťme se hned na začátek, do jednotlivých misí. Ihned po výběru jedné z nich jste dotázání na několik dalších věcí. Tentokrát si totiž nemůžete navolit obtížnost sami, ale jste limitováni tou či onou mapou. Je jisté, že severněji položené kraje amerického kontinentu budou asi méně úrodné než ty jižnější. Je tedy jasné, že na jihu je „easy“ a čím výše na mapě je vaše oblast, tím těžší to budete mít. Zde nelze autory než pochválit, podařilo se jim vnést do hry poměrně zajímavý prvek, který vám hraní ještě stíží. I když pouze nepatrně.

Právě jsme udělali jámu…. * Hlavní menu * Sponzorský dar

Pšenice a žito versus prase a koza

Všichni jste už zaručeně na nějaké farmě byli a tak určitě víte, jak to chodí. Nejdříve je nutné vybrat správnou lokalitu - tak jsme učinili již výše. Potom zaměstnat potřebný personál – do začátku vám budou stačit 2-3 různé postavy, ale jak se bude vaše „impérium“ rozrůstat, budete nabírat stále více a více lidí, jež vaše farmářská činnost bohatě zaměstná. Nevyplatí se však dlouze otálet a raději se rychle vrhnout na práci a přidat svou ruku k dílu.

Nutno podotknout, že co se týče ovládání, nemám jakýchkoliv výtek. Herní prostředí sledujete z přehledného 2D izometrického pohledu a třetí dimenze nějak výrazně nechybí, klidně ji pro jednou oželím. Pro začátek dostanete vždy většinou několik zvířat, případně menší políčko a o zbytek se musíte postarat sami. Rozsít kolem statku informační cedule, starat se o zvířata (čti: „nakrmit“) a i o provoz farmy jako takové – platit různé poplatky a daně – máte tak jednoduše v rukou jak chod praktický, tak i účetnictví.

Vaše „četa“ * Farma v celé své kráse * Dům versus socha

Nejen sklizní živ je zemědělec

A tak to bude pořád dokola. Postavíte pole, koupíte traktor, pošlete postavu do traktoru, přejedete párkrát po poli, chvíli čekáte, sklidíte a máte vystaráno. U zvířat je to podobné, jen se o ně musí pečovat častěji a žádné stroje nejsou zapotřebí. Samozřejmě ale můžete využít sýpek, kam se budou vaše zásoby uklízet, pokud je neprodáte. To se ovšem stane málokdy, protože vaší druhou povinností bude i dohlížení na situaci na trhu a správné rozhodnutí, zda se letos vyplatí pěstovat spíše pšenici či ječmen, popř. jestli tento rok opět budou ve vaší účetní knize hrát prim zisky z chovu prasat, či z mléka vydojeného vašimi krávami.

Sem tam nastane i nezáviděníhodná situace, kdy vám dojdou peníze. Ani nyní není nutné zoufat – existují přece banky. Ty vám sice půjčí, ale za své služby si řeknou o nekřesťanské úroky a vy se budete muset setsakramentsky otáčet, aby jste měli vůbec na chleba a vodu. A to ještě nemluvím o tom, že budete muset uspokojovat i některé touhy vašich postaviček. Velká socha zakladatele farmy jistě potěší nejednoho člena rodiny, stejně jako zlatá sekačka, jenž toho sice asi moc nenaseká, ale v obýváku se vyjímá náramně.

Budete muset využívat i přírodních zdrojů * Tomu říkám bezpečnost – helma i na obyčejném krmném voze! * Nastal čas sklizně

Další pánové na holení – Mr. Audio & Mr. Video

Pojďme se však nyní věnovat technickému zpracování (rozumějte – audio a video stránce). Co se týče zvuků, není snad ani co vytýkat, vše zní reálně a dokonce je slyšet i rozdíl mezi tím, jestli se na traktor díváte z kilometru nebo ze sta metrů. K tomu všemu vyhrává pohodová hudba, která atmosféru skvěle uvolní…totéž bohužel nemohu říci o grafice. Ne, zase netvrďme, že je vysloveně špatná, ovšem dnešní standarty jsou tak o dvě až tři třídy výše. I přesto, jak jsou postavičky malé, by šly zcela jistě propracovat lépe. Celá grafika vypadá zdálky, tj. na největší možnost odzoomování, přijatelně, ovšem přiblížit se zoomem až na maximum bych vám nedoporučoval. Vizuální stránka hry se tak dá obsáhnou jediným slovem – NEDETAILNÍ.

• Dobrá prezentace John Deere
  • Zas o krok před Zetorem….
  • Nízké hardwarové nároky
  • Nedetailní grafika
  • Absence kampaně
  • Po chvilce stereotypní
  • Zase jeden klasický tycoon

Zetore, Zetore….

Jak jsme začali, tak i končíme. Díky firmě John Deere se k nám dostal námětem zajímavý titul, který zpracováním a herním systémem není nikterak originální, ale nejeden zemědělec o jeho koupi pouvažuje. Jen pozor na to, že hra je asi tak reálná, jako Colin McRae – závodníci rally sice její kouzlo okusí a libují si nad parádní hratelností, ovšem podotýkají, že s realitou se to srovnávat nedá – to je i případ American Farmer. A abych odpověděl i na výše položenou otázku – ano, Zetor se má čeho bát. Jako propagační hra AF obstojí, ale nevím, nevím, tu Zeterovskou si prostě představit neumím. Vy ano?

Čas sklizně

Popravdě řečeno jsem dlouze přemýšlel, jak dnešní recenzi zakončit…a přiznám se, dodnes jsem na to nepřišel. Hra má docela velké množství chyb, které zdánlivě upokojující množství kladů prostě nemohou vyvážit. Přemýšlel jsem hlavně nad tím, jestli udělit „šestku“ a nebo hru ponechat ve vodách stereotypu, kde by si spokojně plavala. Nakonec jsem si ale přece musel vybrat. Tak víte, co? Necháme ji plavat…

Grafika: 4/10
Hratelnost: 5/10

Nikterak vyčnívající titul, který však rozhodně neurazí a nemá se za co stydět. Prostě průměr.