Recenze: Juiced - tuning na tisíc a jeden způsob

Se závodními hrami s příchutí undergroundu se v poslední době doslova roztrhl pytel. Po rockstarovském Midnight Clubu 3, estrogenem zavánějícím SRS, či po vytříbené klasice NFSU 2, se na startovní rošt dere další rival dychtící po slávě a vítězství - projekt Juiced. Pojďme nyní společně nahlédnout pod jeho kapotu a zjistit, jestli na to opravdu má.

Platforma: PS2 (také PC a Xbox)
Žánr: závodní
Paměťová karta: minimálně 81kB
Analogové ovládání: ano
Výrobce: Juice Games (
Vydavatel: THQ (
Distributor v ČR: CD Projekt (
Od: 12 let

Tento rok mají příznivci závodních her hotové žně. Na pultech našich prodejen se objevila celá řada závodních titulů nejrozličnějších žánrů - začínaje velkolepým GT4, přes MC3, Enthusii, SRS a konče např. méně povedeným titulem Crash"N"Burn. A to nemluvě o tom, že na dveře už nedočkavě klepe další díl našlápnutého akčního nářezu Burnout - tentokráte s podtitulem Revenge. Ve stínu těchto událostí musí asi každému rozumně uvažujícímu člověku připadat vydání nové závodní hry jako vrchol amatérismu, spojený se zbytečným mrháním časem a penězi.

Ano, Juiced možná přichází takříkajíc s křížkem po funuse, ale pravdou je, že osud postavil vývojářům z Juiced Games do cesty nejednu překážku. Hlavní příčinou opoždění vydání hry byla skutečnost, že původní vydavatel společnost Acclaim ohlásil bankrot. Rozpracovaný Juiced zachránil od katastrofy pouze fakt, že práva na tuto hru nevlastnil Acclaim, ale společnost Fund 4 Games, která její vývoj financovala a vedla. Po krachu Acclaimu a po jeho právních tahanicích s novým potencionálním vydavatelem Take 2 Interactive, se tento projekt nakonec ocitl pod křídly vydavatelské společnosti THQ, která získala licenci jak na zdrojový kód hry, tak i na samotnou značku Juiced.

Tak tyhle fólie by na TK prošly jen stěží * Zcela evidentní přední pohon * Honda S2000 - oblíbený vůz tvůrce série GT

Po několika následujících odkladech jsme se tedy přece jen dočkali a dlouho očekávaný Juiced je konečně na světě. Jak je vidno, máme zde hru s dosti pohnutým osudem, což však jen stěží přiměje samotného hráče k tomu, aby přihmouřil oko nad případnými nedostatky či nezáživnou hratelností. Otázka tedy zní - bude Juiced jen dalším kohoutem na přeplněném smetišti, nebo má v rukávu ukrytý nějaký trumf?

Kam s ním?

Zaškatulkovat Juiced do nějakého konkrétního závodního žánru není vůbec jednoduché. Na jedné straně je zde snaha nasednout na módní vlnu nelegálních závodů v ulicích měst, na straně druhé se však svým pojetím od této vytyčené mety značně odchyluje. Kdo kdy přece viděl, aby závod v undergroundovém duchu probíhal za přítomnosti okolostojících diváků, ve dne a na zcela "vyklizených" ulicích od jakékoliv civilní dopravy?

Nechybí ani trocha romantiky při západu slunce

Pokud si hra kladla za cíl zařadit se do stejné žánrové skupiny jako NFSU 2 či MC3, pak se jí to tedy evidentně nepovedlo a její konkurenti zde mají jednoznačně navrch. Pro své arkádové pojetí nelze Juiced řadit ani mezi simulátory a díky velmi slabému modelu poškození a téměř nulové efektnosti vzájemných kolizí jej nelze zařadit ani do stejného soudku s králem destrukce - Burnoutem. O čem tedy je? Juiced by se dalo označit jako ryze stylová záležitost, která hráči nabídne možnost vytvořit si ve světě tuningových maniaků svojí vlastní identitu a to pomocí hned několika prostředků - svým řidičským uměním, svým vytuningovaným vozovým parkem a z toho všeho vyplývajícím respektem.

Začínáme od píky

Podobně jako v ostatních hrách tohoto typu zde začínáte v roli naprostého zelenáče s omezeným kontem, se závodním renomé blonďaté novopečené majitelky řidičského průkazu a s garáží, jejíž obsah by rozesmál i kutila Tima s jeho nově "upravenou" sekačkou. Ano, bude vás čekat velká spousta práce, než se propracujete v hierarchii závodní smetánky do vyšších kruhů. Prakticky vše podstatné ke zrealizování vašeho snu naleznete v režimu Career. Právě zde se nachází vaše garáž, dílna na úpravu vozů, dealer automobilů a pochopitelně i brána do světa pouličních závodů. Rozpis všech konaných akcí (včetně těch, na které prozatím nebudete mít přístup) naleznete přehledně označené ve svém kalendáři.

Poté, co si na samotném začátku hry zvolíte své jméno, jméno vašeho nového týmu a vyberete si jeden ze stylových mobilních telefonů (na který vám v průběhu hry budou chodit různé zprávy), se můžete s plnou vervou pustit do prvních závodů. Zapomeňte však na to, že hned na počátku se ve vaší garáži bude třpytit nablýskaný Dodge Viper. Jak tržní kapitalismus velí, na všechno je třeba si vydělat a nejinak je tomu i v tomto případě. Za skromný peníz, který máte v úvodu hry k dispozici, si pořídíte maximálně jednu ojetou herku o obsahu něco málo přes sto koní.

Toto vypadá jako skrytá reklama :-) * Dodge Viper - jeden z nejsilnějších vozů ve hře * Rudý krasavec

Hotovost, která je v Juiced společně s vaším řidičským umem klíčem k úspěchu, zde není (podobně jako v obyčejném životě :-) ) jen tak lehce dostupnou komoditou. V počátečních fázích hry bude váš kalendář převážně zaplněn závody, kde se nepožaduje zápisné. To se ale velice rychle změní poté, co váš vozový park začnete zaplňovat rychlejšími a patřičně upravenými vozy, které vám odemknou přístup do závodů vyšších úrovní. Závody se stávají náročnějšími a tím se zvyšuje i pravděpodobnost, že ze závodu odejdete takříkajíc s holou zadnicí, takže hodnota vaší výhry se bude rovnat nule. Další výdaje vás čekají v podobě oprav vašich miláčků po každém odjetém závodu, jelikož každé štrejchnutí o svodidla či kufr vašeho soupeře se projeví a žádá si tomu odpovídající opravu. Na druhou stranu peníze si můžete vydělat hned třemi způsoby - vítězstvím v závodu, sázkou na vítěze závodu jehož se účastníte jako divák a nakonec sázkou s konkrétním rivalem, kterého musíte v průběhu závodu porazit.

Tuning party

Jak už samotný nadpis napovídá, hlavním trumfem této hry je především tuning, kolem kterého se prakticky všechno točí. Díky němu jste rychlejší, váš vůz je výkonnější, což má za následek zpřístupnění dalších závodů, jste atraktivnější, což má pozitivní vliv na vaše renomé, atd. Hra nabízí přes padesát licencovaných automobilů, které lze modifikovat na všechny možné způsoby. K tomu poslouží přes sto autentických tuningových doplňků k vyšperkování a zvýšení výkonu vašeho čtyřkolého miláčka. Můžete si vybrat novou masku, kola spoilery, klakson, tmavé fólie na skla, podsvícení vozu, namíchat si na paletce barvu laku…

Na této pozici se budete zezačátku ocitat velmi často * Podle podsvícení vozu zřejmě Grebeníček * "Zelená" a "Modrej"

Možnosti upravování vozu potěší, ale to už se rozhodně nedá říci o jízdě samotné. Ať budete řídit libovolný vůz jakkoliv upravený, bude vám to chvílemi připomínat cestu z Krkonoš domů po namrzlé vozovce. Všechny vozy se totiž na silnici chovají nevypočitatelně, což se nejvíce projeví při průjezdech zatáčkami. Špatná ovladatelnost vozů brání tomu, aby si hráč vypiloval k dokonalosti svůj jezdecký styl. Základním předpokladem závodních her je, že čím déle jezdíte, tím jste lepší a v zatáčkách jistější, což zde jednoznačně neplatí. Další prvek, který lze hře vytknout, je velmi slabý model poškození, který bezesporu patří k těm nejhůře zpracovaným v aktuální nabídce konkurenčních titulů.

Technické zpracování

Dalo by říci, že po grafické stránce hra v žádném aspektu nepřekračuje mez průměrnosti. To že by Juiced vypadalo špatně se říci nedá, ale najdeme zde několik neduhů, které oslabují jeho vizuální prezentaci. Především jsou to tratě, které se stále opakují a jejichž různorodost je prakticky nulová. Ať se totiž proháníte na té či na oné trati, vyjde to nastejno, jelikož jsou si svým designem a zpracováním podobné jako vejce vejci. Tuto skutečnost nezachrání ani detailně propracované okolí tratí, které brzký závan stereotypu rozhodně neoddálí. Vzhled vozů ve hře už je na tom o poznání lépe. Všechna auta jsou věrně vymodelována podle svých reálných předloh a ani po rozsáhlejším tuningu nevypadají kýčovitě, ale naopak působí sladěným a harmonickým dojmem. Kamera pracuje jak má a nabídne vám tři různé pohledy - jeden od předního nárazníku a dva zpoza vozu. Ať se ale podíváte na stránku grafického zpracování z jakéhokoliv úhlu, tak se jen stěží ubráníte dojmu, že grafika jako celek působí dosti zastarale a něco podobného už tady bylo k vidění před několika lety. Bohužel, právě v této oblasti se několikeré odložení hry podepsalo nejvíce.

A kde je civilní provoz? * Se zatáčkami budete mít plné ruce práce * Tuning v plné kráse

Ani od zvukové složky nečekejte žádný zázrak. Zvuk vozů je na hony vzdálen svým předlohám z reálného světa a o nějakém nasamplování jednotlivých motorů už nemůže být ani řeč. Na druhé straně herní soundtrack lze označit za povedený a vhodně vybraný hudební žánr (prezentující skladby v našich končinách méně známých umělců) velmi dobře dokresluje "undergroundovou" atmosféru pouličních závodů.

• Velké množství tuningových variací
  • Režim kariérního postupu
  • Atmosférický soundtrack
  • Jednoduchý model poškození
  • Ovladatelnost vozidel
  • AI soupeřů
  • Zdlouhavý loading

Je ironií osudu, že ačkoliv to pro Juiced Games dopadlo dobře a jejich hra nakonec vyšla, tak pro nás koncové uživatele to zase tak slavné není. Ve stínu aktuálních konkurenčních pecek bude Juiced pro hráče jen stěží volbou číslo jedna. Kdyby tato hra vyšla o mnoho měsíců dříve ve svém původním termínu, tak by pohled na ni byl zcela jistě mnohem optimističtější a šance na úspěch mnohem větší. Na dnešní dobu nám však Juiced nabídne jen čistě průměrné závody, což ale v žádném případě neznamená, že si své příznivce (hlavně z řad milovníků tuningu) nenajde.

Grafika: 6/10
Zvuky: 5/10

Pro příznivce tuningu bude Juiced zcela jistě zajímavou a osvěžující variantou, která je zabaví na mnoho hodin. Všichni ostatní své peníze pravděpodobně investují jinam.