Recenze: Jurassic Park: Operation Genesis - hra stejně dobrá jako film

Doby, kdy film Jurský park vévodil žebříčkům návštěvnosti v kinech jsou už dávno pryč. Přesto to autory dnes recenzovaného dílka nedoradilo a vyrazili na trh s touto licencí. A co víc! Dovolili si ji udělat tak dobrou, že se kvůli nim možná na všechny díly filmu zpětně podívám. Minimum komerce, maximum zábavy - tak by se dala stručně shrnout jedna z mála her, která se kvalitou vyrovnala své filmové předloze.

Typ hry: budovatelská strategie
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 1000 MB na HDD, 16 MB 3D grafická karta, Windows 98 a vyšší
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 1000 MB na HDD, 64 MB 3D grafická karta, Windows 98 a vyšší
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1000 MB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: Blue Tongue (
Vydavatel: Universal Interactive (
Vydavatel v ČR: Cenega (
Demoverze:
ftp://ftp.universalinteractive.com/pub/ui/jurassic_park/demos/ui_jpgenesis_demo.exe (78 MB)

Dinosauři, jejich historie, život a zánik - to je téma, které láká nesčetně mnoho vědců a laiků. Přeci jen i v dnešní době vzbuzují míry o velikosti šestipatrového paneláku u moderního člověka zvědavost a také velkou dávku respektu. A tak není divu, když stejně jako vědci v prvním díle filmu získáte možnost dinosaury pěstovat, nenecháte si toto tajemství jen pro sebe. Místo toho raději bezelstně postavíte prehistorickou ZOO a začnete odírat atrakce chtivé návštěvníky. Tak, tak, Jurassic Park: Operation Genesis je hra strategická, což může pro mnohé akčněji naladěné jedince znamenat zklamání, na druhou stranu i na střelbu ve hře kupodivu dojde.

Nezbytné zázemí každého parku * Jeho Veličenstvo brachiosaurus vychází

Úskalí pěstování ještěrů

Rexíka na ploše?

Na stránkách výrobce www.bluetongue.com/jurassicpark si můžete stáhnout hned několik povedených wallpaperů jako je tento, takže neváhejte a na prázdniny si z pracovní plochy udělejte pravou jurskou džungli.

Narozdíl od podobných her žánru (za všechny jmenujme třeba ZOO Tycoon), je provozování parku s dinosaury poněkud odlišné. On takový tyranosaurus je prudké povahy a nemuselo by se mu líbit, kdybyste jej umístili do klece po medvědovi. A nemyslete si, že by projevoval nespojenost se stávající situací blbou náladou nebo nějakým jinou pasivní metodou odporu. Dinosauři nefňukají, dinosauři jednají. A tak se stane, že až Rexíkovi stoupne hladina adrenalinu v krvi, tak si svůj příbytek upraví k obrazu svému a z ocelových zábran si udělá párátka na zuby.

Ne, Jurassic Park zkrátka není obyčejnou strategií. Vše je jakési větší, pozoruhodnější a nebezpečnější. Mnohdy se stane, že je potřeba nebohého ještěra, za kterého jste vyhodili desetitisíce dolarů, zastřelit, protože jinak by zlikvidoval půlku parku včetně vaší pohodlné kožené manažerské židle.

Miss Sympatie

Dobrý večer, vážení čtenáře. Dnes máme tu čest vám představit pětici nominovaných krasavic, kteří se probojovali až do finále Miss České republiky 2 000 000 př.n.l. Všechny jsou to krásné slečny, ale dnes budeme muset rozhodnout, která z nich získá tu vytouženou korunku. Jako vždy prosíme diváky u televizních obrazovek i vás, čtenáře prestižních periodik, abyste zvolili tu, jež je vám na dálku nejsympatičtější. Volte v diskusi pod článkem.;-)

1 - Stegosaurus

Tato krasavice k nám přicestovala z pozdního jurského období. Její míry jsou 9x6 metrů (třetí rozměr se bohužel změřit nepodařilo). Je vegetariánka a i když byla při focení trochu naježená, stačilo to k postupu do užšího finále.

2 - Corythosaurus

Ač se po první zkoušce zdálo, že to tato dáma z křídového období s make-upem přehnala, porotcům se její přátelské vystupování zalíbilo. Taktéž odmítá maso a její míry? 9 na 7 metrů.

3 - Brachiosaurus

A pak, že v naší společnosti existuje diskriminace plnoštíhlých. Tato slečna má neuvěřitelných 25 metrů, a přesto usiluje o titul nejkrásnější dámy naší vlasti. Ke své postavě se vypracovala pilným tréninkem a vegetariánským přístupem.

4 - Tyrranosaurus

Od počátku favorit soutěže. Ačkoli není v kolektivu příliš oblíbená (toho času již nebožka z rodu dryosaurů by mohla povídat), podařilo se jí před porotou ukázat své kvality. V jídle se podle vlastních slov příliš neomezuje a právě proto je její délka 13 metrů příjemným překvapením.

5 - Ceratosaurus

Letošní léto ovládla červená, a tak není divu, že se tato mladá ceratosauřice dostala tak daleko. V jídle je velice přizpůsobivá (sežere opravdu všechno) a přijela k nám z jurského období. I přes svou malou délku (6 metrů) komplexy méněcennosti rozhodně netrpí.

Námět na jedničku

Není divu, že tím získává hra na přitažlivosti. Kde jinde si můžete prohlédnout zblízka desítky druhů dinosaurů? Klasické tycoony se zabývají všemi možnými prkotinami od výroby automobilů, pizzy či vín po produkci aerodynamických záchodových prkýnek, ale když si odmyslíme jinak barevné menu a jiné ikony, většinu her zdobí naprosto stejné principy, postupy a v podstatě i herní strategie.

I v balónu se proletíte* A tady toho mrňouska máme zblízka

Dravec na lovu * Právě naháním nezbedné býložravce

Neříkám, že Jurassic Park je nejoriginálnější hrou světa, ale své vlastní kouzlo, které vás hned od začátku uchvátí, bezesporu má. Svůj podíl na tom má jednak zmiňované netradiční prostředí a rovněž také nedodržování standardních postupů, jež "zdobí" většinu ostatních ekonomických strategií. Mezi nimi mi učarovala zejména možnost více se sžít s parkem. Ono trochu jiný vztah máte k něčemu, co neustále opečováváte z padesátimetrové vzdálenosti a jiný k věci, kterou nejenže vytváříte, ale také si ji můžete sami vyzkoušet. V Operation Genesis můžete kdykoliv vypadnout z přetopené správcovské kanceláře a vydat se helikoptérou, vozem či balónem na prohlídku vašeho dílka.

Tři dimenze

A prohlídka to bude opravdu kouzelná. Celé prostředí hry je totiž zpracováno (na ekonomickou strategii poněkud netradičně) plně v 3D. Díky tomu můžete obdivovat ladné pohyby jednotlivých ještěrů (i když nevím jestli se to o několikatunovém brontosaurovi dá říct:-), pozorovat, jak si býložraví jedinci způsobně ukusují trávu nebo jak si jejich masožraví kolegové vybírají svůj budoucí oběd.

Pohled si můžete libovolně natáčet, přibližovat či oddalovat a lépe tak sledovat počínání dávných vládců planety. A dlužno říci, že je na co se dívat. Obzvlášť napínavé jsou lovecké útoky predátorů na menší bezbranné dinousaury. Ale i jindy se dá sledováním hrátek mezi méně agresivními zástupci fauny ztratit spoustu času. Celkově se sice grafika nemůže rovnat nejnovějším trendům v oblasti akčních her, nicméně aspoň ji spustíte celkem bez problémů skoro na každém počítači a pokud pro vás počet polygonů na obraz není vším, brzy si technické zpracování Operation Genesis docela oblíbíte.

O každém druhu se vám dostane několika zajímavých informací * NESAHAT!

Tak tahle fotka se určitě povedla * I tur svým způsobem patří do jurského parku

A jakpak se to ovládá? Samozřejmě "třidé" nikdy plně nenahradí přehlednost dvojrozměrného nadhledu, takže ve hře si místy zastesknete nad nemožností vyznat se prostoru, ale s pomocí pěkně zpracované mapy a trochou orientačního smyslu se určitě ve hře neztratíte. Na druhou stranu autoři mohli kameru trochu vyladit, nesčíslněkrát se mi stalo, že pohled "zamrzl" na jednom místě zazoomovaný na maximum, s čímž se pak těžko operuje.

Herní nabídka

Ale zpátky k dinosaurům. Užijete si je ve čtyřech různých herních režimech. Mezi ně patří klasická volná hra, mise se zadaným úkolem, stavba rezervace bez návštěvníků (tedy i peněz) a konečně tzv. mise. První tři módy jsme v různých modifikacích viděli v každé druhé hře, ale poslední možnost mě celkem překvapila. Do rukou dostanete helikoptéru nebo auto, s nímž musíte splnit zadaný úkol. Třeba v bouřce uklidnit všechny dinosaury pomocí uspávací pušky, zachránit prezidenta, který byl u vás zrovna na návštěvě anebo nafotit snímky pro kalendář o dinosaurech.

Rozhodně jsou tyto mezihry vítaným zpestřením mezi neustálým stavěním a plánováním zábavního areálu. Plusem je, že v podstatě to samé můžete dělat i v klasických misích. Začne vás štvát remcání návštěvníků? Jednoduše nasednete do helikoptéry a uklidníte se na čerstvém vzduchu. Nebo si vyzkoušíte v létajícím balonu, jak umíte fotit. Navíc se dá takovýto čas využít v hluchých místech hry, kdy se nic neděje, čekáte na peníze atd.

Takové "úplně normální" ZOO

Bohužel i když se vám takovéto výlety z kanceláře zalíbí, hlavní náplň hry zůstává v poctivém plánování, stavění a zkoumání. Vše se samozřejmě točí okolo druhohorních plazů. Jelikož tito jedinci nerostou na stromech ani se nevyskytují v regálech i těch největších hypermarketů, musíte je získat jiným způsobem, a to z archeologických průzkumů.  Vyšlete své zástupce na nějaké naleziště a modlíte se, aby to co příště najdou, nebyla plechovka od koka-koly, ale červy prožraná kost nějakého toho dinosaura. Tu pak expres pošlete do laboratoře, kde z ní vyzískáte DNA. Čím více prozkoumané DNA budete mít, tím kvalitnější jedince budete moci ve speciálních líhních naklonovat.

Tvorba nového ostrova * Situace si vyžádala povolání speciální helikoptéry

Trhá mi to srdce, ale tenhle chlapeček je až příliš nervózní na to, aby volně pobíhal po zahradě * A takhle jsou velcí doopravdy

Další části hry už více či méně připomínají ostatní zástupce žánru. Musíte vhodně umístit pokladnu, stánek s hamburgery, toalety, lavičky a další známá zvelebovadla. Pravdou však zůstává, že i tak zůstávají dinosauřímu parku určitá specifika. Kupříkladu když nad obyčejnou zoologickou zahradou zuří bouřka, nevyhlašuje se okamžitě stav nebezpečí a ve vzduchu se nevznáší helikoptéra připravena zastřelit neklidné zástupce fauny.

• netradiční ale zajímavé téma
  • spousta krásných dinosaurů
  • akční mezihry
  • celkem zvládnuté 3D
  • informace
  • místy je k vám nepřátelská kamera
  • grafice se mohou fanoušci připravovaných FPS posmívat

A stejně tak rozlehlost výběhů je poněkud větší než jsme z návštěv podobných zařízení zvyklí. Prostor pro dinosaury je většinou jedna klícka, která zabírá převážnou většinu rozlohy ostrova. Tím se poněkud rozšiřují vaše starosti. Na tolika hektarech půdy se totiž dinosauři dosti efektivně rozprostřou dle Murphyho zákonů do oblastí, které jsou vzdušnou čarou co nejdál od návštěvníků. A tak kromě klasických starostí o zdraví a pohodlí zvířátek se také musíte starat o to, aby byli dinosauři dobře vidět. Návštěvník, který neviděl moc ještěrů se rovná nespokojený návštěvník. K nahánění zvířat slouží samozřejmě vhodně umístěné dávkovače potravy, dávkovače feromonů a taktéž už zmíněná helikoptéra. S její pomocí můžete sonarem popohnat potvůrky, kam zrovna potřebujete.

Money, money

Operation Genesis vs. ZOO Tycoon

Vzhledem k vydání dvou her s podobnou tématikou v několika měsících po sobě, nabízí se otázka, která z nich je lepší. Pravdou však je, že se oba tituly nedají příliš srovnávat. Situace je totiž podobná jako mezi Rollercoaster Tycoon a Theme Park World. Tycoony se více zajímají o peníze a celkově o ekonomickou stránku věci, kdežto oba parky jsou spíše o tom stavění a vypiplávání svého dílka. Volte tedy podle toho, která z těchto činností vás baví více.

Bez peněz se samozřejmě nemůžete ve strategii obejít. Nicméně Operation Genesis je nebere zase tak vážně. Jasně, v dobách bídy nemůžete nic nakupovat, i kdyby jste se na místě rozkrájeli, ale za celou dobu hraní se mi nestalo, že bych se z červených čísel nedostal. Úkoly se rovněž penězi příliš nezabývají. Vaším cílem je třeba vypěstovat (vím, že to zní divně, ale opravdu tomu tak je:-) druhy dinosaurů, dosáhnout určité úrovně spokojenosti s danou atrakcí, případně zlepšit kvalitu svého parku.

Takže?

Jurrasic Park: Operation Genesis je povedeným pokusem o oživení trhu se strategiemi. Hra nabízí zajímavou tématiku, o níž se díky přiložené dinopedii dozvíte zajímavé informace, pěkné a vcelku zvládnuté trojrozměrné prostředí a netradiční možnost akčního vybití. Pěkné, zábavné a poučné - tak to má být.

Grafika: 6/10

Pěkná ještěří strategie s možností vyzkoušet si mnohé činnosti na vlastní kůži.

Diskuze (1) Další článek: Jaký bude podtitul druhé epizody populární Xenoságy?